Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkning djup energibrunn  (läst 452 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beräkning djup energibrunn
« skrivet: 24 augusti 2022, 11:03:50 »
Hej, står i begrepp att snart borra energibrunn för en Bosch Compress 7800 3-12kW inverterpump till en större villa i Stockholms inre skärgård.

Har hittat en bra mall för uträkning som användare Daikin la ut för några år sedan som jag utgår från i denna tråd: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71947.0

Vad sägs om följande antaganden och slutsatser(golvvärme i hela huset, välisolerat)?

12000W total avgiven effekt från värmepump / 4,5 COP = 2666W som hämtas från elnätet till kompressorn och 12000W - 2666W = 9334W som hämtas från berget vid max effektuttag.

40W / meter borrhål ger då 9334W / 40W = 233 m aktivt borrhål.

Om vi räknar på COP 5 istället får vi följande:

12000W total avgiven effekt / 5 COP = 2400W som hämtas från elnätet till kompressorn och 12000W - 2400W = 9600W som hämtas från berget vid max effektuttag.

40W / meter borrhål ger då 9600W / 40W = 240m aktivt borrhål

Bergart på fastigheten ska vara Granodiorit-granit(porfyrisk), vet inte om det är bättre eller sämre än annan granit som värmebärare?

Är det rimligt att anta 40W/m med sådan bergart?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Beräkning djup energibrunn
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2022, 11:59:49 »
Granodiotorit har en värmeledningsförmåga på 3,3 W/m*°C medan Granit har 3,4 W/m*°C. (rekommenderat medelvärde)

Du kan även tänka så här. Har du en villa som förbrukar 28 000 kWh/år till värme och varmvatten med ett årsmedel-COP på 4, så behöver berget lämna 21 000 kWh/år. Lämpligt borrdjup under foderrör och grundvattennivå är då 160-200 meter.



« Senast ändrad: 24 augusti 2022, 12:29:41 av Lexus »

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beräkning djup energibrunn
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2022, 12:48:44 »
Ok, ja, 28 000kWh för värme och varmvatten är nog rimligt att anta(nybygge så finns ingen historik).

Så med 240m totalt borrdjup så borde man ge pumpen förutsättningar att leverera nära bra det går, nivå på grundvatten är okänt och jag antar att den nivån ändras över året.

Bosch verkar bara specificera att pumpen klarar borrdjup ner till 190m med den cirk pump som är inbyggd, men borrare jag kontaktat påstod att det inte var några problem att köra 240m utan andra åtgärder.

Det offererades dÃ¥ 40mm slät kollektor som de pÃ¥stÃ¥r funkar, de hade kört ner till 280m utan problem vad de nu har för belägg för det, det kan ju innebära det kommer inte bli stopp i kollektorn, men kanske fÃ¥r man dÃ¥ligt Delta T när man gÃ¥r för djupt, antar att borrfirman knappast Ã¥kt tillbaka och kontrollerat detta i efterhand  :)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!