Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenhet frÃ¥n installation/grävning markvärme  (läst 10562 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
Erfarenhet från installation/grävning markvärme
« skrivet: 24 september 2010, 00:17:31 »
Tänkte klargöra lite frågetecken som jag hade inför min installation av markvärme.

Det blev en 12ton grävmaskin som utförde markarbeterna.
Mycket lämplig storlek var det på maskin. Ordentligt med kraft, vettig räckvidd och klarade ändå utan problem där det var lite trångt.
Grävningen utfördes med 1.6m hydralisk planerskopa.

Man får dock räkna med att grävningen tar mer tid än man tänkt, för då grävarn ändå är på plats så är det lika bra att passa på och ordna allt som man bara kan tänka sig! Stubbar, lyfta sten, dika, flytta stenrösen, gräva för en grund, 2x300m slang, planera gården osv...
19h effektiv grävtid och det är som en ny gård!
Mycket nöjd med resultatet.

Jag har lagt ned 2x300m slang.
Kopplingar är PRK 40mm med stödhylsa.
Kulventiler i varje slangända för att kunna strypa bort en slang om det behövs.
Slangarna är av samma längd så strypa in flödet behövs ej (korsade slangarna efter halva sträckan för att få samma längd.



//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Erfarenhet från installation/grävning markvärme
« Svar #1 skrivet: 24 september 2010, 00:27:09 »
När jag passerade infarten isolerade jag först slangarna med Biltema 35 mm rörisolering (silvertejp) och sedan tog jag hårda dräneringsrör från byggmax som jag skar upp en slits med sticksågen längs efter hela röret och satte det på slangarna där vägbanken är. Skyddsfyllde och lade sedan markisolering över slangarna på vägbankens sträckning.

Jag drog in alla 4 slangändar in under grunden och in i pannrummet för att få alla kopplingar/förgrening i pannrummet.
Förgrening gör jag av 28mm löd kopplingar.

Slangen är styv och svårhanterlig så man får tänka på att ha hyffsat svängrum där man ska fram tex i krypgrund.

När vi drog ut slangen så hade vi hade ena slangen på slangvinda och andra slangen rullade vi framför oss i graven.
Jag tyckte att det var minst lika smidigt att rulla slangen i graven som slangvindan. Skulle jag göra om det så hade jag rullat båda slangarna i graven och hoppat över slangvindan.

Närmast huset isolerade jag med biltema 35mm rörisolering och markisolering både över och under slangen.

J
« Senast ändrad: 24 september 2010, 23:51:37 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Erfarenhet från installation/grävning markvärme
« Svar #2 skrivet: 24 september 2010, 00:39:04 »
Genom grunden, krypgrunden och upp in i pannrummet har jag isolerat med den isolering som värmepumpsleverantören har offererat/levererat + tejpat alla skarvar ordentligt med silvertejp.
Det är 9mm tjock 42mm tubolit rörisolering utan slits.
Känns som att det är lite med 9mm en jag utgÃ¥r ifrÃ¥n att det ska räcka dÃ¥ vvs/värmepumps leverantören har levererat dem till  mig.

I det grävda diket stötte vi på ett par riktigt stora stenar som vi lät ligga kvar. Jag isolerade med markisolering mellan stenen och slang för att sten inte ska dra ned för mycket kyla till slangen.

Jag har lagt slangen på vissa ställen i ett litet vattenavledande dike. Jag har inte läst om någon som gjort det, men jag tror det kan bli bra då det är extra blött i ett dike.
Just vid dikesbotten är djupet till ena slangen ca 80-100cm.
Den andra slangen ligger ca 100-120cm ner. Ca 50 meter av ena slangen och 30m av den andra går i dike.
Mina teorier om att lägga slangen i diket:
Omgiven av mer än 1m jord men ändå bara 80cm i dikesbotten så att solvärmen når ner. I diket är det extra blött då vatten leds dit.
Diket kommer att snöfyllas och isolera bättre på vintern.
« Senast ändrad: 24 september 2010, 23:54:34 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Erfarenhet från installation/grävning markvärme
« Svar #3 skrivet: 24 september 2010, 00:47:47 »
Försökte skyddsfylla ca 2dm över slangen så att stenar som grävaren släpper ner inte ska slå direkt mot slangen.
Den breda slang graven på 1.6m gjorde det enkelt att arbeta med i graven och det gick bra att lägga sten i mitten mellan slangarna.
Vi var 2pers i graven och höll ungefär samma tempo som grävaren med utrullning av slang, skyddsfyllning, isolering och skydd av slang i vägbanken.
Ca 35m gick bort som isolerades dvs ca 2x265m aktiv slang.
Ioslerade följande sträckor:
Ca 8m under vägbank.
Ena sidan huset invändigt jrypgrund 4m + 8m utv (farstukvist + skottat område).
Andra sidan huset invändigt krypgrund 10m inv + 5m utv (vattenledning intill huset så jag ville isolera ordentligt för den).

Innan grävaren kom så grävde vi in ena änden genom grundmuren och lade ner/isolerade fram till där grävaren kunde ta vid.
Jag har gått ett varv runt gården med slangen och går ut och in med slangen genom grunden på 2 olika ställen.
På andra sidan förberedde vi med att gräva ner och lägga in 2st 75mm avloppsrör genom grundmuren. Så när grävaren hade grävt klart och vi lade ner slangen och kom med slangändan till huset så var det bara att isolera slangen och sticka in genom 75mm avloppsrören. Dvs det gick mycket snabbt att få in slangen och grävaren kunde gräva över även närmast huset innan han lämnade.
« Senast ändrad: 24 september 2010, 08:40:02 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Erfarenhet från installation/grävning markvärme
« Svar #4 skrivet: 24 september 2010, 00:54:43 »
Slangen satte jag under tryck med tryckluft till 2bar under utrullning och återfyllning.
Jag hade prk kopplingarna och R25 lock i ändan som vi hade i graven.
Ändan som jag hade dragit in i pannrummet hade jag PRK kopplingen, R25 kulventiler, R25 till R10 bussning och sedan en tryckluftsnippel som efter trycksättning byttes mot en biltema manometer på var slang.
På så vis kunde jag hålla koll på att slangen var hel och inte punkterades under resans gång.
Skruva inte på PRK kopplingarna efter att slangen är trycksatt då de kan lossna med en ordentlig kraft/smäll om man försöker dra loss dem under tryck.

Allt var väl förberett och genomtänkt så det gick mycket smidigt under tiden grävaren var här.
Man bör vara 2 pers i graven för att rulla ut och skyddsfylla slangen.

Jag lade biltema varningsband ovanpå skyddsfyllningen. Inte mycket att hyrra för då det bara blir 1-2dm från slangen, men i alla fall bättre än inget.
« Senast ändrad: 24 september 2010, 23:58:38 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Erfarenhet från installation/grävning markvärme
« Svar #5 skrivet: 24 september 2010, 01:03:56 »
Ska försöka gå med kameran för att dokumentera sträckningen av slangen inför framtiden.

Jag velade länge om 12-ton grävare skulle vara för stor för att komma sig fram på vettigt sätt på gården.
Men det var inga problem utan den var helt perfrekt. Mycket kraft och bra räckvidd.
Jag hade tunggrävd mark med en hel del sten och stenhård lera i botten. Kombinationen gjorde det tungrävt och att det tog lite längre tid.
Sträckningen var på ganska långa sträckor upplag för stenrösen och det blev mycket påtande med stenar för grävaren för att lyfta undan och ordna med dessa stenrösen.
Jag uppskattar att ca 15h av 19h gick till grävning av slang graven och 4-5h blev extra arbete för att ändra på gården som vi ville ha det.


« Senast ändrad: 24 september 2010, 23:59:39 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Erfarenhet från installation/grävning markvärme
« Svar #6 skrivet: 24 september 2010, 01:08:59 »
Jag tänkte länge att sköta hela installationen själv.
Men efter 7 offerter och mycket funderande och räknande så kom jag fram att det var inte många kronor att vinna genom att beställa prylarna på nätet och göra installationen i pannrummet själv.
Hade inte ROT funnits så hade jag definitivt gjort allt själv.

www.vvs-gds.se
www.bynor.se
www.rinkabyror.se

Är ställen som jag haft som referens för kostnaden.

Jag valde IVT C6 värmepump (vet inte riktigt varför, men jag har hört om flera som haft problem med Nibe så jag valde nått annat och då blev det IVT med bästa kombination av förtroende och pris.
Jag valde med andra ord inte bästa pris.
Mer om det längre ned.
« Senast ändrad: 25 september 2010, 00:00:56 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Erfarenhet från installation/grävning markvärme
« Svar #7 skrivet: 24 september 2010, 01:16:38 »
Slutnotan hamnar någonstans kring 80000:- med pump, installation och grävning.
Ordnar då en hel del själv tex indragning av slangar, isolering av slangar, förgrening av slangar, uppställning av pump i pannrum.

Att lägga markvärme kräver en del eget arbete med skyddsfyllning och gräsmattor osv.
Men det går komma bra mycket billigare undan än att borra. Dessutom kostar det inte många kronor att överdimensionera kollektorslangen för framtiden när man gräver.
Så är pris/prestanda viktigt välj markvärme och är liten arbetsinsats viktigt välj bergvärme.

Har lagt konverterat från direktverkande el till enbart golvvärme (enligt en annan tråd under golvvärme på detta forum).

Kommer att köra med knäpptank (varmvatten beredare) för att få upp volymen på golvvärmen.
Ingen shunt/bara inbyggda circ pumpen för bästa effekt per investerad krona.

IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Erfarenhet från installation/grävning markvärme
« Svar #8 skrivet: 24 september 2010, 01:24:52 »
Sitter just nu och överväger om jag ska sätta in temp och flödesmätare på varje kollektor slang och framledning för varma sidan för att kunna räkna på verklig COP.
Lutar dock till att jag skippar i alla fall flödesgivare på kollektorn, då givarna har R32 och jag köpte R25 på PRK kopplingarna.
Ska i alla fall försöka ordna så att jag loggar datat som finns tillgängligt från pumpen samt ordna med separat elmätare för värmepumpen.

Kylan utomhus börjar krypa närmare och det är dax att få in pumpen.
En stor nackdel med IVT är 5veckors leveranstid medan tex Nibe har stående på lager för dagen efter leverans.

Den mesta av informationen inför beslut/installation har jag hämtat här på forumet och från värmepumparnas installations/service manualer som ofta finns att tillgå på tillverkarnas hemsidor.

Återkommer om jag kommer på nått mer under resans gång som nu nästan bara väntar på att vvs gubbarna ska ringa och säga att pumpen är klar för leverans/installation.
Frågor eller funderingar?

//Micke
« Senast ändrad: 25 september 2010, 00:03:28 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Erfarenhet från installation/grävning markvärme
« Svar #9 skrivet: 24 september 2010, 01:42:42 »
Jag har mest bara tittat efter tillverkarnas billigaste modell på värmepump då min teori är att pumparna inte håller så länge och då är det bättre att hålla nere kostnaden på pumpen och byta till nytt utan att behöva fundera allt för mycket när det börjar rackla efter garanti/försäkringstid.
Helst skulle jag haft pump med separat VV-beredare, men det fick inte plats i mitt pannrum.
Jag tror (utan att alls veta) att om man är aktiv och intresserad av sin värmepumpsfunktion och injustering att de dyrare "lågenergi" modellerna inte sparar så mycket att det är värt att välja en dyrare pump.
En dyrare pump är också dyrare när det ska repareras.

Så IVT C6, Bosch motsvarande, Nibe 1226 Thermia diplomat är väl de jag valt mellan.
CTC valde jag bort pga dess konstruktion med shunt, som jag inbildar mig inte kan ge lika bra effektivitet som de andra när man kör lågtemp golvvärme rakt igenom (deras lösning känns lite som en kompromiss mellan enkel installation och verkningsgrad).
Även om så inte är fallet så är det placebo effekten som gjorde att jag valde bort den (valde bort den utan att riktigt veta varför, men att det kändes bra att elimnera nått märke/modell för att minska valmöjligheten något).
Thermia föll på priset. Bosch leverantören var klart billigast med föll på förtroende hos installatörsfirman.
Nibe hamnade på god delad andraplats (med bosch) på grund av att flera jag träffat haft problem med dem och inte lika bra förtroende/kontakt med installatören.

Jag har sagt till mig själv att jag ska inte ha några vvs presskopplingar i mitt hem, men jag misstänker att det kommer att bli en hel del efter att vvs gubbarna varit här. Jag har svårt att tro att en O-ring ska täta nått vidare bra efter 30år. Men det lär väl visa sig! :)
//Micke
« Senast ändrad: 25 september 2010, 00:07:44 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Erfarenhet från installation/grävning markvärme
« Svar #10 skrivet: 24 september 2010, 09:16:13 »
Mycket av slangen isolerades på grund av nämnda orsaker ovan där 2x265 = 530m aktivt.
Dock så gör den större volymen med 2x300m slang att vattnet tar längre tid på sig att gå genom slangen och därmed bör dessa metrar vara något mer effektiva än en singel 530m slang.
2x300m ger också ett lägre motstånd än en singel slang så Circ pumpen bör kunna gå på lägre effekt.
Summa summarum så bör dessa 530m aktiva vara mer effektiva än en singel slang av samma längd.
Så det gäller att räkna med att viss del av slangen går bort pga isolering, så man inte får för lite aktiv slang.
Mitt under slangindragningen så ångrade jag mig att jag inte tog en singel 500m slang då det var bökigt att få in och hantera och koppla ihop 2 slangar istället för en. Men nu i efterhand ångrar jag mig inte alls att det blev dubbla 2x300m.
Med tanke på att jag var tvungen att isolera långa sträckor så hade en singel slang ej blivit speciellt överdimensionerat/framtidssäkert. Man kan ju villja ha större och effektivare pump i framtiden som tar mer från kollektorn så det är lika bra att få ner lite extra.
Dubbla slangar gör också att man kan stänga av en om det exempelvis skulle bli läckage mitt under vintern.
Slangarna blev på 2dm när lika långa i och med att jag korsade slangarna efter halva sträckan så att slangarna fick 2 ytterkurvor var.
Vid grävningen av slangarna så mätte jag vid halvtid upp exakta slanglängden som behövdes med ett 50m måttband och jämförde det med märkningen på slangen (slangen är märkt varje meter).
I efterhand så var det kanske lite väl snålt tilltaget då det visade sig att det på min 150meters mätning endast blev 1m slang för mycket efter att jag dragit in dem på plats i huset. Det hade varit onödigt att måsta skarva.
Men jag får väl hävda att mätningen gjordes med högsta precision (jag trodde det skulle bli mer kvar faktiskt, så det var lite tur också :)
Så man kan väl säga att jag fick ner i backen allt som bara gick av dessa 2x300m slang.

Alla kopplingar är gjorda med lin och linolja där jag varit väldigt nogrann att inte få lin kvar i flödet.
Teflontejp å annat mumbo jumbo går bort då det är svårt att få tätt.
Med lin/linojla är det i det närmaste omöjligt att misslyckas och motsatsen gäller för gängtejp! :)
Lin/linolja luktar så gott också!

Knäpptanken monteras med framledningen till toppen (varm vatten ledningen) och utgående från tanken till golvvärmen tas i botten (kallvatten ledningen).
Tanken är 160liter stor varmvattenberedare som har rengjorts ordentligt.

Smutsfilter för både varma och kalla sidan följer med värmepumpen liksom påfyllnadskoppel och expansionskärl för kalla sidan.
Utöver det som beskrivs ovan så tillkommer nedanstående saker:
varmvatten armatur (bland/övertrycksventil). Varför man nu ska ha blandare på en VP där man bara har 50 gradigt vatten?
PÃ¥fyllnings kran varma sidan.
Expansionskärl varma sidan.
Kopplingar och anslutningar till från VP till knäpptank till golvvärmefördelare och retur från fördelaren.
Anslutning varmt och kallt vatten till varmvatten armaturen.
Inkoppling av kollektor slangen från fördelare till påfyllnadskoppel och till VP.
Påfyllning av köldbärare (etanol), vilket jag tror kommer att ske med en tank (typ soptunna) där spriten blandas och sedan en
pumpautomat (jetpump) för att trycka brinen genom slangarna med lite fart för att få med sig luft ur eventuella högpunkter.
Men detta sköter vvs gubbarna om då kostnaden inte blev mycket högre än att jag ska göra det själv, vilket besparar mig många timmars funderande för att beställa de vvs kopplingar som behövs.
Hade jag haft bättre om tid så hade jag nog gjort det själv för att slippa de där jädrans presskopplingarna som inte går att ta isär och säkert kommer att börja läcka innan jag tycker att de är avskrivna. :)
Men pågående renovering har gjort att värmepumpsinstallationsjobbet hamnade nu på hösten och då finns det inte så mycket tid till att fundera och göra det själv. Det börjar bli kallt ute så värmen behövs.

Ja, det kanske börjar vara allt så långt!?
Det blev lite hoppande fram och tillbax i texten ovan då jag bara skrivit från huvet rakt av vad jag kommit att tänka på.
Hoppas det hjälper någon framöver i sitt vägval med den egna installationen.

//Micke
« Senast ändrad: 25 september 2010, 00:11:06 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Erfarenhet från installation/grävning markvärme
« Svar #11 skrivet: 24 september 2010, 09:20:42 »
Lite till:
Vid renoveringen har jag lagt ut några "tomrör" med telekabel i för att kunna nyttja för termostater/rumsgivare.

VP = Köra termostatlöst för bästa verkningsgrad så det blir inga termostater på golvvärmen utan bara justera flödet för de olika slingorna så att det blir behaglig värme i olika rum.
Däremot kommer jag köpa NTC motstånd från Elfa och montera som rumsgivare till värmepumpen.
(Sök på forumet för vilket motstånd det ska vara till din pump. Det går också lista ut från installationsmanualerna där
det ofta finns en tabell på motstånd/temperatur).
Detta för att kompensera för solinstrålning och kommande braskamin.

//Micke

IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!