Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Harken
« skrivet: 01 februari 2007, 11:05:25 »

Självklar håller jag med dig. Det ligger en del läropengar här. Jag satte in en PE 9 l/l på landet - bra, sen en E 12 hemma, värmde bra, sen en till PE 9 på landet och en E 9 hemma (Gruppköp, tog hela rabbaten jag förhandlat fram så E 9 kostade 4000 + moms). Flickvännen blev med hus, E)DKE, bra besparing.

Är på landet hela sommaren och huset blir kokhett och är svårt att vädra. Kört kyla 2 sommrar nu (därför 2 pumpar) och har viss kyla vår och höst hemma, så l/l hemma är lyxinvesteringar som får betala av sig som toppvärme.

Nöjd med värme men inte besparing hemma och heller inte helt nöjd med fördelning, köpte 105 V3 och gjorde allt jag kunde för att minimera kost, som ett test; inga flexislang, direktdockning, cirk från Jula. Landade på 35000 inkl moms. Nu kom den stora besparingen. Hade en Danfoss styr med display och annat i vardagsrummet. Komfort ur denna alltså. Ecologic skulle bara kunna ge mig det där extra COP, tror jag kommit optimalt långt nu.

Vad gäller att lura utegivaren tycks det inte behövas - kolla annan tråd. Skall kolla med CTC innan nästa vinter.

Ha det!

PS, vad händer om man har ecologic, men väljer litet för hög kurva...??? Då kanske man får sämre årsCOP än jag får nu. Undrar hur bra en installatör är? Det gäller att pula och lära känna sitt hus!
Skrivet av: grolim
« skrivet: 01 februari 2007, 10:43:20 »

Fan, jag börjar visst bli riktigt gammal, ögonen hänger inte med längre - vilken chock alltså... Hur i h-e kunde jag läsa EcoAir när du klart och tydligt har skrivit EcoLogic i första inlägget?  huvuddunk huvuddunk huvuddunk

Det var inte så konstigt att jag inte fick ihop ekvationen då. Jo, det är ju som så att varje investering man gör efter att man har sätt in en pump (eller 3  ;) ) blir svårare att räkna hem och man får nog börja räkna i bekvämlighet och komfort istället för kronor och ören i varje åtgärd man numera gör. Din tweakningsserie har däremot varit nyttig läsning även om jag inte har gjort något av det ännu eller ens kommer att göra något, men man vet ju aldrig och då finns ju ditt material att hitta tillbaka till.

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 01 februari 2007, 08:26:30 »

Grolim:
ecologik, dvs den extra styren, betalar sig inte på under 10 år och nu, med denna inställning kan det ta 50 år...

Jag menar att styren för mig endast skulle göra nytta över ca +10°C ute, vilket kanske är ca 50-100 dagar per år. Om styren då drar ner litet mer än min inställning ökar COP, men jag får samtidigt litet kallare VV till VVB, detta minskar besparingen. Sannolikt kan ecologic spara en eller ett par 100-lappar per år för mig.

cbhank:

Försök att ta reda på vid vilken stigartemp det börjar bli kallt för dig. För mig börjar det bli kallt i huset vid ca -10° ute och ca 35° stigare. Ju lägre du kan hålla stigaren, desto högre COP MEN OCKSÅ litet mer effekt ur pumpen.

Mina l/l är givetvis som din elpatron, dvs spetsvärme.

Jag har haft turen att få en dynamisk jämvikt i intervallen -12° till 2° ungefär, där huset är komfortabelt och pumpen går nonstop och i stort sett på optimal kondenseringstemp genom att spetsvärma på ett planerat sätt. Sannolikt skulle inte en styr tillföra så mycket mer.

När du vet var din punkt för okomfortabelt hus ligger, sätt pannans elpatron 1-2 grader under denna stigartemp. I snitt bör du få önskad eller litet högre stigare.
Skrivet av: cbhank
« skrivet: 01 februari 2007, 07:33:02 »

Det här var väldigt intressant att läsa, Harken.  Det själper mig mycket att förstår hur inställningarna fungerar, och vad man kan själv göra att tweaka.

I mit fall har vi ingen L/L pumpar, bara en elpanna med vattenburen värme överallt.  Jag har inställt 48 / 6, och pannan på 40 grader.  När det är omk. -4 eller -5 håller VP framledning på ca. 41 grader, precis innan spetsvärmen slår på.

Vid varmare väder omk. 0 grader börjar pumpen igen kunna nå 48 grader ibland.  Pannan förbereder hushålls VV, tycker att jag border kunnd ta ner högpunkten på VPen med en instälning av 46/42 eller kommer mera start/stop utsliter pumpen tidigare, eller är mina inställningar bra som de är?

mvh
Hank

Jag har i trådarna Tweaking, Tweaking II och "Flytande kondensering" presenterat mina funderingar och experiment och fått flera goda synpunkter. Mycket har handlat om värdet av ecologic och om rätt kondenseringstemp. (Jag anser inte att ecologic lönar sig på mindre än ca 10 år)

Först en sammanfattning av mina observationer, slutsatser och idéer.

Jag har satt in en 105 V3, fast kondensering, mot en 20 år gammal Focus olje/el-panna med 6kW elpatron. Tidigare fanns 2 panasonic (E9/E12) och E 9:an har nu flyttats upp från källaren till andra änden av huset. L/L pumparna används till AC och spetsvärme. Jag har provat olika kondtemp mellan 35 och drygt 50°. Jag har läst av elen regelbundet och när det varit riktigt kallt har jag toppat med l/l. Ingen annan energi har tillförts mer än litet el till VVB samt 1 liter olja/bad för att få vatten till bad.

Huset är på ca 180 kvm plus garage, pannrum, tvättstuga och förråd på ca 50 kvm till. Endast 180 kvm värms upp oc resten lever på pannrummet och varma bilar samt läckage. 8 kvm av de 180 är badrum med elgolvvärme.

Vid ca 0° börjar 105 få problem att stänga av, dvs nå upp till 48°C, vid ca -4 börjar huset gå under 20° (jag försöker hålla mellan 21-23 beroende på utrymme).

Jag sätter alltså på en l/l vid, eller strax under, 0°C ute.

Vid ca -8/10°C ute bör jag slå på den andra l/l. Vi har haft ner till minus 11 som kallast och jag tror jag kan klara -15°C på de tre pumparna.

Som kallast har det varit ca -9° i medel under ett dygn.

När det var så kallt kom 105 upp i ca 35°kond och de ytor (källarrum) som endast hade vattenradiatorer låg runt 19-20. I resten av huset var det 22-23 grader. 105 gick flera dygn utan att slå av och på.

När jag jämfört mellan 38 och 48 som kondtemp och ca 7-10° varmt ute har jag fått ca 10% lägre elförbrukning totalt vid 38°. Avdraget för hushållsel kan killnaden varit ca 20%.

Energiförbrukning inann VP var ca 33000 kWh, efter l/l sjönk det till ca 27000 kWh och nu är prognosen (105 sedan 7/10) 16000-17000 kWh.

BESLUT

Jag har nu satt kondtemp på 40° och skillnaden på 10°. Vpn slår alltså av när returen från panna går över 40 och på igen när returen blir 29. Medel PANNtemperatur bör bli ca 36-38° och det räcker för mitt värmebehov ner till ca -10°C.

Vid varm väderlek innebär detta färre stopp (10° inställning) och tillräcklig stigartemp. Vid frost kommer 105 att gå konstant runt 35-38° och 10° inställningen spelar ingen roll. Inga kallstarter heller och jag finreglerar huset med att slå på 0, 1 eller 2st  l/l.

Jag tror att jag då uppnår följande:

I princip optimalt årsCOP, ecologic skulle kunna innebära en besparing på 100-200 kr till per år, främst riktigt varma höst och vårdagar. (På sommaren är huset obebott och avstängt.)

Minimalt antal starter av kompressorn.

Ingen spetsvärme så länge dygnsmedel inte går under -15°C. Detta händer kanske en gång vart tredje år och på sin höjd 1-2 dagar då. Då får vi se hur långt elpatronen räcker eller om det blir olja. (Min olja är 3 år gammal och kostade väl 60-70 öre /kWh.)

Hoppas detta håller!

Kommentarer?
Skrivet av: grolim
« skrivet: 31 januari 2007, 23:17:23 »

Nu hänger jag nog inte med riktigt...  Sc:,h Om du beräknar att 105:an skall minska din förbrukning med 10 - 11 000 kWh/år och att du samtidigt hävdar att pumpen inte betalar sig på under 10 år - hur räknar du då? Eller menar du att du har gett över 100 000 kr för pumpen? I mitt fall har jag bundit elpriset till 1,01 kr/kWh så jag utgår från det priset.

Vad har jag missat i det du skrev?

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 31 januari 2007, 16:04:58 »

Jag har i trådarna Tweaking, Tweaking II och "Flytande kondensering" presenterat mina funderingar och experiment och fått flera goda synpunkter. Mycket har handlat om värdet av ecologic och om rätt kondenseringstemp. (Jag anser inte att ecologic lönar sig på mindre än ca 10 år)

Först en sammanfattning av mina observationer, slutsatser och idéer.

Jag har satt in en 105 V3, fast kondensering, mot en 20 år gammal Focus olje/el-panna med 6kW elpatron. Tidigare fanns 2 panasonic (E9/E12) och E 9:an har nu flyttats upp från källaren till andra änden av huset. L/L pumparna används till AC och spetsvärme. Jag har provat olika kondtemp mellan 35 och drygt 50°. Jag har läst av elen regelbundet och när det varit riktigt kallt har jag toppat med l/l. Ingen annan energi har tillförts mer än litet el till VVB samt 1 liter olja/bad för att få vatten till bad.

Huset är på ca 180 kvm plus garage, pannrum, tvättstuga och förråd på ca 50 kvm till. Endast 180 kvm värms upp oc resten lever på pannrummet och varma bilar samt läckage. 8 kvm av de 180 är badrum med elgolvvärme.

Vid ca 0° börjar 105 få problem att stänga av, dvs nå upp till 48°C, vid ca -4 börjar huset gå under 20° (jag försöker hålla mellan 21-23 beroende på utrymme).

Jag sätter alltså på en l/l vid, eller strax under, 0°C ute.

Vid ca -8/10°C ute bör jag slå på den andra l/l. Vi har haft ner till minus 11 som kallast och jag tror jag kan klara -15°C på de tre pumparna.

Som kallast har det varit ca -9° i medel under ett dygn.

När det var så kallt kom 105 upp i ca 35°kond och de ytor (källarrum) som endast hade vattenradiatorer låg runt 19-20. I resten av huset var det 22-23 grader. 105 gick flera dygn utan att slå av och på.

När jag jämfört mellan 38 och 48 som kondtemp och ca 7-10° varmt ute har jag fått ca 10% lägre elförbrukning totalt vid 38°. Avdraget för hushållsel kan killnaden varit ca 20%.

Energiförbrukning inann VP var ca 33000 kWh, efter l/l sjönk det till ca 27000 kWh och nu är prognosen (105 sedan 7/10) 16000-17000 kWh.

BESLUT

Jag har nu satt kondtemp på 40° och skillnaden på 10°. Vpn slår alltså av när returen från panna går över 40 och på igen när returen blir 29. Medel PANNtemperatur bör bli ca 36-38° och det räcker för mitt värmebehov ner till ca -10°C.

Vid varm väderlek innebär detta färre stopp (10° inställning) och tillräcklig stigartemp. Vid frost kommer 105 att gå konstant runt 35-38° och 10° inställningen spelar ingen roll. Inga kallstarter heller och jag finreglerar huset med att slå på 0, 1 eller 2st  l/l.

Jag tror att jag då uppnår följande:

I princip optimalt årsCOP, ecologic skulle kunna innebära en besparing på 100-200 kr till per år, främst riktigt varma höst och vårdagar. (På sommaren är huset obebott och avstängt.)

Minimalt antal starter av kompressorn.

Ingen spetsvärme så länge dygnsmedel inte går under -15°C. Detta händer kanske en gång vart tredje år och på sin höjd 1-2 dagar då. Då får vi se hur långt elpatronen räcker eller om det blir olja. (Min olja är 3 år gammal och kostade väl 60-70 öre /kWh.)

Hoppas detta håller!

Kommentarer?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!