Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Shadow
« skrivet: 15 november 2007, 21:25:26 »

Kan inte annat än att hålla med... Innegivare är klart bättre en en termostat sen att den kostar en 400kr mindre är
väl bara bra!
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 15 november 2007, 13:33:57 »

Hej Peter.

Vi kan säga såhär, att jag är mer nöjd med än utan innegivaren.
Skrivet av: maigaard
« skrivet: 14 november 2007, 15:13:04 »

Hej,

interessant læsning. Jeg har en VVM240 og 2010-8, og bestilte en RT-10 fra Nibe for et par dage siden (innen jeg læste denne tråd). Fik den med posten igår. Men nu læser jeg her at det kan være bedre med en rumsgivare i stedet for en termostat ? Vil i rekommendere at jeg returnerer RT-10, og bestiller en utegivare fra Rinkaby ?
Jeg har læst en del om RT-10 her på forummet, men det er lidt svært forstå om folk er nöjde med den eller inte...

Peter
Skåne
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 05 november 2007, 10:19:38 »

Tjena.

Nu med min innegivare så har jag inte fått ställa ner något mot innan, ligger på
kurva 9 förskjutning -2.

Har fått en mycket jämnare temp inne  Thumbsup
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 03 november 2007, 14:49:33 »

Fick göra ännu en sänkning av min värmekurva. Nu kurva 5 med förskjutning 0. Nu skiner solen med +10 gr ute men i morse var det +5 grader.

Inne 22,9 (22) med meny 2.0 framledning 26,1 (27,2) +15 gradmin  retur temp 24,9. (inget värmebehov innan -80 gradmin)

Frun "svettas" det är lite av övergångsålder problem för henne.  Vi har fått det lite varmare inne än tidigare pga att det blir jämnare värme med inne givare.

Konstigt nog är det ej mer VP förbrukning 20kWh med värme 49kWh dygnsmedel + 9. 19 starter och 8h gång. Det är ovanligt varmt här nere i Skåne. Så MC kan man köra utan problem. Undrar om denna vinter blir lika mild som förra.




Körfall den 11 nov med vp värmetillskott 87kWh och gång 18h med VP + El-patron förbrukning 61kWh. (el-tillskott med 6kW i ca 3,5h)

Citera

körfall VV laddning avläsn i meny 5

Ute  förångn Sug  Vätsk  Hetgas   Retur diff = VP framl
0,7  -7,3      6,7   44,1    107,7   41,5  9,0   49,5

RD värme med avläsning

Ute  förångn Sug  Vätsk  Hetgas Retur diff   = VP framl
0,9  -9,0      5,6   27,9    94,5      26,5   9,8     36,2


Meny 2,0 , 6,0 visar då

Framledn  börvärde kurva  förskjutn  gradmin returtemp inne  börvärde faktor   körn/dygn   start/dygn
35,2         31,7         5          0         -131       23,6        18,9   22         0,1     18h                 8


Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 25 oktober 2007, 19:12:58 »

Javisst ska du prova att sänka den, vår var inställd på 9 enl. manual och installatör, tokvarmt inne. (ej innegivare)
Nu står den på 6, förskjutning -6.

Prova till att börja med kurva 8, ev. kan du gå ännu lägre.



Håller med ovanstående att jag fick också sänka min kurva
från 9,0 förskjutning -3 till kurva 6 med förskutning 0.
Innegivaren sköter sen kompenseringen.

Mina värde nu som en jämförelse:
Citera

den 27/10
Utetemp................. 8,5gr
Innetemp................21,2gr (börvärde 22)
gångtid/dygn............10h
antal starter ............17st
Vp tillskott................61kWh (COP 2,77)
Vp förbrukning...........22kWh
VV körning ...............2,5h (nu 49,5gr i tank)

Körfall RD värme med avläsning i meny 5

Ute  förångn Sug  Vätsk  Hetgas Retur diff   = VP framl
8,4  -4,5      9,6   25,1    81      24,3   11,2     35,5

körfall VV laddning

Ute  förångn Sug  Vätsk  Hetgas   Retur diff = VP framl
8,4  -1,8      11,8   40,9    101,9   38,8  11,5   50,3

Meny 2,0 , 6,0 visar då

Framledn  börvärde kurva  förskjutn  gradmin returtemp inne  börvärde faktor
33,9         30,1         6          0         -85       23,4        21,2   22         5,0

Inställning meny 1 och 9 har jag nu VV start 45 stopp 49gr VP start -80 tillskott till vid -600
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 25 oktober 2007, 19:07:49 »

Hmm det låter ju lite skumt, har provat att sänka ner till kurva 9 och -2 i för skutning så får vi se om jag kan träffa min 21.5 ºC som jag vill ha inne huvuddunk
Skrivet av: nic2
« skrivet: 25 oktober 2007, 18:12:12 »

Javisst ska du prova att sänka den, vår var inställd på 9 enl. manual och installatör, tokvarmt inne. (ej innegivare)
Nu står den på 6, förskjutning -6.

Prova till att börja med kurva 8, ev. kan du gå ännu lägre.
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 25 oktober 2007, 12:13:51 »

Tjena.

Sänka kurvan då menar du lägre tex från kurva 10 till kurva 8?

Jag kör i nuläget på kurva 10 som är rek för GBG området och det verkar som det blir förmycket värme av detta.

Pratade med en kvinna på Nibe och hon sa att "ratten" är i princip obrukbar när du kör med innegivare, så enda sättet var att kurvlutningen.

Jag har inte fått denna känsla att förskjutning styrs av innegivaren. Det är inget mer som skall justeras?
Skrivet av: nic2
« skrivet: 24 oktober 2007, 18:49:43 »

Har själv detta fenomen, med hemmabyggd RG10.
Provar just nu med att sänka kurvan, och det verkar bli bättre. (3gr ute)
Om man provar med att succesivt sänka kurvan tills man hittar läget där pumpen inte "orkar" dra upp tempen, och sedan ökar lite, då är det nog så nära man kan komma.
Skrivet av: Shadow
« skrivet: 24 oktober 2007, 18:42:26 »

Jag kör med samma, dock har jag ställt in 5 ºC i 6.1 och bv till 21 ºC.
Gradminuterna är satta till -110.

Nu är det iaf 22.1 ºC inne och 1.1 ºC ute (kurva 8 och -3) och givaren drar ner gradminutunderskottet
rätt kraftigt men det sjunker - sakta men säkert nu när det närmar sig nollan ute..

Inte mycket man kan göra åt där tror jag, har solen värmt huset under dagen har du +100 i gradminuter
när solen går ner och tempen börjar sjunka. När sen temperaturen ute går ner fort hjälper inte min innegivare
till trots att den drar ner börvärdet med 5 ºC. Kanske kan öka den ytterligare (om det nu går?) annars
får man väl byta kurva för att labba in givaren bättre.

Men jag är ju bara en glad amatör  a:gl
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 24 oktober 2007, 08:58:24 »

Är det någon mer än jag som kör med utegivare inne? och hur tycker ni att eran reglering fungerar.

Personligen tycker jag att den styr dåligt inne, har inställt bv 21.5 ºC och den har gjort värme när det är 23 ºC inne.

Kör faktor 3 i par 6.1 vad tror ni om detta?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 13 oktober 2007, 20:41:53 »

En specifik fråga angående avfrostning.

Hela startade i och med jag hade haveri av min VP. då fick  jag ett nytt program kort installerat. I och med detta kan jag nu köra rumsgivare enligt VVM 300. Första som upptäcktes är att min poolväxling ej fungerade som innan, men det var lätt omkopplat av mig. Sen såg jag nu då VP börjar av frosta att det ej fungerar lika som innan.

Funktion:

Om den går i radladdning växlar den ej mot VV laddning vid avfrostning.
Om den går mot VV laddning växlar den mot radladdning vid avfrostning.

Tidigare gick den alltid mot VV laddning vid av frostning vilket jag förstod var fiffigt för den värme som var magasinerat i VV hjälpte till att skynda på avfrostningen. Utan programvara med endast 2010 tog det evinnerligen tid att av frosta och tidsvis var VP förångare full av is speciellt mellan +-0 och -2gr ute då luften var speciellt fuktig.

Hur fungerar VVM 300 avfrostning? Sc:,h
Skrivet av: Shadow
« skrivet: 13 oktober 2007, 19:56:47 »

Låter skumt Janne, men tror du givarkaben är inblandad?

Ska bli kul o köra igång mitt så får jag lite mer pejling på hur det funkar..  :)
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 13 oktober 2007, 18:57:22 »

Det som händer nu i mitt program med kurva 8 shunt 1 / 7 shunt 2 (poolhus golvärme) och nu ute temp 6,7gr blir det följande förlopp.
Har kanske lite speciellt för använder både shunt 1 och 2. Ny avläsning med 1,9 ute

Temp givaren inne visar i programmet växling mellan 21.0-21.2 varför den växlar vet jag ej. Kanske för långa kablar 30m till givare med vanlig telekabel 0,5mm2.

Börvärde shunt 1.............35/43  ärvärde 43
....................................39,2/47,8 -"-  40,5
Börvärde shunt 2.............35/27  ärvärde 40
....................................37,9/30,1.......39

Det gav mig vid av läsning -176 gradmin och snabbt skiftade det över till -11. Sen skiftar växelventilen till VV och strax är jag tillbaka till -150..
Detta gör mer kontinuerlig körning och därmed varmare inne än tidigare.


Med kompensation inställning 5,0. med inställning 0.0 blir det mer enligt normala värmepumps kurvan vilket är 34/32.  Sc:,h

Det jag kan se är då inne givaren har mer än 1 grads diff förhållande till dess bärvärde händer de snabba variationerna i kurvans börvärde. Med mer hurmana diff som 1/2 grad är förändring men fast.   b00k
Skrivet av: Shadow
« skrivet: 12 oktober 2007, 15:36:46 »

Nej med min VVM300 så  har jag inte det problemet utan att jag kan ställa detta värde.


Enda problemet jag har är att jag fick lite för varmt när jag körde på kompensering 1 i 6.1, jag ökade på denna till 3 så fick jag en lite livligare reglering.

Undrar lite bara när mitt börvärde är 21.5 ºC och innetempen ligger på 20.8 ºC och den inte gör värme. Undar om detta har att göra med att jag sänkt gradmin på pumpen så kanske jag får förmycket svaj  Sc:,h

Det beror ju givetvis på gradminuter, har du ett litet underskott på gradminuter
så tar den ju en jäkla tid innan pumpen startar...

Med en sån liten skillnad i temp (0.7 ºC) så är det ju svårt att kompensera upp det..

Anledningen jag skaffar inne givare är ju inte för att stirra mig blind på en decimaler
utan mer för att spara på pumpen när solen värmer eller när det är 10 ºC ute men blåser
som fan varvid man förlorar mer värme (vilket inte pumpen vet eller bryr sig om..)

Frågan är om man kan mäta sig till med såpass exakthet, givaren har ju felprocent
och mätaren man använder som referens har felprocent etc..
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 12 oktober 2007, 09:26:58 »

Nej med min VVM300 så  har jag inte det problemet utan att jag kan ställa detta värde.


Enda problemet jag har är att jag fick lite för varmt när jag körde på kompensering 1 i 6.1, jag ökade på denna till 3 så fick jag en lite livligare reglering.

Undrar lite bara när mitt börvärde är 21.5 ºC och innetempen ligger på 20.8 ºC och den inte gör värme. Undar om detta har att göra med att jag sänkt gradmin på pumpen så kanske jag får förmycket svaj  Sc:,h
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 11 oktober 2007, 21:01:12 »

hej

Ni som har VVM 300 har ni samma fel som  jag har i SMO. Då jag aktiverat rumsgivare etc under meny 9.3 så kommer ju meny 6 upp.

Men i SMO manual står att under meny 6.3 kan man justera in önskvärd rumstemp.
jag har ej detta utan får en fast börvärde på 22 grader. Skulle vilja kunna ställa det på 21 grader för med rumsgivaren inkopplad blir det lite varmt inne.

Men som kompensation har jag kopplat in ett extra motstånd på 200 ohm vilket jag kan slå till i serie med givaren för jag bygde in den i en vanlig termostat. Så vrider jag på termostaten aktiveras motståndet annars är endast givaren inkopplat som avkänning av inne temp.

Citera
koppl:
                        Givare
                        ____/__                200 ohm
                       |    /    |             _____
X4:3 ------------|__/___|----------[_____]-------|--------X4:4   21,5 gr
                                           |                      |
                                           |___  X TS  _____|                     22,5 gr

 

Skrivet av: Shadow
« skrivet: 11 oktober 2007, 20:31:38 »

Nu är min utegivare oxå på intåg, köpte via rinkaby för 220 riksdaler.. inte så blodigt!
Men om man tänker på vad det är för nått så är det överpris men vafan!  a:gl
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 09 oktober 2007, 22:13:21 »

Tycker att den drar på lite för mycket värme här med. Jag får la prova att ställa upp kompenseringen från 1,5 till kanske 3? i 6.2
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 06 oktober 2007, 19:32:56 »

kopplade in en  "normal nibegivare" som jag hade över från min SMO leverans. (Samma värde som nibes utegivare)

Efter att ha kopplat in givaren via kabel till kretskortets X4:3,4 enligt nyaste SMO manualen (äntligen har de visat det i manual)
aktiverat den under meny 9.3 rumsgivare så kom det upp meny 6 med värde 22 som börvärde och min temp inne 22,4-22,6 varierande.

Ändrade värdena under den till 3,0 vilket gör 3 * avikelsen. Alltså nu 0,5 grader över börvärde ger 3*0,5=1,5 som påverkar min kurvas börvärde. Det som händer är att start tillståndet fördröjs och börvärde är ej fast som den var tidigare med kurvstyrning från utegivare och därmed ser jag en förändring som min rumsgivare gör.

AV NÅGON ANLEDNING HAR DET BLIVIT VARMARE INNE. Tidigare var det 20-21 grader just innanför ytterdörren men nu visar min termometer hela tiden 22 grader. Alltså inne givaren känner snabbare och reglerar hela tiden efter hur varmt där är inne.

Liknande måste vara för VVM 300 och även NIBES nyaste berg värmepump vilket har liknande funktion?

DIGITAL kan du bekräfta min funktionsbeskrivning för alla i forumet som undrar.
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 04 oktober 2007, 07:11:31 »

Varför inte köpa en en till utegivare och sätta inne bara så är ju problemet ur världen. Nu reglerar det så fint så  Thumbsup :)
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 03 oktober 2007, 20:54:00 »


hej

Varför skriver ej NIBE i sina manualer om hur rumsgivare kopplas att en ute givare fungerar istället och var den skall kopplas in?

Jag hade ingen extra utegivare men väl motstånd så då jag kopplade in till min SMO enligt denna tråds anvisning med motstånd 2-3k så får jag 22 grader i min display. Så man kan ju då använda en pot att trimma in rätta värdet. Sen fungera det som en reglerbar rumgivare.
Skall åka och köpa en NTN givare på Elfa och sen montera in min pot så kan jag få det att fungera genom att testa mig fram.

Är lite förgrymmad att NIBE ej kan ge denna info om man frågar dem via mail etc. återkommer sen.
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 03 oktober 2007, 13:51:41 »

aha tänkte la det.  Thumbsup
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 oktober 2007, 12:59:56 »

6.2 shunt 1 ska väljas för att aktivera funktionen. Här kan även shunt 2 väljas om man har en extra shunt kopplad till pannan.

Synd att nibe inte skickar med en extra givare till VVM300, en sån kan ju inte kosta många kronor.  :'(
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 03 oktober 2007, 12:17:19 »

Tjena nu är "utegivaren" monterad  Thumbsup

Smällde in den på cpu kortet Koplingterminal X4 plint 3-4 och aktiverade denna i 9.3.5

Fick då tillgång till meny 6 och den visade rätt värde.

6.1 rumskopensering har jag standard 1

6.2 shuntsystem står i läge från och man kan välja på shunt1/från vilken skall jag ha?

6.3 Rumstemp 21.5 ºC

Har inte hunnit köra mer än undernatten och det verkar som om det blev lite för varmt, har det att göra med param 6.1? Att den skall sänka lite mer av framledningen vid övertemp eller är det 6.2 som jag inte aktiverat så att den shuntar med hjälp av min nya rumgivare?
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 02 oktober 2007, 08:58:07 »

Köpte en i går, så nu är det bara till att installera denna.

Går att beställa på: 0524-71511
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 september 2007, 15:04:52 »

Det är en reservdel, hitta en återförsäljare/installatör av Nibe så fixar denne en utegivare.
Skrivet av: putter
« skrivet: 27 september 2007, 07:30:00 »

Har oxå sökt.. borde det inte gå att köpa en extra nibe utegivare och montera den i en lite snyggare kappsling? har dock inte hittat nån som kan sälja en sån lös..  fiR:
Skrivet av: Shadow
« skrivet: 26 september 2007, 20:22:39 »

Om man läser ur databladet ur VVM300 får man ett gäng värden:

Temperatur (°C) Resistans (kΩ) Spänning (V)
-40  102,35   4,78
-35  73,51    4,70
-30  53,44    4,60
-25  39,29    4,47
-20  29,20    4,31
-15  21,93   4,12
-10  16,62   3,90
-5   12,71    3,65
0     9,81     3,38
5     7,62     3,09
10   5,97     2,80
15   4,71     2,50
20   3,75     2,22
25   3,00     1,95
30   2,42     1,70
35   1,96     1,47
40   1,60     1,27
45   1,31     1,09
50   1,08     0,94
55   0,83     0,76
60   0,69     0,65
65   0,56     0,54
70   0,46     0,46

Detta är taget direkt ur VVM300 installations manual, har letat efter ett liknande
PTC motstånd på ELFA men inte hittat någon bra.

Nån annan som hittat?
Skrivet av: putter
« skrivet: 26 september 2007, 12:57:10 »

Låter intressant.. vilken givare bör man köpa då? nån som vet?
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 26 september 2007, 12:01:59 »

Se där ja  ;D

Då behöver jag ju inte sätta upp min "dumma" RT10 replica.

Hur mycket kostar utegivaren?

När du har aktiverat denna så kan du altså ställa in pumpen på önskat värde i  ºC??

Skrivet av: Shadow
« skrivet: 25 september 2007, 19:19:46 »

Varit i kontakt med Nibe idag och enligt dom så finns inte RG05 längre men det skall tydligen fungera utmärkt med
en vanlig enkel utegivare som rumsgivare. Man aktiverar bara i 9.3.5 för att få tillgång till meny 6.0.
Montering av givaren sker på EBV-kortet plin X:4 nummer 3-4.

 Thumbsup för Nibe
Skrivet av: Shadow
« skrivet: 24 september 2007, 13:36:43 »

Tjena.


Har köpt mig en rumstermostat av billigare modell på kjell.com 229:- i stället för RT10 ca 700:-

Skall smälla in den i veckan, och det skall ju inte vara några problem med inkopplingen Ansl 3 och4 på plint 14. Men det som blir lite mekk det är ju att få kompenseringen lagom när termostaten klickar till tänkte prova med -2 på 2.5.


Men denna rg05 kan jag inte hitta på något ställe. huvuddunk

Får nog som sagt bli ett samtal till Nibe... annars borde väl digital veta  ;)
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 24 september 2007, 11:06:07 »

Tjena.


Har köpt mig en rumstermostat av billigare modell på kjell.com 229:- i stället för RT10 ca 700:-

Skall smälla in den i veckan, och det skall ju inte vara några problem med inkopplingen Ansl 3 och4 på plint 14. Men det som blir lite mekk det är ju att få kompenseringen lagom när termostaten klickar till tänkte prova med -2 på 2.5.


Men denna rg05 kan jag inte hitta på något ställe. huvuddunk
Skrivet av: Shadow
« skrivet: 24 september 2007, 10:48:31 »

ingen som luskat ut det hela med rumsgivare/rumstermostat träsket?
Får nog ringa Nibe snart...  knUp
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 18 september 2007, 08:32:07 »

Tjena.

Jag håller med  b00k


Det är inte solklart hur det skall gå till? Och hur många parametrar skall behövas justeras för att den skall funka tillfredställande  Sc:,h

Någon som har en bild på RT10?

Hur är skalan graderad?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 september 2007, 07:20:33 »

Det här med rumsgivare på VVM 300 är inte direkt solklart enligt manualen.  huvuddunk

1. På sid 23 står det hur man ansluter en kontakt mellan kontakt 3 och 4 på plint 14. Hur mycket den ska påverka ställs sen in i meny 2.5.

2. Men enligt manualen sid 37 och 42 så finns även menyer för inställning och aktivering av rumsgivare, tillbehöret ska då vara en RG05? ???

Men RG05 lyser med sin frånvaro på sid 53 "tillbehör", där finns dock en RT10 som jag tror kan kopplas in enligt 1 ovan. Jag har även sökt på Nibes hemsida efter RG05 men där finns den inte heller, vad är RG05 för något och hur kopplas den in på VVM300? ???
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 17 september 2007, 07:14:47 »

Hur mycket bestämmer rumsgivaren gentemot utegivaren?
Skrivet av: Digital
« skrivet: 15 september 2007, 00:18:55 »

Det har du rätt i  Sc:,h


Om jag installerar innegivare, blir den överordnad de två andra givarna?


Hur snackar givaren på utedelen med den andra utegivaren?

Utegivaren i 2010:an styr endast när utedelen skall stanna för avfrostning, kall utetemp osv..
Alltså inget med själva värmeregleringen..

Sätter men tex utedelen på solsida så kan den jobba trots att innedelens utegivare visar lägre än -10 eftersom den styrs av sin egen givare..
Skrivet av: nic2
« skrivet: 14 september 2007, 13:22:21 »

Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 14 september 2007, 13:09:02 »

Är det någon som kan ge en förklaring på gradminuter och när detta skall justeras?
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 14 september 2007, 06:57:45 »

Det har du rätt i  Sc:,h


Om jag installerar innegivare, blir den överordnad de två andra givarna?


Hur snackar givaren på utedelen med den andra utegivaren?
Skrivet av: Digital
« skrivet: 13 september 2007, 20:40:41 »

Tjena.


Jag får kolla upp detta när det börjar bli lite kyla. Bara att försöka hamna så nära 8 ºC som möjligt då. Såg även att det fanns en parameter som innehöll diff retur/framledning, det har jag inte sett att någon nämt på forumet.

Om jag kör i autoläge och ändrar sommarläge/resp vinterläges temp, påverkar detta även autoläget?

Tycker att min utegivare ligger +2 ºC förvarmt, går det att kompensera med någon parameter?

Egentligen så spelar det ingen roll om den visar lite fel... eftersom du styr värmen med förskjutning värmekurva så gör det inget att du har en felvisning på utegivaren bara den alltid visar lika fel..
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 13 september 2007, 11:14:09 »

Tjena.


Jag får kolla upp detta när det börjar bli lite kyla. Bara att försöka hamna så nära 8 ºC som möjligt då. Såg även att det fanns en parameter som innehöll diff retur/framledning, det har jag inte sett att någon nämt på forumet.

Om jag kör i autoläge och ändrar sommarläge/resp vinterläges temp, påverkar detta även autoläget?

Tycker att min utegivare ligger +2 ºC förvarmt, går det att kompensera med någon parameter?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 september 2007, 07:39:14 »

1. Börja med läge 1, öka om diff VB (framledning meny 2.0 minus retur meny 2.7) blir större än 8 ºC då värmepumpen går.
2 o 3. Laddpumpen (pumpen mellan VVM300 och 2010) justerar sin hastighet automatiskt, tempdiffen är inställd på 8 ºC default, kontrollera i meny 5.15.
4. OK, du får testa och se i vinter om detta funkar för dig.
5. Fininställningen (ratten) parallellförflyttar kurvan, värdet på kurvan är dess lutning, detta får du kanske justera framåt vintern.

Carl.. så länge shunten är stängd kommer det bli samma temperatur på retur samt framledningsgivaren.
Dessa sitter efter varandra i flödesriktingen sett från vp:en så endast när shunten öppnas då kommer dessa att skilja beroende på hur mycket shunten öppnar..


Ja fan, det har du rätt i, dum placering. Den borde väl sitta direkt på inkommande från radiatorerna tycker nog jag. Som det är nu så är det rätt svårt att veta hur högt flöde det är på VB över radiatorerna. Om flödet blir lägre på VB över radiatorerna än vad laddpumpen klarar som lägsta flöde så kommer ju vattnet gå fel väg genom bypassen. Då kommer en del av det värmda vattnet från VP:n gå direkt tillbaka till VP:ns inlopp.

Man måste ju alltid ha högre flöde över radiatorerna än vad laddpumpen ger, men det går inte att kontrollera.  huvuddunk
Skrivet av: Digital
« skrivet: 12 september 2007, 16:44:16 »

1. Börja med läge 1, öka om diff VB (framledning meny 2.0 minus retur meny 2.7) blir större än 8 ºC då värmepumpen går.
2 o 3. Laddpumpen (pumpen mellan VVM300 och 2010) justerar sin hastighet automatiskt, tempdiffen är inställd på 8 ºC default, kontrollera i meny 5.15.
4. OK, du får testa och se i vinter om detta funkar för dig.
5. Fininställningen (ratten) parallellförflyttar kurvan, värdet på kurvan är dess lutning, detta får du kanske justera framåt vintern.

Carl.. så länge shunten är stängd kommer det bli samma temperatur på retur samt framledningsgivaren.
Dessa sitter efter varandra i flödesriktingen sett från vp:en så endast när shunten öppnas då kommer dessa att skilja beroende på hur mycket shunten öppnar..

För att se om pumpen den med tre hastigheter står rätt kollar man flödet i menyn 5.15 kontrollerar att systemet kan reglera så rätt värde dessa 8 grader kan erhållas... om pumpen går ner på lägsta fart med delta-t på lägre än 8 grader sänk du pumpens fart ett hack..
Notera att detta då måste vara när värmepumpen gör värme... så man inte går fel där..

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 september 2007, 12:32:08 »

1. Börja med läge 1, öka om diff VB (framledning meny 2.0 minus retur meny 2.7) blir större än 8 ºC då värmepumpen går.
2 o 3. Laddpumpen (pumpen mellan VVM300 och 2010) justerar sin hastighet automatiskt, tempdiffen är inställd på 8 ºC default, kontrollera i meny 5.15.
4. OK, du får testa och se i vinter om detta funkar för dig.
5. Fininställningen (ratten) parallellförflyttar kurvan, värdet på kurvan är dess lutning, detta får du kanske justera framåt vintern.
Skrivet av: MattiasT
« skrivet: 10 september 2007, 11:04:16 »

Tjena grabbar  *vinkar*


Hur nu smällt in min anläggning i helgen och konstaterat att det har gått bra.

Nu är det lite små frågor som jag hoppas att man kan få hjälp att reda ut.....


1: I startup manualen står det att man skall ställa circpumpen till läge 1, stämmer detta även med 2010?

2: Är det bara den ena pumpen som skall sättas till läge 1?

3: Diffen på retur och utgående har varierat mellan 2-8 grader, är detta ok? Justerar pumpen hastighten själv så att jag inte behöver fundera på detta?

4: Kör nu på läge auto och ställt in vinterläge på 9grader och sommarläge på 15grader låter detta rimligt?

5: Kör med kurva 10 och -3 (i GBG området) vad får jag ut av det värdet som visar sig när jag vrider på ratten?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!