Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Väljer Fujitsu, egentligen bara pÃ¥ rekomendation och inte statestik  (läst 8140 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Ber om ursäkt Krister för det jag sa i förra posten om ditt inlägg om 123 och 124. Mitt inlägg saknade relevans eftersom det inte var 123an du pratade om utan äldre modeller.

Tror generalfelet hos nybörjare i branschen som jag är är just att stirra för mycket på COP och för lite effekt.
AppropÃ¥ Nocrian och Arcticen Krister, sÃ¥ är man ju lite prylgalning med. 3000 är ju inte sÃ¥ blodigt om man vill tillfredsställa den delen av sitt behov med  >:D



Ingen fara förstod nästan att du hade missuppfattat det jag skrev jag kanske inte var så tydlig i det jag skrev.



Om nu ditt val skulle stå mellan Nocria 14 och ASY 14 Arctic så tycker jag personligen absolut att det skulle vara värt med att betala 3000kr mer för Nocrian inte bara för att den är effektstarkare och har bättre cop för personligen tycker jag den automatiska filterrengöringen är kanonbra inte för att det är på något som helst sätt jobbigt eller svårt att rengöra filtren på en "traditionell" pump problemet är ju att komma ihåg att dammsuga de rackarns filtrena.



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det man som konsument allt som oftast tittar på är COP och pris. Det gjorde jag också i början av min luft/luftvärmepump-jakt. Varefter jag fick mer kött på benen tyckte jag personligen att effekt (kW) i kombination med luftflöde (dvs med vilken kraft värmen transporteras ut) var minst lika viktiga. Särskilt luftflöde upptäckte jag att det var stora skillnader mellan olika pumpar. Minns jag rätt så var det 840m3/h för Nocria 14, 530m3/h för Sanyo 123 och 630m3/h för Sanyo 124? Det är ju en väsentlig skillnad. Har för mig att min Toshiba ligger på ca 700m3/h.

Krister,
angÃ¥ende filterrengöring, pÃ¥ Toshiban ska man rista av dem hellre än dammsuga sa installatören. Glömde frÃ¥ga varför...  som om det skulle spela roll.  ;D
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!