Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spjäll för sekundärluft, Veda 35  (läst 1500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Spjäll för sekundärluft, Veda 35
« skrivet: 23 januari 2019, 18:19:32 »
Hej.

Jag har lite trassel med min vedpanna som jag har i uthuset.
Det är en Veda 35 som känns onödigt vresig.
Som på alla relativt moderna pannor så brinner pannan "nedåt" och rökgaserna förbränns helt.
Eller ska förbrännas helt.

När jag tänder pannan så har jag ett spjäll som gör att pannan kan brinna rakt nedifrån och upp genom spjället och gå direkt ut i skorstenen utan att behöva gå genom de rör där den största effekten till vattnet tas ut.
När man sedan har slagit på fläkten och fått en fin brand så stänger man spjället och låter rökgaserna förbrännas, ledas nedåt och vidare genom de rör som värmer vattnet.
Alltså helt normalt som på många andra pannor.

Men... Det är nu det besvärliga börjar. Har jag fått upp en rejäl eld i pannan så börjar den puffa.
Längst ner på pannluckan sitter en ventil för sekundärluft.
Rökgaserna går ner och vidare ut mot skorstenen och då drar den in extraluft till fortsatt förbränning i den nedre ventilen.
Det som då händer till och från är att det känns som att rökgasen tänder till när den möter den extra luften och ger en liten, liten explosion. BOFF! låter det i pannan och så åker det ut ett rejält rökmoln i pannrummet.
Sedan går det en stund till och så BOFF!
Så. Ska denna ventil alls vara öppen eller ska den vara stängd? Den sitter fastskruvad med en vingmutter så man kan liksom skjuta luckan i sidled. Sedan blir det relativt mycket tjära på pannans väggar. Normalt eller?

Som ni märker är jag amatör. Har ni några fina ideer som gör att man inte behöver lukta som en skogsbrand så fort man varit nere i pannrummet så vore jag tacksam.

/Den rökte.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Spjäll för sekundärluft, Veda 35
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2019, 09:01:18 »
Jag gissar på att det är för dåligt med tilluft till pannan.
Kolla i pannrummet efter ett spjäll som leder till utsidan av huset, detta skall vara öppet när du eldar i pannan.
Stänger du detta får pannan inte tillräckligt med luft för att funka optimalt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!