Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstant börvärde NIBE 1215?  (läst 933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tubetvr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Konstant börvärde NIBE 1215?
« skrivet: 15 januari 2014, 12:37:27 »
Min 1215-7 har börjat krångla. Börvärdet är konstant på 45 grader och går inte att få högre, normalt sätt så skall väl börvärdet ändras när man ändrar på ratten dvs högre när man ökar. Jag kan sänka börvärdet genom att dra ratten max moturs, då går värdet till 38 men det är omöjligt att få det högre än 45. Jag har provat att lura styrdatorn genom att lägga till en kraftig offset så att den tror att det är mycket kallt ute men det hjälper inte heller. Displayen visar alltid 45 (45). Någon som har råkat ut för detta och vad beror det på? Jag har ganska OK temperatur inomhus men skulle gärna ha 1 grad varmare.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstant börvärde NIBE 1215?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2014, 15:34:17 »
Kolla meny 5b, ställ markeren under ett värde i 5a (Kurvlutning) och tryck kanal.
Fabriksinställningen är VB-Fram max 45 °C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tubetvr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konstant börvärde NIBE 1215?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2014, 15:59:14 »
Jag kom på samma sak själv, det verkar som om jag har råkat göra en total reset och då ställs fabriksinställningarna in så det är bara att ändra tillbaka till de inställningar som jag hade tidigare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!