Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken bergvärmepump ska man välja? Bra/dÃ¥liga märken?  (läst 6147 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Är helt ny på detta med värmepumpar men vi har långt gångna planer på att byta uppvärmning till bergvärme under året.

Vilka märken och/eller pumpar anses vara bäst? Jag var på energidagarna i Jönköping och fick ett bra intryck av IVT när jag snackade med dem. Räknas de till de "säkra" valen? Andra toppkandidater?

Idag eldar vi med ved mot 2 st acktankar på ca 600 liter styck. Huset från 1935 är på 110 kvadrat fördelat på två plan plus en hel källare som är pannrum, tvättstuga etc och värms delvis (2 radiatorer på hela källaren). Vi har även planer på att bygga ut med kanske 25 kvadrat per våning i framtiden.

Radiatorerna i vårt system är rätt stora och såhär års när det är runt -10 shuntas det oftast ut 35-40 grader (har Thermomatic CBJ automatshunt). Ibland upp mot 50 grader när man vrider upp tempen och huset ska värmas men sedan planar det ut.

Jag har gjort tester med elpatronerna och såhär års verkar huset dra 5,5kW kontinuerligt när det är -10 ute. Om jag vrider upp värmen lite mer än vanligt och det var -15 så drog huset drygt 7kW i snitt under 11 timmar dagtid men då kördes det tvättmaskin och lite sånt.

Jag tar gärna förslag på pumpar så att jag har nåt att utgå ifrån i diskussioner med försäljarna.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
IVT, Thermia, CTC, Nibe, de är de stora aktörerna. Bosch finns också, det är en klon av IVT.
Alla är bra, nästan ännu viktigare än märke på pumpen är förtroende för firma/installatör som skall få uppdraget.

Du verkar ha stora bra radiatorer som lämpar sig utmärkt för bergvärme.

Lycka till!
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad SweFor_MrWolf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe XX45 är i mitt tycke extremt tystgående.Så är ljudnivån viktig så lyssna o jämför de olika pumparna du är intresserad av

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Pumpen kommer att stÃ¥ i pannrummet i källaren sÃ¥ om den inte väsnas mer än vedpannans fläkt sÃ¥ tror jag inte det är nÃ¥n fara  :)

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Försök hör runt med granar hur dom upplever servicen från instalatörerna det är nog viktigare än pumpen de stora märkena är ganska lika i prestanda med liteolika tänk på styrningar men i övrigt ingen störe skilnad däremot så skiljer det oerhört mycket på servicen och kunnandet på olika instalatörer!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Som dom skriver, välj bland dom stora märkena. Vad beträffar service sÃ¥ kan ju det ena märket ha bra service pÃ¥ ett ställe men sämre pÃ¥ ett annat, beroende pÃ¥ var du bor sÃ¥ kanske ett märke passar bättre just för dig. Men annars ska du väl kolla mer vad som ingÃ¥r i priset eller ej och om det är en seriös installatör (ska ju bli snyggt gjort oxÃ¥)  *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Ska helt klart kolla med grannar eftersom jag vet flera som bygg till bergvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!