Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur kallt borde 1245 8kw klara?  (läst 6875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bogger44

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« skrivet: 12 januari 2014, 15:32:37 »
Hej på er alla!
Vi kastade ut fjärrvärmen i augusti till förmån för bergvärme.
Hade tillochmed turen att få betalt för växlaren från 2006.
Vi borrade 220m och valet av pump blev en Nibe1245 8kw.
Vi bor i Holmsund utanför Umeå med typ 800 meter till havet.
Rekomendationerna om storleken på pump varierade från
6 till 10kw. Vi beslöt oss till slut för att en 8kw borde bli
"optimal".
Så till saken. Jag jobbar som processoperatör och måste
säga att det inte känns som en fördel. Jag kommer att nöta
upp dörren på pumpen då jag ständigt ska kolla alla parametrar.
Jag gissar att flera på forumet känner igen sig.
Mitt val av 8kw pump börjar ge mig sömnsvårigheter.
Jag kan inte sluta grubbla på om man skulle köpt 10kw
Istället!
Är det någon av er med god erfarenhet som har någon
uppfattning om hur kallt pumpen kommer att klara
Innan spetsel rimligen kommer att krävas?
Vi har haft stabil årsförbrukning på 24000kWh
varmvatten och uppvärming.
Nu har det varit jämn temp i flera dagar med -10 grader
Pumpen styr ut på kurva 6 men -1 på temp och håller
20 grader inne.
Pumpen går 70-72% av tiden för uppvärmning av kåken.
Lite mer om dusch osv.

Vill passa på att tacka Rickard för en fin sida

Mvh Roger

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2014, 15:47:24 »
Grovt räknat upa:
En del energi behövs till varmvatten, kanske 5%, räkna bort det så går VP går 65% av tiden för att klara en tempskillnad inne-ute på 30grader. När den går 100% varav 5 för varmvatten så klarar den att värma huset utan eltillskott ner till 30 °Cx0,95/0,70=41 °C
När det är så kallt minska tempen i borran och pumpen går med lägre COP, reducera tempdiffen med kanske 10%, dvs 37 °C. Utetemp -17 °C alltså.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2014, 19:42:38 »
För att minska tiden VP spenderar på att göra varmvatten kan du ändra inställningen för varmvatten till Ekonomi. Min erfarenhet är att varmvattnet räcker bra ändå. Förutom att det är mer ekonomiskt så blir det mer tid för värmetillverkning för VP.

En annan sak du så klart ska göra är att optimera din anläggning; se att radiatorer eller golvvärme fungerar optimalt, och att hastigheterna på cirkulationspump i Niben är bra inställd för rätt delta osv. Surfa runt här på forumet så ser du vad som finns att göra! T ex är jag nyfiken på om dina radiatorer är rätt inställda; är alla varma upptill och kallare nertill, ingen jämnvarm (inte bra)?

Det blir nog inte så många dagar i Holmsund när det är kallare än -17 (om vi tar bopakosters kalkyl för den exakt sanningen!) så speciellt mycket eltillsats blir det nog inte! Så jag tror inte du behöver gräma dig i slutändan!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2014, 19:52:02 »
Jag kan inte räkna på det, men vi har klarat -27 med 8kW och 200m borrhål. Då hade vi tom lite ståtid på pumpen, så jag tror att vi kommer att klara lite drygt -30 utan tillsats :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2014, 22:15:42 »
Lånar tråden lite...

Läste något om jämnvarma element. Ska inte elementet vara typ lika varmt över hela ytan? Eller ska de kännas kallare nertill?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2014, 22:26:08 »
Dom ska bli svalare i nederkant.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2014, 22:47:10 »
Dom ska bli svalare i nederkant.

Ok! Det visste jag inte. Men varför egentligen? Är det inte bättre med en större varm yta än en mindre?
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2014, 23:03:08 »
När värmen avges måste ju vattnet svalna, om dom skulle vara (nästan) lika varma uppe som nere skulle man behöva ett onödigt högt flöde. När man räknar ut hur stora element räknar man med ett temperaturfall över elementen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2014, 09:52:13 »
Till Bogger.

Säg att den klarar sig ned till -17 grader utan eltillskott.
Då kanske du kan sänka tempen i garaget och något gästrum för att slippa eltillskott?
Och prova även ekonomiläget för tappvarmvatten.
vv-tillverkning kan kräva mer än man tror av pumpen.

deltaT över värmepumpen = skillnad mellan fram och returledning skall vara mellan 5 och 10 grader, vi brukar säga att 6-7 grader är ett bra värde att sikta på.
För att få så pass stor deltaT är det viktigt att flödet är kontrollerat i alla radiatorer, har man några (ofta) små radiatorer som inte har någon nämnvärd DeltaT så kan det bli svårt att få rätt deltaT över värmepumpen, och man riskerar dessutom att få missljud och onödigt slitage i rörledningarna om flödet är för högt.

Som grundinställning skulle jag rekommendera att man siktar på 5-7 graders deltaT över varje radiator om man kör med radiatorer, och ca 5 grader om man kör med golvvärme.
Sen kan man öka flödet en aning om man har lite för svalt i ett rum i förhållande till andra rum, och tvärt om, minska flödet lite i de rum som är varmast efter att grundflödet har ställts in.

En IR-termometer är ett bra hjälpmedel vid injustering av flödet: http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometer/110-ir-termometer.html
« Senast ändrad: 13 januari 2014, 09:55:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2014, 10:21:52 »
Jag ringde upp Nibe och snackade med dem efter min förra bergvärmeinstallation. De sa att tillsatsen skall gå in vid mellan -5 och -10 grader. Annars har man valt en för stor pump. Visst, man får mindre tillsats med större pump, men man tappar den vinsten på förluster sen när en för stor pump går mindre på sommarhalvåret.

Jag kan dock tänka mig att vid vilken temperatur tillsatsen skall gå in är beroende av årsmedeltemperaturen där man bor. -5 till -10 skall gälla för Stockholm.

Min tillsats gick till idag första gången (ny installation sedan 11 dec förra året) och nu var det -7 grader ute ungefär, och jag duschade. Så min verkar börja gå in på tillsats vid -8 till -10 om den inte störs av varmvattnet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2014, 10:57:47 »
Största nackdelarna av för stor pump har man under vår och höst när temperaturen ligger i intervallet 0 till +5 grader, då har man som flest starter.
Ofta kan man med lite justeringar av reglerparametrarna trimma bort de flesta negativa effekterna av en lite stor pump, och man slipper ju eltillskottet.
Idag är det inte ovanligt att folk köper värmepumpar med nära på 100% effekttäckning, och sätter man in en arbetstank eller väljer en Inverterstyrd värmepump kan man dimensionera för >100% effekttäckning utan negativa effekter.

De negativa effekterna av en "stor" värmepump är i princip 2, fler start/stopp, vilket av vissa anses slita på maskinen.
Dålig COP i startögonblicket, och en stund efteråt.
Jag tror inte att nackdelarna med en stor värmepump överväger fördelarna, i vart fall inte om man gör vissa smärre justeringar i styrdatorn. 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bogger44

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2014, 11:54:58 »
Tack alla för hjälpen!  Har äntligen lyckats (tror jag)! FÃ¥ iväg
Ett svar till er. Garaget 86m2 har vattenburen golvvärme som
jag styr med fasta ventillägen. Källaren 90m2 golvvärme med fasta ventillägen.
så det är inga problem att styra deltat på vb.
Kör alla termostater markplanet på fullt. 3,5grader kB diff
Och 7grader vb.
Frågan är om jag ska bry mig om att gräma mig i tjugo år för att jag köpt
En pump i minsta laget? För övrigt känner jag mig nöjd
som egen installatör   :)
Mvh Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2014, 11:59:07 »
Om du mår dåligt av att se eltillskottet gå in när det blir riktigt kallt, stryp flödet till garaget, för de flesta är det väl inte hela världen om det blir lite svalt i garaget några dagar/år?
Sen kan man minimera eltillskott om man drar på börvärdet en aning typ 12 timmar innan det skall bli riktigt kallt, det laddar in värme i huset och golven så du klarar dig några timmar extra utan tillskott sen.
Det är nog tveksamt om en 10 kW hade klarat 100% effekttäckning, och eltillskottet kommer troligen att kosta dig mindre än 300 kWh/år.
Kan du acceptera elpatrontid för runt 300 kr/år så kan du sova gott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bogger44

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2014, 12:13:35 »
Tack Rickard! Som du beskrivit min situation så
känner jag mig lugn o trygg med min 8kw pump.Om kostnaden
för min rimliga spetsel inte blir mer än en rejäl middag med pizza
öl och läsk till familjen behöver jag inte ge mig magsår i onödan!
Har mycket välisolerat garage och håller för stunden bara
9-10 grader.

(fick ändra inställningar i telefonen/datorn för att kunna svara på
på inläggen. "Programmet" förstod inte när inloggningen skett.
Nu är det ok. Man är ju ingen hacker direkt : )

Mvh Roger

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hur kallt borde 1245 8kw klara?
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2014, 21:59:20 »
Största nackdelarna av för stor pump har man under vår och höst när temperaturen ligger i intervallet 0 till +5 grader, då har man som flest starter.
 
 

 

 

Hej Richard !

Lite lustigt eller bra kanske ? men här är det tvärtom !

Under två de två hela årena 2012 och 2013 har jag antecknat månad för månad vissa parametrar
 (ej USB loggat ,  jag är väl omodern ?)
 Men det visar tydligt att ju kallare utetemp desto flera starter.
 det har varierat mellan 8 och 14 starter / dygn under uppvärmningssäsongen
 8 är dÃ¥ vÃ¥r och höst och 14 starter/dygn i dec-2012 dÃ¥ det var jättekallt !
 Den här anläggningen är nog överdimensionerad men jag är nöjd ändÃ¥.
  Men den klarar sig iaf utan eltillskott alltid   :)


  Med vänlig hälsning Rollster
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!