Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högtryckspressostat/Cirk-pump CTC ECO AIR 7.9  (läst 1075 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MikaelV

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Högtryckspressostat/Cirk-pump CTC ECO AIR 7.9
« skrivet: 20 september 2019, 12:44:50 »
God dag!

Efter att ha läst många trådar på detta forum och insett vilken kunskap ni besitter så tänkte jag att jag gör ett försök här innan jag slänger ut pumpen eller sliter håret av mig.

I Januari 2019 flyttade vi in i detta hus, 1.5 Plans villa med hel källare (126 + 80 kvm) totalt 17 element. Huset värms upp av en CTC ECO AIR 7.9 som installerades 2006, den har ingen inomhusdel (förutom centralen) och är kopplad mot gamla oljepannan, det rinnande varmvattnet värms upp av eldriven varmvattenberedare.

När vi köpte huset så stod pumpen stilla med felkod Hetgasgivare och huset värmdes då av elpatronen i oljepannan, hur länge den stått stilla vet vi inte eftersom huset är ett dödsbo men säkerligen över ett år. Det vi gjorde då var att ta hit rörmokaren som installerade pumpen en gång i tiden som bytte ut givaren (han konstaterade att den var trasig) Frid och fröjd, den felkoden var borta!
Idiot (ursäkta språket) som jag var så hade jag en annan rörmokare här samtidigt som böt ut ungefär 10 radiatorventiler eftersom vissa var orginal från byggåret (1966) han tog även bort ett element som var rostigt samt installerade en ny cirkulationspump eftersom den gamla lät som en skördetröska.

Det är nu mina problem börjar..
När rörmokarna var klara och vi skulle driftsätta systemet igen så för jag en ny felkod på displayen, Press H/L Vakt och den här felkoden fick vi inte bort. Att nollställa pressostaten i utedelen hjälpte inte (klickade inte till när man tryckte på knappen) Nu var det eftermiddag så rörmokarna åkte hem och jag testade efter några timmar att nollställa pressostaten via panelen i källaren och det fungerade! *Wooho* i ungefär en dag sedan fick jag samma felkod igen.

Såhär fortsatte det några dagar, till slut tog jag ut en kyltekniker som kollade på pumpen, gasnivån var bra och han hittade inte direkt några fel, han pillade lite på pressostaten så den hoppade igång (nu klickade det när han nollställde på knappen) Min och hans slutsats av detta var att den kärvade lite eftersom den inte varit i bruk på så länge. Efter detta besök så böjade pumpen att fungera ändra från början av Februari till mitten på April.

Under sommaren så har jag låtit pumpen vara avstängd eftersom vi inte haft något behov av den men nu när det nalkas höst så håller jag på att försöka få liv i den igen. Om jag nollställer pressostaten så går den ibland i 3 dagar och ibland i några timmar. Det som är intressant är att nu senaste veckan så har även cirkulationspumpen börjat fela och indikera på att någonting blockerar pumpen. Ett samband som jag har sett är att det felar aldrig medans den värmer.

Om vi tar ett exempel: inomhustemperaturen är 20° och pumpen är inställd på 22°, då värmer den till att huset är 22° och sedan slår högtryckspressostaten ut eller så stänger cirkulationspumpen av och larmar för blockad.

Nedan listas matnyttig information
Värmepump: CTC ECO AIR 7.9 går via CTC ECOLOGIC
Cirkulationspump: a-collection A3.2 25-60 180 (står på 5 av 6)
Tryck i radiatorsystemet: 0,8 bar vid kallt vatten, 1 bar vid varmt vatten (35°)

Följande är information från panelen som jag tog ungefär 10 min innan HP löste ut, pumpen hade då gått i ungefär 2-3 timmar

Rumstemperatur
NU 21.5°c INST 22°c

LOGG
TOTAL DRIFTTID: 85567h
TOTAL DRIFTTID KOMPR: 24806h
KOMPR STARTER SENAST 24h: 10st
ANTAL LARM SENAST 24h: 1st
LARM SENAST: PRESS. H/L VAKT

DIAGNOS
STATUS: VP+YVK
YTTRE VÄRME-KÄLLA [X]
KOMPR [X] FLÄKT [X]
FRAML: 32°c
BÖRVÄRDE 39°c
VÄRMEPUMP TEMP 36°c
RAD RET.TEMP: 33°c
BÖRVÄRDE: 48°c
UTETEMP 7°c
HETGASTEMP 88°c
SHUNTMOTOR STÄNGD[] ÖPPNA[]
VÄXELVENTIL RAD/VV [X] VV []
NATTSÄNKNING []
RUNDSTYRNING []
KOMPR AVSTÄNGD [] (UTETEMP 7°c)

INSTÄLLNINGAR
INSTÄLLNING: NORMAL [X] M KOD []
RUMSGIVARDRIFT: MED [X] UTAN []
VÄRMEPUMPSTYP: LU/VA [X] VA/VA []
KOMPR TILLÃ…TEN [X]
KOMPR SPÄRRAD []
SYSTEMTYP SHUNT [X]
EJ SHUNT [] ACC []
FRAML TEMP (VID -15 UTE) 50°c
SHUNT STÄNGD VID UTETEMP 20°c
KORR DIFF SYSTEM (VID -15 UTE) 10°c
MAX TILLÅTEN FRAML TEMP 70°c
MIN TILLÃ…TEN FRAML TEMP OFF
VÄRME FRÅN VID UTETREMP 18°c
NATTSÄNKNING NEJ[X] JA[]
ELDAS VED? NEJ[X] JA[]

Kan det vara någonting med shunten som orsakar detta? Eftersom den värmer tills dess att den nått önskad inomhustemperatur, då stänger shunten av flödet och pumpen kan inte cirkulera vidare sin värme vilket resulterar i att HP löser ut? Detta kan också orsaka att cirk.pumpen för att den inte heller får tillräckligt med flöde? eller är jag helt ute och cyklar?

Lovar att belöna ängeln som hjälper mig till en lösning men både en och två öl swishade till sig!

Vänliga Hälsningar
Mikael.



Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Högtryckspressostat/Cirk-pump CTC ECO AIR 7.9
« Svar #1 skrivet: 22 september 2019, 10:47:09 »
högtryckstopp på VP kan bero på dåligt vattenflöde genom ds. (VP). är det metallomspunna slangar så känn om det knastrar när du försöker böja på dom med handkraft. förmodligen är det beläggning i dom och måste bytas. finns det sil/filter så se till att det blir rengjort. kolla anslutningspunkter mellan koppar/mässing och järnrör, det byggs upp beläggning i såna punkter. cp (cirkpump) kan få beläggning på axeln så att den låser fast och inte startar upp. sedan måste det vara flöde genom radiatorsystemet, så se till att några radiatorventiler är öppna. när du får högtryckstopp på VP så tar det en stund innan kondensorn blivit tillräckligt nerkyld så att trycket minskar så att pressostaten kan återställas

Pelle83

  • Gäst
Pelle83
SV: Högtryckspressostat/Cirk-pump CTC ECO AIR 7.9
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2019, 12:33:48 »
Hej! Jag la precis ut en tråd där jag nämner att jag haft samma problem med pressostat högtryck larm.
Mitt tips (som har gjort att larmet inte dykt upp på 2 veckor, annars 4-8ggr/dag), kolla så VP står i våg. Vattenpassa och åtgärda om den inte står plant.

Den enda åtgärd jag har gjort under dessa år som larmet dykt upp har varit att installera smutsfilter. Inget annat är bytt på systemet.

Kostnaden för mig och min fru var ca 20-30min arbete att få VP att stå helt i våg igen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!