Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installationsproblem - placering av innedel  (läst 11780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas76

  • Gäst
Andreas76
Installationsproblem - placering av innedel
« skrivet: 20 december 2005, 16:00:04 »
Jag såg föregående inlägg och har ett liknande problem.

Vi har ett problem med placeringen av värmepumpen som vi har köpt.  Jag bifogar en länk till en ritning som referens för texten nedan.   http://www.bostroms.nu/foto/ritning3.jpg

För ett par veckor sedan installerades en luftvärmepump hos oss. När vi diskuterade placeringen av inne-enheten så gissade jag att den skulle ha bäst verkan på placering 1 eller 5 enligt bifogad ritning. Installatören sa då att vid läge 5 så kommer vi att bli störda av ljudet oavsett om vi har rummet som sovrum eller allrum. Det håller jag med om. Vid läge 1 sa han att den inte får plats.

Han ville därför placera enheten vid läge 2 eller 3 och det blev vid punkt 3. Jag påtalade dock att jag var tveksam till placeringen eftersom vi har visat ritningen för andra säljare tidigare och har då fått rådet att inte placera inne-enheten i korridoren på grund av att värmen stannar där + att pumpen får korta driftsintervaller som sliter på värmepumpen.  Han hade då en utläggning om hur luften sprider sig och att det inte skulle vara några problem.

MEN… Det här är just vad som har hänt.  Redan vid ett 1-2 minusgrader måste vi ha mellan 30 grader på pumpen (30 är max) för att uppnå en temperatur av 19-20 grader i det stora utrymmet längst bort. Mellan punkt 1 och 3 är det 25 grader och i övriga utrymmet ca 19-20.  Till och med vid stängda dörrar till smårummen stannar värmen i korridoren. Runt punkt 4 är det som en luftsluss där en kalla luften kommer.  Dessutom känns det som om pumpen inte får gå tillräckligt länge innan den slår ifrån. Troligen på grund av att den känner av uppnådd temperatur i den trånga korridoren.

Som det är nu så sprider pumpen lika mycket värme till köket som till utrymmet längst bort i sovrumslängan. Men – i köket har vi en pelletskamin så där behöver jag ingen stödvärme. Pumpen skall klara upp till 150 m2 och som den sitter nu klarar den knappt 50 som det stora utrymmet är.

Dessutom kollade jag placering 1 och inne-enheten hade visst fått plats?

Nu är jag ju ingen montör men jag tror mer på placering 1, 4 eller 6.

Jag har skickat ett mail till installtören för ca 1 vecka sedan där jag påtalar ovanstående och anser att de bör flytta pumpen men har inte fått något svar ännu.

Kan någon hjälpa oss med lite synpunkter på installationen och eventuell omplacering?   

(Pumpen det gäller är en Panasonic E9DKE)
« Senast ändrad: 20 december 2005, 16:17:46 av Andreas76 »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #1 skrivet: 20 december 2005, 20:22:13 »
Som jag läser ritningen så skall ni faktiskt inte ha ngn luftvärmepump alls eftersom ni inte har en tillräckligt öppen planlösning.
Alternativet kan vara att ha 2 st eller värma halva huset och därmed placera den i största rummet.

Om den är placerad i läge 3, blåser den inte rätt in i väggen då??? I så fall är det ju direkt olämpligt dessutom för nära sovrummen enligt min mening.

Andreas76

  • Gäst
Andreas76
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #2 skrivet: 20 december 2005, 21:04:54 »
I och med att huset är byggt i vinkel så värmer pelletskaminen den ena delen. I den aktuella sovrumsdelen får vi däremot inte in värmen och därför införskaffade vi en LV pump.

De två mindre rummen är ca 10 m2 och det större utrymmet inkl. korridoren är ca 50 m2. I den här delen har vi precis bytt till 3-glas fönster med 1,2 u-värde. Huset är byggt 76 och har dock endast 15-20 cm isolering på vinden men vi kommer att komplettera till 45 cm inom kort.

Det större rummet planeras att användas som allrum framöver. I dag är det dock sovrum. Det enda vi är ute efter är alltså att pumpen skall värma 3 rum på sammanlagt 70 m2.

Och jo, pumpen blåser rakt in i väggen i korridoren (men är just nu riktat neråt) - precis som jag påtalade för installatören men han menade på att det inte skulle vara några problem?  Eftersom jag litade på installatörens kompetens så placerade han ändå pumpen vid punkt 3.

Vissa säljare menade på att 70 m2 var för lite för 9DKE och rekommenderade en mindre pump på grund av att den skulle gå mer konstant. Nu valde vi ändå en standardpump eftersom den lokala handlaren (och installtören) rekommenderade den.

Som den är nu vet jag inte hur vi skall göra. Så fort det är 8-9 minus så värmer pumpen inte mer än till 18 grader vid max-effekt ett par meter från punkt 4.  Jag anser ju att pumpen bör flyttas men frågan är om installatören tar på sig det? Och nästa fråga är ju var en skall placeras för bästa effekt?
« Senast ändrad: 20 december 2005, 21:09:17 av Andreas76 »

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #3 skrivet: 20 december 2005, 22:03:06 »
5 för bästa effekt (och tysta småsovrum).

2:a alternativet blir 1 men det blir brusigt i smårummen.

Pumpen ska helst blåsa på "längden" i rummet.

2,3 fullständigt vansinniga altrernativ!



Andreas76

  • Gäst
Andreas76
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #4 skrivet: 26 december 2005, 20:06:37 »
Placering 5 är nog bäst ur spridningssynpunkt ja. Tyärr är det lite tight med plats där eftersom det sitter 3 st 9x4 fönster högt upp på väggen. Tar jag bort taklisten så har jag 2 cm över om jag placerar innedelen mot överdelen av fönsterfodret. Jag läste i installationsmanualen att det bör vara 5 cm?  Är det för lite med 2 cm och varför behöver jag mer?  Alternativet är väl att ta bort det övre fönsterfodret och försöka göra det bästa av läget rent utseendemässigt.

Är placering 6 något att tänka på?

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #5 skrivet: 26 december 2005, 20:18:11 »
-------------8<-----------
jag 2 cm över om jag placerar innedelen mot överdelen av fönsterfodret. Jag läste i installationsmanualen att det bör vara 5 cm?  Är det för lite med 2 cm och varför behöver jag mer?  
Är placering 6 något att tänka på?

Innedelarna suger in luften uppifrån och det behövs utrymme för att inte begränsa luftflödet och därmed få sämre verkningsgrad.
Position 6 kan nog ge problem med värmespridningen in i hallen, så det kanske behövs någon vinge eller extra fläkt i sådana fall för att få riktigt bra cirkulation.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #6 skrivet: 27 december 2005, 20:56:36 »
Placering 5 är nog bäst ur spridningssynpunkt ja. Tyärr är det lite tight med plats där eftersom det sitter 3 st 9x4 fönster högt upp på väggen. Tar jag bort taklisten så har jag 2 cm över om jag placerar innedelen mot överdelen av fönsterfodret. Jag läste i installationsmanualen att det bör vara 5 cm?  Är det för lite med 2 cm och varför behöver jag mer?  Alternativet är väl att ta bort det övre fönsterfodret och försöka göra det bästa av läget rent utseendemässigt.

Är placering 6 något att tänka på?

Jag hade ett liknande problem när jag skulle installera mina innedelar där den ena inte skulle få mer än 2 cm till taket medans den andra innedelen kunde installeras "normalt". Funderade en del kring vad det skulle innebära att placera så nära taket som 2 cm. Vad jag kom fram till så har det inte med något begränsat flöde att göra utan att man kan få vissa "bi-ljud" som kan vara hörbara i vissa fall. Då placeringen på det aktuella stället var så överlägset ur värmespridningssynpunkt så bestämde jag mig för att ändå montera med 2 cm avstånd mot taket. Installationen blev bra och jag märker inga negativa tendenser med det korta avståndet. Efteråt har jag även mätt luftflödena för de olika fläktlägena och jämfört med motsvarande värden för den innedel som har "normalt" avstånd till taket. Ingen skillnad.

Nämnas skall är att innedelarna är av fabrikat Panasonic.

Andreas76

  • Gäst
Andreas76
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #7 skrivet: 27 december 2005, 23:59:39 »
Innedelen är ju formad så att den lutar nedåt i främre överkant där den tar in luften. Är det värt att ta bort det övre fönsterfodret för att kunna placera pumpen med 5-7 cm mellanrum till taket eller skall man strunta i det och låta det vara 2 cm?

Genki - Fick du några bi-ljud vid denna placering?

Utloggad mm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #8 skrivet: 28 december 2005, 08:14:32 »
glöm inte att du måste kunna öppna luckan när du ska rengöra filtren. glöm heller inte var utedelen hamnar, den bryr sig inte att man ligger och sover,när den ska frosta av. alt 5 tycker jag är tveksamt om du har sängen som på ritningen,det ser ut att bli drag.tänk inte bara på ekonomin eller optimala placering för värmespridning, placera den så att den funkar och där du inte retar dig på den eller störs.och fråga din fru för husfridens skull så bägge blir nöjda annars blir det bara en tråkig investering
« Senast ändrad: 28 december 2005, 08:31:08 av mm »

Utloggad - Andreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pumpägare
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #9 skrivet: 28 december 2005, 18:17:41 »
5 för bästa effekt (och tysta småsovrum).

2:a alternativet blir 1 men det blir brusigt i smårummen.

Pumpen ska helst blåsa på "längden" i rummet.

2,3 fullständigt vansinniga altrernativ!

Nu är jag i full gång med att diskutera problemet med installatören men han kan inte förstå varför värmen inte går bort hela vägen.  Han menar på att placering 2 & 3 skall fungera och att det i stället är något annat som hindrar värmen att sprida sig. Eller att vi har någon form av luftrörelse åt andra hållet som drar värmen åt köket. En teori som han kom upp med idag var att vår braskamin som är placerad bredvid punkt 6 vid sovrums väggen skulle ge upphov till ett stort kallras. Det tror inte jag men visst kan jag testa att stoppa lite isolering i uppgången till skorstenen. I övrigt så är det en ny Jötulkamin med isolerad modulskorsten så jag tror inte att den har med saken att göra.  Min teori är att grundplaceringen i korridoren är det som är huvudproblemet.  Men hur hävdar jag det om han menar motsatsen. Det enda jag kan påvisa är ju värmeresultaten som inte håller på långa vägar.

HJÄLP !

 

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #10 skrivet: 28 december 2005, 22:00:46 »
5 för bästa effekt (och tysta småsovrum).

2:a alternativet blir 1 men det blir brusigt i smårummen.

Pumpen ska helst blåsa på "längden" i rummet.

2,3 fullständigt vansinniga altrernativ!

Nu är jag i full gång med att diskutera problemet med installatören men han kan inte förstå varför värmen inte går bort hela vägen.  Han menar på att placering 2 & 3 skall fungera och att det i stället är något annat som hindrar värmen att sprida sig. Eller att vi har någon form av luftrörelse åt andra hållet som drar värmen åt köket. En teori som han kom upp med idag var att vår braskamin som är placerad bredvid punkt 6 vid sovrums väggen skulle ge upphov till ett stort kallras. Det tror inte jag men visst kan jag testa att stoppa lite isolering i uppgången till skorstenen. I övrigt så är det en ny Jötulkamin med isolerad modulskorsten så jag tror inte att den har med saken att göra.  Min teori är att grundplaceringen i korridoren är det som är huvudproblemet.  Men hur hävdar jag det om han menar motsatsen. Det enda jag kan påvisa är ju värmeresultaten som inte håller på långa vägar.

HJÄLP !

 

Ett litet test du kan prova dej på är att placera en vanlig bordsfläkt på golvet mitt emot innerdelen som blåser mot punkt 5. Rikta sedan utblåset ner på golvet vid fläkten mina föräldrar har en liknande lösning och det fungerar utmärkt. Om dettta skulle göra stor skillnad för dej så är det ingen tvekan om vem som har rätt ;) Stå på dej tror personligen du har helt rätt att placeringen är dålig.

//Dalken
« Senast ändrad: 28 december 2005, 22:03:30 av dalken »
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #11 skrivet: 28 december 2005, 22:10:36 »
Vad jag förstÃ¥r sitter innedelen mitt i korridoren och blÃ¥ser värmen rakt in i väggen. Om det är sÃ¥ sÃ¥ tycker jag synd om dig som har rÃ¥kat ut för en sÃ¥dan inkompetent installatör. Klaga hos den som sÃ¥lt pumpen. Bli agressiv! huvuddunk  knUp

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #12 skrivet: 29 december 2005, 08:08:05 »
Ett litet test du kan prova dej på är att placera en vanlig bordsfläkt på golvet mitt emot innerdelen som blåser mot punkt 5. Rikta sedan utblåset ner på golvet vid fläkten mina föräldrar har en liknande lösning och det fungerar utmärkt. Om dettta skulle göra stor skillnad för dej så är det ingen tvekan om vem som har rätt ;) Stå på dej tror personligen du har helt rätt att placeringen är dålig.

//Dalken

Ett alternativ kan vara att ställa fläkten på golvet vid 4, en bit (kanske drygt en meter) in i stora rummet och blåsa kall luft efter golvet in mot värmepumpen. Ställ då luftflödet från värmepumpen horisontellt och ställ sidospjällen så snett som möjligt för att få luften längs efter hallen.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad - Andreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pumpägare
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #13 skrivet: 29 december 2005, 10:30:28 »
Citera

Ett litet test du kan prova dej på är att placera en vanlig bordsfläkt på golvet mitt emot innerdelen som blåser mot punkt 5. Rikta sedan utblåset ner på golvet vid fläkten mina föräldrar har en liknande lösning och det fungerar utmärkt. Om dettta skulle göra stor skillnad för dej så är det ingen tvekan om vem som har rätt ;) Stå på dej tror personligen du har helt rätt att placeringen är dålig.

//Dalken
Citera

Räcker en vanlig bordsfläkt till för att göra det här testet?  Jag har inte hunnit prova ännu men innebär detta att om fläkten gör så att värmen stiger så sitter pumpen fel och om inte så är det något annat som spökar.  Är det så glasklart eller finns det tveksamheter i det här testet?

Utloggad - Andreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pumpägare
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #14 skrivet: 29 december 2005, 10:34:55 »
Kan bara meddela att installatörens teori om kallras från braskaminen inte höll. Jag har haft en termometer innuti kaminen hela natten och med stängt luftspjäll och lucka så håller den samma temperatur som i rummet. Det samma gäller under kaminen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!