Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt förslag pÃ¥ F-gas förordning  (läst 950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anbi

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: TranÃ¥s
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Nytt förslag på F-gas förordning
« skrivet: 24 maj 2022, 13:10:53 »
Hej på er,

Vad tror ni om de nya F-gasreglerna som ska beslutas under året samt nya Reach-direktivet.

Från och med 2025 är det bara tillåtet med köldmedier med ett GWP på under 150, i princip bara propan som kommer kunna användas i värmepumpar.

Renoverad och tillbyggd sommarstuga, Nu vattenburen golvvärme med IVT HT Plus C9 samt luft/luft för kyla.

Förbrukning 10500kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt förslag på F-gas förordning
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2022, 15:44:34 »
Miljöpolitiken är som vanligt i praktiken verklighetsfrämmande.
Ideologin står över det sunda förnuftet.

Att värmepumpar sparar energi och gör oss mindre beroende av elkraft som görs med kol eller kärnbränsle blundar man för när detta med F-gaser ska tryckas genom.
Skygglappar på och kolla bara på en sak i taget, helhetsbilden får man inte titta på.

JÄVLA MP-MUPPAR!!!! ÅK UR RIKSDAN NÅN GÅNG!!!!
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Nytt förslag på F-gas förordning
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2022, 18:19:59 »
Jag tycker det är bra, väldigt mycket gas kommer ut lös i atmosfären och gör skada av så otroligt många år. Propan är bättre i en bergvärmepump än R407C.
Effektivaste sättet att undvika en förening att att klippa den vid försäljningen.

Tänk på plastbergen, de hade inte funnits om man inte hade sålt produkten i den förpackningen från första början.

Tycker verkligen riksdagen behöver göras om, ogillar att det kan bli minoritetsregering eller vad det nu heter när alla fäller krokben på varandra.
Ogillar även att lågkompetent folk kan klubba igenom beslut utan att vara tvungna konsultera expertis i varje fråga.
Ogillar omprövningssvårigheten i tagna beslut. Verkligheten ändrar ju sig. Syftar på kärnkraft. Det borde varit fullt med nystartade byggen.

Vindkraft borde få säljförbud över hela världen.
Kolkraft borde bli naturligt utkonkurrerat av kärnkraft.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Nytt förslag på F-gas förordning
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2022, 18:37:48 »
Tillåtet att fylla eller förbudet att fylla eller vadå?

Ett gammalt hak hemma kommer gå att fylla under 3kg.

Såsom jag var förstått det så gäller det enbart nyinstallationer och nytillverkning.
« Senast ändrad: 24 maj 2022, 18:44:39 av BergAdde »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt förslag på F-gas förordning
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2022, 06:45:01 »
CO2 är väl också ett alternativ, säljs rätt mycket sånt redan nu till kommersiell kyla som jag förstår.
Sanyo försökte ju med det till sina luft/vattenvärmepumpar för ett gäng år sedan, att det inte blev en hit kanske berodde mer på att de kamperade ihop med CTC och deras tankösning än att köldmediat var dåligt?
Visst, höga tryck som krävs för CO2 kan vara en nackdel, men det borde väl gå lösa kan jag tycka.
Propan blir väl svårt att hantera i de flesta anläggningarna på grund av brandfaran, idag är väl 500 gram max fyllnadsmängd på anläggningar som står inomhus?
Fast det kan ju gå ändra på lagen.

Jag funderar pÃ¥ att börja sälja 10-20 kW dieselgeneratorer, när folk blir less elbristen sÃ¥ kan det komma att bli en riktig storsäljare.  ;)

För övrigt kan jag säga att jag är förundrad över hur länge en flaska (10 kg) gasol räcker för att producera varmvatten.
Nu har det varit folk i vårt hus i Spanien i 11 veckor, och det är fortfarande ett par kilo kvar i första flaskan, interpolerar jag det till ett års behov så blir det under 1000 kr/år för varmvattnet...
Jag har kört både värme och kyla med luftvärmepumparna, och elförbrukningen sista månaden låg på 650 kWh, 620 kr på fakturan.

Är det någonstans det går åt mycket köldmedier så är det väl i bilar, i stora delar av världen är det väl knappast någon kontroll alls på tätheten, man fyller slentrianmässigt på när det börjar kyla dåligt.
Hur är propan för kyldrift?
Vill man ha 500 gram propan i en bil.
FÃ¥r man ha 500 gram propan i en bil?
« Senast ändrad: 25 maj 2022, 06:51:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!