0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Köldbärarpumpen bör gå endast när kompressorn går för att spara el. Cirkulationspumpen i återvinningsenheten bör gå när värmebärarpumpen går så att borrhålet värms även när kompressorn står still. Sommartid behöver inte återvinningsenhetens cirkulationspump gå för den värmningen av borrhålet har man ingen större glädje av. Däremot kan det vara bra att pumpen motioneras när värmepumpen gör varmvatten så att den inte rostar fast.
Det är högt deltaT men pumpen är på 14 17 kW. Är det ett borrhål bör det vara mer än 200 meter djupt. Då är det svårt att få så mycket lägre köldbärardifferens om man inte sätter in en rejäl pjäs som köldbärarpump och då blir elförbrukningen till den därefter. Man får nog finna sig i flödet i slangen är sådant att det är laminär strömning i större delen av slangen. Rättelse: Fel uppgift på pumpens effekt i första inlägget.
Är det typ samma återvinning? https://www.energipartner.se/wp-content/uploads/2015/07/Pr_bl_VBX-2-1.pdf "Anslutning sker till värmepumpens kalla sida med 22 mm kopparrör." Behövs då en extra cirkpump som i detta fall nu? Känns som den kan bromsa flödet istället, eller är den inkopplad på annat sätt idag? Vad händer med diff om man kör denne på fullt om den nu går på lägsta?
Om det är en 17 kw värmepump blir det ca 1 lps som ska igenom. Ca 12,5 kw i kyleffekt som ska upp . På endast 200 m borrhål är det en alldeles för tuff belastning på borran
Vid ett köldbärarflöde på 1 L/s blir tryckfallet i 400 meter slang 2,4 bar. Det är inte rimligt med så högt flöde i en köldbärarslinga. För att det ska bli rimligt tryckfall kan flödet vara högst ca 0,5 L/s och då blir det rätt högt deltaT på köldbäraren. Det är troligen mer än 200 meter borrhål. Det kan även vara två borrhål, det vet vi inget om, men det finns anledning att tro att återvinningsenheten har gjort att man har snålat på borrhålsdjupet. Det kan också vara felvisning hos någon eller bägge givarna. På min pump får jag lägga till 1,3 grader till den differens som beräknas från displayens siffror för att få rätt värde. Man luras av att värdena visas med en decimal. Men icke desto mindre är det underligt att ingående köldbärare är -2 när det är +5 ute och det finns en återvinningsenhet.
Finns inga flödesmätare, bara rakt in med don och ska injusteringen ske på stryparna , svårt.
Är vi nu på att det är kalla sidan vi har utmaningar med? Eller är vi inte nöjda med varma sidan ändå? Försöker arbeta ner temperaturen inomhus nu.
Hej!Hoppas med er hjälp slippa frysa mer. Vi har precis köpt ett hus byggt 2011. Två plan. Värmepump IVT Greenline HE E14 (markvärme) som varit med sedan start. Vi hade i början problem med felaktiga givare samt att kb-pumpen förmodligen var paj så den är nu också bytt. Inomhus vattenburen golvvärme från Thermotech på båda planen, ligger i betong. Alla ställdon byttes förra veckan. Verkar bara som att det blir riktigt varmt i en av slingorna, den närmast pumpen? Nu till vp-funderingen. Det verkar som att den (kompressorn?) slår på och av hela tiden. Känns som att värmen aldrig hinner komma in i slingorna för ser att slangarna blir varma för att sedan ticka ner några minuter senare. Ena stunden ser värdena ut enligt bild 1-2. Någon timma senare enligt bild 3-4. Kurvan ser ni i sista bilden. Är det något med gradminuter som spökar? Det är kallt! Vissa rum huttrar man i. Vad kan vi göra?Tilläggsfråga: Påverkar trycket något? Det ligger ofta mellan 0,5-1 var. Huset ganska stort så vattnet ska en bra bit.
När en politiker tar ordet utmaning i sin mun brukar det betyda att vi har ett sjuhelvetes problem med något. Så är inte fallet på den kalla sidan, det är mer något som verkar lite konstigt men vi vet inte var huset ligger och hur djupt borrhålet är så allt kan vara som det bör vara givet förutsättningarna. Jag är inte nöjd med hur det fungerar på varma sidan. Värmebärardifferensen är 10 grader vilket betyder att värmebärarflödet är för lågt. Det medför att golven blir ojämnt varma. Det kan också medföra att kompressorn bara går korta tider vilket sliter på den. Så var tydligen fallet när differensen var 16 grader. Det går troligen att kompensera för detta genom att ändra kopplingsdifferensen (=skillnaden mellan start- och stopptemperatur för kompressorn) men det verkar inte finnas någon fullständig manual för den här typen av värmepump på nätet. Vad är det för diameter på rören som går från pumpen till fördelarna?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=76507.0;attach=133534;image;ts=1642971037Med tanke på temp på kurvan, står pannan rätt inställd då det ser ut som den står på radiatordrift om man jämför mot text nedan.1.3.2 Typ av värmesystem▶ Välj typ av värmesystem.Fabriksvärdena för värmekurva av typ Radiator har kurvvärde (framledningstemperatur) 22 °C vid 20 °C utetemperatur, 37,4 °C vid -2,5 °Coch 60 °C vid -35 °C utetemperatur (kurvans högra punkt).Fabriksvärdena för värmekurva av typ Golv har kurvvärde (framledningstemperatur) 22 °C vid 20 °C utetemperatur, 27,2 °C vid -2,5ºCoch 35 °C vid -35 °C utetemperatur.Vid temperaturer högre än 20 °C gäller samma kurvvärde som för 20 °C.Tyckte jag läste att std var radiatordrift men hittar det inte igen. Vet inte om denna pdf är till din vp. https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Installationsm_HE.pdf
Kan du se om du har denna inställning i menyn och vad den står på? Skulle tro att det kan vara en orsak nu att den kan stå på fel då det är så varmt.
Den är inställd på golv. Lägger in lite bilder som det ser ut nu.