Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vet inte om vi fÃ¥r tillräckligt med värme frÃ¥n vp  (läst 18183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #165 skrivet: 13 februari 2022, 22:54:59 »
Tryck bara ner själva kurvan i sin helhet , lika som du gjort förut med höja och tvärtom nu

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tryck bara ner själva kurvan i sin helhet , lika som du gjort förut med höja och tvärtom nu

Testar ett tryck i taget då!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #167 skrivet: 14 februari 2022, 08:33:17 »
Deltat på T8-T9 ser bättre ut nu, men inte bra.
Gissar att du fÃ¥r leva med detta sÃ¥vida du inte investerar i en krftigare cirkpump.  :-\

Men som sagt, justera kurvan tills du får OK värme inne.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #168 skrivet: 14 februari 2022, 09:02:20 »
Det måste ha varit cirkulationspumpen som ställdes upp till 100% från 85% i och med att deltaT sjönk från ca 16 grader till ca 9 grader. Jag begriper dock inte varför inte deltaT blev 9 grader när pumpen kördes på maxlägena med manuella inställningar. Ett deltaT på 9 grader är ok ur pumpens synpunkt men för högt för att mata ett golvvärmesystem, se nedan.

Att golven är ojämnt varma beror på att det är så stor temperaturskillnad T8-T9. Det blir liten temperaturdifferens värmebärare-golv i slutet av slingorna. Golvvärmesystemet är designat för ett flöde på 0,9 L/s. Nu är flödet ca 0,3 L/s. Det brister i kopplingen mellan värmepump och golvvärmesystem. Det skulle behövas en bypass och en cirkulationspump till för att få det att fungera som tänkt. Miss av konstruktören enligt min mening.

Enligt bilden i första inlägget var värmekurvan 25,6/45. På sista bilden var den 26,6/45,9. Det var alltså en rätt blygsam höjning av värmekurvan som gjordes. Att det blev så varmt måste bero på värmebärargivaren som styr pumpen sitter på framledningen på den här varianten av IVT-pump (har jag för mig). Om deltaT sjunker och framledningstemperaturen hålls konstant blir det ökad värmeavgivning även med oförändrad värmekurva.

Att elförbrukningen har gått upp så mycket beror till viss del på att det är en stor massa som ska värmas upp. Förbrukningen bör gå ner något när huset har kommit i temperaturjämvikt.

Köldbärartemperaturerna, -2/-6,9 är låga med tanke på utetemperaturen och att det verkar som om huset ligger i södra Sverige men det kan ha samma orsak som den ökade elförbrukningen. Det skulle vara intressant att se värden för en kalla period.

Jag känner en viss frustration. Det har varit en person och undersökt golvvärmesystemet. En annan person har varit och kollat värmepumpen. Men vad händer mellan pump och golvvärmesystem? Varför kan inte cirkulationspumpen ge ett betydligt högre flöde, nominella flödet är 0,54 L/s, när den arbetar mot ett golvvärmesystem som ska ha ett rimligt tryckfall vid ett flöde pÃ¥ 0,9 L/s? Jag tycker det finns ett systemfel som hamnar mellan stolarna. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #169 skrivet: 14 februari 2022, 10:18:29 »
Det måste ha varit cirkulationspumpen som ställdes upp till 100% från 85% i och med att deltaT sjönk från ca 16 grader till ca 9 grader. Jag begriper dock inte varför inte deltaT blev 9 grader när pumpen kördes på maxlägena med manuella inställningar. Ett deltaT på 9 grader är ok ur pumpens synpunkt men för högt för att mata ett golvvärmesystem, se nedan.

Att golven är ojämnt varma beror på att det är så stor temperaturskillnad T8-T9. Det blir liten temperaturdifferens värmebärare-golv i slutet av slingorna. Golvvärmesystemet är designat för ett flöde på 0,9 L/s. Nu är flödet ca 0,3 L/s. Det brister i kopplingen mellan värmepump och golvvärmesystem. Det skulle behövas en bypass och en cirkulationspump till för att få det att fungera som tänkt. Miss av konstruktören enligt min mening.

Enligt bilden i första inlägget var värmekurvan 25,6/45. På sista bilden var den 26,6/45,9. Det var alltså en rätt blygsam höjning av värmekurvan som gjordes. Att det blev så varmt måste bero på värmebärargivaren som styr pumpen sitter på framledningen på den här varianten av IVT-pump (har jag för mig). Om deltaT sjunker och framledningstemperaturen hålls konstant blir det ökad värmeavgivning även med oförändrad värmekurva.

Att elförbrukningen har gått upp så mycket beror till viss del på att det är en stor massa som ska värmas upp. Förbrukningen bör gå ner något när huset har kommit i temperaturjämvikt.

Köldbärartemperaturerna, -2/-6,9 är låga med tanke på utetemperaturen och att det verkar som om huset ligger i södra Sverige men det kan ha samma orsak som den ökade elförbrukningen. Det skulle vara intressant att se värden för en kalla period.

Jag känner en viss frustration. Det har varit en person och undersökt golvvärmesystemet. En annan person har varit och kollat värmepumpen. Men vad händer mellan pump och golvvärmesystem? Varför kan inte cirkulationspumpen ge ett betydligt högre flöde, nominella flödet är 0,54 L/s, när den arbetar mot ett golvvärmesystem som ska ha ett rimligt tryckfall vid ett flöde på 0,9 L/s? Jag tycker det finns ett systemfel som hamnar mellan stolarna.

Jag håller med .
Något är förbisett .
Har även en synpunkt på deltat över KB
Stämmer Givarna och det är nästan 5g delta vid -2 in
Saknas även en del önskat flöde över förångaren.

Kan du inte ta några bilder på installationen?
Både på värme och köldbäraren

« Senast ändrad: 14 februari 2022, 10:23:07 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag håller med .
Något är förbisett .
Har även en synpunkt på deltat över KB
Stämmer Givarna och det är nästan 5g delta vid -2 in
Saknas även en del önskat flöde över förångaren.

Kan du inte ta några bilder på installationen?
Både på värme och köldbäraren

På jobbet men lägger in snabb bild.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #171 skrivet: 14 februari 2022, 11:19:11 »
Har även en synpunkt på deltat över KB
Stämmer Givarna och det är nästan 5g delta vid -2 in


Det är högt deltaT men pumpen är på 14 17 kW. Är det ett borrhål bör det vara mer än 200 meter djupt. Då är det svårt att få så mycket lägre köldbärardifferens om man inte sätter in en rejäl pjäs som köldbärarpump och då blir elförbrukningen till den därefter. Man får nog finna sig i flödet i slangen är sådant att det är laminär strömning i större delen av slangen.

Rättelse: Fel uppgift på pumpens effekt i första inlägget.
« Senast ändrad: 14 februari 2022, 15:55:26 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #172 skrivet: 14 februari 2022, 13:07:19 »
Det är högt deltaT men pumpen är på 14 kW. Är det ett borrhål bör det vara mer än 200 meter djupt. Då är det svårt att få så mycket lägre köldbärardifferens om man inte sätter in en rejäl pjäs som köldbärarpump och då blir elförbrukningen till den därefter. Man får nog finna sig i flödet i slangen är sådant att det är laminär strömning i större delen av slangen.


Pumpen till återvinningen verkar stå på 1:an, kanske den bromsar något pga det?

"BÃ¥de G1 och G2 stÃ¥r pÃ¥ kontinuerlig drift, varvtal 85%."     MÃ¥ste kb-pump stÃ¥ pÃ¥ kontinuerlig drift? (Om nu tex G2 avser den?) Kan isf bÃ¥de Ã¥tervinning och kb-pump gÃ¥ med kompressor endast istället? För att spara ström...   Men gÃ¥r VP hela tiden sÃ¥ gör det ingen skillnad....




Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En fråga, när man ställer om den till 100%, innebär det att pumpen går dygnet runt? Trodde bara att den skulle gå med full kraft -när den väl går.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #174 skrivet: 14 februari 2022, 13:37:30 »
En fråga, när man ställer om den till 100%, innebär det att pumpen går dygnet runt? Trodde bara att den skulle gå med full kraft -när den väl går.

100% borde vara full fart, men när man nu ökat lite pÃ¥ temp och fÃ¥tt lite mer snurr pÃ¥ vattnet sÃ¥ kanske den blir segare att nÃ¥ mÃ¥ltemp, mer vatten att värma samt lite högre temp och när kb blir kallare sÃ¥ orkar vp lite sämre. 

Du kan mäta tiden när den statar och sen stannar, försök att undvika att spola varmvatten under tiden så den endast kör värme. Har själv ingen aning vad som anses normalt med liknande anläggning som din. Kanske tempdiff i inställningar är högt ställd med?

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
100% borde vara full fart, men när man nu ökat lite pÃ¥ temp och fÃ¥tt lite mer snurr pÃ¥ vattnet sÃ¥ kanske den blir segare att nÃ¥ mÃ¥ltemp, mer vatten att värma samt lite högre temp och när kb blir kallare sÃ¥ orkar vp lite sämre. 

Du kan mäta tiden när den statar och sen stannar, försök att undvika att spola varmvatten under tiden så den endast kör värme. Har själv ingen aning vad som anses normalt med liknande anläggning som din. Kanske tempdiff i inställningar är högt ställd med?

Du nämner tempdiff i inställningarna. Vad är det för något?

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #176 skrivet: 14 februari 2022, 14:26:04 »
Du nämner tempdiff i inställningarna. Vad är det för något?

Den temperatur pannan ska starta upp till den temperatur den ska stanna. Exempel start på 32g och stopp 38g. Men det kanske funkar på annat sätt i din?

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det måste ha varit cirkulationspumpen som ställdes upp till 100% från 85% i och med att deltaT sjönk från ca 16 grader till ca 9 grader. Jag begriper dock inte varför inte deltaT blev 9 grader när pumpen kördes på maxlägena med manuella inställningar. Ett deltaT på 9 grader är ok ur pumpens synpunkt men för högt för att mata ett golvvärmesystem, se nedan.

Att golven är ojämnt varma beror på att det är så stor temperaturskillnad T8-T9. Det blir liten temperaturdifferens värmebärare-golv i slutet av slingorna. Golvvärmesystemet är designat för ett flöde på 0,9 L/s. Nu är flödet ca 0,3 L/s. Det brister i kopplingen mellan värmepump och golvvärmesystem. Det skulle behövas en bypass och en cirkulationspump till för att få det att fungera som tänkt. Miss av konstruktören enligt min mening.

Enligt bilden i första inlägget var värmekurvan 25,6/45. På sista bilden var den 26,6/45,9. Det var alltså en rätt blygsam höjning av värmekurvan som gjordes. Att det blev så varmt måste bero på värmebärargivaren som styr pumpen sitter på framledningen på den här varianten av IVT-pump (har jag för mig). Om deltaT sjunker och framledningstemperaturen hålls konstant blir det ökad värmeavgivning även med oförändrad värmekurva.

Att elförbrukningen har gått upp så mycket beror till viss del på att det är en stor massa som ska värmas upp. Förbrukningen bör gå ner något när huset har kommit i temperaturjämvikt.

Köldbärartemperaturerna, -2/-6,9 är låga med tanke på utetemperaturen och att det verkar som om huset ligger i södra Sverige men det kan ha samma orsak som den ökade elförbrukningen. Det skulle vara intressant att se värden för en kalla period.

Jag känner en viss frustration. Det har varit en person och undersökt golvvärmesystemet. En annan person har varit och kollat värmepumpen. Men vad händer mellan pump och golvvärmesystem? Varför kan inte cirkulationspumpen ge ett betydligt högre flöde, nominella flödet är 0,54 L/s, när den arbetar mot ett golvvärmesystem som ska ha ett rimligt tryckfall vid ett flöde på 0,9 L/s? Jag tycker det finns ett systemfel som hamnar mellan stolarna.

Känner också frustration, fanns ingen som ville ta hand om flödet mellan kändes det som.
Det rekommenderas bypass och extra cirkpump. Är bypass en arbetstank av något slag?
Vad ska jag beställa in för prylar isf?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #178 skrivet: 14 februari 2022, 16:02:39 »
"BÃ¥de G1 och G2 stÃ¥r pÃ¥ kontinuerlig drift, varvtal 85%."     MÃ¥ste kb-pump stÃ¥ pÃ¥ kontinuerlig drift? (Om nu tex G2 avser den?) Kan isf bÃ¥de Ã¥tervinning och kb-pump gÃ¥ med kompressor endast istället?

Köldbärarpumpen bör gå endast när kompressorn går för att spara el.

Cirkulationspumpen i Ã¥tervinningsenheten bör gÃ¥ när värmebärarpumpen gÃ¥r sÃ¥ att borrhÃ¥let värms även när kompressorn stÃ¥r still. Sommartid behöver inte Ã¥tervinningsenhetens cirkulationspump gÃ¥ för den värmningen av borrhÃ¥let har man ingen större glädje av. Däremot kan det vara bra att pumpen motioneras när värmepumpen gör varmvatten sÃ¥ att den inte rostar fast. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #179 skrivet: 14 februari 2022, 16:19:34 »
En fråga, när man ställer om den till 100%, innebär det att pumpen går dygnet runt? Trodde bara att den skulle gå med full kraft -när den väl går.

Cirkulationspumpen för värmebäraren går dygnet runt när huset behöver värmas. Sommartid när utetemperaturen är högre än den sommarurkopplingstemperatur man har ställt in står den still. Den går då bara när värmepumpen gör varmvatten.

Känner också frustration, fanns ingen som ville ta hand om flödet mellan kändes det som.
Det rekommenderas bypass och extra cirkpump. Är bypass en arbetstank av något slag?
Vad ska jag beställa in för prylar isf?

Man skulle kunna säga att en bypass är en arbetstank som bara består av en rörstump. Det känns fel att beställa prylar, det verkar som om det är något fel som behöver åtgärdas först.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!