Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vet inte om vi fÃ¥r tillräckligt med värme frÃ¥n vp  (läst 18170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dessa två lådor har jag om man tar bort locket till värmepumpen. Är det någon av dessa som ä cirk-pumpen? Ursäkta in okunnighet, ny med detta och försöker lära mig allt jag kan…
Och är det någon skillnad på den ena mot den andra?


Med fingertopparna kan man oftast känna om cirkulationspumpen verkar fungera. Små vibrationer som också hörs lite. Kan vara varmt så man bör känna försiktigt. Äldre cirkulationspumpar har en stor platt mässingsskruv som man kan skruva bort och under den kan man se motoraxeln. Med en mindre skruvmejsel kan man rotera axeln om det stor stilla och se om den kärvar och hjälpstarta den. Kan droppa en del vatten så man bör ha något under.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #16 skrivet: 24 januari 2022, 09:41:21 »
Absolut. Wilo är en mycket stor tillverkare av cirkulationspumpar. Det där är moderna elektroniskt styrda pumpar som drar mindre el än den äldre typen och går att ställa in på olika reglerkurvor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har den här varianten ett bypassrör som de IVT-pumpar med GT1-givaren på returen? Installatörsmanualen verkar inte finnas på nätet.

Det var en för svår fråga för mig, vet inte. Ser nu att det blev fel modellnamn, den heter E17 i slutet och inget annat. Manual finns här, kan det hjälpa? https://perssonsror.se/wp-content/uploads/2018/09/AnvH_GL_HE_2017106720822234_01.pdf


Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2022, 10:00:27 »
Kapitel 14.2
Är silen rensad?

VP har två cirkulationspumpar inbyggda, en pumpar varmt vatten och en pumpar kalla vätskan från borrhålet eller markkollektorn. Den senare är kall och rören till den ska vara isolerade. Det är den andra du ska fokusera på.

Det kan också sitta en pump vid golvvärmefördelaren eller utanför själva värmepumpen. Finns det någon sådan? Den kan också vara det som strular.

Verkar de en eller två pumparna på varma sidan funka (surrar svagt, vibrerar lite lite) så fokusera på fördelaren och ventilerna där. Sätt cirkulationspumpen på max och stäng av alla slingor utom en åt gången, det kan tvinga ute en luftbubbla ur slinga och få fart på det igen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kompletterande info. Denna byttes i början på året. Har faktiskt inte kollat på vad den är inställd på efteråt. Detta är köldbärarpumpen (?) som byttes samt någon annan del som också byttes.
Är det bara den andra (värmebörarpump??) den som går mot huset man ska titta på då?

Hittade också en annan wilo-grej men den ser ut att vara kopplat mot ventilationen, oviktig?

« Senast ändrad: 24 januari 2022, 10:05:53 av ChristinaÖ »

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Silen ska vara rensad, om man inte ska behöva göra det en gång i månaden?

Köldbärarpumpen, det är den som är den isolerade? Det var en sådan som byttes precis, se bild i inlägget jag lade precis ovan.

Kan det vara den pumpen jag beskriver som jag tror går till ventilationen du menar, den sitter utanför värmepumpen?

Om jag går tillbaka till pumpen inuti skåpet, vad är max på den? Och stänga av slingorna menar du att strypa vattnet till dem? Vet inte riktigt hur man gör det slinga för slinga, det finns bara en avstängning som går till flera slingor (vi har tre ställen i huset där vi har sådana centraler för slingorna).


Kapitel 14.2
Är silen rensad?

VP har två cirkulationspumpar inbyggda, en pumpar varmt vatten och en pumpar kalla vätskan från borrhålet eller markkollektorn. Den senare är kall och rören till den ska vara isolerade. Det är den andra du ska fokusera på.

Det kan också sitta en pump vid golvvärmefördelaren eller utanför själva värmepumpen. Finns det någon sådan? Den kan också vara det som strular.

Verkar de en eller två pumparna på varma sidan funka (surrar svagt, vibrerar lite lite) så fokusera på fördelaren och ventilerna där. Sätt cirkulationspumpen på max och stäng av alla slingor utom en åt gången, det kan tvinga ute en luftbubbla ur slinga och få fart på det igen.

// Magnus

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #21 skrivet: 24 januari 2022, 10:14:22 »

Hittade också en annan wilo-grej men den ser ut att vara kopplat mot ventilationen, oviktig?


Den hör till frånluftmodulen som tar värme från frånluften för att värma borrhålet.

Det verkar inte finnas någon bypass och extern cirkulationspump, cirkulationspumpen borde ha skymtat till höger på sista bilden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #22 skrivet: 24 januari 2022, 10:27:28 »
Wilopumpen på första bilden är inställd på ext. in. Vet inte vad det innebär, möjligen att den styrs av värmepumpen. Undrar om det inte skulle vara bättre att vrida vredet medurs ett kvarts varv.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #23 skrivet: 24 januari 2022, 10:33:05 »
Bakom panelen till vänster sitter värmebärarpumpen, vet inte exakt vilken av de 2 Wilo-pumparna som det är, bilderna är för mycket inzoomande.
Den är i alla fall den som jag misstänker mest inte är OK.
Men sen finns en sak till som kan ställa till det, flexslangen som sitter under cirkpumpen kan bli igensatt med magnetit med tiden.
Av nån anledning så verkar magnetit från radiatorsystemet vilja fastna just i denna slang.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bakom panelen till vänster sitter värmebärarpumpen, vet inte exakt vilken av de 2 Wilo-pumparna som det är, bilderna är för mycket inzoomande.
Den är i alla fall den som jag misstänker mest inte är OK.
Men sen finns en sak till som kan ställa till det, flexslangen som sitter under cirkpumpen kan bli igensatt med magnetit med tiden.
Av nån anledning så verkar magnetit från radiatorsystemet vilja fastna just i denna slang.

Yes, tror jag vet vilken det är. Jag kände på den, den var varm (inte het), och svagt vibrerande tyckte jag mig känna innan kompressorn satte igång och skrämde livet ur mig. Ska jag vrida på den på något sätt?

Vi har inga radiatorer, endast vattenburen golvvärme som värmekälla i huset, kan det ändå var det?


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #25 skrivet: 24 januari 2022, 11:45:03 »
Kanske finns svar här redan, men om man monterat fel ställdon då man bytte dem?

Alltså termostaten kallar på värme men istället för att öppna stänger den?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kanske finns svar här redan, men om man monterat fel ställdon då man bytte dem?

Alltså termostaten kallar på värme men istället för att öppna stänger den?

Ställdonen är Thermotechs orginal och jag kan se att alla är öppna. Så borde inte vara ställdonen som spökar...
Finns två rum som är bra varma, väldigt märkligt, men slingan till de rummen kan vara den som ligger närmast värmepumpen om det påverkar.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #27 skrivet: 24 januari 2022, 12:39:29 »

Har du inget inplastat blad från Thermtech, där uppgifter om flödesjustering finns typ som på bifogad bild.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #28 skrivet: 24 januari 2022, 12:57:25 »
Men sen finns en sak till som kan ställa till det, flexslangen som sitter under cirkpumpen kan bli igensatt med magnetit med tiden.

Just det, i och med att det är en IVT-pump är naturligtvis igensatta slangar en möjlig orsak, men det är golvvärme så det kan inte finnas så mycket järn i systemet och högtryckspressostaten har inte löst ut vid varmvattenberedning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du inget inplastat blad från Thermtech, där uppgifter om flödesjustering finns typ som på bifogad bild.

Se bilder. Tre fördelare så blir tre blad.

« Senast ändrad: 24 januari 2022, 13:04:54 av ChristinaÖ »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!