Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor pump, liten pump, avfrostning mm  (läst 4951 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #30 skrivet: 03 maj 2022, 10:41:33 »
Tänkte bara uppdatera lite. Fått kretskort,givare bytt i utedelen blev ingen skillnad alls. Nu har jag fått felmeddelande u4 hårdvaruproblem i melcloud appen, åf säger att den felkoden bara finns på luft/vatten pumpar. Innedelen blinkar iaf 6 gånger å t gången men värmen funkar men inga andra program som kyla,fläkt,avfuktning då stannar pumpen. Trött på dena pump. När installatören var här såg han hela avfrostningsperioden och fastslog att det inte var någon is/frost på utedelen och att den verkligen gick bara 40 minuter åt gången, därför utgick dom från att det måste vara kortfel så allt byttes som sagt i utedelen. Installerades i feb 2021...Skulle vilja säga dyngpump helt ärligt, men "den går ju".

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #31 skrivet: 03 maj 2022, 18:02:35 »
Blinkar dioden på utedelen ?
Man lossar på täckplasten på höger sida och tittar in upp mot taket av utedelen.

Men å andra sidan så ska du inte behöva kolla detta själv då den uppenbarligen inte fungerar som den ska och nu även med blinkade lampor som felkod så jaga rätt på din återförsäljare så får dom lösa problemet .

Försökt lyssna runt om någon har en LN50 med senaste version 2.0 och har något strul men det är väldigt få jag fick napp på och ingen som fått något påpekande om märkligt korta drifttider innan avfrostning.
Men svårt att veta om deras kunder har klockat intervallet !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 582
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #32 skrivet: 04 maj 2022, 12:28:31 »
När jag fick min LLVP installerad ville dom ej återanvända de gammla kopparrören pga ev föroreningar från kylmedel .
Installerades en LLVP med R32 kylmedel
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2442
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #33 skrivet: 05 maj 2022, 10:22:58 »
Det kan alltid finnas olika anledningar till att inte återanvända kylrör, men att ett köldmedia skulle vara orsaken är inte en av dessa

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #34 skrivet: 11 maj 2022, 13:36:32 »
Felet visade sig vara ett stift som inte hade kontakt med kretskortet ett litet glapp alltså...Vi tog också upp avfrostningen på 40 minuter och det kommer att behövas en ny felanmälan i höst då bytet av kretskort och givare inte gjorde någon skillnad. Installatören menade att det måste vara programmerat så från början och att det säkert kunde finnas någon uppdatering men tydligen är mitsubishi bra på att mörka sånt där då det skulle bli för besvärligt att uppdatera alla maskiner dom sålt med samma problem och de kretskort som redan ligger på hyllan. För enligt honom så ska pumpen se ut som en frys som inte avfrostats på ett halvår innan den avfrostar...inte helt ren som min...Han skulle gräva i det och återkomma. Är så fallet ser jag ingen annan lösning än att antingen försöka reklamera pumpen men det lär ju inte gå eller sälja den och påpeka hur den går, men då lär ingen vilja köpa den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!