Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 360P med RG10  (läst 6681 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
360P med RG10
« skrivet: 11 september 2009, 07:42:28 »
Hej

Är ny här. Vi bor i ett Älvsbyhus med en 360P monterad. Har nyss monterat en RG10 inomhusgivare för att jag hört att den skulle kunna få systemet att reagera snabbare på temperaturförändringar.
Min undring är egentligen hur den verkligen fungerar.
Jag har ställt in önskad rumstemperatur på 20grader och rumskompensering på 3.
Jag kör just nu bara med kompressorn och cirkulationspumpen igång. Ändå så ligger innetempen oftast på ca 21,8grader eftersom framledningstemperaturen ligger på kanske 23grader. I min värld om jag fattat instruktionerna rätt så skall framledningstemperaturen sänkas med 5,4 grader om vi nu går på exemplet ovan (21,8grader=aktuell verklig rumstemp-20grader=inställt önskad rumstemp*3=inställt kompenseringsvärde=5,4grader). Men det gör den inte. Så hur sjutton hänger det ihop egentligen???

Mvh
Fredrik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 360P med RG10
« Svar #1 skrivet: 11 september 2009, 11:07:46 »
I meny 8.1.1 väljer du "Service".
I meny 9.1.14 väljer du "RG10".
I meny 6.2 väljer du "Värmesystem 1"

Sen kan inte är ärvärdet på framledningen sjunka under husets temperatur, VP:n kan inte kyla radiatorvattnet. Men du får kolla på hur börvärdet på framledningen ändrar sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 360P med RG10
« Svar #2 skrivet: 11 september 2009, 18:26:12 »
I meny 8.1.1 väljer du "Service".
I meny 9.1.14 väljer du "RG10".
I meny 6.2 väljer du "Värmesystem 1"

Sen kan inte är ärvärdet på framledningen sjunka under husets temperatur, VP:n kan inte kyla radiatorvattnet. Men du får kolla på hur börvärdet på framledningen ändrar sig.

Jo jag ser att värdet ändrar sig. Ärvärdet är väl den temp som inte stär inom parentes?. Så om jag har 21,5grader inne så kan inte framledningen bli lägre än 21,5grader?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 360P med RG10
« Svar #3 skrivet: 12 september 2009, 10:53:59 »
Jo jag ser att värdet ändrar sig. Ärvärdet är väl den temp som inte stär inom parentes?. Så om jag har 21,5grader inne så kan inte framledningen bli lägre än 21,5grader?

Helt riktigt. Sen är det troligt att tempgivarna inte visar på decimalen helt korrekt värde. Normalt kan det skilja nån grad mellan dem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 360P med RG10
« Svar #4 skrivet: 18 september 2009, 22:50:39 »
Jo jag ser att värdet ändrar sig. Ärvärdet är väl den temp som inte stär inom parentes?. Så om jag har 21,5grader inne så kan inte framledningen bli lägre än 21,5grader?

Helt riktigt. Sen är det troligt att tempgivarna inte visar på decimalen helt korrekt värde. Normalt kan det skilja nån grad mellan dem.

Har nu upptäckt en sak som är aningen irriterande. Vi hade ett kort strömavbrott här nyss. Då försvann inställningen på pannan att jag vill styra "Värmesystem 1". Den hamnade i läge "Från" av någon anledning. Dock så fanns RG10 fortfarande aktiverad. Varför försvann då inställt värde för "Värmesystem 1" och inte inställningarna att RG10 var aktiverad? Det är ju aningen störande att man skall behöva tänka på att aktivera "Värmesystem 1" varje gång det har varit strömavbrott eftersom vi bor på landet och har det ganska ofta... Sc:,h

Utloggad turbo_tobbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: 360P med RG10
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2009, 17:06:44 »
Jag har byggt (eller fått hjälp med att bygga) en RG10 enligt den ritning som finns i en annan tråd här på forumet. Givaren verkar fungera, i alla fall så kan man justera börvärde och aktuell innetemperatur visas på VP, men det händer inget på framledningtemperaturen.

Jag har aktiverat RG10 i servicemenyn, ställt in rumskompensering på 3 och värmesystemet 1. Ska inte börvärdet på meny 2.0 ändras så att det blir det från inställd kurva och förskjutning + rumskompenseringen * aktuell temperaturskillnad mellan rumsärvärdet och rumsbörvärdet (meny 6.0).

Jag har testat att sätta önskad rumstemperatur både på max och min och det visas i displayen på meny 6.0 men det händer inget annat, VP kör på som att inget hade hänt.

Någon som har någon aning om vad jag gör för fel. Hade det varit fel på givaren så borde ju inte det har visats något på VP överhuvudtaget.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 360P med RG10
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2009, 19:10:37 »
Jag har byggt (eller fått hjälp med att bygga) en RG10 enligt den ritning som finns i en annan tråd här på forumet. Givaren verkar fungera, i alla fall så kan man justera börvärde och aktuell innetemperatur visas på VP, men det händer inget på framledningtemperaturen.

Jag har aktiverat RG10 i servicemenyn, ställt in rumskompensering på 3 och värmesystemet 1. Ska inte börvärdet på meny 2.0 ändras så att det blir det från inställd kurva och förskjutning + rumskompenseringen * aktuell temperaturskillnad mellan rumsärvärdet och rumsbörvärdet (meny 6.0).

Jag har testat att sätta önskad rumstemperatur både på max och min och det visas i displayen på meny 6.0 men det händer inget annat, VP kör på som att inget hade hänt.

Någon som har någon aning om vad jag gör för fel. Hade det varit fel på givaren så borde ju inte det har visats något på VP överhuvudtaget.

I meny 8.1.1 väljer du "Service".
I meny 9.1.14 väljer du "RG10".
I meny 6.2 väljer du "Värmesystem 1"

Har du gjort allt detta så är det nog nått fel på givaren, kolla att alla lödningar är OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad turbo_tobbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: 360P med RG10
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2009, 19:24:52 »
Har nu upptäckt en sak som är aningen irriterande. Vi hade ett kort strömavbrott här nyss. Då försvann inställningen på pannan att jag vill styra "Värmesystem 1". Den hamnade i läge "Från" av någon anledning. Dock så fanns RG10 fortfarande aktiverad. Varför försvann då inställt värde för "Värmesystem 1" och inte inställningarna att RG10 var aktiverad? Det är ju aningen störande att man skall behöva tänka på att aktivera "Värmesystem 1" varje gång det har varit strömavbrott eftersom vi bor på landet och har det ganska ofta... Sc:,h

Jag provade att stänga av VP på strömbrytaren och sen starta den igen efter en stund och även för mig så försvann inställningen för "Värmesystem 1" och hamnade i läge "Från" men RG10 var fortfarande aktiverad i Servicemenyn.

Har du gjort allt detta så är det nog nått fel på givaren, kolla att alla lödningar är OK.

Japp, det har jag gjort, det är det jag skrev om att jag aktiverat i Servicemenyn osv. Jag ska dubbelkolla lödningarna men hade det varit givaren så borde den inte ha visat något bör- och/eller är-värde på displayen på VP. Det är ju ingen "intelligens" i själva givaren som talar om för VP vilken framledningstemperatur det ska vara utan den rapporterar bra aktuell rumstemperatur och önskad och de visas som sagt i displayen.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 360P med RG10
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2011, 10:43:01 »
Då blåser vi liv i denna tråd igen.
Hade blixtnedslag i förra veckan och då dog lite av varje i hemelektronikväg kan man säga.
Dock så gjorde jag en ny upptäckt igår och det är att rumsgivaren verkar ha dött i samma veva.
Började elda i kaminen lite igår kväll (-2grader) och det blev ganska snart 24grader inne. Till min fasa när jag gick ut i tvättstugan och skulle hänga lite tvätt så hör jag att pannan fortfarande dönar på kompressorn vid 24grader inne och beredaren håller 54grader och rumsgivaren är ställd på 21grader. Tittar då på meny 2.0 och ser att Ärvärdet är 41grader på framledningen och börvärdet är 43grader. Något är ju fel här tänkte jag så jag vred ner innegivaren till 11grader för att se om börvärdet för framledningen skulle sjunk men icke den stod fortfarande på 43grader. Har kontrollerat att rumsgivaren är aktiverad och styr värmesystem 1 så det är inte det som är felet. Givaren klarar av att ändra börtempen på inomhustempen i displayen men det verkar inte skicka någon signal om att det är "för varmt" så att framledningenstempen sjunkar. Vad tror ni har jag samma problem som turbo_tobbe tro...? För just nu så verkar det som att pannan bara går på utegivaren...
« Senast ändrad: 14 oktober 2011, 10:46:12 av Fredrik Olofsson »

Utloggad turbo_tobbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: 360P med RG10
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2011, 18:02:47 »
Mitt problem löste jag genom att göra en Fabrikåterställning och därefter göra alla inställningar för RG10an igen plus alla andra inställningar den tappar vid frabriksåterställningen så som vald kurva, förskjutning, stopp temperatur för cirkualtionspump och elpatron med mera. Därefter påverkar rumsgivaren framledningstemperaturen precis som den bör. Enda problemet är att jag måste göra detta efter varje gång som strömmen bryts till värmepumpen, t ex vid strömavbrott eller om man stänger av den för att rengöra filtret (filterlarmet försvinner ju inte på annat sätt eller går det nollställa det på något annat sätt?)

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 360P med RG10
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2011, 08:04:13 »
Jag fick ett nytt styrkort till min panna av nibe och då tappar den inte inställningarna när jag stänger av pumpen. Däremot så har rg10:n inte slutat fungera som den gjorde nu. Men det var ju några strömdippar så den kan ju flippat ut vid tillfället när det åskade. Skall prova att göra en fabriksinställning o se om det funkar men jag är tveksam.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 360P med RG10
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2011, 11:11:18 »
Update:
Gjorde en fabriksåterställning och nu fungerar den som den skall igen. Skönt det.

Utloggad micklen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: 360P med RG10
« Svar #12 skrivet: 15 oktober 2013, 10:33:25 »
Blåser lite liv denna tråd.
Har ett hus med två våningar. Funderar lite hur man ska styra pumpen med ett par givare.

Är det någon som vet om man kan koppla in både en rumsgivare och en thermostat till en Nibe 360P?
Tänkte att man kunde ha en thermostat på övervåningen och en givare på nedre. Har eldstäder på bägge plan.
Så tanken är att pumpen ska stänga av när man eldar.

Vad anser ni?
« Senast ändrad: 15 oktober 2013, 10:56:33 av micklen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 360P med RG10
« Svar #13 skrivet: 15 oktober 2013, 10:52:25 »
Hej!
Jag tror man kan ansluta både RT10 och RG05 till Nibe 360 om det är den nyare versionen (som har meny 6.x).
Sen kan man ställa in vilken kurva som RT10 resp RG05 skall påverka.

RG05 är betydligt billigare än RG10 och verkar enklare att hantera, jag skulle valt den istället.
« Senast ändrad: 15 oktober 2013, 10:54:01 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad micklen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: 360P med RG10
« Svar #14 skrivet: 15 oktober 2013, 11:03:51 »
Antar att det är Honeywell som även producerar RG05?

NÃ¥gon som vet vilken modell den motsvarar?



Hej!
Jag tror man kan ansluta både RT10 och RG05 till Nibe 360 om det är den nyare versionen (som har meny 6.x).
Sen kan man ställa in vilken kurva som RT10 resp RG05 skall påverka.

RG05 är betydligt billigare än RG10 och verkar enklare att hantera, jag skulle valt den istället.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!