Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: T-bird
« skrivet: 25 mars 2010, 19:44:11 »

Hej

Tack för svaren

Ett tag funderade jag på en Toyota Prius. Ända tills jag fick se prislappen, 300.000 kr med lite utrustning. Priusen drar tydligen 0,44 liter/mil, precis lika mycket som en miljöbil i dieselutförande.

Har bokat provkörning imorron. Skoda Octavia 105 hk diesel, 119 g CO2/km. 0,37 liter/mil landsvägskörning.

MVH/Gano

Prius fick däng av Volvo V50 snål disel!
Slutresultatet efter testkörningen blev en identisk förbrukning för de bägge bilarna – 4,9 liter per 100 kilometer.
Teststräckan med landsväg och motorväg innebar att den mer allsidiga motorn i V50 DRIVe kom till sin rätt.
Att diesel har 10% högre energinevärde än bensin gör att dieselbilen får ett högre koldioxid värde än bensinbilen vid samma förbrukning.
Testen var ren landsvägskörning vilket skiljer sig från de flestas bilanvändning där det ibland händer att man kör i tätort.
Alla har inte som i diesel bilstesterna 127 mil landsväg dit man ämnar att ta sig var dag.
Jag tycker att en begagnad bil med högre teknisk nivå kan vara ett bättre köp än den nya bilen som aldrig når upp till den nivån under hela sin livslängd.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 25 mars 2010, 16:41:43 »

Funderar starkt på att beställa en Kia Ceed Sw (kombi) 1.6 Crdi skattefri i 5år, samt otroligt snål dieselmotor? Men är ju en Kia..! Enda felet, ;) men bra ägandekostnader och garantier.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 mars 2010, 20:20:13 »


yes det var lpg jag pratade om

krister

Då var det inte så vidare grönt för att var på en grön mässa. LPG är så fossilt bränsle det bara kan bli även om det blir lite renare avgaser. Förmodligen marginell skillnad jämfört med bensin efter katalysatorreningen.

För rätt många år sedan fanns det ett antal taxibilar i Stockholm som kördes på gasol, som LPG vanligen kallas. Tror det var skattefördelar som gjorde att det lönade sig att konvertera bilar som kördes mycket. Men de försvann efter ett antal år, vet inte varför.   

Skrivet av: greven1
« skrivet: 24 mars 2010, 18:58:10 »


var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank.


Med tanke på priset, det var väl biogas (metan) det handlade om och inte LPG. Hur stor är tankvolymen? Är gasflaskan (-orna) av typ komposit eller metall?

I Polen och andra öst- och sydeuropeiska länder är det bara LPG (gasol) som gäller. Så en sådan konvertering har man ingen nytta av alls här i Sverige.

Jo, att det är LPG som gäller kunde man läsa om för några månader sedan. Jag tänker på de två polackerna som försökte fylla sin gasbil vid någon mack, har för mig det var i Göteborg eller Malmö, och som tydligen aldrig hade hört talas om biogas. En död och den andre fick man amputera benet på. Det är lite skillnad på utrustning för 33 bar provtryck och 300 bar.

Anledningen till min fråga var att högtrycksgasflaskor och dito armatur som tillverkats och sålts med vinst och kostar 5000 kr skulle jag gå omvägar runt. LPG är en annan sak.
yes det var lpg jag pratade om

krister
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 mars 2010, 11:56:44 »


var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank.


Med tanke på priset, det var väl biogas (metan) det handlade om och inte LPG. Hur stor är tankvolymen? Är gasflaskan (-orna) av typ komposit eller metall?

I Polen och andra öst- och sydeuropeiska länder är det bara LPG (gasol) som gäller. Så en sådan konvertering har man ingen nytta av alls här i Sverige.

Jo, att det är LPG som gäller kunde man läsa om för några månader sedan. Jag tänker på de två polackerna som försökte fylla sin gasbil vid någon mack, har för mig det var i Göteborg eller Malmö, och som tydligen aldrig hade hört talas om biogas. En död och den andre fick man amputera benet på. Det är lite skillnad på utrustning för 33 bar provtryck och 300 bar.

Anledningen till min fråga var att högtrycksgasflaskor och dito armatur som tillverkats och sålts med vinst och kostar 5000 kr skulle jag gå omvägar runt. LPG är en annan sak.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 24 mars 2010, 11:46:22 »


var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank.


Med tanke på priset, det var väl biogas (metan) det handlade om och inte LPG. Hur stor är tankvolymen? Är gasflaskan (-orna) av typ komposit eller metall?

I Polen och andra öst- och sydeuropeiska länder är det bara LPG (gasol) som gäller. Så en sådan konvertering har man ingen nytta av alls här i Sverige.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 mars 2010, 10:05:49 »


var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank.


Med tanke på priset, det var väl biogas (metan) det handlade om och inte LPG. Hur stor är tankvolymen? Är gasflaskan (-orna) av typ komposit eller metall?
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 24 mars 2010, 09:36:10 »

Biogas är finfint om man som vi bor i ett område där det finns gott om pumpar! Alla delar av landet som jag regelbundet rör mig i har full täckning. Sträckan Göteborg - Stockholm via E4 kryllar av gasmackar och västgötaslätten är rätt välförsedd.

Kör just nu en VW Golf Variant BiFuel men skulle gärna ha en Passat fast de är så förbaskat dyra eftersom begmarknaden ännu är för ung.

Till hösten kommer Subaru Legacy med gasdrift - kan bli riktigt spännande!

var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank. denna instalation är godkänd i hela eu.
om det fanns gas mack här skulle jag inte tvekat. en tripp till poznan med bilen är inte så fasligt långt.

vill någon ha hjälp med detta vidarebefodrar jag gärna kontakten.

krister

Trodde det var biltillverkaren som typade.
Skrivet av: greven1
« skrivet: 24 mars 2010, 09:34:10 »

Biogas är finfint om man som vi bor i ett område där det finns gott om pumpar! Alla delar av landet som jag regelbundet rör mig i har full täckning. Sträckan Göteborg - Stockholm via E4 kryllar av gasmackar och västgötaslätten är rätt välförsedd.

Kör just nu en VW Golf Variant BiFuel men skulle gärna ha en Passat fast de är så förbaskat dyra eftersom begmarknaden ännu är för ung.

Till hösten kommer Subaru Legacy med gasdrift - kan bli riktigt spännande!

var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank. denna instalation är godkänd i hela eu.
om det fanns gas mack här skulle jag inte tvekat. en tripp till poznan med bilen är inte så fasligt långt.

vill någon ha hjälp med detta vidarebefodrar jag gärna kontakten.

krister
Skrivet av: BiFuel
« skrivet: 23 mars 2010, 09:21:29 »

Biogas är finfint om man som vi bor i ett område där det finns gott om pumpar! Alla delar av landet som jag regelbundet rör mig i har full täckning. Sträckan Göteborg - Stockholm via E4 kryllar av gasmackar och västgötaslätten är rätt välförsedd.

Kör just nu en VW Golf Variant BiFuel men skulle gärna ha en Passat fast de är så förbaskat dyra eftersom begmarknaden ännu är för ung.

Till hösten kommer Subaru Legacy med gasdrift - kan bli riktigt spännande!
Skrivet av: greven1
« skrivet: 19 mars 2010, 09:53:21 »

jag tror på fullaste allvar att i grund o botten ville per göra nått bra av detta men det blev sååå fel.

sedan försvarar jag inte etaol på nått sätt utan jag är mer inne på biodisel/gas drift/el bil.

krister
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 17 mars 2010, 22:19:57 »

Etanol-Jesus lämnade återbud i sista stund

Sekab-chefen drog sig ur konferens om alternativa bränslen
Etanolens förespråkare blir allt färre. I går samlades några av apostlarna för att kämpa för sin sak på Sveriges Energiting, den stora konferensen som statliga energimyndigheten ordnar på Älvsjömässan. Men Etanol-Jesus själv, förre Fordhandlaren och Sekab-chefen Per Carstedt från Örnsköldsvik lämnade återbud i sista stund. Han hade nog redan gissat att motståndet skulle bli hårt.
 --/  >:D

Källa: Aftonbladet.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 14 mars 2010, 10:38:07 »

problemet med alla dessa el och miljöbilar som jag ser det är att dom är för små, för tråkiga och spartanska, om de bara byggde en eldriven fullsize jänkare med mjuk fjädring, sköna säten, ädelträ, all utrustning, separat ram, automat, bakhjulsdrift osv så kan jag tänka mig en sån att pendla till jobbet med istället för att köra V8.. (men jag slutar inte köra V8 för det, bara drar ner på't lite)

Tänk dig denna med din företagslogga på sidan typ "Luft-vp i Väst AB", det skulle sitta som ett smäck!



ja visst, får köra sådär 40 gånger fram&tillbaka för att installera en luftluft.. fast utedelen blir jobbig att stuva in, den kanske man får skruva isär och transportera i delar :D huvuddunk
Skrivet av: sansun
« skrivet: 14 mars 2010, 10:23:56 »

problemet med alla dessa el och miljöbilar som jag ser det är att dom är för små, för tråkiga och spartanska, om de bara byggde en eldriven fullsize jänkare med mjuk fjädring, sköna säten, ädelträ, all utrustning, separat ram, automat, bakhjulsdrift osv så kan jag tänka mig en sån att pendla till jobbet med istället för att köra V8.. (men jag slutar inte köra V8 för det, bara drar ner på't lite)

Det finns en sådan bil som du vill ha. Om jag minns rätt så heter den Terra. 400 km på en laddning. 0-100 på 4 s. Pris ca. 1 mille. Det är bara att beställa!
sansun
P:S Fjädringen kan du nog få som du vill ha den. D.S  studs
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 13 mars 2010, 23:02:51 »

problemet med alla dessa el och miljöbilar som jag ser det är att dom är för små, för tråkiga och spartanska, om de bara byggde en eldriven fullsize jänkare med mjuk fjädring, sköna säten, ädelträ, all utrustning, separat ram, automat, bakhjulsdrift osv så kan jag tänka mig en sån att pendla till jobbet med istället för att köra V8.. (men jag slutar inte köra V8 för det, bara drar ner på't lite)

Tänk dig denna med din företagslogga på sidan typ "Luft-vp i Väst AB", det skulle sitta som ett smäck!

Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 13 mars 2010, 22:18:30 »

problemet med alla dessa el och miljöbilar som jag ser det är att dom är för små, för tråkiga och spartanska, om de bara byggde en eldriven fullsize jänkare med mjuk fjädring, sköna säten, ädelträ, all utrustning, separat ram, automat, bakhjulsdrift osv så kan jag tänka mig en sån att pendla till jobbet med istället för att köra V8.. (men jag slutar inte köra V8 för det, bara drar ner på't lite)
Skrivet av: sansun
« skrivet: 13 mars 2010, 17:20:31 »

Hej, har du tänkt ha drag på bilen och kanske även få dra något efter den så kolla upp detta innan du skriver på för köp.
Prius kan inte ens utrustas med dragkula.
Volvo DriveE har jag för mig inte får dra så mycket som den borde p g a igensatta luftinsläpp (aerodynamik).
Finns kanske liknande restriktioner med andra sk miljöbilar.

Köp en plug-in hybrid. 100 km på el sedan disel. Eldrift a´ca. 2,25 kr/mil. 100 km täcker kanske 90% av all körning för många. Det finns emellertid ett problem. Den här bilen finns inte att köpa. SAABs nya ägare har dessutom gjort tummen ner. Volvo håller på (om dem nu inte också har lagt av) att ta fram den här typen av el plug-in bil. Dem har emellertid förutspått att den kommer att bli för dyr, ca. 450 kkr. Glädjande är att regeringen har gått ut i dagarna och sagt att det är el-bilar som gäller i framtiden och dem tänker se till att det blir så redan till 2020. Snart kan vi återgå till billig olje-eldnimng!  studs
sansun
Skrivet av: greven1
« skrivet: 13 mars 2010, 09:30:55 »

Så du lyckades pruta från 300' till 130', bra gjort! Vet inte, men låter dyrt för nåt som är gjort i Kina!

dom kostar inte 300 000.
i en butik köper man dom för 150 000 i kina.
men nu då dom stora skall sälja dom kan dom inte berätta vad dom kostar då det ser illa ut med en sååå stor proffit

krister
Skrivet av: Apan
« skrivet: 13 mars 2010, 08:14:59 »

Så du lyckades pruta från 300' till 130', bra gjort! Vet inte, men låter dyrt för nåt som är gjort i Kina!
Skrivet av: greven1
« skrivet: 09 mars 2010, 23:27:10 »

fabriken sa att dom ej ville ge mig ecc doc. dom har lovat att inte exportera till europa
jag kan köpa bilen som begagnad 2 mil med kina plåtar o kinesiskt regg bevis.detta godtog inte trsp styrelsen.

krister
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 09 mars 2010, 23:08:02 »

...
transport styrelsen vägrar hjälpa mig att regga in dessa bilar jag har beställt så jag vete tusan vilket kryphål man skall försöka få in dom via.
...
Angav transportstyrelsen nåt skäl till varför de inte vill regga bilarna?
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 09 mars 2010, 22:37:47 »

"Leta upp nåt EU-land där du kan rega den och ta den den vägen.
Jag hade en kollega som fick en 76:a (tror jag) Lincoln Continental av familjen där han var utbytesstudent, och eftersom den aldrig sålts i Sverige var det i stort sett omöjligt att ta in den. Det slutade med att han skeppade den till England, där han i frihamnen "sålde" den till en brittisk vän. Denne tullade in den och registrerade den i England, och något senare "köpte" min kollega tillbaka bilen och tog in den till Sverige utan problem."

En kompis köpte en Honda Gold Wing 1800 från USA för några år sedan och skulle importera. No No. Han transporterade och "sålde" den till en kompis i Tyskland och sedan så gjorde de som tipo874 beskrev utan några bekymmer.
Skrivet av: greven1
« skrivet: 09 mars 2010, 22:26:02 »

om jag tolkar artikeln rätt så är det daimler som kommer att jobba med denna bil.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/kinesisk-elbil-till-europa-1.20790

krister
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 09 mars 2010, 11:12:38 »

såg i tidningen att el bilen jag kollade på i kina nu påstås kosta 300 000 + moms frakt o tull. skulle gissa att dom stora drakarna nu kommer att sälja denna för runt 4-450 000. jag får lös denna bil för ca 130 000 + moms tull frakt. hemma i svedala under 180 000.
jag blir bara såååå lessen då jag läser sådant. påstås även att denna är av högsta kvalite därav priset.
transport styrelsen vägrar hjälpa mig att regga in dessa bilar jag har beställt så jag vete tusan vilket kryphål man skall försöka få in dom via.

krister

Leta upp nåt EU-land där du kan rega den och ta den den vägen.

Jag hade en kollega som fick en 76:a (tror jag) Lincoln Continental av familjen där han var utbytesstudent, och eftersom den aldrig sålts i Sverige var det i stort sett omöjligt att ta in den. Det slutade med att han skeppade den till England, där han i frihamnen "sålde" den till en brittisk vän. Denne tullade in den och registrerade den i England, och något senare "köpte" min kollega tillbaka bilen och tog in den till Sverige utan problem.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 09 mars 2010, 10:49:35 »

såg i tidningen att el bilen jag kollade på i kina nu påstås kosta 300 000 + moms frakt o tull. skulle gissa att dom stora drakarna nu kommer att sälja denna för runt 4-450 000. jag får lös denna bil för ca 130 000 + moms tull frakt. hemma i svedala under 180 000.
jag blir bara såååå lessen då jag läser sådant. påstås även att denna är av högsta kvalite därav priset.
transport styrelsen vägrar hjälpa mig att regga in dessa bilar jag har beställt så jag vete tusan vilket kryphål man skall försöka få in dom via.

krister
Är bilen konstruerad för att klara EU:s bestämmelser (helfordonsgodkännande osv), eller är den byggd enligt Kinas regelverk?
Skrivet av: greven1
« skrivet: 08 mars 2010, 23:39:37 »

såg i tidningen att el bilen jag kollade på i kina nu påstås kosta 300 000 + moms frakt o tull. skulle gissa att dom stora drakarna nu kommer att sälja denna för runt 4-450 000. jag får lös denna bil för ca 130 000 + moms tull frakt. hemma i svedala under 180 000.
jag blir bara såååå lessen då jag läser sådant. påstås även att denna är av högsta kvalite därav priset.
transport styrelsen vägrar hjälpa mig att regga in dessa bilar jag har beställt så jag vete tusan vilket kryphål man skall försöka få in dom via.

krister
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 27 januari 2010, 12:31:28 »

och nåt frihjul behövs inte  då alla insprutningssystem sedan motronic's tid har bränsleavstängdning  vid motorbroms..
Bränsleavstängning vid motorbroms har funnits på alla elektroniska insprutningssystem ända sedan Bendix' experiment i början av 60-talet som så småningom mynnade ut i Bosch D-jetronic. Däremot är det inte alla biltillverkare som har velat utnyttja den funktionen även om systemleverantören kan erbjuda den.

På 80-talet, innan katalysatorernas tid, var det många bilar som hade motorbromsavstängning på marknader utan nämnvärda avgaskrav, men i de länder (t ex Sverige, Japan, USA, Canada, Schweiz, Österrike) där det krävdes luftinblåsning (puls-air eller luftpump) för att klara kraven på HC-utsläpp var man tvungen att sätta den ur funktion, annars blev risken för avgassmällar när man gasar på igen efter motorbromsning för stor. Titta i kabelstammen på någon bil med Bosch LE-jetronic, om styrdonets pinne 18 är jordad betyder det att motorbromsavstängningen är urkopplad.

Nu på senare år har en del biltillverkare gått ifrån motorbromsavstängningen igen för att undvika att katalysatorn kallnar vid långvarig motorbromsning och att orenade avgaser släpps ut de första sekunderna sedan man har börjat gasa igen.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 27 januari 2010, 09:24:00 »

Anledningen till frihjulet var att undvika smörjningsproblem med tvåtaktarna. De hade i vilket fall som helst helt usel motorbroms.

Det fanns även efter tvåtaktstiden. V4:orna, 99:orna hade det också på 1,7l och 1,85litern (Triumph). 2l motorn blev för "stark" för frihjulskonstuktionen har jag för mig och det var då den slopades.

Javisst, men anledningen till att de användes alls var problemen med tvåtaktarna och motorbroms. Sedan blev det ju lite signum för SAAB, och många gillade funktionen även på V4:an och de tidiga 99:orna.

Ja men frihjulet användes nog inte pga problemet med motorbromsen för jag anser att frihjulet ger ännu mindre motorbroms. ::) Utan enbart smörjningen kanske men Dkw hade på F102:an separat oljeinmatning till förgasaren så där existerade inte någon smörjningsproblem vid gasavdrag. Många mopeder har (hade) separat oljesmörjning till förgasaren.

Tror att många inte gillade frihjulet pga känslan av utebliven motorbroms skapade osäkerhet? Brukar lägga i nollan vid nerförbackar för att återskapa den forna känslan av frihjulet..... ;)
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 27 januari 2010, 06:58:06 »

hej
kör elbil i stället så slipper ni krångla med insprutningar å frihjul,elmotorn har ju ca 90% verknings grad jämför gärna med bensinarna på 20-25% å en riktigt effektiv disel motor på typ 30-35%

Som jämförelse kan ju sägas att en Riktig Etanol motor ligger på ca 40-45% verknings grad dvs
betydligt bättre än en fin disel,tyvär så finns det väldigt få sånna motorer som enbart byggs för etanol drift...
skitet med e85 är ju ett riktigt skämt som att spä ut bränslet med vatten...

nää köp elbilar i stället
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 26 januari 2010, 22:59:12 »

Det vore ju suveränt tycker jag som gammal frihjulsåkare, behöver ju bara kopplingen vid start, sen växlar man utan koppling! Fast den borde vara i och urkopplingsbar som tidigare.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 26 januari 2010, 22:57:40 »

Anledningen till frihjulet var att undvika smörjningsproblem med tvåtaktarna. De hade i vilket fall som helst helt usel motorbroms.

Det fanns även efter tvåtaktstiden. V4:orna, 99:orna hade det också på 1,7l och 1,85litern (Triumph). 2l motorn blev för "stark" för frihjulskonstuktionen har jag för mig och det var då den slopades.

Javisst, men anledningen till att de användes alls var problemen med tvåtaktarna och motorbroms. Sedan blev det ju lite signum för SAAB, och många gillade funktionen även på V4:an och de tidiga 99:orna.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 26 januari 2010, 22:39:54 »

inga problem att göra frihjul som tål effekt. jag har renoverat automatlådor och i t.ex. GM's TH700 sitter det ett frihjul kallat forward sprag, det överför ALL motorkraft på 1, 2 och 3:ans växel, och dessa lådor går att bygga så de med lätthet håller för 5-600hk.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 26 januari 2010, 22:22:08 »

Anledningen till frihjulet var att undvika smörjningsproblem med tvåtaktarna. De hade i vilket fall som helst helt usel motorbroms.

Det fanns även efter tvåtaktstiden. V4:orna, 99:orna hade det också på 1,7l och 1,85litern (Triumph). 2l motorn blev för "stark" för frihjulskonstuktionen har jag för mig och det var då den slopades.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 26 januari 2010, 22:11:49 »

och nåt frihjul behövs inte  då alla insprutningssystem sedan motronic's tid har bränsleavstängdning  vid motorbroms.. men visst skulle det vara bättre med frihjul och avstängd motor, då man ju rullar betydligt längre än om man motorbromsar, dock skulle servopumpen vara elektrisk i såna fall... jag märker det på Buicken då den väger 2200 tjänstevikt och har "frihjul" den ökar i fart som bara den i nerförsbackar även om jag släpper gasen, men tyvärr måste det till en annan trafikrytm i samhället om sån körning ska va möjlig, då det alltsomoftast ligger en medelsvennson framför och lyser med bromsljusen nerför hela backen för att slaviskt hålla sina 90km/h...
VW har då elektromekanisk servostyrning så där skulle det inte vara något problem med servopumpen...
sedan är väl frågan hur mycket servo du behöver i landsvägsfart...
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 26 januari 2010, 21:38:29 »

och nåt frihjul behövs inte  då alla insprutningssystem sedan motronic's tid har bränsleavstängdning  vid motorbroms.. men visst skulle det vara bättre med frihjul och avstängd motor, då man ju rullar betydligt längre än om man motorbromsar, dock skulle servopumpen vara elektrisk i såna fall... jag märker det på Buicken då den väger 2200 tjänstevikt och har "frihjul" den ökar i fart som bara den i nerförsbackar även om jag släpper gasen, men tyvärr måste det till en annan trafikrytm i samhället om sån körning ska va möjlig, då det alltsomoftast ligger en medelsvennson framför och lyser med bromsljusen nerför hela backen för att slaviskt hålla sina 90km/h...
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 26 januari 2010, 18:46:36 »

Anledningen till frihjulet var att undvika smörjningsproblem med tvåtaktarna. De hade i vilket fall som helst helt usel motorbroms.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 26 januari 2010, 18:45:42 »


Så snart det blir bränsleöverskott går en stor del av det oförbrända bränslet opåverkat genom katalysatorn, och om det blir överskott på luft så får man istället stora kväveoxidutsläpp. Enda gången man får avsiktligt luftöverskott är när bränslet stängs av helt och hållet vid motorbromsning.

Nu påstår jag att du har fel. Nej, inte direkt fel förresten. Jag ska uttrycka mej lite tydligare: -Det du menar med rätt blandning är i själva verket en lite fet blandning. Det jag menar med "rätt" blandning är så snål blandning som det går att köra motorn på, men det mår den inte bra av. Avgaserna går inte alls opåverkade genom katen, katen tänder och bränner oförbränt bränsle. Annars skulle den inte bli varmare än avgassystemet i övrigt, och den blir ju rejält het.

Vi har olika definition på rätt blandning.

MVH/Gano
Skrivet av: hulta
« skrivet: 26 januari 2010, 17:42:30 »

Dkw och Saab (förlåt apan att jag skriver saab) hade finessen frihjul en gång i tiden.
Varför anammas inte tekniken idag med tillägget avstängning av motorn samtidigt?
Autostart av motorn vid gaspådrag. Det var problem med själva frihjulets hållbarhet men idag borde väl kraftigare grejer vara möjligt.
Givetvis i kombination av alla finesser antisladd antislir antibroms eeeeh autobroms aktiv styrning passiv bakvagn bla bla bla.... :D
Skrivet av: A80TD
« skrivet: 26 januari 2010, 13:41:50 »

Hej!

En dieselmotor har också lägre pumpförluster eftersom den inte har något gasspjäll. På tomgång och låg belastning måste en bensinmotor jobba för att suga luft förbi ett nästan stängt spjäll.

Sedan är det väl så att en bensin/luftblandning som är för mager inte går att antända med tändstiftet. I dieselmotorn hettas diesel/luftblandningen upp av kompressionen så att ämnena regerar med varandra, mer oberoende av blandningsförhållandet.

Mvh/ Göran
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 26 januari 2010, 12:02:43 »

Hej

En dieselmotor har alltid högre verkningsgrad än motsvarande bensinmotor, det kommer man inte från. Det beror på att bensinmotorn arbetar med ett bränsleöverskott i förhållande till luftens syreinnehåll, man är tvungen att ha en fetare blandning helt enkelt. Man kyler motorn med överskottet, sedan förbränns resterna i katalysatorn. Dieseln arbetar med ett bränsleunderskott i förhållande till luftens syre. Jag fick det så förklarat av en kille på Volvo PV motorutveckling. 

Jag har både en diesel och en bensinare (färddator i båda), och skillnaden märks som tydligast på tomgång när man frikopplar och rullar. Dieseln vill ha 0,03 liter/mil medan bensinaren vill ha 3 ggr så mycket, 0,10 liter/mil.

"Rätt" blandning i en bensinmotor leder till överhettning av kolvtoppar, cylinderhuvud och ventiler. Vita tändstift är dåliga nyheter, de ska vara grå eller gyllenbruna. Eftersom man har svårt att använda andra material än aluminiumbaserade legeringar i t ex kolvar p ga massakrafterna vid ndp och ödp är problemet svårlöst. Man har gjort försök med att isolera kolvtopparna med keramiska skikt, men vad jag vet har ingen lyckats med helheten.

MVH/Gano

Bränsleöverskott arbetar en bensinmotor med enbart vid fullgas. Under all normal körning (tomgång, delgas osv) så går motorn lambdareglerat, dvs att det går jämnt ut med bränsle och luft. Det är enda chansen att klara avgaskraven. Så snart det blir bränsleöverskott går en stor del av det oförbrända bränslet opåverkat genom katalysatorn, och om det blir överskott på luft så får man istället stora kväveoxidutsläpp. Enda gången man får avsiktligt luftöverskott är när bränslet stängs av helt och hållet vid motorbromsning. Det finns för övrigt en del motorer som går lambdareglerat även på fullgas. Ett exempel är Fords FFV-motorer, de går lambdareglerat på fullgas vid körning på E85 men fullgasanrikar vid körning på bensin. Så kan man göra tack vare E85:s högre ångbildningsentalpitet, den "kyler" bättre utan att blandningen behöver vara överfet.

Det finns också en del biltillverkare som har valt att koppla in fullgasanrikningen först över ett visst varvtal, eller att anrika när luftflödet in i motorn överstiger ett visst värde (så gick det t ex till på Bosch's gamla K-jetronicsystem, där man löste det enkelt genom att den övre delen av luftmängdmätarens kona fick en brantare lutning).

Äldre bensinmotorer utan katalysator (70-80-talskonstruktioner) körs oftast något magert (lambda 1,1-1,2) vid delgas för att få ner bränsleförbrukningen. På 60-talet och ännu tidigare då man varken brydde sig så mycket om bränsleförbrukning eller avgasutsläpp så var det vanligt med något fetare blandningar, då kunde man komma undan med billiga och primitiva förgasare utan att riskera ryckningar och dålig körbarhet.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 26 januari 2010, 11:49:24 »

Det är inte speciellt ofta som E4:an saltas här uppe, men det händer. Det finns väl ingen anledning att salta när det är riktigt vinterväglag och det har vi nu haft i flera månader.
Sedan bor ju inte alla efter E4:an heller. Och är det minusgrader stora delar av året så måste ju risken för rost vara mindre än söderut där det är slaskigt och blött i princip hela vintern.
Och vem sjutton ids tvätta bilen flera ggr i månaden, inte då jag i alla fall. Audi 100:an som jag hade tvättade jag ett par ggr om året och den hade inte en antydning till rost efter att jag hade haft den i drygt 10år...
Skrivet av: Apan
« skrivet: 26 januari 2010, 11:16:43 »

Då ska du åka långt upp i norrland för att hitta den bilen, E4´an saltas, inte sparsamt heller, handlar många bilar söderut, ser då ingen större skillnad, men klart de syns väl om några år, viktigast är att försöka tvätta bilen 1-2ggr/månad, nej bort med saltet, eller begränsa saltandet, vinterdäckslag har vi, men rimmar dåligt med nollvisionen om saltet försvinner, vet inte hur träd och miljö mår av saltet?

/A.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 26 januari 2010, 10:53:32 »


En riktig miljöbil är virkad. tyg rostar inte ... ;D Kanske kan den krympa eller blekas i tvätten.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 26 januari 2010, 07:48:43 »

Jag hade en Audi 100 från -94, när jag sålde den, 16år gammal, hade den inte en antydan till rost, då hade jag ändå en 6-7år gammal parkeringsskada på ena bakskärmen som jag aldrig hade fixat, inte ens där hade rosten lyckats få fäste...
På Audi A3:an (-00) som jag har nu har jag redan fått rostangrepp och lacksläpp. Så jag tror man är farligt ute om generaliserar så till den milda grad och påstår att vissa märken är bättre/sämre än andra på rost. För det kan skilja så mycket mellan olika modeller, årsmodeller inom samma tillverkare...

Det enda jag tror på är att köpa Norrlandskörda bilar, här där det är riktig vinter och det saltas sällan på vägarna så mår bilarna mycket bättre.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 25 januari 2010, 17:46:22 »

Fransmän klarar sig bra mot rost, och bra hjulupphängning, ej hydralisk system.
Rosten är tragisk, som väldig många har problem med, Volvos 940 serie från början av -90 talet ser bra ut än idag, men usch för Bmw och mercedes, dyraste bilarna rostar mest, Opel som var känd för sin rost, är mycket bra idag..

/
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 25 januari 2010, 17:34:42 »


   Håller ögonen öppna här efter en ekonomisk andra bil . Här är två bra alternativ i ungefär samma prisklass : Vilken skulle ni välja och med vilka motiveringar ?
           
                   Vw Golf 1.9 TDI  2004
                   Toyota Corolla 1.4 D4D 2005


                                                                        b00k   Sc:,h     :)

Om du vill ha en problemfri bil på kort sikt (några år framöver), inte har alltför långa årliga körsträckor och inte har för vana att köra omkring med tung last eller dra tunga släpvagnar, så välj Toyotan.

Om du tänker behålla bilen många år, sätter värde på bra rostskydd från fabrik och vill ha något som tål att slita på under svåra förhållanden, så välj Golfen. Men ta med i beräkningen att risken för småfel och "klater" är större för den än för Toyotan. Förmodligen är Golfen också dyrare att försäkra.

En annan aspekt som är värd att tänka på - speciellt om du avser att låta någon verkstad sköta service och reparationer på bilen - är vilket av märkena som din lokala hovleverantör av bilverkstadstjänster är mest erfaren av. Eller, för den delen, vilken av ortens märkesverkstäder som har minst dåligt rykte.
Bra rostskydd på vw bilar *roflmao* *roflmao*  under möjligtvis.  Men det är ju bra om lacken sitter kvar, har haft 3 vw bilar med årsmodell 2000 och uppåt och alla har fått galvblåsor,lacksläp mm   min passat 2003 har gravrost i ena framskärmen,lacksläpp på ena bakskärmen, samt galvblåsor på alla dörrar i underkant samt bagagelucka
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 25 januari 2010, 15:44:40 »

Det har också förekommit ideer om att förvärma bränslet till flera hundra grader.

Det man önskar är att kunna kontrollera förbränningen. Med mekanikststyra ventiler är det svårt att uppnå "nirvana". Att man dessutom slipper annat mekaniskt mickel med aktivaventiler är ju ett plus för motorvikten. Men om det fungerar tillfredställande med Mats patent ... det återstår att se. Tycker att F1 borde ha varit intresserade....
Skrivet av: Gano
« skrivet: 25 januari 2010, 15:29:28 »

Hej

OK, det hade inget att göra med förbränningsprincipen. Det hade att göra med att minska motorns inre friktion i kamaxlar och ventilfjädrar genom att styra dessa pneumatiskt med datateknik. Det är en stor del som bara går till spillo i en motor genom att dra runt kamaxlar och trycka ihop fjädrar. Man kan med andra ord dra nytta av detta både på diesel och bensin. Förresten var det snack om vatteninsprutning i bensinmotorer för ett antal år sedan , det bygger på överhettningsproblemet som jag beskrev i förra inlägget.

Finns en annan intressant teknik som Ducati eller Moto Guzzi använde i sina motorer, kallas Desmodromisk ventilstyrning. Det innebär att ventilfjädrar saknas, fjädringen är inbyggd i ventillyftaren och fjädringen är bara aktiv den sista millimetern när ventilen sluts, annars både "dras" och "trycks" ventilen utan något motstånd att tal om. Förbannat smart enligt min mening.

MVH/Gano

Skrivet av: MGKea
« skrivet: 25 januari 2010, 15:11:46 »

Hej

En dieselmotor har alltid högre verkningsgrad än motsvarande bensinmotor, det kommer man inte från. Det beror på att bensinmotorn arbetar med ett bränsleöverskott i förhållande till luftens syreinnehåll, man är tvungen att ha en fetare blandning helt enkelt. Man kyler motorn med överskottet, sedan förbränns resterna i katalysatorn. Dieseln arbetar med ett bränsleunderskott i förhållande till luftens syre. Jag fick det så förklarat av en kille på Volvo PV motorutveckling.  

Jag har både en diesel och en bensinare (färddator i båda), och skillnaden märks som tydligast på tomgång när man frikopplar och rullar. Dieseln vill ha 0,03 liter/mil medan bensinaren vill ha 3 ggr så mycket, 0,10 liter/mil.

"Rätt" blandning i en bensinmotor leder till överhettning av kolvtoppar, cylinderhuvud och ventiler. Vita tändstift är dåliga nyheter, de ska vara grå eller gyllenbruna. Eftersom man har svårt att använda andra material än aluminiumbaserade legeringar i t ex kolvar p ga massakrafterna vid ndp och ödp är problemet svårlöst. Man har gjort försök med att isolera kolvtopparna med keramiska skikt, men vad jag vet har ingen lyckats med helheten.

MVH/Gano

Mats Hedman heter Eskilstuna killen.
http://www.brann.se/sv/Huvudmeny/Referenser/Referens_1/
http://www.cargine.com/
Skrivet av: Gano
« skrivet: 25 januari 2010, 14:57:37 »

Hej

En dieselmotor har alltid högre verkningsgrad än motsvarande bensinmotor, det kommer man inte från. Det beror på att bensinmotorn arbetar med ett bränsleöverskott i förhållande till luftens syreinnehåll, man är tvungen att ha en fetare blandning helt enkelt. Man kyler motorn med överskottet, sedan förbränns resterna i katalysatorn. Dieseln arbetar med ett bränsleunderskott i förhållande till luftens syre. Jag fick det så förklarat av en kille på Volvo PV motorutveckling. 

Jag har både en diesel och en bensinare (färddator i båda), och skillnaden märks som tydligast på tomgång när man frikopplar och rullar. Dieseln vill ha 0,03 liter/mil medan bensinaren vill ha 3 ggr så mycket, 0,10 liter/mil.

"Rätt" blandning i en bensinmotor leder till överhettning av kolvtoppar, cylinderhuvud och ventiler. Vita tändstift är dåliga nyheter, de ska vara grå eller gyllenbruna. Eftersom man har svårt att använda andra material än aluminiumbaserade legeringar i t ex kolvar p ga massakrafterna vid ndp och ödp är problemet svårlöst. Man har gjort försök med att isolera kolvtopparna med keramiska skikt, men vad jag vet har ingen lyckats med helheten.

MVH/Gano

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!