Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Haier värmepump  (läst 7015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Groland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Haier värmepump
« skrivet: 17 mars 2010, 18:13:16 »
Hej

Undrar om någon kan hjälpa mig med "blinkkoder", felkoder till en Haier L/L värmepump??
Eldade med ved i jonsson förugn kopplad till gammal ctc kombipanna. c:a 10 m3/år, ToshibaRAS10 L/L värmepump i källaren, hus byggt 1981, 98 m2 + källare under hela huset.Eldar numer i en Calmar 33:a, vedförbrukning 2011 c:a 8-10 m3.

Utloggad Perik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (för det mesta)!
    • Hemmastadd
SV: Haier värmepump
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2010, 09:57:44 »
Hej! Om du skriver ut din modellbeteckning och hur den blinkar så kan jag försöka... Mvh Perik

Utloggad Groland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Haier värmepump
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2010, 16:54:54 »
Hej och tack för väldigt snabb respons....

Modellen heter:HSU-09-H03/R1/R2 ( tillverkad 2005 tror jag)

Jag har inte pumpen här, men jag har för mig att det var 6 eller 7 blinkningar, uppehåll och sedan 12 blinkningar, men inte riktigt säker, kan kolla lite senare, har du en blinkkodslista?? vore tacksam om man kunde få ta del av den isf...


/ Groland
Eldade med ved i jonsson förugn kopplad till gammal ctc kombipanna. c:a 10 m3/år, ToshibaRAS10 L/L värmepump i källaren, hus byggt 1981, 98 m2 + källare under hela huset.Eldar numer i en Calmar 33:a, vedförbrukning 2011 c:a 8-10 m3.

Utloggad Perik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (för det mesta)!
    • Hemmastadd
SV: Haier värmepump
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2010, 17:48:47 »
Hej! Vill minnas att den modellen ska visa felkod med hjälp av en blink eller lyskombination av timer/power/operation dioderna.
Kolla det när du är vid maskinen (på innedelen alltså), om det är något fel som berör utedelen så kan man ibland lista ut vart felet är mha dioden på utekortet. Jag har ingen bra lista som går att skicka över men en salig blandning av ihopsamlade utskrifter från olika maskiner gör att det för det mesta går att få fram ett svar. Hur uppför sig maskinen, hur visar sig felet? Mvh Perik

Utloggad Groland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Haier värmepump
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2010, 18:26:02 »
Oj vilken snabb respons...
Felet visar sig inte på dioderna på innedelen utan på en blinkande diod i utedelen. ( där det på kretskortet står err )

Symptom: när kompressorn ska starta står den bara och darrar/vibrerar en stun, för att sluta, och sedan försöka starta igen ( samma darr/vibration), detta gör den ett antal ggr för att sedan helt sluta försöka starta kompressorn, jag har mätt spänningen till kompressorn och där är c:a 35-45V... ( kompressorn är 3-fas 3x120V) har mätt lindningarna på kompressorn, kommer inte ihåg ohm värdet just nu, men det "kändes normalt" ( någon som vet vad det skall vara för ohmvärde??) och de var lika... :-\
Eldade med ved i jonsson förugn kopplad till gammal ctc kombipanna. c:a 10 m3/år, ToshibaRAS10 L/L värmepump i källaren, hus byggt 1981, 98 m2 + källare under hela huset.Eldar numer i en Calmar 33:a, vedförbrukning 2011 c:a 8-10 m3.

Utloggad Perik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (för det mesta)!
    • Hemmastadd
SV: Haier värmepump
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2010, 19:21:28 »
Hej! Om du låter maskinen fortsätta ett antal gånger så borde du kunna få larmet som heter: -Abnormaly of compressor running vilket visar sig på följande sätt: Powerlampan-blinkar, Timerlampan-släkt och Operationlampan-lyser. Men vare sig om den larmar eller inte på innedelen så larmar väl utedelen och dess blink får du tolka enligt denna lista, har stämt bra för mej när det har vart givarfel odyl.

Antal blink i ytterdelen:

1 Outdoor temperature sensor abnormity
2 Outdoor defrosting sensor abnormity
3 Compressor discharge temperature abnormity
4 High compressor discharge temperature
5 Indoor-outdoor communication abnormity
6 Abnormal communication to IPDU module
7 E2PROM data abnormity
8 IPDU abnormity: Maximum revolving rate exceeded
9 IPDU abnormity: Vibration
10 IPDU abnormity: Displaced
11 IPDU abnormity: Speeding up abnormity
12 IPDU abnormity: G-TR short circuit
13 IPDU abnormity: Position-testing loop abnormity
14 IPDU abnormity: Current sensor abnormity
15 IPDU abnormity: Compressor locked
16 IPDU abnormity: Compressor damaged
17 IPDU abnormity: Case thermo action


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!