Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumstemperatur i badrum/toa vad är bäst för ventilationen  (läst 3175 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth.E

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ luftvärmepump
Mina grundläggande ventilationskunskaper är inte de bästa, därför undrar jag vilket som är bäst för husets ventilation när det gäller toa/badrum där frånluftsventilationen finns:

1. Ska temperaturen vara lägre/samma/högre än resten av huset?

2. Är det bäst om dörrarna är stängda eller öppna (under tiden man inte duschar eller badar)?

3. Är det bäst om dörrarna har ventilationsgluggar (springor) nertill eller upptill?

"som sagt: det finns inga dumma frågor"
Köpt begagnad Fujitsu AWY14 i Oktober 2006.
1,5-plans villa i Halland, 170kvm öppen planlösning, direktverkande el, dåligt isolerat, 25000 kwh/år

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
har du självdrag paxfläkt eller frånluftfläkt på taket eller tom värmeåtervinning?

tempen... spelar ingen roll annat än har man varmare kan den luften bära lite mera fukt utan att det blir kondens, osså driver det på lite mera om man har självdrag.
Jag pÃ¥stÃ¥r att det är marginellt.  Se även trean!

tvÃ¥an. Har man springventil sÃ¥ funkar det med stängd dörr, öppen dörr ökar ventiletionen en del.  Här i inlandet där luften är kruttor pÃ¥ vintern kan man gott öppna ett tag sen man duschat.
Men ett varningstecken är om man får imma på fönstren då är det för fuktigt ofta beroende på dålig ventilation.

3) Nedtill (luftad tröskel)   har man den upptill (överluft) och kanske även frÃ¥nluftventilen nära dörren kan det bli "kortslutning" dvs luften gÃ¥r in i överkant dörren och direkt ut genom frÃ¥nluften.
men det blir skaplig inblandning ändå när man duschat eftersom det blir varmare i badrummet än luften som kommer in till badrummet

kallare luft är tyngre, den "åker" nedåt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Kenneth.E

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ luftvärmepump
Tack för svaren Bertil!

Läser du längst ner kan du se att jag har självdrag
/Kenneth
Köpt begagnad Fujitsu AWY14 i Oktober 2006.
1,5-plans villa i Halland, 170kvm öppen planlösning, direktverkande el, dåligt isolerat, 25000 kwh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!