Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur män tänker och talar!  (läst 8459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
Hur män tänker och talar!
« skrivet: 04 maj 2006, 21:07:54 »
Har nyligen blivit medlem i detta forum och läser i en hel del inlägg att gör så här eller så här, det är det rätta.
Jag har en hel del beteendevetenskap med i bagaget och skulle vilja dela med mig av mina tankar.
Har ni funderat på hur män tänker, uttrycker sig och påverkar andra??

Vi män vill alltid kunna ge ett svar, vare sig vi vet något om det aktuella ämnet eller inte. Vi vill ju inte framstå som okunniga. Kvinnor, dessa ljuva varelser, däremot kan mycket väl säga "det har jag ingen aning om" när hon inte förstår men vill lära sig.
När vi män nu för fram våra synpunkter så gör vi det oftast på ett sådant sätt att det står utom allt tvivel att det finns några alternativ till det vi säger. Kvinnor, dessa kloka varelser, däremot kan gärna avsluta meningen med "vad tror du om det?".

När vi män uttrycker oss på det "självsäkra sättet" så påverkar vi andra män på så sätt att vi, mottagarna, litar på att det som den andre säger är den enda sanningen, vi vågar inte ifrågasätta eftersom då kan vi framstå som okunniga.

Fundera i dessa banorna när ni läser inlägg eller pratar med andra män!
Pröva även att bete er "kvinnligt" och öppna era ögon.
Okunnighet föder nyfikenhet och nyfikenhet stillar okunnighet.

"Likt en guldring i trynet på en so är en vacker kvinna utan förstånd"
Röde Orm

« Senast ändrad: 04 maj 2006, 21:22:32 av Heiho »

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur män tänker och talar!
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2006, 21:19:52 »
Du fÃ¥r betänka att det är mest norrlänningar här.  ;) ::)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur män tänker och talar!
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2006, 21:32:48 »
Ochbetänk även att här, talar vi med bönder på böners vis och med vise män på latin
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Hur män tänker och talar!
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2006, 22:10:58 »
Säjer du det med självsäkerheten hos en man.

MVH
Messer

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur män tänker och talar!
« Svar #4 skrivet: 04 maj 2006, 22:14:54 »
Ochbetänk även att här, talar vi med bönder på böners vis och med vise män på latin

Man skola tala med lärde män på lärdes vis
och med bönder om latrin.
(Blandaren).
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Hur män tänker och talar!
« Svar #5 skrivet: 04 maj 2006, 22:17:11 »
Säjer du det med självsäkerheten hos en man.

MVH
Messer

Skall din mening sluta med ! eller ?   Sc:,h

För att citera mig själv "......vilja dela med mig av mina tankar

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Hur män tänker och talar!
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2006, 22:25:54 »
Hej

Jag tror det skall vara ett frågetecken eventuellt, eller vad tror du ?

MVH
Messer

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Hur män tänker och talar!
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2006, 22:32:26 »
Detta forum må väl vara med övervägande mansfolk, men en och annan kvinna har sina inlägg här. Så alla ni som läser och skriver Era kommentarer ta allt med en nypa salt och sovra med Er egen goda bedömning och erfarenhet var sanningen finns och om det stämmer som står skrivet.

Detta om ...sanning... eller ....konsekvens

Vi lär oss hela tiden under vår levnad med egen erfarenhet och andras kloka och goda råd.. :-\
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur män tänker och talar!
« Svar #8 skrivet: 04 maj 2006, 22:36:25 »
Man vill ju framstå som man, verkar jag mesig så var snälla och säg till så jag kan skärpa mig. ???
Risk finns att Heihos inlägg får motsatt effekt! ;D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: Hur män tänker och talar!
« Svar #9 skrivet: 04 maj 2006, 23:22:38 »
Med tanke pÃ¥ hur du formulerade ditt inlägg vore det intressant att se dig göra en analys av detsamma.  ::)
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur män tänker och talar!
« Svar #10 skrivet: 04 maj 2006, 23:45:42 »
Hej igen, Skulle en kvinna säga till mig, "Jag har upptäckt att jorden är rund, vad tror du om det?" då skulle jag tänka, jo det tror jag med, men hallå, vadå tror, den är väl rund, eller, två av två som bara tror, altså är det inte säkert. ;D
Men egentligen är det ju bara ett språkbruk, säger min ljuva lilla fru, "vad tror du om att måla huset blått?" Då betyder det att vi skall måla huset blått.
Det var i alla fall en rolig tråd Thumbsup
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Hur män tänker och talar!
« Svar #11 skrivet: 05 maj 2006, 06:14:31 »
Med tanke pÃ¥ hur du formulerade ditt inlägg vore det intressant att se dig göra en analys av detsamma.  ::)

Det intressanta är på vilket sätt det jag skrev påverkar er dvs. hur ni skriver era inlägg i denna tråd. ;D :o >:( knUp Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur män tänker och talar!
« Svar #12 skrivet: 05 maj 2006, 06:54:59 »
Eftersom det ämne vi diskuterar i detta forum ytterst sällan har några lösningar som är RÄTT, så skulle det sätt du förseslår att vi skall börja skriva på innebära att en fråga besvarades med en annan fråga. Alltså inga lösningar! (Kom ihåg att jag som man automatiskt sållar bort ditt tjafs om "tankar" och läser ditt inlägg som ett handfast förslag på hur vi skall agera)

Jag tror att det är det som skiljer män och kvinnor åt, vi män tar beslut trots att de inte alltid är helt välgrundade, för oss räcker det med en rimlig mängd bevis för att något är genomförbart.
Kvinnor kanske behöver mer övertygande bevis och "funderar" ett tag till. Det kanske är därför de inte återfinns i ledande positioner i speciellt stor omfattning?

Sedan är det en viss skillnad på vad man sysslar med, är det kärnfysik så kanske det är en fördel om man grunnar lite extra på hur man skall göra, å andra sidan hade vi nog kanske inte haft kärnfysiken om alla alltid hade varit tvungna att fråga om lösningen på frågan som inte hade ett svar.

Sen vet jag inte om jag tycker att uttalandet från sambon "vi borde titta på våra utemöbler och se i vilket skick de är" nästa vecka (utan att man tittat på möblerna ifråga) plötsligt blivit "nu åker vi och köper nya trädgårdsmöbler som vi kom överens om förra veckan".(ett exempel på hur kvinnor TÄNKER)

För övrigt kan jag hålla med om att män läser/skriver olika, men att kvinnor skulle vara bättre på att läsa/skriva ställer jag mig högst tveksam till. Detta sagt utan att vilja förminska deras betydelse, varken i forumet eller i övrigt. Framför allt tror jag de läser inlägg skrivna av en man på ett annat sätt än en kvinna.

PS. Symbolen för man/kvinna i inläggsskrivarnas "personliga ruta" vid inläggen har en stor betydelse för hur jag skriver/läser inläggen, speciellt om det är en fråga. En man vill ha ett rakt svar, medan en kvinna vill ha en fråga tillbaks (om det inte finns ETT rätt svar)

Tror jag  ;)  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur män tänker och talar!
« Svar #13 skrivet: 05 maj 2006, 07:07:39 »
En skillnad är att vi män svarar utan att tänka ibland medans kvinnorna tänker utan att svara

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur män tänker och talar!
« Svar #14 skrivet: 05 maj 2006, 07:43:15 »
 Sc:,h  :-\  ???

Jag som trodde att vi var olika individer som betedde oss olika.

Du menar att ALLA politiker är kvinnor (de vill ju aldrig ge några svar)

Jag hade inte ens i min vildaste fantasi kunnat tro att den vackra "kvinna" som jag är gift med i själva verket är en karl.

 :-[  :-[ OJ Jag är en kvinna  :o Det händer ju att jag frÃ¥gar vad nÃ¥gon tror eller tycker,
Jag brukar även säga att jag inte vet när jag inte vet.

Sedan kan man ju dra allt till sin spets.
Är jorden verkligen helt rund?



Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!