Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi - men vilken?  (läst 5393 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi - men vilken?
« skrivet: 04 mars 2021, 09:23:40 »
Efter mycket om och men så har det blivit dags för en ny LVVP. Men vilken ska man välja? Bergvärme är inte aktuellt.

Just nu står det mellan Mitsubishi Electric WM112 Ecodan (mono) och SWM120 Ecodan (split).

Har även hört av mig till andra märken men ingen har återkommit, skickade för 2 veckor sedan. Verkar gå bra där ute, när man inte ens bemödar sig att svara på en offertförfrågan.  tummenupp

Ska värma upp ett hus i Stockholm byggt -44 och tillbyggt -90. Storlek ca 90+90+90 källare. Radiatorer, ingen golvvärme.

Åsikter? Tips på annat?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2021, 10:01:01 »
SWM120 har högre effekt så den borde passa bättre. Det är 270 kvm som ska värmas och dimensionerande vinterutetemperatur DVUT är ca -16 °C runt Stockholm. Den delen som är byggd -44 är förmodligen ganska enkelt isolerad om den inte har tilläggsisolerats. Finns det någon energiförbrukning att utgå ifrån? Vad behövs det för framledningstemperatur för att hålla 20-21 °C inne vid DVUT?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2021, 10:08:52 »
Ingen riktig trackrecord bakåt, har nyligen flyttat in. Huset är tilläggsisolerat i äldre delen, men oklart i vilken omfattning (inte original i alla fall). Det jag tycktes se på min Nibe VVM300+F2020-8 var att när det var som kallast så gick det bra med kurva 9 med 0 i förskjutning för att hålla ca 21 grader. Minns inte framledningstemperaturen när ute temperaturen föll mot -17, men tror den höll sig runt 45 grader.
 

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2021, 10:15:41 »
Om ni nyss har flyttat in och därmed sannolikt nyss har köpt huset, så "skall" det finnas en energideklaration.
https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/dessa-byggnader-ska-energideklareras/

Upp till 6 månader efter tillträde så har du som köpare rätt att få en upprättad på säljarens bekostnad om det inte redan finns.
https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/fragor--svar/energideklaration/6/

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2021, 10:16:47 »
Det jag ser är att båda har max kapacitet 12,7 kW.

WM112:
Kapacitet (Max.)
kW   12.7
Kapacitet (Nom.)
kW   10
Kapacitet (Min.)
kW   3.5
Energimärkning värme
A+++
SCOP (35/55°C)
4,73 / 3,33
SCOP kallt klimat (35/55°C)
4,13 / 3,03
Kapacitet / tillförd effekt (+7°C ute, +35°C utgående vatten)   
kW   11.2
COP (+7°C ute, +35°C utgående vatten)
4.7

SWM120:
Kapacitet (Max.)
kW   12.7
Kapacitet (Nom.)
kW   12
Kapacitet (Min.)
kW   3.2
Energimärkning värme
A+++
SCOP (35/55°C)
4,4 / 3,2
SCOP kallt klimat (35/55°C)
3,48 / 2,7
Kapacitet / tillförd effekt (+7°C ute, +35°C utgående vatten)   
kW   10
COP (+7°C ute, +35°C utgående vatten)
4.7

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2021, 10:23:54 »
Helt rätt, tänkte inte på att titta i Energideklarationen.

Energi för uppvärmning och vatten ca 25 000 kWh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2021, 10:25:42 »
WM112YAA ger 7,5 kW vid -15° ute och 45°C framledningstemperatur.
SWM120YAA ger 9,5 kW vid -15° ute och 45°C framledningstemperatur.

NIBE värmekurva 9 förskjutning 0 motsvarar 53 °C framledningstemperatur vid -16 °C ute. Bra att det ligger under 55 °C för det är gränsen för vad många LVVP-modeller klarar.

Om nuvarande värmepump är NIBE 2020-8 så måste man säga att den är underdimensionerad.
« Senast ändrad: 04 mars 2021, 10:27:25 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2021, 11:10:09 »
Helt klart underdimensionerad, jag håller med. Anledningen till bytet är att utedelen är defekt och det lönar sig inte att reparera, så ett tillfälle att uppgradera.

Då ska jag titta lite närmare på SWM120 och vad det kalaset kan hamna på, frågan är om det är värt den extra slanten eller om jag klarar mig med WM112.  Sc:,h

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2021, 11:11:01 »
Energi för uppvärmning och vatten ca 25 000 kWh

Är 25.000 kWh/år normalårs-korrigerat värde? Hur som är det högt och borde nog gå att få ner till 10.000 - 15.000 kWh/år med en rätt dimensionerad värmepump även om det svårare med luftvatten än med bergvärme.

Du skulle behöva dimensioneringskalkyler (eller motsv.) för de olika modellerna från Mitsubishi.
« Senast ändrad: 04 mars 2021, 11:12:54 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2021, 11:35:19 »
Det stämmer, normalårs-korrigerat.

Ska se om jag kan få det, har dock inte lyckats få tag på en vettig kontakt för Mitsubishi och de flesta återförsäljare som rekommenderas på deras hemsida arbetar med företag. En djungel detta, och inte speciellt kund/service orienterat.

Tack för din hjälp och inspel så här lång!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2021, 12:28:55 »
Har du provat offert-tjänsten som är knuten till detta forum? http://energioffert.se/ Kanske ger några fler offerter med olika modeller(?)

Energiförbrukningen 25.000 kWh för värme och varmvatten är så hög att även nuvarande luftvattenvärmepump F2020-8 måste ha fungerat riktigt dåligt under den period energideklarationen avser, annars blir det en skyhög energiförbrukning brutto. Har en tidigare version av NIBE's dimensioneringsprogram och där ser man att den NIBE-modell som förmodligen borde passa bäst idag är F2120-16 men den är också dyrare. Tittar man i produktbladet för denna, https://proffs.nibe.se/nibedocuments/28432/639673-6.pdf, så ser man att den ger ca 10 kW värme vid -15°C och det tror jag är en bra utgångspunkt när man tittar på olika alternativ.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2021, 13:02:53 »
Yes, har provat, den gav inte ens ett förslag  dontknow

Bra riktmärke med runt 10kW vid -15.

Får jaga lite till, vill gärna jämföra med Bosch, Daikin och kanske nån till. Nibe har jag ingen bra känsla för (personlig upplevelse) och se är dom dyrast också, så dom går bort. Övriga ”svenska kvalitetsmärken” misstänker jag blir ganska mycket dyrare. Vill gärna hålla mig runt 100.000 +/- några  10.000 installerat och klart.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #12 skrivet: 04 mars 2021, 13:24:16 »
Varför alltid säga Nibe, Thermia, Daikin  e.tc. finns det inga andra fabrikat ??  Finner det märkligt att bara säga att dessa finns när det tillverkas andra fabrikat i Sverige. som t.o.m är billigare och har en viss elektronik i sig , men inte med all den  lullull som dom nämnda har.
det  framkommer ofta i forumet som problem att ställa alla dessa parametrar för att få till en bra funktion. Men klart ( ursäkta ) är man insnöad som dom flesta är på  omnämnda fabrikat så blir det inget annat. 

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #13 skrivet: 04 mars 2021, 13:32:02 »
@25fOUCUS jag kanske var otydlig i förra inlägget men jag delar din uppfattning. Därav att jag kollar med asiatiska och tyska märken då jag tycker att man överlag får lika mycket eller i vissa fall till och med mer till en oftast lägre kostnad. Garantier och service brukar var likvärdig, hänger så klart på installatören/teknikern/återförsäljaren och utbudet på orten. Å andra sidan så kan jag säga att i vår huvudstad så har har branschen inte visat sig från sin bästa sida, oavsett märke.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - eller vilken?
« Svar #14 skrivet: 04 mars 2021, 19:23:22 »
Ok, ny kandidat,

Bosch Compress 7000i AW 13kW + AWM

Förstår det som att det är samma som IVT men mer ”bang for the buck”. Får se om jag får tag på nån som är intressera av att ge offert. Behöver hitta lite siffror om den också...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!