Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Får inte ned KB-diff  (läst 15048 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Får inte ned KB-diff
« skrivet: 22 december 2017, 11:10:50 »
Hej,

har de senate veckorna haft lite problem med LP-larm, installatören har varit här och fyllt på brine (utan resultat) samt bytt ut två slangar i pumpen som han trodde ströp (se bild nedan) men jag har fortfarande problem till och från (dels med LP-larm men även med hög diff på KB trots att KB-pumpen går på max hastighet) och han kommer inte på vad det kan vara.
Ser jag tillbaka på grafer verkar det som att nåt hände en natt i början av December - bara sådär gick diffen upp. Är det nån som har en idé vad det kan vara? Installatören har börjat prata om "de gamla strypningarna" - vad nu det är (kan det vara de som är på den nedersta bilden?). Nu har den gått sedan igår kväll och jag har ställt KB-pumpen på kontinuerlig drift, jag kollade smutsfiltret igår och då rann det ut lite brine (det är snålt med avstängningar ;) så nu porlar det lite. Pratade just med installatören som sa att det var ok och att jag skulle lämna det som det var nu.


Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får inte ned KB-diff
« Svar #1 skrivet: 22 december 2017, 11:30:19 »
Börja med att utesluta givarfel, kör KB-pumpen kontinuerligt ett tag och kolla att in/ut är lika då kompressorn vilar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Får inte ned KB-diff
« Svar #2 skrivet: 22 december 2017, 13:58:21 »
Kanske pumpen börjar vara trött? Har ni provat spola ur växlaren?

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ned KB-diff
« Svar #3 skrivet: 22 december 2017, 14:16:46 »
Börja med att utesluta givarfel, kör KB-pumpen kontinuerligt ett tag och kolla att in/ut är lika då kompressorn vilar?

Hej,

Värdena på pumpens display och de på min logger2020 ”följer” varandra så givarna känns ok. De visar ju inte exakt samma värde men diffen är ungefär samma.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ned KB-diff
« Svar #4 skrivet: 22 december 2017, 14:23:16 »
Kanske pumpen börjar vara trött? Har ni provat spola ur växlaren?

Hej,

Pumpen har jag också funderat på. Vet inte vad det säger men jag mätte med en tångamperemeter och den drar 1,5A cirka, hur beter sig en pump som börjar bli trött? Tror den pumpen är ”original” vilket innebär typ 10-15 år ... dock bytes kompressorpaketet för 3-4 år sedan.
Vi har inte provat spola ur någonting, är det ett stort projekt (och påverkas den idén av att kompressorhistorien är rätt nybytt).
Jag tycker grafen som visar att diffen bara gick upp från en timme till en annan dock utesluter nån yttre påverkan på slingan i backen (jordvärme).
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Får inte ned KB-diff
« Svar #5 skrivet: 22 december 2017, 15:20:50 »
Hej,

har de senate veckorna haft lite problem med LP-larm, installatören har varit här och fyllt på brine (utan resultat) samt bytt ut två slangar i pumpen som han trodde ströp (se bild nedan) men jag har fortfarande problem till och från (dels med LP-larm men även med hög diff på KB trots att KB-pumpen går på max hastighet) och han kommer inte på vad det kan vara.
Ser jag tillbaka på grafer verkar det som att nåt hände en natt i början av December - bara sådär gick diffen upp. Är det nån som har en idé vad det kan vara? Installatören har börjat prata om "de gamla strypningarna" - vad nu det är (kan det vara de som är på den nedersta bilden?). Nu har den gått sedan igår kväll och jag har ställt KB-pumpen på kontinuerlig drift, jag kollade smutsfiltret igår och då rann det ut lite brine (det är snålt med avstängningar ;) så nu porlar det lite. Pratade just med installatören som sa att det var ok och att jag skulle lämna det som det var nu.
Jag hade LP-larm och hög temp på köldbäraren i våras. Koll av köldbärarpumpen visade inga fel. Orskaken var fel på expanderventilen, det orsakade isbildning i kondensorn vilket bromsade köldbärarflödet. Efter byte av ventilen och påfylldnad av ny gas så funkar VP bra igen.
Här är en lång tråd om det äventyret, men kanske den kan ge nåt?: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64571.0;all#lastPost
Lösningen kom i svar nr 85 ungefär...efter en månads väntan på att kylnisse hade tid att reparera. Det var ju bara VV som behövde värmas med elpatron, felet uppstod i maj.
« Senast ändrad: 22 december 2017, 15:48:52 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Per O

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Får inte ned KB-diff
« Svar #6 skrivet: 22 december 2017, 18:24:39 »
Hei,

Anbefaler å stoppe VP og tvangskjøre KB CP i en time. Du kan ha isplugg. Hvor mange kuldegrader tåler væsken i din KB? Er KB ok, så ville jeg fokusert på expansjonsventilen.
« Senast ändrad: 22 december 2017, 18:27:14 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (år 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad tc75

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ned KB-diff
« Svar #7 skrivet: 22 december 2017, 20:55:55 »
PÅ bild 2 har du en flödesmätare ,ser lite risig ut , kanske inte visar rätt ,  det finns nog även en ställskruv där som man ställer flödet med
på KB  , kan vara skit i den ventilen , försök att ha KB pumpen i gång och skruva på den fram och tillbaka , förhoppningsvis visar mätaren något , öppna sen fullt och provkör , det kanske går att se värdena på KB i VP , delta T

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Får inte ned KB-diff
« Svar #8 skrivet: 22 december 2017, 21:43:40 »
hur många watt är kb pumpen på ? 1.5 A är 345w låter inte det i mesta laget?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Får inte ned KB-diff
« Svar #9 skrivet: 22 december 2017, 22:35:04 »
Med en tångamperemeter mäter man normalt bara ström, och för en asynkronmotor ligger den ofta ur fas med spänningen, så den aktiva (= nyttiga) effekten kan vara avsevärt lägre.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ned KB-diff
« Svar #10 skrivet: 23 december 2017, 13:02:06 »
Jag hade LP-larm och hög temp på köldbäraren i våras. Koll av köldbärarpumpen visade inga fel. Orskaken var fel på expanderventilen, det orsakade isbildning i kondensorn vilket bromsade köldbärarflödet. Efter byte av ventilen och påfylldnad av ny gas så funkar VP bra igen.
Här är en lång tråd om det äventyret, men kanske den kan ge nåt?: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64571.0;all#lastPost
Lösningen kom i svar nr 85 ungefär...efter en månads väntan på att kylnisse hade tid att reparera. Det var ju bara VV som behövde värmas med elpatron, felet uppstod i maj.

Hejsan, den tråden ska läsas, absolut (julhelgen är räddad  tOOmten)
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ned KB-diff
« Svar #11 skrivet: 23 december 2017, 13:04:59 »
Hej,

Hei,

Anbefaler å stoppe VP og tvangskjøre KB CP i en time. Du kan ha isplugg. Hvor mange kuldegrader tåler væsken i din KB? Er KB ok, så ville jeg fokusert på expansjonsventilen.

Jag tvångskör KB-pumpen just nu, och jag har även gjort det tidigare (utan att köra kompressorn) men ingen skillnad - kan inte säga vad brinet tål, men när han fyllt på har det gjorts med "sprit" i alla fall (det har minskat i dunken jag har som står vid pumpen :-)

PÅ bild 2 har du en flödesmätare ,ser lite risig ut , kanske inte visar rätt ,  det finns nog även en ställskruv där som man ställer flödet med
på KB  , kan vara skit i den ventilen , försök att ha KB pumpen i gång och skruva på den fram och tillbaka , förhoppningsvis visar mätaren något , öppna sen fullt och provkör , det kanske går att se värdena på KB i VP , delta T

Sitter en sån på både in och ut (KB) så då är det ju dubbelt så stor chans att nån av dom packat ihop :o - nu är jag såklart inte hemma men jag ska absolut greja lite med dom när jag kommer hem (kan väl inte bli mycket sämre). Det lät som installatören var sugen på att plocka bort dom, brukar man ha sådana? (Kanske läge att sätta in en flödesmätare kopplad till loggern istället)

hur många watt är kb pumpen på ? 1.5 A är 345w låter inte det i mesta laget?
Med en tångamperemeter mäter man normalt bara ström, och för en asynkronmotor ligger den ofta ur fas med spänningen, så den aktiva (= nyttiga) effekten kan vara avsevärt lägre.
Ok - så då visar det inte så mycket. Snabba koller bakåt tyder på att sedan jag börjat tvångsköra KB-pumpen så visar elmätaren för värmapumpen att den drar cirka 340W mer (ca 200W innan när det enbart var elektronik + VB-pump, nu cirka 540W när jag tvångskör

Tyvärr - så ser jag att kompressorn stannat och elpatron gått upp till 9kW nu, och själv kommer man inte hem förrän på tisdag :'( Men då har den gått några dagar iallafall till den stannade.
Men det verkar ju som att tvångskörningen av KB-pumpen fortfarande går (såg att förklaringarna inte kom med, men det är KB-in och ut samt utetemperatören man ser - och grafen är över tre dagar så den har gått "ok" från tisdag kväll till nu på morgonen / förmiddagen).


Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad tc75

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ned KB-diff
« Svar #12 skrivet: 23 december 2017, 14:33:30 »
Har du två , är du säker på det ,  en stryp ska sitta på trycksidan för att fungera bra , den som ev . sitter på sugsidan , öppna fullt och vid senare tillfälle med ev arbeten ta bort den , annars kan den sitta kvar  helt öppen
Att strypa KB , på både gott och ont  , ställ pumpen i olika lägen och se vad det ger , sådär specielt noga är det inte , bara du har ett delta T på ca 3 - 5grader så fungerar det , EX  har du  0 ut och plus in diff 4 grader så är det bra ,
Det gäller att ha ett deltaT i hela registret oavsett vad tempen är , mindre flöde mera minus , högre flöde mera plus , men den KW om man  ska kalla det så , blir detsamma  som VP suger åt sig

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ned KB-diff
« Svar #13 skrivet: 23 december 2017, 17:10:12 »
Har du två , är du säker på det ,  en stryp ska sitta på trycksidan för att fungera bra , den som ev . sitter på sugsidan , öppna fullt och vid senare tillfälle med ev arbeten ta bort den , annars kan den sitta kvar  helt öppen
Att strypa KB , på både gott och ont  , ställ pumpen i olika lägen och se vad det ger , sådär specielt noga är det inte , bara du har ett delta T på ca 3 - 5grader så fungerar det , EX  har du  0 ut och plus in diff 4 grader så är det bra ,
Det gäller att ha ett deltaT i hela registret oavsett vad tempen är , mindre flöde mera minus , högre flöde mera plus , men den KW om man  ska kalla det så , blir detsamma  som VP suger åt sig
Tyvärr är jag ju inte hemma men jag är ju till 99% säker på att jag har två sådana där. Bilden nedan är inte den bästa (den enda jag hittade i telefonen - och nu såg jag dessutom att de hamnade på sniskan, men det bjuder jag på så här dagen innan jul!) och bilden på den jag lade upp tidigare satt på det "mittersta" röret under utbuktningen, och det är ju en snarlik utbuktning på röret "bakom".

Sen är jag ju lite fundersam på det där kärlet som sitter på KB-sidan, det är ju inte med blåsa för tryck, och det är inte "högst upp" i systemet heller, men det kanske funkar bra ändå.

Och det känns ju mer logiskt att ändra hastighet på pumpen istället om det räcker. Ska ta och fokusera på de där rackarna så fort jag kommer hem!
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad tc75

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ned KB-diff
« Svar #14 skrivet: 23 december 2017, 17:28:50 »
Det är ett gammalt montage med den sortens kärl men det verka sitta rätt med tanke på att luft stiger , nu har man plastis så det går att se nivån , dessa plåt fyller man till det rinner över , och sen har man i lite luft på manometern/kompressor eller annat  till 0,3 - 0,4  bar ca
Du får se vad du hittar , som sagts tidigare öppna allt vad du har på KB och variera med pumpen
Nu är det JUL och tar tid på familjen i stället 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!