Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elanslutning  (läst 3469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
Elanslutning
« skrivet: 08 juni 2012, 16:01:16 »
Hej!
Ska flytta min gamla L/L-Pump, fÃ¥r man ansluta värmepumpen med stickpropp eller mÃ¥ste man ha en frÃ¥nskiljare  dontknow
//alli

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elanslutning
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2012, 16:13:40 »
Det beror på om den är CE-märkt med stickpropp eller inte. Kolla i manualen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Elanslutning
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2012, 16:51:18 »
Det beror på om den är CE-märkt med stickpropp eller inte. Kolla i manualen...
Tack för svar, verkar vara lite som. På ett ställe står knivbrytare, på ett annat ställe står att i vissa länder är permanentanslutning förbjuden och vidare står anslutning till eluttaget med stickkontakt eller tvåpolig huvudbrytare med ett brytavstånd på min3,5 mm. Eftersom pumpen bara ska användas periodvis vår o höst så vore det enklast med stickpropp då uttag redan finns där den ska sitta. Där jag haft den tills nu har jag haft frånskiljare intill utedelen.
//alli

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elanslutning
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2012, 18:01:58 »
Det är inte förbjudet att sätta dit en stickpropp och rent tekniskt borde det inte spela nån roll. Det finns visserligen apparater där det kan spela roll vilken sladd fas resp nolla ligger på, men det torde inte gälla dessa 1-fas pumpar som ofta säljs med stickpropp på andra marknader.
Ombyggnaden måste dock göras av en behörig elektriker och rent formellt så tar han över ansvaret från tillverkaren att produkten uppfyller alla krav för att få säljas inom EU.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Elanslutning
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2012, 18:35:47 »
Det är inte förbjudet att sätta dit en stickpropp och rent tekniskt borde det inte spela nån roll. Det finns visserligen apparater där det kan spela roll vilken sladd fas resp nolla ligger på, men det torde inte gälla dessa 1-fas pumpar som ofta säljs med stickpropp på andra marknader.
Ombyggnaden måste dock göras av en behörig elektriker och rent formellt så tar han över ansvaret från tillverkaren att produkten uppfyller alla krav för att få säljas inom EU.
Precis, nu är det så att jag har hyggligt bra kunskaper inom el så jag vet ju vad ex.v.fas, nolla och skyddsjord är, frågan var väl av en mera akademisk eller pumpfunktionell art, nu tänker jag mig att man kan ju märka ut vilken väg man stoppar i kontakten, märke V = Fas + märke H= nolla då undanröjer man väl alla misstag, klurigt eller hur. ;)

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elanslutning
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2012, 18:39:09 »
Ombyggnaden måste dock göras av en behörig elektriker

Nej, det finns inte det kravet. Behörighet gäller bara "fast installerad anläggning"
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elanslutning
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2012, 21:46:32 »
Precis, nu är det så att jag har hyggligt bra kunskaper inom el så jag vet ju vad ex.v.fas, nolla och skyddsjord är, frågan var väl av en mera akademisk eller pumpfunktionell art, nu tänker jag mig att man kan ju märka ut vilken väg man stoppar i kontakten, märke V = Fas + märke H= nolla då undanröjer man väl alla misstag, klurigt eller hur. ;)

Jo, men en sån lösning är inte direkt godkänd...

Nej, det finns inte det kravet. Behörighet gäller bara "fast installerad anläggning"

Du får byta en befintlig stickpropp, men inte bygga om en fast ansluten apparat till en stickproppsansluten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Elanslutning
« Svar #7 skrivet: 08 juni 2012, 22:18:40 »
Jo, men en sån lösning är inte direkt godkänd...

Du får byta en befintlig stickpropp, men inte bygga om en fast ansluten apparat till en stickproppsansluten.
FÃ¥r nog ge dig lite rätt även om det inte handlar om att bygga om, alla kinesapparaterna har ju stickpropp men dÃ¥ är dom ju levererade sÃ¥,, som om det nu skulle vara bättre ur säkerhetssynpunkt !!!,,,jag jämför egentligen detta med att byta ev.vis sladd pÃ¥ en golvlampa och detta faller sÃ¥vitt jag vet under att man äger sÃ¥ kallad  nödig kännedom, dom enda som knorrar är ju egentligen försäkringsbolagen vid skada och dÃ¥ knorrar dom ju jämt.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elanslutning
« Svar #8 skrivet: 09 juni 2012, 10:02:55 »
Jo, men en sån lösning är inte direkt godkänd...

Du får byta en befintlig stickpropp, men inte bygga om en fast ansluten apparat till en stickproppsansluten.

Om man får eller inte har i alla fall inget med elbehörighet att göra.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!