Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stänga av varmvatten i bergvärmepump  (läst 1248 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zquar3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stänga av varmvatten i bergvärmepump
« skrivet: 04 december 2019, 19:33:41 »
Jag har fått en läcka mellan varmvatten och värmevatten och behöver därför proppa varmvattnet och utnyttja min separata VVB tills övriga pumpen ger upp, värmen fungerar bra och försäkring täcker ej.

Installationen isig är inga problem men är det någon som vet om jag kan ”stänga av” varmvattenuppvärmningen i pumpen då de gemensamt numera kommer innehålla radiatorvatten?

Det är en IVT Greenline HT Plus installerad 2006.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stänga av varmvatten i bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 04 december 2019, 19:45:48 »
Lura den med ett lämpligt motstånd istället för tempgivaren i vvb känns som en enkel lösning? Väl ett som ger 70 grader på displayen eller något.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga av varmvatten i bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 04 december 2019, 19:46:48 »
Fabrikat på den  och typ . Lossa rören för inkommande KV och utgående VV på VP  plugga rören på VP och sätt ett rör eller slang mellan dom som blir i luften, då går KV direkt till VVB på annat ställe, blir då samma temp och vatten på allt och VV blir separat , sen bara att justera trycket i systemet

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stänga av varmvatten i bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 04 december 2019, 20:05:10 »
Jag vet inte hur det är på dom där, men med rego800 kan man inaktivera varmvattengivaren så slutar den göra varmvatten.

Annars får du väl ställa ner temperaturen så långt det går.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga av varmvatten i bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 04 december 2019, 20:13:46 »
Citat ; Lura den med ett lämpligt motstånd istället för tempgivaren i vvb
Den läcker ju mellan VV och system, går inte med mostånd

Citat ; men med rego800 kan man inaktivera varmvattengivaren så slutar den göra varmvatten.
Men läcker ändå

Med läcka fylls systemet på med vatten, trycket ökar och säken  1,5 bar öppnar och stänger aldrig

Utloggad Zquar3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga av varmvatten i bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 04 december 2019, 20:41:41 »
Ska se om jag kan lyckas stänga av givaren annars blir det väl till att sänka Max bara ja.

25focus:
Frågan gällde det dom andra var inne på, alltså stänga varmvatten uppvärmningen. Rören kommer jag plugga och sätta luftningar på och dra vatten via VVB istället.

Inloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Stänga av varmvatten i bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 04 december 2019, 20:44:07 »
Installatörs- och servicemenyn - håll in knappen Meny i ca tio sekunder.

Fabrikåterställ under 12

Då försvinner givare T3(GT3) under 5.13 (Vill du använda vv måste du in där och bekräfta givarna)


Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga av varmvatten i bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 04 december 2019, 21:02:00 »
Ska se om jag kan lyckas stänga av givaren annars blir det väl till att sänka Max bara ja.

25focus:
Frågan gällde det dom andra var inne på, alltså stänga varmvatten uppvärmningen. Rören kommer jag plugga och sätta luftningar på och dra vatten via VVB istället.

OK gick väl lite långt med info , tog det mer på den mekaniska sidan , klart det går att stänga ner VV-beredning som dom andra säger, häng på där,  går ju att ställa VV-tempen så lågt som möjligt tex 10 C  och då är värmen högre VV blir aldrig startad
« Senast ändrad: 04 december 2019, 21:03:34 av 25fOCUS »

Inloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Stänga av varmvatten i bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 04 december 2019, 21:35:57 »
VV går väl att ställa som lägst på 35 grader
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stänga av varmvatten i bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: 05 december 2019, 10:44:54 »
Citat ; Lura den med ett lämpligt motstånd istället för tempgivaren i vvb
Den läcker ju mellan VV och system, går inte med mostånd


Nu skrev TS att han löser frågan om läckan mm utan problem och ville ha tips på hur man får stopp på vv-produktionen. Därav mitt tips på ett motstånd för 1 kr om han inte lyckas i displayen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!