Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elbil  (läst 43154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbil
« Svar #255 skrivet: 11 december 2022, 19:46:53 »
Är det möjligt att en elbil drar 4A konstant från 12V batteriet? Förstår inte vad som kan dra, alla lampor är av, endast motorhuven och displayen som säger att motorhuven är öppen lyser. Bilen låst. Datorn förstås var bilen befinner sig osv är ju på men den kan väl inte dra så mycket? Batteriet är ju bara på 40A. just nu 12,3V i batteriet. Var dött i lördags.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #256 skrivet: 11 december 2022, 21:42:41 »
Innerbelysning kanske.
Annars är det ngt fel som inte är riktigt.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #257 skrivet: 11 december 2022, 21:45:33 »
Laddaren sitter ju fast monterad i bilen. Det du kopplar in till bilen är ingen laddare utan bara en kabel (dock med en klump på mitten med några reläer och lite elektronik som kommunicerar med bilens ombordladdare). Du har samma rätt att klippa av den pågjutna stickproppen på den och montera en annan stickpropp, som på vilken annan skarvsladd som helst.

Vissa laddare som följer med är lite säkrare än så, de har temperatursensorer i laddkontakten som bryter om temperaturen blir för hög, att kapa kontakten på en sådan gör den obrukbar.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbil
« Svar #258 skrivet: 11 december 2022, 22:48:59 »
Innerbelysning kanske.
Annars är det ngt fel som inte är riktigt.
Inte kan väl värmaren vara pÃ¥, för avsvalning eller nÃ¥got sÃ¥nt? Alla innelampor är mörka (inkl den i bagageluckan 😀 ) tyst är det. Och den borde ju inte ladda 12v batteriet när bilen är av? Förstod att tändningen ska vara pÃ¥ och bromsen intryckt eller bilen pÃ¥ för att den ska ladda 12v.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Elbil
« Svar #259 skrivet: 12 december 2022, 09:51:09 »
Vissa laddare som följer med är lite säkrare än så, de har temperatursensorer i laddkontakten som bryter om temperaturen blir för hög, att kapa kontakten på en sådan gör den obrukbar.

Det är ju i så fall troligen i elbilsänden, inte schuko-änden av laddkabeln som tempgivaren sitter. Kapar man en sådan kabel får man väl se till att tempgivaren får flytta in i den nya stickpropp man monterar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Elbil
« Svar #260 skrivet: 12 december 2022, 10:01:42 »
Inte kan väl värmaren vara pÃ¥, för avsvalning eller nÃ¥got sÃ¥nt? Alla innelampor är mörka (inkl den i bagageluckan 😀 ) tyst är det. Och den borde ju inte ladda 12v batteriet när bilen är av? Förstod att tändningen ska vara pÃ¥ och bromsen intryckt eller bilen pÃ¥ för att den ska ladda 12v.

Hur länge och konstant står den och drar 4 A? Jag har varit med om en bil (dock inte elbil utan bensinare) som stod och tjuvdrog ström ibland pga något som kärvade i ett av dörrlåsen, så att gränslägesbrytaren för centrallåsmotorn aldrig bröt strömmen till den. Det tog lång tid att hitta det felet, man kom det inte på spåren förrän bilägaren hade skaffat sig OBD-utrustning som klarade att läsa felkoder från den karossdator som hade med centrallåset att göra.
I det där fallet tjuvdrog bilen aldrig ström om den var olåst, det var bara i låst läge det kunde inträffa. Störst risk om man inte låste omedelbart när man kom hem utan först någon timme senare, det verkade också som om risken var större om det var blötväder och några plusgrader än annars.

Min gamla Renault Express elbil kan starta DCDC-omvandlaren för att ladda 12 V-batteriet även då tändningen är avstängd och bilen låst, om spänningen sjunker för lågt. Detta för att aldrig riskera att 12 V-systemet har så dålig spänning att det inte orkar slå till huvudkontaktorn för traktionsbatteriet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #261 skrivet: 12 december 2022, 16:19:06 »
Det är ju i så fall troligen i elbilsänden, inte schuko-änden av laddkabeln som tempgivaren sitter. Kapar man en sådan kabel får man väl se till att tempgivaren får flytta in i den nya stickpropp man monterar.
Den sitter i schukoänden just för att upptäcka överhettning i uttaget.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elbil
« Svar #262 skrivet: 12 december 2022, 17:07:52 »
Och att det sitter där är ju ingen slump dÃ¥ det är kedjans absolut svagaste punkt. Och det trots att man har satt en stämpel pÃ¥ uttagen att dom tÃ¥l 16A  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbil
« Svar #263 skrivet: 12 december 2022, 17:14:38 »
Låg på 1,2A idag och 12,3V.

Igår låg den nog på 4A i minst 10 minuter, men vet ju inte om det faktiskt var förbrukning eller laddning till batteriet. Fanns inte heller i bilappen någon kurva på hur batteriförbrukningen har varit över tid på högspänningsbatteriet. Då hade man kunnat lista ut om den laddat till 12v batteriet
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #264 skrivet: 12 december 2022, 18:59:57 »
Det var väl Ford (Focus?) för centrallåset frös ihop?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elbil
« Svar #265 skrivet: 12 december 2022, 19:15:27 »
Den sitter i schukoänden just för att upptäcka överhettning i uttaget.
Har ju hört att det ska vara farligt att ladda via vanligt uttag men sitter det termometer där borde det väl funka bra ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #266 skrivet: 13 december 2022, 08:46:40 »
I vart fall ngt säkrare men långt ifrån alla har det.

Inloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Elbil
« Svar #267 skrivet: 13 december 2022, 09:39:05 »
Det var väl Ford (Focus?) för centrallåset frös ihop?

I det här fallet var det en Audi A4.  Jag hade en Focus i mÃ¥nga Ã¥r, aldrig nÃ¥got krÃ¥ngel med centrallÃ¥set pÃ¥ den men däremot hände det nÃ¥gra gÃ¥nger de sista Ã¥ren att lÃ¥smekanismen frös i förardörren sÃ¥ att dörren inte fastnade i stängt läge utan bara fjädrade upp. Det blev till att dra en packrem tvärs genom kupén för att hÃ¥lla dörren stängd.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #268 skrivet: 13 december 2022, 10:58:24 »
Har inte läst hela trÃ¥den, bara början och slutet, Ã¥terkom idag efter mÃ¥nga Ã¥r... 
alltid varit fascinerad av elfordon och det finns flera enkla lösningar som jag tänkt testa men aldrig kommit till skott.
Bränsleceller / vätgas är på frammarsch som många nog vet.
Vanliga litiumbatterier är nog ok, bly, även AGM, som här är sagt, givetvis uselt men kan vara roligt att testa ett testfordon med i andra avseenden än körsträcka.
Mycket små lätta enmansfordon kan väl iofs ta sig fram en bit med 2 - 4 blyackar, jag försåg en gång en trampbil för barn med en liten DC motor och ett MC-batteri.
Riktigt kul och en vän som är ovanligt liten och lätt gillade den skarpt.
Den var så omtyckt att den blev stulen.

Iah tänkte jag nu mest på den där okända strömförbrukningen, bra ideer finns redan, men jag kan hävda att en dator utan vidare kan dra dessa 48 watt utan programkörning, det gör iaf en av mina desktops med AMD-processor. Den fungerar som värmeelement denna årstid.
Jag har aldrig jobbat med fordonsdatorer, har iofs svårt att tro att de är lika kraftfulla.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Inloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Elbil
« Svar #269 skrivet: 13 december 2022, 11:04:13 »
Fordonskonstruktörer lärde sig för många år sedan att se till att datorer som måste vara igång fast tändningen eller motsvarande är avstängd, går ner i nån form av viloläge eller stänger av sig helt när fordonet har stått orört en stund. Vanligtvis brukar de gå ner mellan 2 och 5 minuter efter att fordonet verkar vara lämnat.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!