Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbil  (läst 43149 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbil
« Svar #225 skrivet: 16 mars 2022, 17:44:56 »
Kan valet av laddning spela någon roll? Tex om man bara använder ”nödladdaren, enfasladdaren ” som kommer med istället för en ”riktig” laddbox? Är laddboxen smartare och snällare mot batterierna?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #226 skrivet: 17 mars 2022, 11:08:45 »
Skulle nästan tro det är tvärt om, ju långsammare laddning desto bättre, för alla parter, elnät, samhälle, batterier och plånbok (om man har effekttaxa i alla fall).

Tror det gått lite hysteri i det här med laddboxar hemma, det är ju extremt få som behöver ladda med mer än ett par kW, det ger en mil/timme ungefär - de flesta kör aldrig mer än så med sina bilar under normala omständigheter.

Bäst är väl säkert om man kan optimera för laddning "under den gräns som sliter på batterierna", och samtidigt optimera för maximal laddning när spotpriset är som lägst.
Om det nu fluktuerar på minut eller timnivå - det vet jag inte.
« Senast ändrad: 17 mars 2022, 11:15:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elbil
« Svar #227 skrivet: 17 mars 2022, 11:13:18 »
Har väl varit en del problem med brända uttag när man laddat via vanliga uttag med gissningsvis runt 2 kw men kan man inte ladda från ett vanligt 3 fas uttag behöver man ha laddbox.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #228 skrivet: 17 mars 2022, 11:29:32 »
Jo, det finns förstås en risk för det.
Kanske kan man sätta upp CEE16 som på husvagnen eller husbilen?
Men visst kan det vara bra med en laddare också, 3.7 kW laddstation borde räcka, då blir det elsäkert, och man slipper jordfelsbrytare typ B som bara den kostar från 1500 kr och uppåt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elbil
« Svar #229 skrivet: 17 mars 2022, 11:58:13 »
Det var en nyhet för mig men rätt logiskt när man tänker efter. Hybridbilarnas batterier är betydligt mindre än de rena elbilarnas men man tar ut samma effekt från batterietn är man kör. Varje cell i batteriet belastas mycket hårdare i en hybridbil.
Hydrider har väl oftast mindre motorer som knappt klarar att driva bilen själv en mindre motor borde väl belasta batteriet mindre men batteriet är ju naturligtvis också mindre  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Elbil
« Svar #230 skrivet: 17 mars 2022, 13:02:40 »
Hydrider har väl oftast mindre motorer som knappt klarar att driva bilen själv en mindre motor borde väl belasta batteriet mindre men batteriet är ju naturligtvis också mindre  Sc:,h

Vid normal körning är det inte så stor effekt som krävs. Drar bilen 2 kWh/mil och man kör 90 km/h blir det 18 kW. Även om hybridbilens elmotor är mindre tror jag inte det är så stor skillnad i förbrukad effekt jämfört med en ren elbil.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #231 skrivet: 17 mars 2022, 17:09:23 »
Hybriderna har ju ofta motorer på vara några tiotals hästar, de batterierna borde inte belastas så hårt.
Men Passat GTE är väl en pluginhybrid som har större motor och som kanske belastar ett litet batteri lite hårdare, men inte mycket mer än vad en Tesla med 500 HK gör på sitt stora batteri, så det känns ändå dåligt på nåt sätt att det bara skall hålla i några år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbil
« Svar #232 skrivet: 17 mars 2022, 17:50:46 »
Hybriderna har ju ofta motorer på vara några tiotals hästar, de batterierna borde inte belastas så hårt.
Men Passat GTE är väl en pluginhybrid som har större motor och som kanske belastar ett litet batteri lite hårdare, men inte mycket mer än vad en Tesla med 500 HK gör på sitt stora batteri, så det känns ändå dåligt på nåt sätt att det bara skall hålla i några år.
Passaten borde ha 156hk bensindrift och 115hk eldrift. Borde vara 9,9kW batteri då det är äldre modell. Räckvidd 5mil på el, men man ska ju bara ladda till 80% så blir ju bara 4 mil då, och så ska man väl inte gå under 30% heller så egentligen kan man räkna med 2,5mil på batteri?!

Blev faktiskt så att jag var med som "mekaniker" och köpte och körde hem en hyundai ioniq 2020 ren elbil (fastän det var lågt till tak i baksätet). 38kW batteri och en räckvidd upp mot 300km. Givetvis var ju elen slut, så de skulle ladda den medan den registrerades in i landet (import från tyskland). Givetvis hade ju laddningskabeln något fel så 3 timmar senare kommer vi tillbaka och den är fortfarande på 30%  >:(

Nå, finns ju 50kW snabbladdning på orten. Ska ju bara ta några minuter att ladda den med snabbladdning enligt vad jag läst (dyrt var det också 0,22€ per minut). Tog lite mat medan vi väntade, gick ut efter 45 minuter och såg att den bara laddat till 65%  :::_) Snabbladdning i hel***ete heller. Blev 90 minuter och 88% då åkte vi. Kom ca 15mil på färden av 22mil då började det vara tomt i tanken. Hittade en ny snabbladdstation då det var 12% kvar. Blev då att vänta i 30minuter till tills det skulle räcka hem.

Funderade över saken, och tänkte att vinterväder säkert var en orsak, men den största orsaken var att det nya 38kW batteriet laddar betydligt långsammare än föregångaren på 28kW. Nästan dubbelt så lång tid, troligen risk att batteriet blir för varmt då det är större?  dontknow. Så tips till de som köper elbil, kolla hur snabbt bilen laddar så blir det eventuellt mindre väntetid då man åker längre sträckor.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1400
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #233 skrivet: 17 mars 2022, 17:58:11 »
Ja beställde en Volvo V60 T8 i december som ska byggas under aprill månad om allt går som det ska. 145hk 310Nm elmotor och ca 18kW batteri. Batteriet är litet men tar ändå 3-4h att ladda. Det lilla vi kör kan den vara ansluten till laddaren flera dagar i sträck.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbil
« Svar #234 skrivet: 20 mars 2022, 20:16:39 »
18kW Är ju rätt stort för att vara en hybrid  tummenupp

Man laddar ju på natten så att det tar lite tid gör inget
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #235 skrivet: 21 mars 2022, 10:13:03 »
Litiumbatterier gillar inte kyla, inte värme, inte att vara fulladdade, inte att var urladdade, och inte att laddas eller laddas ur kraftigt. Kan man undvika dessa grejer håller de länge.

Ett stort batteri får bättre möjligheter att leva länge i en bil.
Du kan klara din vardagligt körning med kanske 30% av kapaciteten så då behöver du sällan ladda mer än 70% och sällan ladda ur under 40%.
Du kan utan problem ladda ett 50 kWh batteri med 10 kW för det blir bara 0,2C medan ett 10 kWh batteri som laddas med 10 kW får utstå 1C och slits mycket mer.
Snabbladdning är bara riktigt snabb kring halvladdat batteri, ladda tomma och nästan fulla batteri behöver göras långsammare för att inte skada batteriet. Därför kan du ösa i 10 kWh i ditt stora halvladdade batteri på några minuter utan problem medan ett mindre batteri inte kommer att gilla (godkänna) det.
När du drar iväg från rödljuset med 100 kW motor och 10 kWh batteri drar du 10C medan när du drar iväg med 200 kW och 50 kWh batteri drar du 4C vilket batteriet klarar bättre.

På många andra sätt är laddhybriden en bra lösning för många människor, men batterierna riskerar ta rätt mycket stryk jämfört med en ren elbil som körs samma sträckor och laddas förnuftigt.

En vettig kompromiss som konstigt nog inte slagit vore att bygga en elbil med medelstort batteri och räckviddsförlängare i form av en liten bensinmotor och generator. BMW försökte med i3 REX under några år men bilen är för udda (ful) och sedan straffades den av att den i vissa fall räknades som en bensinbil med annan beskattning.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbil
« Svar #236 skrivet: 29 mars 2022, 20:44:01 »
En fundering. Toyota yaris hybrid. Bilen orkar knappt starta enligt ägaren. Mätte att det var 11,9V i det lilla batteriet. Tyckte det lät lågt så beställde ett nytt för 200€ (dyrt för att vara 35A). Men när jag nu läser så verkar toyota starta bilen från hybridbatteriet så är det då högspänningsbatteriet som är slut? Finns ju heller inte en generator utan det lilla batteriet laddas från det stora, kan det vara därför det lilla har låg spänning?

Ska ju också gå att ladda batterierna med nåt startläge och låta bilen gå 60 minuter? Men tycker batterierna bör vara fulla nu då han nyss kom från en 100mils resa fredag-söndag och i måndags sade han bilen var trött.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #237 skrivet: 30 mars 2022, 07:25:59 »
OM det är första gången det händer så kan det ju slumpat sig så att batterinivån var låg när han parkerade.
Batterier som ger upp på Toyota är extremt ovanligt så vitt jag förstått, så jag skulle nog kolla noga innan jag köpte nytt stort batteri.
Har de inte lång garanti också?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbil
« Svar #238 skrivet: 30 mars 2022, 17:58:21 »
Har pågått någon vecka nu.
Det nya lilla batteriet kom idag och vi slet bort baksätet, kopplade loss och skulle lägga i nya batteriet då vi kom fram till att det var polsvängt   :( Så blev att montera i gamla igen och åka tillbaka med batteriet och vänta till fredag på nytt igen.

11,9V var nu på tok för lågt sade säljaren så nytt litet batteri skall det nog vara. Bilen från 1/2016 så vart 6:e år ska det bytas verkar det som.
Hybridbatteriet borde ha 8 års garanti på denna årsmodell eller någon mil gräns. Från 2020 är det 10 år och mera mil.

Systers passat har passerat 4 veckor på verkstad nu och tyst som i graven hur det går med hybridbatteribytet. Fantastisk service!!  >:( >:(
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbil
« Svar #239 skrivet: 17 april 2022, 08:18:56 »
Är sugen på en Kona. Men de vill ha service var 1500 mil. Kostnad för 10500 mil ska vara 18000:-   Låter det dyrt ?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!