Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 29 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 december 2022, 11:30:23 »

Larm och centrallås är ju annars vanliga felorsaker.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 13 december 2022, 11:04:13 »

Fordonskonstruktörer lärde sig för många år sedan att se till att datorer som måste vara igång fast tändningen eller motsvarande är avstängd, går ner i nån form av viloläge eller stänger av sig helt när fordonet har stått orört en stund. Vanligtvis brukar de gå ner mellan 2 och 5 minuter efter att fordonet verkar vara lämnat.
Skrivet av: HIZ
« skrivet: 13 december 2022, 10:58:24 »

Har inte läst hela tråden, bara början och slutet, återkom idag efter många år... 
alltid varit fascinerad av elfordon och det finns flera enkla lösningar som jag tänkt testa men aldrig kommit till skott.
Bränsleceller / vätgas är på frammarsch som många nog vet.
Vanliga litiumbatterier är nog ok, bly, även AGM, som här är sagt, givetvis uselt men kan vara roligt att testa ett testfordon med i andra avseenden än körsträcka.
Mycket små lätta enmansfordon kan väl iofs ta sig fram en bit med 2 - 4 blyackar, jag försåg en gång en trampbil för barn med en liten DC motor och ett MC-batteri.
Riktigt kul och en vän som är ovanligt liten och lätt gillade den skarpt.
Den var så omtyckt att den blev stulen.

Iah tänkte jag nu mest på den där okända strömförbrukningen, bra ideer finns redan, men jag kan hävda att en dator utan vidare kan dra dessa 48 watt utan programkörning, det gör iaf en av mina desktops med AMD-processor. Den fungerar som värmeelement denna årstid.
Jag har aldrig jobbat med fordonsdatorer, har iofs svårt att tro att de är lika kraftfulla.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 13 december 2022, 09:39:05 »

Det var väl Ford (Focus?) för centrallåset frös ihop?

I det här fallet var det en Audi A4.  Jag hade en Focus i många år, aldrig något krångel med centrallåset på den men däremot hände det några gånger de sista åren att låsmekanismen frös i förardörren så att dörren inte fastnade i stängt läge utan bara fjädrade upp. Det blev till att dra en packrem tvärs genom kupén för att hålla dörren stängd.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 13 december 2022, 08:46:40 »

I vart fall ngt säkrare men långt ifrån alla har det.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 december 2022, 19:15:27 »

Den sitter i schukoänden just för att upptäcka överhettning i uttaget.
Har ju hört att det ska vara farligt att ladda via vanligt uttag men sitter det termometer där borde det väl funka bra ?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 12 december 2022, 18:59:57 »

Det var väl Ford (Focus?) för centrallåset frös ihop?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 12 december 2022, 17:14:38 »

Låg på 1,2A idag och 12,3V.

Igår låg den nog på 4A i minst 10 minuter, men vet ju inte om det faktiskt var förbrukning eller laddning till batteriet. Fanns inte heller i bilappen någon kurva på hur batteriförbrukningen har varit över tid på högspänningsbatteriet. Då hade man kunnat lista ut om den laddat till 12v batteriet
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 december 2022, 17:07:52 »

Och att det sitter där är ju ingen slump då det är kedjans absolut svagaste punkt. Och det trots att man har satt en stämpel på uttagen att dom tål 16A  ;)
Skrivet av: Mike
« skrivet: 12 december 2022, 16:19:06 »

Det är ju i så fall troligen i elbilsänden, inte schuko-änden av laddkabeln som tempgivaren sitter. Kapar man en sådan kabel får man väl se till att tempgivaren får flytta in i den nya stickpropp man monterar.
Den sitter i schukoänden just för att upptäcka överhettning i uttaget.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 12 december 2022, 10:01:42 »

Inte kan väl värmaren vara på, för avsvalning eller något sånt? Alla innelampor är mörka (inkl den i bagageluckan 😀 ) tyst är det. Och den borde ju inte ladda 12v batteriet när bilen är av? Förstod att tändningen ska vara på och bromsen intryckt eller bilen på för att den ska ladda 12v.

Hur länge och konstant står den och drar 4 A? Jag har varit med om en bil (dock inte elbil utan bensinare) som stod och tjuvdrog ström ibland pga något som kärvade i ett av dörrlåsen, så att gränslägesbrytaren för centrallåsmotorn aldrig bröt strömmen till den. Det tog lång tid att hitta det felet, man kom det inte på spåren förrän bilägaren hade skaffat sig OBD-utrustning som klarade att läsa felkoder från den karossdator som hade med centrallåset att göra.
I det där fallet tjuvdrog bilen aldrig ström om den var olåst, det var bara i låst läge det kunde inträffa. Störst risk om man inte låste omedelbart när man kom hem utan först någon timme senare, det verkade också som om risken var större om det var blötväder och några plusgrader än annars.

Min gamla Renault Express elbil kan starta DCDC-omvandlaren för att ladda 12 V-batteriet även då tändningen är avstängd och bilen låst, om spänningen sjunker för lågt. Detta för att aldrig riskera att 12 V-systemet har så dålig spänning att det inte orkar slå till huvudkontaktorn för traktionsbatteriet.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 12 december 2022, 09:51:09 »

Vissa laddare som följer med är lite säkrare än så, de har temperatursensorer i laddkontakten som bryter om temperaturen blir för hög, att kapa kontakten på en sådan gör den obrukbar.

Det är ju i så fall troligen i elbilsänden, inte schuko-änden av laddkabeln som tempgivaren sitter. Kapar man en sådan kabel får man väl se till att tempgivaren får flytta in i den nya stickpropp man monterar.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 11 december 2022, 22:48:59 »

Innerbelysning kanske.
Annars är det ngt fel som inte är riktigt.
Inte kan väl värmaren vara på, för avsvalning eller något sånt? Alla innelampor är mörka (inkl den i bagageluckan 😀 ) tyst är det. Och den borde ju inte ladda 12v batteriet när bilen är av? Förstod att tändningen ska vara på och bromsen intryckt eller bilen på för att den ska ladda 12v.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 11 december 2022, 21:45:33 »

Laddaren sitter ju fast monterad i bilen. Det du kopplar in till bilen är ingen laddare utan bara en kabel (dock med en klump på mitten med några reläer och lite elektronik som kommunicerar med bilens ombordladdare). Du har samma rätt att klippa av den pågjutna stickproppen på den och montera en annan stickpropp, som på vilken annan skarvsladd som helst.

Vissa laddare som följer med är lite säkrare än så, de har temperatursensorer i laddkontakten som bryter om temperaturen blir för hög, att kapa kontakten på en sådan gör den obrukbar.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 11 december 2022, 21:42:41 »

Innerbelysning kanske.
Annars är det ngt fel som inte är riktigt.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 11 december 2022, 19:46:53 »

Är det möjligt att en elbil drar 4A konstant från 12V batteriet? Förstår inte vad som kan dra, alla lampor är av, endast motorhuven och displayen som säger att motorhuven är öppen lyser. Bilen låst. Datorn förstås var bilen befinner sig osv är ju på men den kan väl inte dra så mycket? Batteriet är ju bara på 40A. just nu 12,3V i batteriet. Var dött i lördags.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 14 november 2022, 10:19:02 »

Jag är helt övertygad om att ESVs varning för 16 A kontinuerligt i schukouttag är relevant. Jag har genom åren bytt många förstörda schukouttag där man har haft höga belastningar typ kaffeautomater. Det handlar inte enbart om kontaktytor utan även om anslutningar av trådar. OCH ESVs varning kommer ju efter att ett antal tillbud/bränder.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 14 november 2022, 09:13:41 »

Och hur löser man schuko till cee? Inga ingrepp får göras i laddaren (medföljande till bilen). En cee-schuko adapter? Håller de bättre?
Köper man ny köper man ju en riktig laddare.

Laddaren sitter ju fast monterad i bilen. Det du kopplar in till bilen är ingen laddare utan bara en kabel (dock med en klump på mitten med några reläer och lite elektronik som kommunicerar med bilens ombordladdare). Du har samma rätt att klippa av den pågjutna stickproppen på den och montera en annan stickpropp, som på vilken annan skarvsladd som helst.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 14 november 2022, 09:11:26 »

När det gäller riskerna med Schukouttag så är det väl så att ett uttag i nyskick säkerligen klarar de belastnings- och värmeprov som är specade i standarden för CE-märkning för dem. Sen är det en annan sak att uttaget kan försämras med tiden - oxid, avflagnad ytbehandling, utmattade fjädrar mm, sånt som kanske inte alls syns utanpå och inte heller ställer till problem vid kortvarig eller måttlig belastning.

Jag har själv varit med om att ett 30-40 år gammalt schukouttag av kvalitetsmärke, monterat inomhus i ett ouppvärmt uthus, brann efter ungefär en halvtimmes belastning med 5-6 A. Dock osäkert om det startade i uttaget eller den anslutna stickproppen.

På tyska forum har jag sett uppgifter om att bränder i sådana uttag var vanliga på den tiden då de flesta tvättmaskiner där hade 3 kW värmeelement och alltså drog uppåt 16 A medan vattnet värmdes, bränderna har dock blivit mer sällsynta på  senare år då tvättmaskinstillverkarna har gått ner till 2 kW. I Tyskland har man ju tillåtit 16 A avsäkring för schukouttag sedan urminnes tider.

Jag anser att risken för varmgång och brand är försumbar om uttaget är nytt och av kvalitetsmärke (ABB, Eljo/Schneider, Elko etc), samt om stickproppens stift är rena och i oklanderligt skick (ingen avflagnande förkromning etc).
Om man matar uttaget via JFB kan man vara rätt övertygad om att den löser pga jordfel i ett tidigt stadium av varmgången, innan brasan har hunnit ta sig på allvar. JFB ska alltså sitta i matande gruppcentral, man ska INTE använda en JFB av typ mellanpropp som man sätter i uttaget.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 november 2022, 11:24:59 »

Det finns färdiga övergångar med lite bättre uttag,stickpropp,och lite grövre trådar. Dom används ofta av tex husbil/husvagnfolk.
Det är uttagen på väggen som är det stora problemet. Och flyttar man ev svaghet i anläggningen en bit ut från väggen minskar risken för brand avsevärt. Sedan kan man ju tycka att det är uselt av biltillverkarna att inte tillhandahålla riktigt bra grejer när man köper en bil som kostar multum.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 12 november 2022, 10:13:10 »

Elsäkerhetsverket varnar för att ladda elbilar med ett vanligt schuko uttag och där håller jag helt med. För även om dom är godkända för 16A brukar dom inte tåla den belastningen kontinuerligt. Då är det ett bättre val att montera ett CEE av den här typen som tål 16 A betydligt bättre. https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/strombrytare-och-vagguttag/vagguttag/garo-352175-vagguttag-bla-med-cru-2821018?channable=00a9e8736b75003238323130313878&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIrKG14Zyo-wIVSOmyCh0LuQ7eEAQYASABEgItU_D_BwE

Och hur löser man schuko till cee? Inga ingrepp får göras i laddaren (medföljande till bilen). En cee-schuko adapter? Håller de bättre?
Köper man ny köper man ju en riktig laddare.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 november 2022, 09:30:10 »

Elsäkerhetsverket varnar för att ladda elbilar med ett vanligt schuko uttag och där håller jag helt med. För även om dom är godkända för 16A brukar dom inte tåla den belastningen kontinuerligt. Då är det ett bättre val att montera ett CEE av den här typen som tål 16 A betydligt bättre. https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/strombrytare-och-vagguttag/vagguttag/garo-352175-vagguttag-bla-med-cru-2821018?channable=00a9e8736b75003238323130313878&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIrKG14Zyo-wIVSOmyCh0LuQ7eEAQYASABEgItU_D_BwE
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 12 november 2022, 07:53:13 »

Laddning av elbil med ”nödladdaren” modell schuko uttag. Bra eller brandfarligt? Tål uttagen (16A) konstant belastning och hur många A före de blir varma? Laddning fås från 8A och uppåt oftast och laddtid >5 timmar nattetid.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 28 juni 2022, 19:23:53 »

AC-slangarna är ju armerade med olika slags gummi innanför och utanför armeringen. En spricka i yttergummit säger ingenting om huruvida armeringen och innergummit är helt eller inte.

Finns det något annat än isoleringen under huven som verkar sotigt eller värmeskadat?
Kändes inte som att gummislangen var armerad över huvudtaget. Jag kan ju även ha fel och det är inget hål, en ac påfyllning så kollar de ju om systemet är tätt.

Och finns heller inget annat som verkar "fel", lite märkligt vad som orsakat det.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 juni 2022, 13:42:36 »

Skulle ju kunna vara så att gasen varit varm, och trycket i kombination med hög temp har smält ljudisoleringen?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 28 juni 2022, 10:20:45 »

AC-slangarna är ju armerade med olika slags gummi innanför och utanför armeringen. En spricka i yttergummit säger ingenting om huruvida armeringen och innergummit är helt eller inte.

Finns det något annat än isoleringen under huven som verkar sotigt eller värmeskadat?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 juni 2022, 22:42:10 »

Nu verkar inte garantin gälla allt på Kia och Hyundai men en slang till ac borde i alla fall inte räknas som slitdel men det tyckte inte jag kränghämmarstag är heller men Kia tyckte det och att drygt 6000 mil var normal livslängd dessutom.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 27 juni 2022, 22:25:01 »

Shit happens, 5 års garanti åtminstone.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 27 juni 2022, 21:41:04 »

En bekant ringde om hyundai elbilen idag. Ingen ac nu i värmen. Nu ikväll ser det ut såhär under motorhuven. Vad kan ha hänt?

Ser att en slang med 1234 köldmediet har en liten spricka i sig. Kan gasen ha kommit ut och antänts om pumpen varit varm samtidigt som det hände och då grilllat isoleringen? Dyr gas är det också…

Hur kan en slang gå sönder efter 2 år.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 24 april 2022, 20:43:36 »

Ha ha aldrig mer en VAG-bil.
Min Seat köps tillbaka denna vecka efter 10 verkstadsbesök på ett år.
Bilen har aldrig varit hel sedan jag fick den för 16 månader sedan.
Det blir Kia igen nu eftersom Polestar stängde sin bokning när de fick order på 65000 bilar från Hertz.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 24 april 2022, 19:10:42 »

Jippii syster fick tillbaka passaten efter 2 månader på verkstad för batteribyte. Snyggt jobbat vw! 👍

2 mil så kom nästa fel och tillbaka till verkstad… 😂😂
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 17 april 2022, 08:18:56 »

Är sugen på en Kona. Men de vill ha service var 1500 mil. Kostnad för 10500 mil ska vara 18000:-   Låter det dyrt ?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 30 mars 2022, 17:58:21 »

Har pågått någon vecka nu.
Det nya lilla batteriet kom idag och vi slet bort baksätet, kopplade loss och skulle lägga i nya batteriet då vi kom fram till att det var polsvängt   :( Så blev att montera i gamla igen och åka tillbaka med batteriet och vänta till fredag på nytt igen.

11,9V var nu på tok för lågt sade säljaren så nytt litet batteri skall det nog vara. Bilen från 1/2016 så vart 6:e år ska det bytas verkar det som.
Hybridbatteriet borde ha 8 års garanti på denna årsmodell eller någon mil gräns. Från 2020 är det 10 år och mera mil.

Systers passat har passerat 4 veckor på verkstad nu och tyst som i graven hur det går med hybridbatteribytet. Fantastisk service!!  >:( >:(
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 mars 2022, 07:25:59 »

OM det är första gången det händer så kan det ju slumpat sig så att batterinivån var låg när han parkerade.
Batterier som ger upp på Toyota är extremt ovanligt så vitt jag förstått, så jag skulle nog kolla noga innan jag köpte nytt stort batteri.
Har de inte lång garanti också?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 29 mars 2022, 20:44:01 »

En fundering. Toyota yaris hybrid. Bilen orkar knappt starta enligt ägaren. Mätte att det var 11,9V i det lilla batteriet. Tyckte det lät lågt så beställde ett nytt för 200€ (dyrt för att vara 35A). Men när jag nu läser så verkar toyota starta bilen från hybridbatteriet så är det då högspänningsbatteriet som är slut? Finns ju heller inte en generator utan det lilla batteriet laddas från det stora, kan det vara därför det lilla har låg spänning?

Ska ju också gå att ladda batterierna med nåt startläge och låta bilen gå 60 minuter? Men tycker batterierna bör vara fulla nu då han nyss kom från en 100mils resa fredag-söndag och i måndags sade han bilen var trött.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 21 mars 2022, 10:13:03 »

Litiumbatterier gillar inte kyla, inte värme, inte att vara fulladdade, inte att var urladdade, och inte att laddas eller laddas ur kraftigt. Kan man undvika dessa grejer håller de länge.

Ett stort batteri får bättre möjligheter att leva länge i en bil.
Du kan klara din vardagligt körning med kanske 30% av kapaciteten så då behöver du sällan ladda mer än 70% och sällan ladda ur under 40%.
Du kan utan problem ladda ett 50 kWh batteri med 10 kW för det blir bara 0,2C medan ett 10 kWh batteri som laddas med 10 kW får utstå 1C och slits mycket mer.
Snabbladdning är bara riktigt snabb kring halvladdat batteri, ladda tomma och nästan fulla batteri behöver göras långsammare för att inte skada batteriet. Därför kan du ösa i 10 kWh i ditt stora halvladdade batteri på några minuter utan problem medan ett mindre batteri inte kommer att gilla (godkänna) det.
När du drar iväg från rödljuset med 100 kW motor och 10 kWh batteri drar du 10C medan när du drar iväg med 200 kW och 50 kWh batteri drar du 4C vilket batteriet klarar bättre.

På många andra sätt är laddhybriden en bra lösning för många människor, men batterierna riskerar ta rätt mycket stryk jämfört med en ren elbil som körs samma sträckor och laddas förnuftigt.

En vettig kompromiss som konstigt nog inte slagit vore att bygga en elbil med medelstort batteri och räckviddsförlängare i form av en liten bensinmotor och generator. BMW försökte med i3 REX under några år men bilen är för udda (ful) och sedan straffades den av att den i vissa fall räknades som en bensinbil med annan beskattning.

// Magnus
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 20 mars 2022, 20:16:39 »

18kW Är ju rätt stort för att vara en hybrid  tummenupp

Man laddar ju på natten så att det tar lite tid gör inget
Skrivet av: perra83
« skrivet: 17 mars 2022, 17:58:11 »

Ja beställde en Volvo V60 T8 i december som ska byggas under aprill månad om allt går som det ska. 145hk 310Nm elmotor och ca 18kW batteri. Batteriet är litet men tar ändå 3-4h att ladda. Det lilla vi kör kan den vara ansluten till laddaren flera dagar i sträck.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 17 mars 2022, 17:50:46 »

Hybriderna har ju ofta motorer på vara några tiotals hästar, de batterierna borde inte belastas så hårt.
Men Passat GTE är väl en pluginhybrid som har större motor och som kanske belastar ett litet batteri lite hårdare, men inte mycket mer än vad en Tesla med 500 HK gör på sitt stora batteri, så det känns ändå dåligt på nåt sätt att det bara skall hålla i några år.
Passaten borde ha 156hk bensindrift och 115hk eldrift. Borde vara 9,9kW batteri då det är äldre modell. Räckvidd 5mil på el, men man ska ju bara ladda till 80% så blir ju bara 4 mil då, och så ska man väl inte gå under 30% heller så egentligen kan man räkna med 2,5mil på batteri?!

Blev faktiskt så att jag var med som "mekaniker" och köpte och körde hem en hyundai ioniq 2020 ren elbil (fastän det var lågt till tak i baksätet). 38kW batteri och en räckvidd upp mot 300km. Givetvis var ju elen slut, så de skulle ladda den medan den registrerades in i landet (import från tyskland). Givetvis hade ju laddningskabeln något fel så 3 timmar senare kommer vi tillbaka och den är fortfarande på 30%  >:(

Nå, finns ju 50kW snabbladdning på orten. Ska ju bara ta några minuter att ladda den med snabbladdning enligt vad jag läst (dyrt var det också 0,22€ per minut). Tog lite mat medan vi väntade, gick ut efter 45 minuter och såg att den bara laddat till 65%  :::_) Snabbladdning i hel***ete heller. Blev 90 minuter och 88% då åkte vi. Kom ca 15mil på färden av 22mil då började det vara tomt i tanken. Hittade en ny snabbladdstation då det var 12% kvar. Blev då att vänta i 30minuter till tills det skulle räcka hem.

Funderade över saken, och tänkte att vinterväder säkert var en orsak, men den största orsaken var att det nya 38kW batteriet laddar betydligt långsammare än föregångaren på 28kW. Nästan dubbelt så lång tid, troligen risk att batteriet blir för varmt då det är större?  dontknow. Så tips till de som köper elbil, kolla hur snabbt bilen laddar så blir det eventuellt mindre väntetid då man åker längre sträckor.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 mars 2022, 17:09:23 »

Hybriderna har ju ofta motorer på vara några tiotals hästar, de batterierna borde inte belastas så hårt.
Men Passat GTE är väl en pluginhybrid som har större motor och som kanske belastar ett litet batteri lite hårdare, men inte mycket mer än vad en Tesla med 500 HK gör på sitt stora batteri, så det känns ändå dåligt på nåt sätt att det bara skall hålla i några år.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 mars 2022, 13:02:40 »

Hydrider har väl oftast mindre motorer som knappt klarar att driva bilen själv en mindre motor borde väl belasta batteriet mindre men batteriet är ju naturligtvis också mindre  Sc:,h

Vid normal körning är det inte så stor effekt som krävs. Drar bilen 2 kWh/mil och man kör 90 km/h blir det 18 kW. Även om hybridbilens elmotor är mindre tror jag inte det är så stor skillnad i förbrukad effekt jämfört med en ren elbil.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 mars 2022, 11:58:13 »

Det var en nyhet för mig men rätt logiskt när man tänker efter. Hybridbilarnas batterier är betydligt mindre än de rena elbilarnas men man tar ut samma effekt från batterietn är man kör. Varje cell i batteriet belastas mycket hårdare i en hybridbil.
Hydrider har väl oftast mindre motorer som knappt klarar att driva bilen själv en mindre motor borde väl belasta batteriet mindre men batteriet är ju naturligtvis också mindre  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 mars 2022, 11:29:32 »

Jo, det finns förstås en risk för det.
Kanske kan man sätta upp CEE16 som på husvagnen eller husbilen?
Men visst kan det vara bra med en laddare också, 3.7 kW laddstation borde räcka, då blir det elsäkert, och man slipper jordfelsbrytare typ B som bara den kostar från 1500 kr och uppåt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 mars 2022, 11:13:18 »

Har väl varit en del problem med brända uttag när man laddat via vanliga uttag med gissningsvis runt 2 kw men kan man inte ladda från ett vanligt 3 fas uttag behöver man ha laddbox.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 mars 2022, 11:08:45 »

Skulle nästan tro det är tvärt om, ju långsammare laddning desto bättre, för alla parter, elnät, samhälle, batterier och plånbok (om man har effekttaxa i alla fall).

Tror det gått lite hysteri i det här med laddboxar hemma, det är ju extremt få som behöver ladda med mer än ett par kW, det ger en mil/timme ungefär - de flesta kör aldrig mer än så med sina bilar under normala omständigheter.

Bäst är väl säkert om man kan optimera för laddning "under den gräns som sliter på batterierna", och samtidigt optimera för maximal laddning när spotpriset är som lägst.
Om det nu fluktuerar på minut eller timnivå - det vet jag inte.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 16 mars 2022, 17:44:56 »

Kan valet av laddning spela någon roll? Tex om man bara använder ”nödladdaren, enfasladdaren ” som kommer med istället för en ”riktig” laddbox? Är laddboxen smartare och snällare mot batterierna?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 mars 2022, 07:47:55 »

Det jag frågar mig är hur just hybridbilars batterier bara förväntas hålla i 3-5 år när elbilars batterier skall hålla i 100 000 mil med typ 70% kapacitet kvar.  dontknow

Det var en nyhet för mig men rätt logiskt när man tänker efter. Hybridbilarnas batterier är betydligt mindre än de rena elbilarnas men man tar ut samma effekt från batterietn är man kör. Varje cell i batteriet belastas mycket hårdare i en hybridbil. 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 mars 2022, 07:08:12 »

Det som talar emot det är att bilverkstäderna kommer att tjäna multum på batteribyten.
Troligen blir det i så fall med som de här små "iphoneraparatörerna" som sitter och pular med skärm och batteribyten på pojkrummet, fast i garaget i detta fall.
Fast jag kan ha fel, det kan ju äppna flera helt nya kedjor som bara fokuserar på just att reparera bilbatterier, i de fall det är möjligt.
EN rätt grannlaga uppgift det där, som nog inte vem som helst skall ge sig på - utan att de riskerar livet.
Det jag frågar mig är hur just hybridbilars batterier bara förväntas hålla i 3-5 år när elbilars batterier skall hålla i 100 000 mil med typ 70% kapacitet kvar.  dontknow
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 14 mars 2022, 21:59:15 »

Personligen tror jag att batteriverkstäder kommer bli lika vanliga som motorverkstäder.

Priserna kommer falla drastiskt
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 13 mars 2022, 15:37:29 »

Jag skrev elbil.
Snittkörsträcka 30 mil på en 90% cykel gånger 3000 är 90000 mil.

En laddhybrid har mycket värre situation men där brukar det vara begränsat till 75-80% utnyttjande av batteriet vilket ger fler laddcykler.
Så där, systers vw passat gte laddhybrid 2016 körd 15000mil. Hybrid error! Nya batterier ska i. 3 veckor på verkstad hittills. Läser man lite står det att batterier på hybrider ska/kan/bör hålla 3-5 år. Nu ikväll började motorlampan lysa på lånebilen... Konstigt batteri garanti, full garanti i 3 år, sedan "självrisk" för varje år tills den är 8 år + att man själv står för arbetskostnaden. Hoppas den extra bilförsäkringen hon tog täcker kostnaden då det står att den ska täcka högspänningsfel, men de lägger väl i några gamla batterier i den nu då istället för nya för att hålla nere kostnaden.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!