Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r dom aldrig nog?  (läst 1690 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
FÃ¥r dom aldrig nog?
« skrivet: 10 april 2007, 20:19:36 »
Dagens Nyheter.

Svenska topp vd-ar är sämst betalda i Europa - och styrelseledamöterna får lägst ersättning, visar en studie som konsultfirman Heidrick Struggles gjort. Kvinnorepresentationen i svenska styrelser är dock bäst i Europa.
 
Det är egentligen bara Ericssons vd Carl-Henric Svanberg som kvalar in på den europeiska topp-vd-löneligan som den såg ut 2005, det år som undersökningen grundar sig på.

En genomsnitts-vd bland de 295 största europeiska bolagen (218 har redovisat vd-lön) hade då i snitt 2,2 miljoner euro, omkring 20 miljoner kronor, om man räknar in baslön, förmåner och bonus.

Högst lön har de tyska direktörerna med drygt 27 miljoner kronor i genomsnitt.

Sverige ligger lägst, med omkring 9 miljoner i genomsnittslön.

Studien bygger på företagens årsredovisningar och tar dessvärre ingen hänsyn till storlek på bolagen som jämförs. Inte heller
pensionsersättningar finns med, eftersom företagen i vissa länder är dåliga på att redovisa den sortens ersättningar.

- Nästa gång ska vi ta hänsyn till storleken på bolagen, det tar vi med oss, säger Göran Rotzius, partner, som presenterade studien.

Heidrick Struggles är ett konsultbolag inom chefsrekrytering och arbetar också med rådgivning i bolagsstyrningsfrågor. Företaget har i omkring 10 år genomfört en återkommande studie av Europeiska företags styrelsers sammansättning och ersättningsnivåer. I år har man för första gången tagit med en fråga om vd-lönerna.

- Det har varit så mycket diskussioner om lönerna och då ville vi ta fram fakta om hur det ser ut. Svenska vd-löner sticker inte ut, tvärtom, säger Göran Rotzius.

Risken är att vd-rollen tappar attraktionskraft och att de personer som svenska storföretag skulle behöva som vd-ar inte flyttar hem, enligt Per-Allan Karlsson, managing partner på Heidrick Struggles.

Även de svenska styrelseledamöterna har dåligt betalt i ett europeiskt perspektiv:

- Ersättningarna har ökat med 23 procent sedan vi mätte senast (2003) men är ändå lägst i Europa. Det visar att styrelsearvodena generellt sett ökar i europa, en effekt av ökade krav, bland annat har antalet möten ökat och stabiliserat sig kring åtta, säger Göran Rotzius.

Genomsnittsarvodet är 72.000 euro, svenska styrelser har 44.000 euro i jämförelse, marginellt mer än fransmännen, som kommer på sista plats. Svenskarna har å andra sidan fler möten.

De svenska bolagsstyrelserna sticker också ut med sin kvinnorepresentation på 21 procent.

Här ligger Sverige i topp (om man undantar Norge där man kvoterar in kvinnor), följt av England med 15 och Tyskland med 12 procent. På jumboplatsen kommer Portugal med 0,7 procent.

Enligt Göran Rotzius har införandet av valberedningar - som svenska företag enligt honom var "rätt så mycket emot" - bidragit till den utvecklingen.
- "Old boys network" funkar inte i Sverige som det gjorde i Sverige för tio år sedan.

Undersökningen omfattar de största företagen i respektive land, för Sveriges del handlar det om de 27 största bolagen, med företag som Atlas Copco, Ericsson, Electrolux, Getinge och Handelsbanken för att ta några.
 
Juan Flores
 
Ja det är väl synd om dem. fiR:
Varför jämförs aldrig arbetarlöner med något land som betala bättre?
Sjuksköterska i Norge, Förskolelärare i Danmark, Byggarbetare i Japan?
Säger bara, vill de ha Tyskarnas lön så kan de väl flytta och ta jobb där, det var ju det som var vittsen med EU. Tror inte det skulle vara svårt att hitta en ersättare som t.o.m gick för halva svensklönen. knUp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FÃ¥r dom aldrig nog?
« Svar #1 skrivet: 11 april 2007, 08:07:03 »
Alldeles oavsett vad de tjänar kan man fråga sig om det är värt det att alltid arbeta och aldrig kunna njuta av frukterna av lönen, dessutom blir deras barn ofta värstingar och flippar ur p.g.a. att deras föräldrar är så frånvarande.

Det finns alltid två sidor av ett mynt.
Jag skulle i alla fall inte byta mitt liv mot deras även om jag blev erbjuden, skall sanningen fram skulle jag inte ens vilja bli liten höjdare på det arbete jag idag är tjänstledig ifrån, till och med på rätt låga chefspositioner krävs det mer eller mindre att du helt och hållet satsar ditt liv för företaget!
T.o.m många vanliga arbetsledare och "småpåvar" går i väggen efter några år, är det värt det?

Näe, ett lungt liv där du jobbat färdigt när du lämnar arbetsplatsen, ett boende som inte tar död på privatekonomin och några goda vänner ger nog ett lyckligare liv än att tjäna 20 miljoner om året och bara leva för att arbeta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: FÃ¥r dom aldrig nog?
« Svar #2 skrivet: 11 april 2007, 11:16:43 »
Alldeles rätt Rickard, frihet/fritid kan aldrig ersättas med pengar. Fast bäst är förstÃ¥s att ha bÃ¥de frihet Ã¥ pengar  :)

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FÃ¥r dom aldrig nog?
« Svar #3 skrivet: 11 april 2007, 11:20:41 »
Naturligvis, håller med om att det inte finns fog för högre medellön än 9 miljoner/år i Sverige, de företag som behöver kompetens från utlandet får väl betala vad det kostar, våra egna höjdare behöver inte automatiskt kompenseras för det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: FÃ¥r dom aldrig nog?
« Svar #4 skrivet: 11 april 2007, 12:04:37 »
JAJJA MEN , de ska va mÃ¥tta med allt ! även med pengar ! Vet ej hur det är med värmepumpar !??!  ;D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: FÃ¥r dom aldrig nog?
« Svar #5 skrivet: 11 april 2007, 12:41:20 »
På 1½ vecka har genomsnittsdirren lika med vad jag har på 1år. De måste vara jäkligt flitiga för att hinna uträtta lika mycket. Ansvar att allt fungerar det har väl många idag. Att jag ofta har 60tim vecka och ständig passning för att se till så att hjulen inte stannar gör mig inte till chef.
Jag skulle inte ha något emot att byta om så bara för ett år, sen hade jag inte behövt göra nåt mer. ::)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 485
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!