Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpa tvättmaskin  (läst 7856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Köpa tvättmaskin
« skrivet: 17 februari 2020, 17:03:39 »
Är det något i tvättmaskiner som gör att dom ska börja krångla straxt efter 5 år ::)

Nu kommer det nya modeller från alla märken titt som tätt så ingen har väl hunnit snurra så länge men är det något märke som utmärker sig mer för att ha gjort mer hållbara grejer genom åren ?
Har tyvär inte plats för någon modell som sitter i tvättstugor eller annan liknande mer krävande ställe utan måste ha standardmåtten för hemmabruk.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Köpa tvättmaskin
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2020, 17:26:39 »
Morsans husqvarna byttes ut över helgen. 17 år, men går nog fint än, bara onödigt högt ljud.

Byttes till en elektrolux.

Alla mina samsung maskiner har ännu hållit efter 7 år. Aquastop slutade fungera på diskmaskinen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa tvättmaskin
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2020, 17:35:44 »
Jo det var nog mera bruksgrejer förr , sÃ¥ sabla mycket knappar och inställningar nu sÃ¥ man fÃ¥r knappt igÃ¥ng eländet  a:gl

Får slå ett getöga på samsung .
Hellre att den klarar ordentlig mängd tvätt än super duper snål på vatten och el och en jäkla massa märkliga knappar .
Sen vore det bra om tvätten blev ren  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Köpa tvättmaskin
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2020, 17:41:07 »
Mor byter sin Elektrolux på 3-4 år. Inne på fjärde maskinen nu. Alla garanti, alla lagrerras. Förra var dock fel på styrningen också, programmets sista bekräftelse mottogs aldrig mer. En reparation gjordes för det men det var som test, annars var det dyraste styrkortet det var fel på sa reparatören, det blev inte någon skillnad. Den började med felet 1 månad före lagerraset och då åkte skiten ändå ut.

Köpte själv AEG med borstlös motor i hopp om att ha annan lagerkonstruktion, men det är ju Elektrolux. Fin tyst maskin förutom den aldrig slutar dofta nytt. Mors senaste luktar samma.

Vet ärligt talat inte vad man ska köpa för vitvaror längre. Bosch/Siemens är ju skit i köket i alla fall. Miele i kök är sopor också.

Vad har trådskaparen för maskin som pajat?
« Senast ändrad: 17 februari 2020, 17:43:10 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa tvättmaskin
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2020, 17:56:27 »
nuvarande är en Bosch varioperfect serie 6 som säkert har en modellbeteckning någonstans också.
Tror inte denna ens är 5år men hittar inte kvittot och kommer inte ihåg var tusan jag köpte den!!
När man pratar om trollen så verkar torktumlaren börja dumma sig också , även den en Bosch ur serie 6
Den bara vägrar köra längre perioder om det är för lite grejer i den.
Där gjorde jag bort mig vid köp då det inte vad jag såg gick att koppla kondensvattnet direkt till avloppet utan man måste tömma den där baljan.
Den innan var en Electrolux som reparerades på garanti men höll inte länge efter det och jag ruttnade på den!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Köpa tvättmaskin
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2020, 18:49:54 »
Gissar nog det är ett lotteri vad man än köper. Jag sökte efter en enkel maskin åt morsan. Men varenda maskin har ju nästintill touch eller inga rediga knappar! Klart skiten går sönder!

Kanske bäst att köpa samma som grannen så kanske en har reservdelar?

Själv brukar jag hålla mig i mellan pris klassen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa tvättmaskin
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2020, 19:04:25 »
visste jag bara att den höll så är man villig att betala för det , tycker inte jag snålat när jag handlat tidigare men tydligen gjorde jag det !!!

Är nog mycket av "samma" grejer i dom flesta gissar jag på så frågan är vem tusan det är som har något eget som även håller ?
Borde inte vara high tech att göra en tvättmaskin då den sitter inomhus och inte utsatt för väder och vind och ska portionera ut lite tvättmedel samt sköljmedel och få lite fart på trumman på slutet
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa tvättmaskin
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2020, 19:38:21 »
Googlade på tvättmaskin och ta mig tusan om inte "min" fortfarande säljs av elgiganten rätt billigt , kanske är någon siffra i modellbeteckningen som skiljer sig i och för sig då jag inte har för mig att våran är för upp till 8kg tvätt .

Då den finns kvar och verkar ha börjat säljas under 2016 så är då frågan om någon här vet om Bosch lämnade 5års garanti på grejerna då så det är lönt att leta efter kvittot !
Eller kan Bosch gå på serienumret och godkänna garantiärende ändå ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Köpa tvättmaskin
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2020, 20:20:25 »
Glöm inte att försäkringen kan ersätta viss kostnad.

Nöjd med min LG tvättmaskin som nog är 7-8 år nu.
Dyr men verkar hållbar.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa tvättmaskin
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2020, 20:28:29 »
Jo har tänkt på försäkringen men har jag garanti så vore det ännu bättre .
Kräver bolaget inköpskvittot så ligger jag risigt till då jag inte har en susning om vart jag har lagt det.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Köpa tvättmaskin
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2020, 21:16:50 »
Är den köpt på elgiganten har de dig kanske sparad som kund och får fram all info där?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa tvättmaskin
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2020, 21:19:27 »
Har någon form av medlemskap där så köp registreras men hittar inte köpet där.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa tvättmaskin
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2020, 20:59:43 »
Hej

Köp en fastighetsmaskin istället.
Begagnat på blocket Tex Electrolux 365 HLE.
Kall samt varmvatten matning
Nackdel 3 fas matning men totalt bara 4 kW.
Nästa generation heter 465 och nästa efter det 565. Nu heter den senaste WH6
Jag har just bytt min 365 mot det senaste. Inte för den har pajat utan vi ville bara ha nytt. Som ny är den svindyr. Kan inte rekommenderas
Pajar i princip aldrig i en villa.
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa tvättmaskin
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2020, 22:19:12 »
Har tyvär begränsat utrymme .
Vore dock nice att ha i garaget  tummenupp
Såg inga priser på dom annonser jag hittade så antagligen svindyra även som begagnade!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa tvättmaskin
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2020, 20:31:17 »
Har tyvär begränsat utrymme .
Vore dock nice att ha i garaget  tummenupp
Såg inga priser på dom annonser jag hittade så antagligen svindyra även som begagnade!!
Beg. på blocket kan du hitta från 2000 upp till 12000.
De i lägsta prisklassen tar lite tid att hitta men inte de andra. Använd sökordet Wascator

Jag ska snart lägga ut min gamla för cirka 3000.

Ja, den håller inte 60 cm mått men storleken är normalt inte problemet utan det är avloppet som man får bygga lite special för att samla upp vatten så att inte brunnen svämmar över.
En ny modern golvbrunn löser detta elegant med flödet.

MVH
Tony
« Senast ändrad: 24 februari 2020, 07:11:14 av Tony B »
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!