Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1  (läst 7554 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomasel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Typiskt skånsk vinter, 0 grader och dimma.
Isar igen min F2120 på nolltid och jag får fel (236) avfrostningsfel, flera ggr/dygn.
Har kört denna bekymmerslöst sedan i maj men nu för den bekänna färg.

Manuell avfrostning (från menyn) verkar fungara men sedan blir det fel igen.
Ser i manualen att start temperaturen för aktiv avfrostning är satt till -3 grader C, tänkte höja denna några grader till säg 0 grader C, tänker jag rätt?
Ska tydligen kunna justeras i meny 5.11.1.1 (värmepumpsmenyn), hur hittar jag denna denna???, Firmware 2.029 på VVM320 (nyligen uppdaterad)

Några andra tankar eller erfarenheter, tips mottages tacksamt
------------------------------------
Grevlunda, Österlen

Nibe F2120-12 (luft/vatten VP)
Nibe VVM S320 (varmvattenmodul)
Nibe S135 (frånluftsåtervinning)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1
« Svar #1 skrivet: 29 november 2020, 21:26:12 »
I huvudmenyn håller du inne bakåt i ca 7 sek, då kommer servicemenyn dyka upp på skärmen.
Där hittar du 5.11.1.1.
Det är BT16 som styr avfrostningen, men det kanske är klokt att höja denna om luften är väldigt fuktig.
« Senast ändrad: 29 november 2020, 21:29:49 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thomasel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1
« Svar #2 skrivet: 30 november 2020, 10:14:54 »
Tack för tips, jag har en VVM S320. Händer inget när jag tryck back i huvudmenyn (touch), kanske gäller en äldre modell av VVM.
------------------------------------
Grevlunda, Österlen

Nibe F2120-12 (luft/vatten VP)
Nibe VVM S320 (varmvattenmodul)
Nibe S135 (frånluftsåtervinning)

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1
« Svar #3 skrivet: 30 november 2020, 11:28:10 »
Hittar tyvärr inget, men kan länka till Installatörshandboken, ifall du inte har de.

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/27035/531153-3.pdf

(Meny 5 ser ut att bara gå till .10 ?? se sidan 49)

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/27528/331419-5.pdf
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad thomasel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1
« Svar #4 skrivet: 30 november 2020, 12:06:28 »
Menyordning verkar inte alls stämma, meny 5 är ju uppkopplingsmenyn på VVM S320...
Var i kontakt ned Nibe teknisk support, inte ens de kunde guida mig... får se om de återkommer
------------------------------------
Grevlunda, Österlen

Nibe F2120-12 (luft/vatten VP)
Nibe VVM S320 (varmvattenmodul)
Nibe S135 (frånluftsåtervinning)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1
« Svar #5 skrivet: 30 november 2020, 19:22:21 »
Hej!
På S320 så är det meny 7.3.2 som du ställer in detta på.
Men F2120 måste vara aktiverad i meny 7.2.1 för att du ska kunna göra detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad C.Åberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1
« Svar #6 skrivet: 17 december 2020, 19:47:54 »
Jag har installerat en F2120 och en VVM S320 rätt nyligen. Jag har fått en drös med larm om avfrostning de senaste dagarna och då är det några plusgrader ute. Någon som har någon idé om vad jag kan göra?

Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1
« Svar #7 skrivet: 17 december 2020, 20:06:21 »
Jag har installerat en F2120 och en VVM S320 rätt nyligen. Jag har fått en drös med larm om avfrostning de senaste dagarna och då är det några plusgrader ute. Någon som har någon idé om vad jag kan göra?

Frågan låter säkert dum men är det säkert att det är larm och inte infomationsmeddelanden? Varje avfrostning genererar ju ett informationsmeddelande som syns i info loggen. Larmen däremot i larmloggen.

Om det är larm, vad larmar den i sånt fall över?

I sig är det helt normalt att pumpen avfrostar i ett par grader plus om den arbetar rejält, förångaren blir ganska många grader kallare än utetemperaturen.

Men om det som sagt är fråga om renodlade larm så behöver man veta vad den larmar för för att kunna spåna i vad som eventuellt kan vara fel.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad C.Åberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1
« Svar #8 skrivet: 17 december 2020, 22:42:38 »
Det var ingen dum fråga. Avfrostningsfel står det på vissa och Avfrostning på andra.

Elpatronen kopplas förövrigt på ofta tycker jag, vilket den inte gjort tidigare. Jag vet inte om det är något samband.
« Senast ändrad: 17 december 2020, 22:44:53 av C.Åberg »

Utloggad S.Anders

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1
« Svar #9 skrivet: 18 december 2020, 14:06:24 »
Ni är inte ensamma om detta problem. Problemet uppkom efter senaste mjukvaruuppdateringen.
Finns ett flertal trådar om samma problem:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72949.0
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73342.0
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73292.0

Har själv detta problem att den isar igen vid kallt väder. Man får misslyckad avfrostning, återkommande säkerhetsavfrostning o.s.v. Pumpen går sedan på elpatron tills den tinar upp efter något/några dygn. Man kan även ta fram slangen och tina upp den själv, men blir lite tröttsamt i längden.
Nibe skyller ifrån sig och säger att flödet är för lågt. Har rensat både smutsfiltret, luftat överallt och kontrollerat flödet men avhjälper inte problemet. Haft Nibe tekniker hemma, han skyllde på att jag hade för varmt inne (hade ca. 21 grader) så han drog ner kurvan så det blev 17-18 grader inomhus istället. Löste självklart inte problemet utan jag blev bara några tusenlappar fattigare.

Nibe rycker bara på axlarna åt problemet och hävdar att det inte är deras bord utan det beror på att flödet är för lågt.
Nibes tekniker har inte några fler förslag på vad man kan göra åt det.
Ni som har reklamationsrätten kvar rekommenderar jag att utnyttja denna och byta till annat märke. För min del är en sak helt säkert, kommer aldrig någonsin köpa Nibe fler gånger.
Är inte första gången som Nibes prylar strular. Förra året gick jag på elpatron halva vintersäsongen för det tog 2 månader för Nibe att inse att ett kretskort var fel på. När den bara var några månader gammal så gick en ventil sönder, löstes dock ganska fort.
Om inte Nibe får upp ögonen för problemet och löser det med ny mjukvaruuppdatering så är det enda som återstår för mig att bita i det sura äpplet, inse att man gjort en usel investering och byta till någon värmepump som fungerar.

Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1
« Svar #10 skrivet: 18 december 2020, 15:55:48 »
Det var ingen dum fråga. Avfrostningsfel står det på vissa och Avfrostning på andra.

Elpatronen kopplas förövrigt på ofta tycker jag, vilket den inte gjort tidigare. Jag vet inte om det är något samband.

Jo, du hade S modellen av inne enheten. Jag har själv den gamla versionen av SMO40 och ser givetvis helt annorlunda ut. S versionen har ju egen Uplink också går inte att jämföra där heller.

För mig syns avfrostningarna i informationsmeddelanden i Uplink medan larmen kommer i larmhistorik. För egen del har jag haft larm bara vid uppstart eller ändringar på anläggningen. Avfrostningar finns det i mängder i loggen.
« Senast ändrad: 18 december 2020, 15:57:26 av Krtek »
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1
« Svar #11 skrivet: 18 december 2020, 18:24:33 »
Ni är inte ensamma om detta problem. Problemet uppkom efter senaste mjukvaruuppdateringen.
Finns ett flertal trådar om samma problem:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72949.0
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73342.0
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73292.0

Har själv detta problem att den isar igen vid kallt väder. Man får misslyckad avfrostning, återkommande säkerhetsavfrostning o.s.v. Pumpen går sedan på elpatron tills den tinar upp efter något/några dygn. Man kan även ta fram slangen och tina upp den själv, men blir lite tröttsamt i längden.
Nibe skyller ifrån sig och säger att flödet är för lågt. Har rensat både smutsfiltret, luftat överallt och kontrollerat flödet men avhjälper inte problemet. Haft Nibe tekniker hemma, han skyllde på att jag hade för varmt inne (hade ca. 21 grader) så han drog ner kurvan så det blev 17-18 grader inomhus istället. Löste självklart inte problemet utan jag blev bara några tusenlappar fattigare.

Nibe rycker bara på axlarna åt problemet och hävdar att det inte är deras bord utan det beror på att flödet är för lågt.
Nibes tekniker har inte några fler förslag på vad man kan göra åt det.
Ni som har reklamationsrätten kvar rekommenderar jag att utnyttja denna och byta till annat märke. För min del är en sak helt säkert, kommer aldrig någonsin köpa Nibe fler gånger.
Är inte första gången som Nibes prylar strular. Förra året gick jag på elpatron halva vintersäsongen för det tog 2 månader för Nibe att inse att ett kretskort var fel på. När den bara var några månader gammal så gick en ventil sönder, löstes dock ganska fort.
Om inte Nibe får upp ögonen för problemet och löser det med ny mjukvaruuppdatering så är det enda som återstår för mig att bita i det sura äpplet, inse att man gjort en usel investering och byta till någon värmepump som fungerar.
Om du funderar på köpa helt nytt system så skulle jag säga testa köp en volymtank, utjämningskärl. Kan vara en gammal 22 mm-ansluten varmvattenberedare. Eller något helt nytt som Nibe UKV. Om du har plats förstås.
Den kan du behålla även efter Nibe-perioden. Jag har svårt för att tro att pumpen inte börjar fungera med en sådan inkoppling med nuvarande mjukvara.

Har ni testat trycka in äldre uppdatering? För 3-4 år sedan funkade de perfekt vad jag förstått det som, men lär väl legat på gränsen till sönderfrysning bakom kulisserna med tanke på hur tilltagen uppdateringen var. Håll cirkulationspumpen hellre för hög än för låg, öppna termostater.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad S.Anders

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1
« Svar #12 skrivet: 21 december 2020, 10:02:04 »
Om du funderar på köpa helt nytt system så skulle jag säga testa köp en volymtank, utjämningskärl. Kan vara en gammal 22 mm-ansluten varmvattenberedare. Eller något helt nytt som Nibe UKV. Om du har plats förstås.
Den kan du behålla även efter Nibe-perioden. Jag har svårt för att tro att pumpen inte börjar fungera med en sådan inkoppling med nuvarande mjukvara.

Har ni testat trycka in äldre uppdatering? För 3-4 år sedan funkade de perfekt vad jag förstått det som, men lär väl legat på gränsen till sönderfrysning bakom kulisserna med tanke på hur tilltagen uppdateringen var. Håll cirkulationspumpen hellre för hög än för låg, öppna termostater.
Kan mycket väl vara så att det är för lite vatten i systemet. Huset är enbart drygt 100kvm så kan vara värt att pröva med större vattenvolym. Vet inte varför avfrostning behöver såna enorma mängder vatten för att lyckas sedan den senaste uppdateringen. Har ju inte varit några avfrostningsproblem tidigare år.
Byter jag system, vilket förutsätter att jag hittar någon köpare för min VVM+F2120, kommer det bli något som inte kräver avfrostning, bergvärme/jordvärme. Lätt att vara efterklok.
Om jag hade tillgång till den äldre mjukvaran till värmepumpen så hade jag tryckt in den direkt för då skulle jag inte haft detta problem, men har inte hittat den någonstans och Nibe vägrar ge ut den. Har du den så är jag evigt tacksam.
« Senast ändrad: 21 december 2020, 10:07:04 av S.Anders »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1
« Svar #13 skrivet: 22 december 2020, 20:33:49 »
Kan mycket väl vara så att det är för lite vatten i systemet. Huset är enbart drygt 100kvm så kan vara värt att pröva med större vattenvolym. Vet inte varför avfrostning behöver såna enorma mängder vatten för att lyckas sedan den senaste uppdateringen. Har ju inte varit några avfrostningsproblem tidigare år.
Byter jag system, vilket förutsätter att jag hittar någon köpare för min VVM+F2120, kommer det bli något som inte kräver avfrostning, bergvärme/jordvärme. Lätt att vara efterklok.
Om jag hade tillgång till den äldre mjukvaran till värmepumpen så hade jag tryckt in den direkt för då skulle jag inte haft detta problem, men har inte hittat den någonstans och Nibe vägrar ge ut den. Har du den så är jag evigt tacksam.
Följde en logg som körde avfrostning närmare 20 minuter, de 9 första minuterna var kompressorn i hög frekvens. När den avfrostar kyler den vattnet. Det blir ganska många liter som kyls under 9 minuter. Sen stod pumpen i loggen och balanserade kompressorfrekvens mot utgående värmebärare 20 grader för att få upp kondensorn till ett onödigt högt börvärde. Men omgivande luft stör ju den typen av långsam avfrostning så det funkar ju inte.

Det finns en liten arbetstank i, men den är för liten för dagens börvärde i alla fall.
Kändes som att om den hade 1 minut mer lagrad energi att arbeta med hög kompressorfrekvens så hade den nått börvärdet och blivit klar.

Jag lider med er, man ska inte bli utfryst av en tillverkare.
Men de funkar väl som storföretagen i andra branscher gör. Felanmäl regelbundet tills antal likadana anmälningar når en viss summa innan någon ens tittar på ärendet...

---

Ingen som vill fota allt som finns att trycka på i servicemenyn kring avfrostning?
« Senast ändrad: 22 december 2020, 20:35:31 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Lena52

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120- avfrostningsfel, var hittar jag meny 5.11.1.1
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2021, 17:18:55 »
Ni är inte ensamma om detta problem. Problemet uppkom efter senaste mjukvaruuppdateringen.
Finns ett flertal trådar om samma problem:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72949.0
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73342.0
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73292.0

Har själv detta problem att den isar igen vid kallt väder. Man får misslyckad avfrostning, återkommande säkerhetsavfrostning o.s.v. Pumpen går sedan på elpatron tills den tinar upp efter något/några dygn. Man kan även ta fram slangen och tina upp den själv, men blir lite tröttsamt i längden.
Nibe skyller ifrån sig och säger att flödet är för lågt. Har rensat både smutsfiltret, luftat överallt och kontrollerat flödet men avhjälper inte problemet. Haft Nibe tekniker hemma, han skyllde på att jag hade för varmt inne (hade ca. 21 grader) så han drog ner kurvan så det blev 17-18 grader inomhus istället. Löste självklart inte problemet utan jag blev bara några tusenlappar fattigare.

Nibe rycker bara på axlarna åt problemet och hävdar att det inte är deras bord utan det beror på att flödet är för lågt.
Nibes tekniker har inte några fler förslag på vad man kan göra åt det.
Ni som har reklamationsrätten kvar rekommenderar jag att utnyttja denna och byta till annat märke. För min del är en sak helt säkert, kommer aldrig någonsin köpa Nibe fler gånger.
Är inte första gången som Nibes prylar strular. Förra året gick jag på elpatron halva vintersäsongen för det tog 2 månader för Nibe att inse att ett kretskort var fel på. När den bara var några månader gammal så gick en ventil sönder, löstes dock ganska fort.
Om inte Nibe får upp ögonen för problemet och löser det med ny mjukvaruuppdatering så är det enda som återstår för mig att bita i det sura äpplet, inse att man gjort en usel investering och byta till någon värmepump som fungerar.

Har med stort intresse läst dina inlägg på Värmepumpsforum om avfrostningsproblemen. Låter som om vi har likadana problem.
Du skriver att det har fungerat tidigare och att problemen kom med senaste uppdateringen. Hur många vintrar har din anläggning fungerat

En av Nibes rekommenderade installatörer offererade och installerade en Nibe 2120-12 och VVM S320 hos oss i oktober. Efter en månad fick vi kommunikationsfel mot invertern och det tog en månad innan den var utbytt.

En månad senare (det var nog första gången det var minusgrader här) fick vi 236 Avfrostningsfel. Vi försökte återställa larmet men samma problem återkom. Efter en vecka kom vår installatör och gjorde rent smutsfiltret och avluftade anläggningen. Sedan fungerade det en vecka....

Vår installatör säger att att det beror på programvaran i utedelen och att en ny uppdatering ska komma nästa vecka.

Vi har ett enrörssystem med "smala" rör, bor i ett 1,5-planshus ca 160 m2, har 14 radiatorer i tre slingor, vilket vår installatör var väl medveten om.

Från Nibe har vi fått följande svar på vår fråga om vår anläggning inte passar ihop med vårt värmesystem:
- Uppenbarligen har ert system med ”smala rör” ett högre tryckfall än vad vår produkt klarar att leverera oberoende av programvara. Programvara kan inte förändra cirkulationspumpens fysiska tryckförmåga. I ett sådant system får man komplettera med en extra extern cirkulationspump.
- Installatören måste kontrollera systemet de ska installera emot. Här verkade knäppningar i systemet blivit ett fokus men det är inte det de handlar om här, utan tryckfallet i systemet. Det är inte lätt att avgöra innan installation men enrörs med de ”smala” rören borde vara ett varningens finger och man kunde tagit höjd för en extern cirk-pump i offerten.
- Den kommande mjukvaran ska växla över mot varmvattentanken om flödet hindras vid avfrostning. Själva avfrostningen sker kyltekniskt med hetgas men man använder VV tanken som energikälla. Istället för att använda uteluften som energikälla när man värmer vatten, vänder man på det och tinar bort isen från förångarbatteriet i värmepumpen genom att använda värmesystemet/varmvatten tanken som energikälla. Det är inte vatten som avfrostar, utan hetgas från kompressorn i värmepumpen.

Återstår att se om uppdateringen nästa vecka löser problemen eller om vi blir tvungna att installera en extern extra cirkulationspump.

Har någon av er andra fått någon lösning på problemen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!