Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat virker ikke optimalt?  (läst 1641 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kal-El

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Diplomat virker ikke optimalt?
« skrivet: 01 januari 2021, 15:32:10 »
Hei!
Jeg har kjøpt et hus med jordvarme, sløyfene ligger i bakken/plenen. Anlegget brukes til gulvvarme i huset (140m2) og til varmtvann. Har også en varmtvannsbereder på 200 liter i tillegg som er koblet til Thermia Diplomat.

Jeg synes dette anlegget gir liten besparelse på strømforbruket, men har ingenting å sammenligne med da dette ble installert når huset ble bygd.

Har prøvd å lese på dette forumet for å lære mer, men må innrømme at det er mye her jeg ikke skjønner...

Kanskje det er noen som kan komme med noen tips ut fra bildene?
« Senast ändrad: 01 januari 2021, 15:55:57 av Kal-El »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat virker ikke optimalt?
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2021, 19:47:00 »
Hej!
Kurva 30 anser nog jag lite hög för golvvärme, MAX 70 C på framledningen bör du sänka till 40 för att inte skada golven.
MIN på framledning på 27 C är också högt, men kanske förre ägaren ville ha varmt på ett golv (typ badrummet) hela sommaren?
Ett tips är att ställa golvvärmetermostaterna på max och justera värmen inne med kurvan.
Värmepumpen mår bäst av att få bestämma värmen själv och inte begränsas av termostater.
Risken är att det kanske blir kallare på golvet i badrum eller så?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kal-El

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat virker ikke optimalt?
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2021, 20:25:50 »
Er usikkert om dette er tidligere eier sine innstillinger eller om montøren gjorde dem da han byttet display. Det du sier høres logisk ut, og om det blir for kaldt på baderomsgulvet om sommeren kan jeg jo bare skru av accuratoren i fordelerskapet og sette på en manuell vrider på den kursen?

Hvor langt ned ville du justert kurven? Det er kanskje vanskelig å svare på, men jeg vil tro at den bør ligge noen grader over det vi fortrekker å ha av temperatatur i huset?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat virker ikke optimalt?
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2021, 01:11:25 »
Vilken kurva som passar är svårt att gissa, men ställer du upp termostaterna på max så märker du om den behöver justeras ner.
MIN framledning skulle jag sätta till 22 C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat virker ikke optimalt?
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2021, 01:25:43 »
Framledning som är ofta avbrott när det gäller växelventil går över till enbart varmvattenberedare och ingen radiatorvärme en stund för att få uppvärmning tills uppnås varmvattentemperatur klart innan byter växelventil till enbart radiator kommer stega upp framledningstemperatur.
Daikin har överskjutning standard 4 grader framledning extra hindrar start och stopp kompressor. Några personer bor i huset använder diskmaskin eller duscha ofta då rekommenderar 4 grader överskjutning framledningstemperatur för att hindra fryser rumstemperatur. När det är en person ensamstående då räcker 1 grader överskjutning framledningstemperatur för att sällan diska och ducha hehe. Det är därför alla värmepump har avbrott byter växelventil att stoppa radiator och gå över varmvattenberadare uppnå höjer temperatur. Olje/el/vedpanna har alltid öppen både varmvatten och framledning till radiator i drift så därför.
« Senast ändrad: 02 januari 2021, 01:56:41 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat virker ikke optimalt?
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2021, 16:22:08 »
Värmestopp 30 °C är väldigt högt, värmestopp är utetemperaturen dÃ¥ uppvärmning och cirkulationspump  stängs av pÃ¥ sommaren. Brukar stÃ¥ pÃ¥ 17°C.

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Kal-El

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat virker ikke optimalt?
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2021, 11:52:44 »
Värmestopp 30 °C är väldigt högt, värmestopp är utetemperaturen dÃ¥ uppvärmning och cirkulationspump  stängs av pÃ¥ sommaren. Brukar stÃ¥ pÃ¥ 17°C.

// Fredrik

Da blir 30 grader høyt ja. Men om jeg setter denne ned til 17 grader vil jeg tro at jeg mister muligheten til å ha varme i gulvet på baderommet om sommeren?

"Varmestopp" påvirker bare sirkulasjonspumpen og ikke oppvarming av varmtvann?

Utloggad Kal-El

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat virker ikke optimalt?
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2021, 12:00:52 »
Hej!
Kurva 30 anser nog jag lite hög för golvvärme, MAX 70 C på framledningen bör du sänka till 40 för att inte skada golven.
MIN på framledning på 27 C är också högt, men kanske förre ägaren ville ha varmt på ett golv (typ badrummet) hela sommaren?
Ett tips är att ställa golvvärmetermostaterna på max och justera värmen inne med kurvan.
Värmepumpen mår bäst av att få bestämma värmen själv och inte begränsas av termostater.
Risken är att det kanske blir kallare på golvet i badrum eller så?

Jeg har stilt ned verdiene slik du foreslår, framledning MAX 40 og MIN 22, har også stilt ned kurven til 27. Jeg har ikke stilt opp termostatene mye, men de står på 23-24 grader (altså mer enn det jeg tenker vi behøver av varme). Har ikke stilt termostatene på max bare for å ikke gjøre for mange endringer på en gang, er redd jeg mister oversikten av hva som skjer :o

Utetemperaturen har variert fra rundt 0 C til -6 C og så langt har vi hatt en behagelig temperatur i huset. Så hvis strømforbruket nå begynner å gå ned blir dette bra!

Utloggad Kal-El

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat virker ikke optimalt?
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2021, 12:04:07 »
Framledning som är ofta avbrott när det gäller växelventil går över till enbart varmvattenberedare och ingen radiatorvärme en stund för att få uppvärmning tills uppnås varmvattentemperatur klart innan byter växelventil till enbart radiator kommer stega upp framledningstemperatur.


Det betyr at med min innstillinger vil jeg miste effekten av varmepumpen da denne vil bruke mer tilleggsstrøm? Jeg har mye å lære om dette så jeg vet ikke om jeg skjønner alt...men det du skriver tolker jeg som en bekreftelse på det Carl N skriver?

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat virker ikke optimalt?
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2021, 17:28:07 »
Da blir 30 grader høyt ja. Men om jeg setter denne ned til 17 grader vil jeg tro at jeg mister muligheten til å ha varme i gulvet på baderommet om sommeren?

"Varmestopp" påvirker bare sirkulasjonspumpen og ikke oppvarming av varmtvann?

Båda dina påsåenden är korrekta.
Värmestopp påverkar bara cirkulationspump och uppvärmning, varmvatten fungerar alltid oavsett inställning av detta värde.
Om du vill värma badrumsgolv på sommaren kanske du behöver ha ett något högre värde, 20 grader eller strax över.

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!