Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 - kompressor + eltillskott konstant igÃ¥ng (inget fel säger servicefirma)  (läst 8533 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad isprinsessan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • IVT490
Sedan början på mars har min pump indikerat att den går på eltillskott (nästan alltid 9.0) och kompressorn går konstant. Och det här är ngt som jag inte känner igen (bott i huset sen 2004 med samma pump och har samma förbrukningsvanor nu som tidigare).

En viss nedgång har det varit i inomhustemperaturen men att pumpen inte hänger med i temperaturväxlingarna som varit den senaste tiden kan jag tycka är normalt. Det jag inte tycker är normalt är att eltillskottet går oavsett om det är -9 eller +5, likaså att kompressorn går konstant (med en ljudnivå som eskalerar).

Eftersom jag inte kan ngt om pumpar så ringde jag till en servicefirma och förklarade problemet. Summerar man deras svar så var det att:
kompressorn ska gå hela tiden,
eltillskottet ska också gå och
det är nog inget fel på pumpen men de kunde komma och titta på den och det skulle kosta 1.795 kr.

Och där tappade jag en smula i förtroende.

Min fråga blir alltså, vad kan det vara för problem/fel på pumpen? Eller är det jag som är oroar mig i onödan?

Om jag spekulerar vilt så verkar det som om den "går och går" och aldrig blir "klar", dvs det finns inget som reglerar när eltillskottet eller kompressorn ska slå av.

(Verkar även gälla VV-spetsen, igår kväll gick varmvattenspetsen igång och imorse stod den fortfarande och blinkade.)

Jag har kontrollerat manometern (står på 1,5 och har inte rört sig), alla filter är rengjorda. Startat om både på on/off-knappen och den som stänger av hela systemet samt återgått till fabriksinställningarna.

Här kommer lite avlästa värden som kanske kan leda ngn mer kunnig på ngt spår:
Kurva 4.0
Som synes gick vare sig tillskott eller kompressor är det var -9.


Framledn Värme   GT1Ute GT2Tappvarmv GT3:1Varmvatten GT3:2Värmevatten GT3:3Kompressor GT6Eltillskott
31/31,3-1,342,545,145,251,49
31,9/33,2-3,84445,646,154,79
29,6/29,1-1,350,140,73851,39
29,1/34,9-3,250,454,354,461,39
26,2/38,7-9,35453,149,821,6 (av)0

Om det nu ngt problem/fel  finns det ngn servicefirma i Sthlm (sydväst) som är lämplig att kontakta?

Ngt rörigt kanske men som sagt pumpar är inte mitt område och oerhört tacksam för råd och svar.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Börja med att kolla så att inte överhettningsskyddet till elpatronen har löst ut. Om det har löst ut så ser det ut som att elpatronen (=eltillskottet) går hela tiden fast det inte gör det.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Om överhettningsskyddet har löst ut så kan det även vara anledningen till din nedgång i inomhustemperaturen (kompressorn orkar inte hålla inomhustempen utan hjälp från elpatron).
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29424
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kolla även propparna till värmepumpen, den kan tappa en eller 2 faser till elpatron och gå ändå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad isprinsessan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • IVT490
Tack för snabba svar.

Har hittat och tryckt till överhettningsskyddet, lät som det klickade till och det betyder kanske att det hade löst ut.
Alla säkringar är kollade och ingen hade slagit av.

Däremot gick varken kompressorn eller tillskott nu (första gången på flera dagar) förhoppningsvis betyder det att pumpen är nöjd och glad. Får kanske avvakta och se vad som händer när utetemperaturen sjunker framåt kvällen, kompressorn borde väl rimligen gå igång någon gång antar jag.

Fantastiskt forum det här! tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!