Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255-16 Felkod 100  (läst 20883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #60 skrivet: 04 februari 2024, 20:20:06 »
Säger bara det, invertrar vilket djävla skräp, skall man behöva bekosta underutvecklat skit som slutkund? kul att byta inverter med några års mellanrum, vad har man för vinst och besparing med det? Fan billigare köra direktverkande i slutändan

DonPablo, du prisade Yaskawa-invertrarna i en annan tråd, för att de ger mer felkodsinfo, men varför byter Nibe ut från Yaskawa till Eltwin på F750?

Är det pÃ¥ grund av stryktÃ¥ligheten?  dontknow

Nu kräver ju invertern rätt hög effekt, men frÃ¥gan är om vi som har spärrad elpatron, ska sätta en fet UPS för 129 995kr pÃ¥ inkommande till inverterpumpar?!  tOOmten *roflmao* :-))

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #61 skrivet: 04 februari 2024, 21:58:04 »
Inverters ( frekvensare ) är billiga, har kollat på dom fabrikat som sägs i föregående svar men hur F-N kan JS ta 11000 för en sådan. Det är för H-E ocker i den större skolan. Skulle vara intressant veta typen för Yaskawa och Eltwin. eller om någon kan foto en skylt
Har kollat in elscheman och dom mindre VP har 1-fasmatning och ut 3X230 V till kompressorn. sådana används vid mindre motorer. Dom större VP har 3X380 in och lika ut till kompressorn. På invertern så är HP och LP i serie för stopp och är säkert på andra kontakten med 4 tampar på. 2 st 0-10 V styrning och dom andra går säkert upp till panelen med info om % i fart som kan avläsas
Inverters ( frekvensare ) är enkla och billiga saker.
Skulle vilja ha en för lite jobb och undersökning, kan vara en som sagt upp sig med.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #62 skrivet: 04 februari 2024, 22:18:46 »
Inverters ( frekvensare ) är billiga, har kollat på dom fabrikat som sägs i föregående svar men hur F-N kan JS ta 11000 för en sådan. Det är för H-E ocker i den större skolan. Skulle vara intressant veta typen för Yaskawa och Eltwin. eller om någon kan foto en skylt
Har kollat in elscheman och dom mindre VP har 1-fasmatning och ut 3X230 V till kompressorn. sådana används vid mindre motorer. Dom större VP har 3X380 in och lika ut till kompressorn. På invertern så är HP och LP i serie för stopp och är säkert på andra kontakten med 4 tampar på. 2 st 0-10 V styrning och dom andra går säkert upp till panelen med info om % i fart som kan avläsas
Inverters ( frekvensare ) är enkla och billiga saker.
Skulle vilja ha en för lite jobb och undersökning, kan vara en som sagt upp sig med.

"Du ska få min gamla trimpott' när jag dööör!"


När min Yaskawa sagt upp sig kan du få det som återstår efter att jag försökt laga den medelst en spårmejsel och stormlykta!

Vad kostar en F750-inverter frÃ¥n tredjepart dÃ¥?  18257kr hittar jag i lager hos ni-vet-vem... och 11875kr hos Ö...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #63 skrivet: 04 februari 2024, 22:40:31 »

"Du ska få min gamla trimpott' när jag dööör!"


När min Yaskawa sagt upp sig kan du få det som återstår efter att jag försökt laga den medelst en spårmejsel och stormlykta!

Vad kostar en F750-inverter frÃ¥n tredjepart dÃ¥?  18257kr hittar jag i lager hos ni-vet-vem... och 11875kr hos Ö...
Har du strömavbrott när du fösöker laga den  >:( >:(. Inte kul när nÃ¥got säger upp sig, vad är det för modell och typ pÃ¥ den. Tänker mera pÃ¥ att det mÃ¥ste gÃ¥ att ersätta orginal med annat fabrikat. Alla är styrda till 95 % med 0 - 10 V finns även 10 - 20 mA

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #64 skrivet: 04 februari 2024, 22:45:54 »
Har du strömavbrott när du fösöker laga den  >:( >:(. Inte kul när nÃ¥got säger upp sig, vad är det för modell och typ pÃ¥ den. Tänker mera pÃ¥ att det mÃ¥ste gÃ¥ att ersätta orginal med annat fabrikat. Alla är styrda till 95 % med 0 - 10 V finns även 10 - 20 mA

Ja, "stort land i Öster", eller den "lilla eviga vätebomben" i skyn, kommer en vacker dag, orsaka stor förödelse på elnätet, invertrarna skola falla som furor!

DÃ¥ är det bäst att kunna laga sin inverter i mörkret!  tOOmten

Kan du ge några prisexempel på ersättningsinvertrar?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #65 skrivet: 04 februari 2024, 23:31:09 »
Ja, "stort land i Öster", eller den "lilla eviga vätebomben" i skyn, kommer en vacker dag, orsaka stor förödelse på elnätet, invertrarna skola falla som furor!

DÃ¥ är det bäst att kunna laga sin inverter i mörkret!  tOOmten

Kan du ge några prisexempel på ersättningsinvertrar?
Är lite svårt i nuläget, måste få en del info om orginalet först. Det går inte att få den infon jag vill ha, via elschemat. Är liksom en förborgad hemlighet, men troligtvis är det en 4 polg kontakt som går till datan, där styrning 0 -10 V kommer via två tampar och andra två ger ett värde av % på farten till displayen. Panelen ger ju hur många % som kompressorn har fart. Sen en kontakt med två ledare som ligger i serie på HP och LP för att stoppa kompressorn. Är ingen månresa för att koppla in en annan, bara veta var styrningen går in och måste nog mätas på plats i drift. 95 % av alla har ingång för stopp.
Kanske ett pris på ca 5500kr för en 11 kW och då är det överkurs i effekt mot en kompressors kW

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #66 skrivet: 05 februari 2024, 00:05:11 »
Är lite svårt i nuläget, måste få en del info om orginalet först. Det går inte att få den infon jag vill ha, via elschemat. Är liksom en förborgad hemlighet, men troligtvis är det en 4 polg kontakt som går till datan, där styrning 0 -10 V kommer via två tampar och andra två ger ett värde av % på farten till displayen. Panelen ger ju hur många % som kompressorn har fart. Sen en kontakt med två ledare som ligger i serie på HP och LP för att stoppa kompressorn. Är ingen månresa för att koppla in en annan, bara veta var styrningen går in och måste nog mätas på plats i drift. 95 % av alla har ingång för stopp.
Kanske ett pris på ca 5500kr för en 11 kW och då är det överkurs i effekt mot en kompressors kW

Hmm, okej!

Men DonPablo pratar ju om felkodsläsning pÃ¥ den ena modellen, (Yaskawa) och F750 "pratar" ju defacto med invertern, sÃ¥ det är nog en del högnivÃ¥signaler ocksÃ¥, utöver spänningsregleringen? 

Kan va handshakes, internkalibreringar och säkert en massa annat försvårande crap...

Eller kan man välja och vraka mellan Yaskawa och Eltwin, utan att säga åt F750 att man har ditten eller datten?

11000kr för en UPS som klarar av F750 exkl. elpatron, (eller max 1kW elpatron åtminstone)

https://www.direktronik.se/direktronik/Kommunikation-Datacenter/stromforsorjning/avbrottsfri-kraft-upsmobila-batterier/hogpresterande-vridbara-line-interactive-ups/?variationCode=20104116

11.5 minuter vid 50% belastning, som är det vanliga på F750 vinterdrift, tummenupp

De flesta strömavbrott automatÃ¥terkopplas ju inom typiskt 1 minut   ;)

https://www.umeaenergi.se/kundservice/driftinformation/leveranssakerhet

« Senast ändrad: 05 februari 2024, 07:20:07 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #67 skrivet: 05 februari 2024, 04:58:40 »
Förmodligen byter de ut yaskawan för att den sällan går sönder och är dyrare än den enfasiga!
Man handlar på JSenergi om man vill bli blåst som kund, de är svindyra. smartare gå till en nibe servicepartner på orten.
« Senast ändrad: 05 februari 2024, 05:09:05 av DonPablo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!