0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Säger bara det, invertrar vilket djävla skräp, skall man behöva bekosta underutvecklat skit som slutkund? kul att byta inverter med några års mellanrum, vad har man för vinst och besparing med det? Fan billigare köra direktverkande i slutändan
Inverters ( frekvensare ) är billiga, har kollat på dom fabrikat som sägs i föregående svar men hur F-N kan JS ta 11000 för en sådan. Det är för H-E ocker i den större skolan. Skulle vara intressant veta typen för Yaskawa och Eltwin. eller om någon kan foto en skyltHar kollat in elscheman och dom mindre VP har 1-fasmatning och ut 3X230 V till kompressorn. sådana används vid mindre motorer. Dom större VP har 3X380 in och lika ut till kompressorn. På invertern så är HP och LP i serie för stopp och är säkert på andra kontakten med 4 tampar på. 2 st 0-10 V styrning och dom andra går säkert upp till panelen med info om % i fart som kan avläsasInverters ( frekvensare ) är enkla och billiga saker.Skulle vilja ha en för lite jobb och undersökning, kan vara en som sagt upp sig med.
"Du ska få min gamla trimpott' när jag dööör!"När min Yaskawa sagt upp sig kan du få det som återstår efter att jag försökt laga den medelst en spårmejsel och stormlykta!Vad kostar en F750-inverter från tredjepart då? 18257kr hittar jag i lager hos ni-vet-vem... och 11875kr hos Ö...
Har du strömavbrott när du fösöker laga den . Inte kul när något säger upp sig, vad är det för modell och typ på den. Tänker mera på att det måste gå att ersätta orginal med annat fabrikat. Alla är styrda till 95 % med 0 - 10 V finns även 10 - 20 mA
Ja, "stort land i Öster", eller den "lilla eviga vätebomben" i skyn, kommer en vacker dag, orsaka stor förödelse på elnätet, invertrarna skola falla som furor!Då är det bäst att kunna laga sin inverter i mörkret! Kan du ge några prisexempel på ersättningsinvertrar?
Är lite svårt i nuläget, måste få en del info om orginalet först. Det går inte att få den infon jag vill ha, via elschemat. Är liksom en förborgad hemlighet, men troligtvis är det en 4 polg kontakt som går till datan, där styrning 0 -10 V kommer via två tampar och andra två ger ett värde av % på farten till displayen. Panelen ger ju hur många % som kompressorn har fart. Sen en kontakt med två ledare som ligger i serie på HP och LP för att stoppa kompressorn. Är ingen månresa för att koppla in en annan, bara veta var styrningen går in och måste nog mätas på plats i drift. 95 % av alla har ingång för stopp.Kanske ett pris på ca 5500kr för en 11 kW och då är det överkurs i effekt mot en kompressors kW