Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255-16 Felkod 100  (läst 20846 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Backväg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #45 skrivet: 26 februari 2018, 17:18:45 »
Vi installerade en NIBE F750 i vårt nybyggda hus och den togs i drift i februari 2017. Allt har fungerat väl fram till den 7 januari 2018 då vi fick strömavbrott och samtidigt problem med pumpen, "Kommunikationsfel mot Inverter Larm 100" slog till. En serviceman kom ut och konstaterade felet, det vi redan visste, och några dagar senare installerades en ny Inverter och ett nytt kretskort till denna. Sedan fungerade allt som det skulle och idag den 26 februari händer samma sak, ett strömavbrott och därefter "Kommunikationsfel mot Inverter Larm 100".
Just nu går pumpen på hjälpdrift som jag själv lyckades koppla till via NIBE Uplink på distans efter misslyckade försök att återställa larmet.
Samma fel alltså två gånger på kort tid. Dessutom fick jag höra att en granne med en likadan NIBE F750 har fått samma problem idag, vid samma strömavbrott! Två stycken F750 inom några hundra meters avstånd!
Nu vill NIBE Service inte acceptera rätt av att det är en garantireparation eftersom det hänt två gånger på kort tid. De antyder att det bör gå på min hemförsäkring, vilket inte kan vara rätt. Alternativt att Ellevio skulle ta detta som ett skadeansvar. Men det kan bli svårt att få Ellevio att acceptera då de menar att "spikar" i nätet kan uppstå vid strömavbrott och all inkopplad utrustning skall tåla dessa. Vi var inte hemma, bortresta några dagar, och det var inget annat onormalt i huset.
Felet är anmält till NIBE Service och vi väntar på reparation. Men hur skall vi hantera kostnadsfrågan? Det kan väl inte vara vårt ansvar om Invertern inte klarar vanlig eldrift

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #46 skrivet: 26 februari 2018, 22:51:46 »
Vore intressant att studera vilka krav som ställs på en värmepump för att kunna CE märka den. Inte omöjligt att det finns krav på viss tålighet mot störningar på elnätet och då känns det som att man inte uppfyller de kraven om de pajar så här och inget annat i huset pajar. Det är ju inte direkt åsknedslag vi pratar om här. (vilket sänkte min gamla bosch och en automover)

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Sacce

  • Gäst
Sacce
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #47 skrivet: 04 december 2019, 01:30:09 »
Moi
Det med inverter....jag tycker oxå att det är konstig att värmepumpen har inte inbyggt skydd mot detta...Men när vi köpte 1255 3-4 år sedan gick den sönder omgående och Nibe bytteut...först kretskortet...men felet var inverter....Tänkte då inte mera på detta...
Men igår när ett fas försvant... och efter säkringsbyte vill inte värmepumpen starta igen....och med felkod 100...

Så efter att servicetekniker var här och konstaterade att det det ligger kontektfel mot inverter...Bara betala ny ...visade sig att garantin gäller bara 3 är ..och till och med kanske bara 2 år när det gäller inverter...Om ny inte hemförsäkringen gäller oxå med sådant skada...

Det är minst sagt märkligt att värmepumpen har inte skydd mot "Elfel"...(om ett fas försvinner).... Och att det är inte info från Nibe hur man kan skydda värmepumpen mot detta..
   

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #48 skrivet: 04 december 2019, 05:56:01 »
Har han testat busterkortet? ett litet kretskort, som sitter på ett annat kretskort

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #49 skrivet: 04 december 2019, 08:34:48 »
Fanns det inte någon teori förra vintern om att invertern i många fall inte var trasig utan bara mjukvaran i den som låst sig?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #50 skrivet: 04 december 2019, 17:34:58 »
Hur låser man upp den?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #51 skrivet: 04 december 2019, 19:46:51 »
Tyvärr inte en aning, därför är det bara ett rykte för mig.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Daniskogen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #52 skrivet: 09 augusti 2023, 19:07:58 »
Då har det hänt igen. Invertern har pajat.
2018 sist, då byttes invertermodul på vår Nibe 1255-16 av Erbeco. Okänd orsak då men misstanken var elnätsproblem hos Ellevio. Gick dock på Nibes garanti.
Nu har det alltså hänt igen. Men denna gång hade jag slagit ifrån huvudströmmen till pumpen innan jag åkte på sommarsemester. När jag kom hem i måndags så slog jag på brytaren och startade pumpen. Startade till synes som den skulle men efter nån kvart gick jag förbi pumpen och då lyser den röd och felkod 100. ”Ingen kontakt med inverter”.
Ringer Erbeco och de kommer inom ett dygn. (Väldigt bra service där måste jag säga).
De felsökte lite men bytte ut invertern och allt funkar igen. Den nya invertern såg aningen annorlunda ut på höljet. Om det skiljer nåt mer förtäljde inte historien.
Återstår att se kostnad och ersättning från respektive försäkring.
Nibe 1255-16, 2x300m mark, 130m2+100m2. Installerad Jan 2016
Tidigare: Egeninstallerad Thermia Duo 12L,  skrotad av förre ägaren, men renoverad och driftad igen. Loggning med Rickards Logger2020.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #53 skrivet: 09 augusti 2023, 20:24:38 »
Kan du komma åt att ta en blid på inverten och lägga upp här.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #54 skrivet: 09 augusti 2023, 20:50:01 »
På 12kW invertermodeller kompletterade man inkommande kraftmatning med ett s.k drossel. Jag förstår inte varför samma typ av filter inte monterades på 16kW.
Omriktarna i Nibe är mycket enkel modell, och en trancient på nätet fördärvar lätt omriktaren. Det kan t.o.m vara en trancient som uppstår när du slår till brytaren. En mer avancerad inverter har som standard sådana drosslar som klarar en hel del.
Jag har frågat några gånger på detta forum, och det verkar som om inverterfel nästan försvunnit helt på 12kW sedan denna drossel infördes för några år sedan. Kolla med Nibe om 12kW drossel även klarar en 16kW inverter rent effektmässigt.

Rent CE-märkningsmässigt får du inte bygga om pannan, men ett större kapslat drossel, ser ut som en 3-fas trafo, kan monteras på matningen efter huvudbrytaren. Tyvärr blir det ganska stort effektmässigt, eftersom även  elpatronerna kommer att matas.
Själv med elkopplarkunskap, hade jag satt ett sådant drossel för enbart invertern, på samma ställe som Nibe placerar sin (och glömt CE) .
« Senast ändrad: 09 augusti 2023, 21:19:22 av Valiant »

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #55 skrivet: 09 augusti 2023, 21:55:25 »
Jag skrev följande förslag 2021:
Ifall jag haft en 16kW värmepump och "svajigt nät" hade jag köpt en drossel fabrikat BLOCK LR3 40-4/25 för 3x400 volt, exempelvis hos RS Components AB. Tänk på värmeutveckling på ca 20W, kapsling måste vara stor eller ventilerad.
Jag kan naturligtvis ej garantera att allt löser sig, men den minskar risken för skador.

Vad jag menar med svajigt nät är följande: Ofta strömavbrott / saknar en fas. Bor på landet, och är jag dessutom sista fastigheten på en luftledning är jag riktigt illa ute vid åskväder.
Den föreslagna drosseln är ganska kraftig amperemässigt, men det är för att jag tycker att en sådan skall sitta helt utanför pannan av garantisjäl, och täcker därmed även värmepatron. När Nibe installerar drossel internt är den mindre och skyddar endast omriktaren.
Jag har även noterat att de vanligtvis sätter andra värmepumpstillverkare in en drossel, för att skydda. Nibe har gjort det på storlek 12kW. Men ej på 16kW!?!?
Men det kostar pengar, och man får aldrig svar på ifall den har skyddat. Pris ca 1700kr  inkl moms, utan kapsling

Notera, priset gällde för ca 2 år sedan. Kapsling tillkommer.

Maarten

  • Gäst
Maarten
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #56 skrivet: 03 februari 2024, 10:37:20 »
Efter fasbortfall hos Ellevio har även min F1155 fått felkod 100 och går med elpatron tills åtgärd.

Läste igenom tråden och undrar om någon har uppfattning om....
- Kostnad för utbyte av inverter.
- Jag har gjort anmälan till Ellevio för att försöka få stöd för inverterbyte. Har någon lyckats med att få  pengar från elbolagen? Vilka argument kan bita? Avvaktar med hemförsäkring eftersom de ger mig högre premie på sikt.
- Invertern borde väl gå att reparera så att man har en liggande i händelse att man återigen är förbi garantitiden. Låter som flera bytt mer än en. Någon med erfarenhet?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #57 skrivet: 03 februari 2024, 14:17:30 »
Efter fasbortfall hos Ellevio har även min F1155 fått felkod 100 och går med elpatron tills åtgärd.

Läste igenom tråden och undrar om någon har uppfattning om....
- Kostnad för utbyte av inverter.
- Jag har gjort anmälan till Ellevio för att försöka få stöd för inverterbyte. Har någon lyckats med att få  pengar från elbolagen? Vilka argument kan bita? Avvaktar med hemförsäkring eftersom de ger mig högre premie på sikt.
- Invertern borde väl gå att reparera så att man har en liggande i händelse att man återigen är förbi garantitiden. Låter som flera bytt mer än en. Någon med erfarenhet?
Tveksamt det med att laga en inverter, det kan vara vad som helst i den som gett sig. Kan gå för en som vet hur dom fungerar invärtes, inte så kompliserat för en som håller på med elektronik, men det måste nog finnas en form av schema för att kunna se var ett haveri har skett. att bara leta kan vara svårt. Priset för en ny är astronomiskt för en så mer eller mindre enkel detalj.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #58 skrivet: 03 februari 2024, 21:23:52 »
Det är inte fasbortfallet som knäcker en omriktare, de har alldeles utmärkt intern fasövervakning. Det är däremot de transienter (gnistbildning) som uppstår i samband med fasbortfallet som knäcker en omriktare. Detta skyddar man sig emot med diverse skydd, externa, eller interna i omriktaren. Detta är RC-skydd och drosslar. Det senare är dyrt, och därför vill man spara in på dessa.
Efter ett antal år kompletterade Nibe sina 12kW S1255 och F1255 med sådana drosslar, och  frekvensomriktarna verkar fungera bra. Man har tyvärr ej gjort samma förändring på 16kW.

Jag tycker faktiskt att Nibe borde sälja en drossel som uppgradering, liknande den man använder på 12kW.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255-16 Felkod 100
« Svar #59 skrivet: 04 februari 2024, 19:38:04 »
Säger bara det, invertrar vilket djävla skräp, skall man behöva bekosta underutvecklat skit som slutkund? kul att byta inverter med några års mellanrum, vad har man för vinst och besparing med det? Fan billigare köra direktverkande i slutändan


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!