Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: l/v invest lve6  (läst 6805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
l/v invest lve6
« skrivet: 31 december 2009, 16:02:40 »
hej har den 13/12 instalerat invest lve6 dockad till pulsonexpanna funkar ypperligt så här långt,ger 47gradit vatten vid minus 10 ute.när jag ser er vp nördar diskutera tycker jag det vore kul med mätare hit och dit, skall skaffa mätare till både panna och båda pumparna,samt även logg från Rickard
« Senast ändrad: 17 januari 2010, 20:18:39 av kisse »
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

Utloggad ryssen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: l/v invest lve6
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2010, 21:33:17 »
du har inte lust och ta en bild på var du har anslutit tillopp och retur då jag har en pulsonex panna och blivit tillsagd att detta inte ska funka.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: l/v invest lve6
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2010, 16:43:31 »
Kisse, ge gärna mera info om pumpen och hur den funkar. Kul att höra hur 2:a generationens fulpumpar fungerar och om leverantörena köper in bättre grejjer numera.
Tex, utökar den sitt avfrostningsintervall när det är lite frost på den (om den ska det alls..)
Ger den bra effekt när det är fuktigt ute, typ det är -1 och jvligt fuktigt. Sätter den igen totalt, eller puffar den på bra?
Ta gärna ett par kort på förångaren (close-up) så man kan se hur den ser ut =)

Ha de bra!!
-Johnny

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: l/v invest lve6
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2010, 20:16:49 »
Hej ryssen! jag har kopplat enligt nibes prinsipschema m 10573,kapat av returen och satt två tkopplingar samt en backventil.har två trevägsventiler som gör att jag kann köra den mot en acktank i sommar samt leda vattnet igenom tanken höst och vår. pannan står på 80 grader då jag vill ta hett vatten till disk av ex stekpannor.Vi ligger på ca 4,5 kwh/timme panna,en l/l och en l/v samt att det lyser överallt,22/23 grader i källare 2 rum,bad o pannrum samt hela bostadsytan i övrigt.Just nu ca 3 grader- ute 40 på utgående pumpen höjer ca 4 grader innan det går in i panna, schunten vill stänga hela tiden då jag har ställt pumpen på 43g.Jonny har ej kollat så noga men den verkar vara ren efter avfrostning det har varit dis o dimma i flera dagar och den verkar klara det bra blukar sticka ner snoken och kolla så det är rent i tråget på morron o kväll då tittar jag på lamellerna och det verkar vara rent, mycket bättre en våra l/l på jobbet.
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: l/v invest lve6
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2010, 12:47:42 »
Kisse säger hej! Vaknade tidigt fick en ide gick ned i källaren och stängde av pulsonexen(elpatronerna) pannan på 80G för att kolla hur lång tid det tar innan temp är nere på vad pumpen ger sa 2.5 tim med två avfrostningar. Kl 6,30 8g minus Kl 9 13g minus pumpen ger ut ca 40g in på returen ca 36g orkar hålla 22g inne med hjälp av l/l pumpen,tyvärr får jag inget vvatten har slagit på pannan igen.Har 5 gamla hederliga raddar uppe och 5 paneler nere plus en panel i badrummet uppe.Ingen is kvar efter avfrostning varken nu vid 13g eller när det var 2g och dimma som har varit några dagar o dimma var det i morse också.
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: l/v invest lve6
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2010, 16:28:45 »
Finfint Kisse =)
Hur är det med is strax Innan den avfrostar då om det är fuktigt och halvstyggt ute? Sätter det igen totalt eller ger den en del värme iallafall och lyckas blåsa igenom luft genom förångaren? De äldre maskinerna har så väldigt tätt mellan lamellerna på förångaren så att det blir så snabbt igentäppt med frost när det är runt nollan och fuktigt =(

Ta gärna ett kort på förångaren så man får se hur tätt det är mellan lameller mm. Man e nyfiken på hur de nyare maskinerna ser ut.

Ha de!!
-Johnny

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: l/v invest lve6
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2010, 11:24:51 »
Söndag morgon 15- min dotter har hjälpt mig med bilderna helt rudis när det gäller dator.innan avfrost och efter det tar ca 1 tim mellan cyklerna enligt mig helt ren även så när det är+-0 och dimma ca 3-4 diff mellan in o ut.lite rörit!! allt är ett provisorium fram tills i vår då jag skall bygga en ack med två slingor en för förvärmning av v.v och en till 8m2 polen, den blir på ca 450l slingorna 2x15m med fast kond.
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: l/v invest lve6
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2010, 20:34:23 »
min fulpump tuffar o gÃ¥r,vet inte hur mÃ¥nga graders diff ni anser det skall vara mellan in o ut frÃ¥n hydroboxen. jag har ca 3/3,5 g kollar med en ir mätare värdena fÃ¥r jag vid -2 upp till -20 ungefär samma diff i hela registret.  40 framledning frÃ¥n pannan ger ca 35 retur pumpen höjer 3, pannan 2. har kanske inte optimala radiatorer,ska vid tillfälle mäta och kolla mot lista hos tillverkaren.vid 17- tog den 1660w undrar vad den gav vet inte hur jag skall räkna fram det.nÃ¥gon som vet?
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: l/v invest lve6
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2010, 22:31:19 »
För att räkna ut vad den ger måste man ju veta tempdiffen och flödet, alltså ganska svårt.

Att bara mäta tempdiffen säger egentligen ingenting, speciellt om man har radiatorer med fungerande termostater.
Ju mer termostaterna stänger, desto mindre flöde och således högre tempdiff över värmepumpen vid samma effektivitet.


Enda sättet att testa praktiskt är om man kan värma upp en viss given mängd vatten, tillexempel en accumulatortank, vet man volymen och temperaturen samt tiden hur lång tid det tar att värma upp så kan man räkna ut en siffra, men även det är svårt eftersom det är en viss värmeförlust även med bra isolering, samt att det förutsätter ju att hela volymen har samma temperatur.

Undrar vad en enkel graderad flödesmätare kostar?

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: l/v invest lve6
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2010, 18:19:59 »
hej cocacola vad menar du att flödesventilen ska monteras?och hur stor diff mella in o ut är normalt?
« Senast ändrad: 11 februari 2010, 18:24:45 av kisse »
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: l/v invest lve6
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2010, 20:14:22 »
okidoki jag hajjjjar,får väl leva med detta att pumpen har kapprör.Meningen var att klara uppvärmningen i första hand vår o sommar vintertid köra genom pulsen som i första hand går på elpatr..och om det inte räcker slår oljan till.tex vid duschning det gjorde den innan vpns tillkomst ochså.När jag byggt acken får den förvärma vvattnet innan det går in i pulsen.Ska köpa lite grejor av rickard bara lädret tillåter,logg o elmätare samt att flytta upp reglersentralen så jag får allt på samma ställe.Kan vara kul o se hur det fungerar i realtid.
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: l/v invest lve6
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2010, 23:29:28 »
Var hittar man en flödes mätare/ventil för överkomliga priser?

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: l/v invest lve6
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2010, 19:00:44 »
hej igen!! har nu gått ett par månader med fulpumpen tänkte redovisa lite siffror,utan pump och med pump samt temp under tiden. Dec 08 2633 KWH.9,3- som kallast 6,2+ som varmast och 0,4+medel med pump dec 09 2859KWH 16,3- 6,3+ 2,5-medel.jan09 3058KWH 15,8- 5,4+ 2,3-medel,jan10 3068KWH 21,1- 0.8- 8,2- medel.Feb 09 2797KWH 133- 4,1+ 3,0- medel.feb 102706KWH 24,8- 2,5+ 6,4- medel. Jag vet att pumpen är för liten men meningen är att minska kostnaderna lite den kalla årstiden men att det ger lite bättre besparing vår o höst samt förvärmer vvattnet sommartid såhär långt är jag nöjd.
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

Utloggad Skridskor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: l/v invest lve6
« Svar #13 skrivet: 01 april 2010, 12:22:41 »
har skrivit det i många inlägg. alla installationer ska ha en flödesventil vara insatt från start .
1. säkerställandet av rätt föde över kondensorn.viktigt vid injusteringen
2.vid en undran över vad värmepumpen lämnar i effekt .ja då har man facit.
3. det underlättar felsökningen då man lätt kan dokumentera flödena i värmepumpen.
c-c
Bör man ha en flödesventil även om man inte kör mot ack,utan har kondensorn på returen av radiatorkretsen. Har termostatstyrda element/golvslingor.?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: l/v invest lve6
« Svar #14 skrivet: 01 april 2010, 14:49:23 »
Om man ändå installerar en värmepump så ska man sätta en STAD för att kunna injustera radiatorkretsen optimalt mot effekten på värmepumpen. Har du redan allt installerat och det tuffar på bra utan larm om hög returtemp så är det en smaksak om man vill göra det ingreppet. Fördelen är ju som c-c skriver att du när du vill kan kontrollera/optimera effekten på värmepumpen. Rattar man in och mäter av alla värden på STAD:n när man har en CBI till hands så vet man flödet vid varje inställning och kan på så sätt mäta effekten. (förutsatt att man har 100% cirkulation).

SÃ¥,
i nyinstallation: Alltid.
Befintlig installation: Beroende på behovet, en smaksak.

/Raptor
« Senast ändrad: 02 april 2010, 09:23:40 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!