Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad gör filtren?  (läst 310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svempa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad gör filtren?
« skrivet: 19 februari 2024, 16:31:30 »
Jag har en Mitsubishi MSZ-EF35VE3W där jag aldrig bytt filtren.

För det första, vad gör dessa filter för nytta i och med att de sitter på en sådan liten del av allt stål?

För det andra vilken typ av ersättningsfilter skall jag köpa? På denna sitter två mjuka filter. På en tidigare jag hade satt ett lite hårdare svart filter på ena delen. Vad är skillnaden?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad gör filtren?
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2024, 17:32:48 »
Lite info i bifogade bilder
Hur mycket nytta beror tex på volym i fastigheten som den omsätter och ventilation.
Stor väl ventilerad villa jämfört med ett kontor och sämre ventilation har lite olika förutsättningar och lär märkas betydligt mer på kontoret.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad gör filtren?
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2024, 10:22:48 »
Plasma Quad plus genererar negativa joner (tror jag) som dels dödar virus och bakterier, men det gör även att dammpartiklar klumpar ihop sig och faller till golvet, eller lättare fastnar i luftfiltren.
Deodorising filter det jag inte vad de gör, men jag gissar att det är ett kolfilter som neutraliserar dålig lukt.
Silverjonfilter reagerar med bakterier, virus, gaser och liknande och bryter ned dessa till oskadliga ämnen, typ samma funktion som beläggningar i kylskåp, luftrenare, på fönsterglas och så vidare.
De vanliga stora filtren tar upp damm, dels för att rena luften, men primärt för att värme-elementet i innedelen inte ska sätta igen med försämrat luftflöde som följd.

Finns säkert bättre och mer korrekta beskrivningar om allt detta någonstans, så ta det med en nypa salt, men det där är i alla fall som jag fattat det hela.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!