Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GOLVVÄRME PROBLEM SAMT VÄRMEPUMPSFRÃ…GA.  (läst 1299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NortonLight

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
GOLVVÄRME PROBLEM SAMT VÄRMEPUMPSFRÅGA.
« skrivet: 25 februari 2018, 20:50:37 »
Alright första inlägget efter ha försökt lösa och trixa själv. Jag börjar från början helt enkelt.

Köpte huset 2012? Skitsamma, ny bergvärmepump var installerad då till radiatorer. Souterränghus med oinredd källare.

Drog golvvärme i hela bostadsytan som är ca 115kvm. Precis ovanför i källaren där pumpen står går drogs två kopparrör upp till fördelaren. På dom tilloppet och retur sitter 2 matare till fördelare nr2 i sovrumsdel. Tot 10 slingor. 5 på ena fördelaren 5 på andra.

Upp från golv T-koppling för matare till fördelare 2, sen kommer en shunt innan fördelare 1.

Nu vart jag klar med badrummet i källaren och nu en till fördelare i källaren med 2 slingor. Samt att jag kopplade in en vvb 200l och en arbetstank på 100 l.

Problemen nu:

1, jag tycker jag fortfarande har knäppningar vid kvällstid.
2: ibland dyker trycket i botten på justerarna på slingorna.
3. Trots 200l extra vatten på 60-65C. Så tog vattnet slut ganska snabbt när vi fyllde badkaret första gången.
4.på nya fördelaren så sitter en Optiflow2 men max flöde på den blir aldrig mer än 4 oavsett hur myclet jag öppnar den. Den går också i botten med den nya fördelaren.
5. Tycker pumpen jobbar hela tiden, ska tilläggas att jag har ganska varmt inne.



Jag har luftat slinga för slinga. Jag stängde av shunten för den vart så varm men satte på den för extra flöde.

Fram och retur vatten skiljer sig knappt.

Bara i nya badrummet i källaren. Där har jag ca 5C,
Annars snittar jag 30-40 på framledming beroende hur kallt det är ute. Men 9/10 gånger är då också retur 30-40 grader.

Använder bara kurva och utegivare, inga termostat i rummen, bara flödes justeraren.

Nibe F1245-8 vvb compact 200 Nibe. Arbetstank 100 l nibe.
Golvvärmen i nya badrummet är allt lk system.
Allt uppe köpte jag via en site som heter billigtvvs. Bevisab heter märket.

En snabb lösning på flöde ? Dör flödet när varmvatten tillverkas? Kanske därför det går i botten?
MEN slinga 4:a på fördelare 2 har flöde medans resterande 3 är i botten?

PS skriver på en iPhone så får tillägga imorgon vid datorn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: GOLVVÄRME PROBLEM SAMT VÄRMEPUMPSFRÅGA.
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2018, 21:19:08 »
Knäppningar är inte ovanligt med värmepump, orsaken är att den ställer om till VV-laddning med växelventil (viket också stoppar flödet till värmesystemet) och sen tillbaka vilket skickar ut en plugg med typ 55 C vatten i systemet.
Arbetstanken borde minska problemet, men bästa motmedel är en "knäpptank" med inlopp i toppen och utlopp i botten på stigaren.
Du kan även kolla om det går att lossa på rörsvepen?
Själv har jag en 80 l VVB i serie efter VP:n med ca 60 C vatten och kan fylla vårt badkar på 300 liter med 45 C vatten utan problem.
Är varmvattnet korrekt kopplat?
Sitter nån blandningsventil som kan ha fastnat?

Just nu när det är rätt kallt ute så går min VP mycket, helt OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!