Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överhettningsskydd och manometer och pÃ¥fyllningskran, IVT 695 Twin  (läst 2889 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hakaninorr

  • Gäst
Då vi plötsligt inte hade något varmvatten i kranarna har jag intresserat mig lite extra i min värmepump, en IVT 695 Twin som hitintills fungerat ypperligt. Efter att ha tryckt in överhettningsskyddet verkar problemet med varmvattnet ha löst sig, men frågan är hur vanligt det är att överhettningsskyddet löser ut, om jag genast måste få en översyn av pumpen?
Jag har samtidigt sett på manometern att trycket verkar vara något lågt. Däremot stämmer inte bilden i manualen med verkligheten, vilken är påfyllningskranen - nummer 1?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Överhettningsskyddet påverkar väl bara elpatronen. Fast det kanske var ett motorskydd du menade, om kompressorn inte gick?

Påfyllningen bör vara via ratt 2, vad 1:an påverkar har jag ingen aning om. 3:an är säkerhetsventilen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
1'an är för påfyllning av värmesystemet. Är det mantelberedare så kan mycket väl elpatronens överhettningsskydd lösa ut om det är för lite vatten i systemet.
Fyll på och lufta ordentligt (både manteln och radiator-/golvvärmesystemet).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
2:an är avstängning inkommande vatten till VVB, stänger du denna så får du inget varmvatten alls.
3:an är säkerhetsventilen för tappvattensystemet.

Öppna 1:an och fyll på till ca 1 bars tryck, sen måste du lufta grejerna och ev fylla på igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Hakaninorr

  • Gäst
Hakaninorr
SV: Överhettningsskydd och manometer och påfyllningskran, IVT 695 Twin
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2016, 22:06:54 »
Hur luftar man? ;)
Jag har golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Bakom panelen på värmepumpen sitter en luftningsnippel i höjd med plåtbalken (som kontrollpanelen är fäst emot).
Lufta även radiatorerna och kanske även fördelaren till golvvärmen.
Det brukar sitta nipplar för avluftning nånstans på fördelarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!