0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inte en gång att min har tappat info på över 1,5 år men då är den uppkopplad mot Verisure. Stänger jag av pumpen registreras även en viss förbrukning. Först när jag bryter strömmen helt gnäller appen att den inte har kontakt med pumpen.Daikin få ta lite lärdom därifrån för det fungerar 100%:igt.
Jag förstår inte riktigt hur du menar att din VP är uppkopplad. Du säger att den är uppkopplad mot Verisure? Vi har en Verisure-anläggning och dess larmcentral är uppkopplad dels mot fastighetens bredband, dels via GSM-nätet. Värmepumpen är uppkopplad mot det lokala wifi-nätet (en router) som i sin tur är uppkopplad mot fastighetens bredband. Två parallella system som inte har med varandra att göra i vårt fall.
Värmepumpen är uppkopplad via en modul som anslutits till innedelens kretskort. Sedan ansluts den till Verisure som vilken komponent som helst, lika enkelt som en smartplug eller Yale doorman. Värmepumpen får en egen ikon i Verisure appen. Där sköts alla inställningar och man ser förbrukning timme för timme en vecka tillbaka, månadsvis. Kan se förbrukningen ett år tillbaka.Det har aldrig krånglat.
Gå in på Verisure.se och läs på smarta hemmet tror jag det är angående panasonic ihop med Verisure.Eller googla på verisure panasonic så bör du hitta samma sida.Om det nu är detta besvarar funderingarna vet jag inte
Så här såg det ut idag när jag vaknade, skulle den dragit 7.3 kw på 2 h skulle säkringen flygit. Vattenfalls energywatch har registrerat 2.3 kw på hela hyset mellan 0 och 2 t.ex
Varför tappar vissa användare av aktuell värmepump och wifi-modul alla förbrukningsdata ibland?Jag vill ha ett utförligt svar från den som verkligen vet hur detta system fungerar, Var lagras data, när lagras data. hur överförs data och när? Vad jag vill veta är givetvis vad jag måste göra för att försäkra mig om att förbrukningsdata verkligen sparas över tid, viktigt för mig.
Daikin har varit inne och läst tråden så du lär snart få svar Låter som hela värden rasar samman om inte förbrukningsdatan finns
Ja har man köpt till en modul kan jag förstå att man vill att det ska fungera Betalar en hyresgäst för driften kan jag förstå att det är lättare att få fram rätt uppgifter enkelt [...]
Jo det är så det är, hon tycker det är viktigt att ha koll på förbrukningen och då duger det inte att loggade förbrukningsdata plötsligt kan försvinna hipp som happ. Inte för att det gjort det hittills för oss som sagt men tydligen för andra.
Det vore värdefullt med litet input i denna tråd från någon som har nära kontakter med systemleverantören Daikin.Behövs info om hur det är tänkt att det ska fungera, blir lätt litet hopplöst när användare lämnas ute i kylan med gissningar om vad som ev kan fungera. Omstart, ja "good luck" med det. Det finns absolut noll information om hur, när data överförs från en användare och hur de säkras. Inte heller finns det någon info om hur ev bristande datalänkar via Internet kan påverka värmepumpens beteende, se andra trådar i detta ämne där det finns befogade misstankar att bristande Internetkontakt kan orsaka felaktigt beteende från värmepumen - typ driftstopp.Dags att styra upp detta nu som jag ser det, agera. Nu.
Den dagen någon maskin skulle stanna p.g.a. att appen/wifi modulen skulle vara orsaken till det tar vi tag i en utredning.
Att det finns oro eller konspirationsteorier om att något sådant skulle kunna inträffa måste bearbetas av de som har denna oro. Vi kan inte dra igång utredningar för att någon tror att det finns ett problem, det fungerar inte på det viset.
I övrigt håller jag på och ser hur lagringen av förbrukning sker och återkommer i den frågan när jag har svar. /MvhD
Har också råkat ut för samma fenomen nu. Igår försvann all förbrukningsstatistik från appen. Ganska irriterande när det funkat klockrent ganska exakt ett år. För det är väl inte meningen att det ska nollas efter ett år antar jag?Vore skönt att få en lösning på detta.