Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g värme i nya radiatorer  (läst 1013 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Noiden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låg värme i nya radiatorer
« skrivet: 07 juni 2020, 22:22:11 »

System: Mitubishi Luft/Vatten.

Har bytt ut några meter rör samt några radiatorer i källaren på ett enrörssystem. I ena rummet är det utbytt till ett i samma storlek, fast det gamla var "enkelt" och det nya är "två rader" och i det större rummet var det en "två raders" jättelång radiator som är utbytt till två kortare men högre radiatorer.


Nåväl, testade häromdagen att vrida på innetempgivaren till max temp och låka systemet köra, blev varmt i alla gamla radiatorer men inte alls så varmt i dessa nya, däremot så var alla rören varma.


Det är en äldre radiator mellan dessa nya och i det var det bra värme.


Har luftat av osv och det är ingen luft i systemet, känns som varmvattnet inte går in riktigt i de nya radiatorerna utan bara åker förbi.


Det sitter ett ettrörskoppel på, funderar på om man behöver öppna detta mer? Eller är det något skumt med termostaterna? Eller ska man byta dessa till någon annan sort? Var en rörmokare som monterade, men i de äldre radiatorerna är det bara som en "ratt" som styr flödet.


Bifogar några bilder.


Tack. :)
Mitsubishi Luft/vatten
Innedel: EHST20C-YM9C
Utedel: PUHZ-SW100YAA

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Låg värme i nya radiatorer
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2020, 08:56:30 »
Du behöver en förinställningsnyckel om det är MMA-grejer.
Jag tror att du måste öppna upp ventilen som sitter bakom termostaten.
Gissar att denna kommer funka;

https://www.vvsobygg.se/sortiment/vvs/kyla/radiatorer-och-konvektorer/utbytesdelar-och-insatser/mma-forinstallningsnyckel-fn2.html

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Noiden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme i nya radiatorer
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2020, 21:02:28 »
Termostaten är MMA men elementet är Thermopanel V4 men det verkar vara MMA-prylar i det, Purmo verkar ju äga bägge delarna :). Rörmokaren trodde dessa skulle vara fullt öppna från fabrik, men verkar inte vara så då?
Enrörskopplet var det dock.


Enligt manualen, [size=78%]https://www.purmo.com/docs/TP_Teknisk_broschyr_SE_0116_web.pdf[/size] på sidan22 ska man ha "Handverktyg F" men det verkar vara den som du länkat till. Vill man inte ha det där förinställningsdonet med? Det kostade ju dock en hel del mer än bara nyckeln.


Kanske det bästa är att ta hit någon som kan justera hela systemet.
Mitsubishi Luft/vatten
Innedel: EHST20C-YM9C
Utedel: PUHZ-SW100YAA

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Låg värme i nya radiatorer
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2020, 08:07:03 »
Mmm, om du kan hitta någon som kan justera hela systemet, det är inte så säkert.
Blir det inte dyrare att köpa de prylar du behöver så rekommenderar jag det, själv är bäste dräng.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme i nya radiatorer
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2020, 08:51:44 »
Förinställningsdonet behöver man endast om man ska ställa in "efter tabell". (Och inte ens då är det helt nödvändigt, man kan räkna varv också.) Ska man bara öppna fullt, eller för den delen justera in efter uppmätta temperaturer, så räcker det gott med enbart nyckeln/handverktyget.
« Senast ändrad: 10 juni 2020, 08:56:37 av Capt.M »
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Noiden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme i nya radiatorer
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2020, 16:46:47 »
Vet inte om jag ska öppna fullt, har ju en innetempsgivare som ska berätta för pannan hur den behöver värma. Men man kanske ändå vill finjustera, men då får man ha någon termometer med för att mäta på rören? Vet inte hur det funkar med enrörssystem.


Men dessa är i källaren, så vill att de ska bli så varma som möjligt då givaren är på övervåningen.


Tack för alla svar.  tummenupp
Mitsubishi Luft/vatten
Innedel: EHST20C-YM9C
Utedel: PUHZ-SW100YAA

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!