Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Synunkter pÃ¥ offerter.  (läst 13573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #45 skrivet: 01 juni 2011, 11:16:35 »
från energimyndigheten vid årsmedeltemp på 6,1 grad.

Uppvärmningsbehov   20 000 kWh/Ã¥r
Ã…rsvärmefaktor   2,7
Energibesparing   12 600 kWh/Ã¥r

på din pump då alltså.

dvs om ditt rena värmebehov är 20 000 kwh så kommer det på räkningen stå 7400kwh efter installation av llvp om allt fungerar som det ska. Därtill kommer 10 mwh fördelat på varmvatten och hushållsel.

Om du tar bort pumpen så återgår värmeförbrukningen till 20mwh och därtill kommer vv och hh-el vilket ger en total på 30mwh.

Därav mitt tidigare resonemang att ditt värme och varmvattenbehov ligger kring 25mwh.

Då detta värde är uppskattat, vilket det alltid blir utan rejäl historik eller grundlig och separat mätning av din llvp så bör detta kompletteras med en beräkning där man utgår från husets storlek, typ, årsmodell osv.

En normaldimensionering för detta borde ligga kring 8kw vp och om man ska ta höjd för ökad temp, större flexibilitet, utökat värmebehov i takt med ökande ålder på barn, påkoppling av garage, framtida utbyggnad, förändrade effekttaxor osv ja då kanske 10 är ett bättre val. Men det är ju nästan en filosofisk fråga. :)

Givet att du redan har en låg förbrukning och om du utgår från denna när du utvärderar din besparingspotential så gissar jag att du inte har så stort intresse av att göra en större investering än absolut nödvändigt och i så fall ska du kanske passa dig för överdimensionering.

Om du landar på 17 totalt i dagsläget så kanske du landar på 13 i framtiden med bvp? gissning bara. Tror i och för sig att du landar högre än 17 men det är ju bara vad jag tror.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #46 skrivet: 01 juni 2011, 12:51:12 »
Inverter eller on/off diskuteras här just nu: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41906.0;all

Enligt min åsikt och mina slutsatser så är det bättre att satsa på en on/off med en volymtank.

Håller fullt med dig. Jag skrev fel från början eftersom det var inverter jag menade.

På BVP är on/off lika bra som inverterpump.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar.

"På BVP är on/off lika bra som inverterpump."
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #47 skrivet: 01 juni 2011, 13:33:03 »
Jag drar till med en 8:a. 150 aktivt. 100 liters tvårörs volymtank. Om du har stort badkar eller flera duschar så ta en vp med extern vvb.
Vad ska du ha ett knäppkärl till?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #48 skrivet: 01 juni 2011, 23:04:17 »
Jag drar till med en 8:a. 150 aktivt. 100 liters tvårörs volymtank. Om du har stort badkar eller flera duschar så ta en vp med extern vvb.
Vad ska du ha ett knäppkärl till?

Tanken är inte att det ska vara en anti-knäpp-tank. Tanken ska öka vattenvolymen i systemet.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #49 skrivet: 02 juni 2011, 07:51:51 »
TS verkar ha ett lågflödessystem och då skulle jag välja en flödesutjämning hellre än en förstoring av röret. *vinkar*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #50 skrivet: 02 juni 2011, 08:07:03 »
Vattenvolymen har jag ingen aning om men det var någon form av tank med i offerten.

Om jag tolkar detta rätt så finns volymtank med i offerten?
Installatören har väl kollat på radiatorerna och bedömt dessa vara vattensnåla?
Ska man dessutom gå upp i effekt (jag skulle säga att du ligger på gränsen mellan 5-6 kW och 7-8 kW) så behövs antagligen volymförstoring.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #51 skrivet: 02 juni 2011, 08:24:32 »
TS verkar ha ett lågflödessystem och då skulle jag välja en flödesutjämning hellre än en förstoring av röret. *vinkar*

TS, vad har du för rördimensioner? Några extremt långa rördragningar? Oraklet har rätt i att om du har högt totalmotstånd i vb-kretsen så kan du få svårt att få till det flöde vp behöver utan strömningsbiljud. Har du tajta rör finns det väl fyra lösningar:

1. Som oraklet skriver installera en arbetstank så att du kan köra olika flöden över vp och vb-krets. Själva tanken är densamma, den kopplas annorlunda bara. Dock måste du då ha en extern cp vilket kostar inköp och drift. Om skillnaden i flöde över vp och raddar är stor kan du dessutom vid långa gångcykler få andra problem i form av att uppvärmt vatten går tillbaka till vp utan att ha värmt huset, tanken blir alltså en kortslutning. I alla fall med de arbetstankskopplingar jag känner till.
2. Byta lite rör till fetare dimensioner. Kanske räcker det att byta stammarna fram till avsticken, kanske måste mer bytas. En bra installatör ska kunna räkna på detta. Kan kosta väldigt olika mycket, helt beroende på hur rören är dragna i ditt hus.
3. Köpa en mindre vp och nöja dig med den besparing den ger.
4. Köra med den vp du vill ha och leva med lite sus i rören.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #52 skrivet: 02 juni 2011, 18:42:33 »

I 5kw lösningen är det specifiserat ett "expansions kärl med manometer" vet inte om detta är en del av pumpen eller någon påbyggnad.

I 6kw lösningen står det att ett "18 liters tryck kärl" placeras brevid pumpen.

I 8kw lösningen står det "volym kärl 100liter" och senare samma 18 liters tryck kärl brevid som 6 kw lösningen.

rören är ca 15mm i diameter yttermÃ¥tt pÃ¥ kopparen.  extrem lÃ¥nga vet jag inte.. det är 2st slingor pÃ¥ nedre. tar enhalva var pÃ¥ huset. PÃ¥ övre plan är det en slinga.

Dom stora radiatorerna sitter i slutet av slingorna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #53 skrivet: 03 juni 2011, 08:37:10 »
Tryckkärl och expansionskärl är samma sak, de ersätter det expansionskärl som du antagligen har uppe på vinden just nu?
Volymkärl 100 liter till 8 kW lösningen låter som en bra idé, är det ett OK pris på denna så skulle jag valt detta alternativ.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!