Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Synunkter pÃ¥ offerter.  (läst 13574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #15 skrivet: 31 maj 2011, 11:15:57 »
1 grad i skillnad ouch :)

Notera att oraklet utgår från ett hål som ger 0 in.
Med samma pump blir det spets tidigare om KB håller lägre temp.

tycker fortfarande det låter något lågt med 1,5 plans villa byggt -78 om 166m2. Men det är bara en magkänsla. Du ska självklart gå på vad proffsen säger i fall du inte har ett riktigt bra förbrukningsunderlag.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #16 skrivet: 31 maj 2011, 11:16:30 »
Man brukar säga att ett NYTT välisolerat hus vill ha 35w per kvm  Sedan sÃ¥ vet vi att en 6 kw maskin ger cirka 5kw vid 55 grader fram(enkelt att räkna pÃ¥ det dÃ¥) 5000w/ 166 kvm blir 30w per kvm cirka.  Har du sÃ¥ mkt isolering?  Eller gick dem pÃ¥ förbrukningssiffror *vinkar*

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #17 skrivet: 31 maj 2011, 11:19:25 »
1 grad i skillnad ouch :)

Notera att oraklet utgår från ett hål som ger 0 in.
Med samma pump blir det spets tidigare om KB håller lägre temp.

tycker fortfarande det låter något lågt med 1,5 plans villa byggt -78 om 166m2. Men det är bara en magkänsla. Du ska självklart gå på vad proffsen säger i fall du inte har ett riktigt bra förbrukningsunderlag.



Tillsatts från -14 på en 5kw pump. medans oraklets beräkning ska ha tillsatts från -15 på 8kw pump.. (jag var otydlig)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #18 skrivet: 31 maj 2011, 11:20:06 »
Lika viktigt som själva vp-n är systemet den ska jobba emot. Stämmer det att det historiskt varit 55 grader framledning vid DUT? Hur stor vattenvolym finns i systemet? Är radsystemet i flödesbalans och finns det individuell instrypningsmöjlighet på samtliga raddar?

Troligtvis så klarar man sig på 55graders framlednings temp, kan inte minnas att jag körde så mycket i vintras, kollade även med tidigare ägaren och han trodde han låg där när det var som kallast.
Men det är ju inte mycket att göra åt saken, då får jag väl byta ut några raddar i värsta fall.

Vattenvolymen har jag ingen aning om men det var någon form av tank med i offerten. Det sitter termostater men ventiler och termostater måste bytas då vissa läcker och andra funkar inte.

Det ända i flödes synpunkt som kan ställa till det är väl golvärmen på toaletten den sitter mitt i en slinga, annars är det samma typ av raddar och rör genom hela. dom 3 slingorna sitter ju parallellt så jag vet inte vad kan förvänta sig för balans ?.
 

Ang. volymen kan du gå in på Lenhovda radiatorfabriks sajt, de har tabeller över volym och effekt vid DT30 för alla raddar. Leta rätt på de raddar som är mest lika dina i utseende och mått och räkna ihop allting så har du iaf ett överslag.

Vad gäller flödet så blir det inga problem då du ändå ska byta alla radventiler, vilket är klokt. Se då till att få förinställningsbara radiatorventiler och en förinställningsnyckel så att en grundbalans kan ställas in med fasta instrypningar. Själva termostaterna kan du vänta med att köpa. Du bör ändå börja utan termostater, hitta flödesbalans med förinställningen, sen justera in värmekurvan på vp-n, sen justera radflödena igen utifrån önskad rumstemperatur. Därefter kan du i de rum där du får problem med övervärme pga externa orsaker som solinstrålning, ugn mm sätta termostater, övriga raddar kan ha täcklock eller handratt istället.

Golvvärmen antar jag är shuntad? Då brukar det finnas strypmöjlighet på shuntgruppen någonstans.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #19 skrivet: 31 maj 2011, 11:23:19 »
"Årsförbrukningen var beräknad till 23000kwh vid köpet av huset, dock hade tidigare ägare stoppat in en luft/luft pump i det fristående garaget vilket skulle ge en besparing. "

vem var tidigare ägare. Hur värmde dom huset. Var dom hemma hela tiden. Hade dom barn. Har ni det. Osv.
Energideklarationer kan vara rena båget. Men dom kan oxå vara helt super-bra :)

I många fall utgår en deklarant från historisk förbrukning och uppgifter från tidigare ägare.

En energideklaration anger inte hur mycket energi huset behöver utan hur mycket energi huset förbrukar med den värmekälla som finns i huset. Har man exempelvis en luft luft värmepump kan man alltså inte ta förbrukningssiffran och använda som underlag för en dimensionering.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #20 skrivet: 31 maj 2011, 11:25:52 »
14 minus  och dut hos dig är -17    Fulleffekt alltsÃ¥ med en 5 kw, nja.  Det tror inte jag i varje fall. 7,5 kw känns bättre  och det är vad en 8 kw ger ungefär.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #21 skrivet: 31 maj 2011, 11:26:21 »
Jag gillar ju att lägga näsan i blöt :)

Får du bara tillsatts från -14 med en 5kw med 120m borra i ett hus från 78 i stockholm, på ett berg, på 166m2, utan att fulelda eller ha någon undangömd llvp, så äter jag min hatt!!!!!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #22 skrivet: 31 maj 2011, 11:32:31 »
Jag gillar ju att lägga näsan i blöt :)

Får du bara tillsatts från -14 med en 5kw med 120m borra i ett hus från 78 i stockholm, på ett berg, på 166m2, utan att fulelda eller ha någon undangömd llvp, så äter jag min hatt!!!!!

Precis det känns lite som en glädjekalkyl, och en annan offert ligger på -7 med 6kw pump. jag antar att sanningen ligger någonstans mitt i mellan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #23 skrivet: 31 maj 2011, 11:43:42 »
har du någon värmepump i dag. Bara i garaget eller även i huset? Ingår garaget i de 166m2 och ingår garagets förbrukning i energideklarationen, normalt sett gör det inte det. Eller det är åtminstone separerat. Det beror på om garaget är vidbyggt och därmed nås via huset. Då blir det en biyta, annars inte. När jag gjorde deklaration så räknades garaget av från totalförbrukningen och separerades då värme i garaget inte krävs för husets funktion, när det inte är en biyta.

Hur många är ni som bor där nu? Någon skillnad mot antalet som bodde där innan?

Hur många KWH har dom angivit på VV? 2000 eller 5000?

Om du i maj har gjort av med 13500kwh och har en beräknad årsförbrukning på 17000kwh så är den beräknade årsförbrukningen för låg. När du har passerat juni kan du ju antaga att du nått ungefär 50%, rajt?

Och då om jag förstår dig rätt har du fram till maj även haft någon typ av luftvärmepump.

Så...... rulla en fet cigg på den där energideklarationen och köp en större pump :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #24 skrivet: 31 maj 2011, 11:53:17 »
Nu vet jag inte vilket märke det är på 5 kW VP:en men är det Nibe så undvik denna.

Varför då ?

Kompressorn är på en fas på nibe 5 kW och kräver en högre huvudsäkring än 6 kW modellen som går på 3 faser.

Men CTC:s 5 kW VP har en 3-fas kompressor och är OK ur denna synvinkel.

Kompressorn på en 5kw Nibe är inte alls 1-fas, den är 3-fas.
Däremot finns Nibes äldre 4kw både med 1 och 3-fas.
« Senast ändrad: 31 maj 2011, 11:55:17 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #25 skrivet: 31 maj 2011, 12:02:50 »
har du någon värmepump i dag. Bara i garaget eller även i huset? Ingår garaget i de 166m2 och ingår garagets förbrukning i energideklarationen, normalt sett gör det inte det. Eller det är åtminstone separerat. Det beror på om garaget är vidbyggt och därmed nås via huset. Då blir det en biyta, annars inte. När jag gjorde deklaration så räknades garaget av från totalförbrukningen och separerades då värme i garaget inte krävs för husets funktion, när det inte är en biyta.

Hur många är ni som bor där nu? Någon skillnad mot antalet som bodde där innan?

Hur många KWH har dom angivit på VV? 2000 eller 5000?

Om du i maj har gjort av med 13500kwh och har en beräknad årsförbrukning på 17000kwh så är den beräknade årsförbrukningen för låg. När du har passerat juni kan du ju antaga att du nått ungefär 50%, rajt?

Och då om jag förstår dig rätt har du fram till maj även haft någon typ av luftvärmepump.

Så...... rulla en fet cigg på den där energideklarationen och köp en större pump :)



Jepp har en luft/luft från 2005 panasonic 9:a. Inget garage i 166m2, garaget (66m2) som ligger 20meter från huset har en egen luft/luft även där en panasonic 9:a men lite mer anpassad för underhålls värme +8/10
graders läge.

Deklarationen har jag inte ens kollat på, gick efter det som utlovades i prospektet (23000kwh) på huset och tog det med en stor nypa salt och hade bv pump i tankarna redan vid köpet.

varmvatten vet jag inte, men åtgången lär öka i minst 15 år till. (badkaret är avstängt :-), det är väl det som skiljer mig från tidigare ägaren.)

jepp 13500kwh från oktober till maj, dvs dom kalla (svin kalla i år) månaderna när jag själv bott i huset så 17000kwh/år är nog den siffran som är närmast sanningen när man räknar att 7månader har gått. I juni så har vi nog passerat mer än 50% ligger typ 70-75%. (man måste ju inte räkna års förbrukningen från 1jan till 1jan)

Tidigare ägare har legat runt 20000kwh med luft/luft och lite ac pÃ¥ sommaren. senaste Ã¥ret gick det upp till 23000kwh enligt tidigare ägaren pÃ¥ grund av att garaget byggdes och underhÃ¥lls värmen gjordes med en byggfläkt.  (och nu sitter det en luft/luft pump)
« Senast ändrad: 31 maj 2011, 12:09:25 av Habbe77 »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #26 skrivet: 31 maj 2011, 12:41:51 »
ok men då har du svaret på din fråga.

Först och främst utgick jag från 13500 från 1a jan till sista maj. Men det stämde ju inte. Och det är ju bra och positivt och visar att din panasonic pump gör vad den ska!

Trolig förbrukning kring 20 000 kwh med 1st llvp och resterande elvärme.
Garaget kan vi förbise gissar jag då du troligen fortsätter ha llvp där ett tag till. Dock kan det ju vara bra att ta höjd för det fall du vill installera vattenburet där också i framtiden.

är huset välplanerat och pumpen har fungerat bra så vore det inte helt fel att då alltså räkna med ca 30 000 kwh för värme och hushållsel (om du värmer med direktel).Så om du räknar med energiförbrukning på 25 000kwh så borde du väl vara ganska safe.

en 10a.... 180m hål. klart pangbom. är huset för övrigt väl anpassat för modern vattenburen värme via värmepump blir du väl av med en 135 000 med moms inkluderat och rotavdrag borträknat. vid val av en volyminstallation :)

Därmed inte sagt att en volyminstallation rekommenderas. Men om alla förutsättningar är rätt så är det ett troligt lägsta pris. En mer övergripande installation ligger säkert på 150 000 efter rot. Men där i mellan är väl spannet skulle jag gissa.

Om luftvärmepumpen är ok skulle ett snålalternativ fortsätta använda denna som ett alternativ till spetsvärme och då alla fall till ett bättre cop och med snabb verkan. Då kan maskinen även vara kvar för att få tillgång till lite kyla. Då skulle du ju kunna gå ner i borrhållsdjup och effekt på pannan. Men då har du också en installation som kräver 2st llvp. en för garaget och en för att hantera spets och kyla.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #27 skrivet: 31 maj 2011, 13:02:40 »
Nu vet jag inte vilket märke det är på 5 kW VP:en men är det Nibe så undvik denna.

Varför då ?

Kompressorn är på en fas på nibe 5 kW och kräver en högre huvudsäkring än 6 kW modellen som går på 3 faser.

Men CTC:s 5 kW VP har en 3-fas kompressor och är OK ur denna synvinkel.

Kompressorn på en 5kw Nibe är inte alls 1-fas, den är 3-fas.
Däremot finns Nibes äldre 4kw både med 1 och 3-fas.

Nix, elpatron finns som 3-fas på 1245-5 men kompressorn är kopplad till en fas och nolla.
Om du läser elschemat sid 26 så ser man att det är blå och svart som är inkopplad till kontaktorn till kompressorn (brun och grå är parkerade).
http://www.nibeonline.com/pdf/031443-2.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #28 skrivet: 31 maj 2011, 13:22:11 »
Jag drar till med en 8:a. 150 aktivt. 100 liters tvårörs volymtank. Om du har stort badkar eller flera duschar så ta en vp med extern vvb.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Synunkter på offerter.
« Svar #29 skrivet: 31 maj 2011, 14:30:50 »
Nix, elpatron finns som 3-fas på 1245-5 men kompressorn är kopplad till en fas och nolla.
Om du läser elschemat sid 26 så ser man att det är blå och svart som är inkopplad till kontaktorn till kompressorn (brun och grå är parkerade).
http://www.nibeonline.com/pdf/031443-2.pdf

Ja, ta mej tusan. Trodde de hade gÃ¥tt ifrÃ¥n det.  :o

Å andra sidan är 1,7kw kompressor inget att bråka om. Det är 7A på en fas och man får anta att snedbelastningen blir när kompressorn går utan tillsats.

Men om man har tight fasmässigt så är det förstås något att uppmärksamma.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!