Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jox
« skrivet: 18 oktober 2010, 21:30:53 »

Hej,

Nu har jag lyckats plock ur motorn och tagit bort det första lagret ... men hur kommer jag åt det andra lagret?

// Jox
Skrivet av: Fazer
« skrivet: 01 januari 2007, 21:09:18 »

Troligen är det induktiv spänning från motorns lindning som induceras i lagret.

Dom båda ringarna i lagret (yttre & innre) fungerar då som en transformator.

Kulorna kortsluter mellan ringarna och blir skadade i ytskicktet så att dom slits ut i förtid.

Att statisk spänning skulle vara orsaken tror jag inte såvida inte den yttre ringen är jordad och den inre ringen är i direkt kontakt med fläkthjulet.

Ett lager med en riktig metalltätning mellan ringarna borde råda bot på problemet.

Skrivet av: Mr.Panasonic
« skrivet: 01 januari 2007, 20:59:53 »

Jag "tror" att strömmarna är sk Uppladdningsströmmar/ statisk elektricitet, hela motorn sitter i ett plast fäste utan kontakt med jord. 

Borde man inte jorda motorn då på något sätt när man åndå byter lager ??

mvh

Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 01 januari 2007, 18:06:16 »

Jag "tror" att strömmarna är sk Uppladdningsströmmar/ statisk elektricitet, hela motorn sitter i ett plast fäste utan kontakt med jord. 
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 01 januari 2007, 17:56:37 »

Jo för fan men dom uppstår då lagret håller fukt!

Strämmar är bevisade!
Skrivet av: Mr.Panasonic
« skrivet: 01 januari 2007, 17:24:20 »

Du tror inte på det här med galvaniska strömmar då??

Jag tyckter själv att det låter lite långsökt *vinkar*
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 01 januari 2007, 16:56:15 »

Dom har snurrat tre år nu, och dom gamla "utbytta" knappt två.


Jag säger fuktinträngning dåligt tätade.
Beroende på tempskillnader i utblåsningsluften.

Lagret närmast utlblåset skadas mest.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 01 januari 2007, 16:52:28 »

Dom har snurrat tre år nu, och dom gamla "utbytta" knappt två.
Skrivet av: Mr.Panasonic
« skrivet: 01 januari 2007, 16:22:01 »

Eftersom många "hela tiden" skriver till mig och frågar om hur man gör samt vill ha anvisning om demontering så följer här kortfattat tillvägagångsättet.

Om någon vill ha Anivsningen PDF för motorbyte så maila mej och använd inte PM med dold E-post! 


Ni kan byta lager!
Detta behövs! lager (SKF eller FAG 608 2rs1). 2 stycken kostar ca 50kr-100kr.
Lödkolv, lödtenn samt loctitelim.

Motorn plockas ur enligt anvisningen (Det absolut krångligaste knUp fiR: _/-) Tålamod det går!

Plåtgaveln på motorn knackas försiktigt loss med hammare och en skruvmejsel, (dvs jämnt runt om och med små knackningar)
Då syns ett kretskort som har 3st lödpunkter samt ett par plastlåsningar som skärs bort med kniv.
Båda lagren byts och kretskortet löds tillbaka, (Tillverka eller låna en liten avdragare eller köp finns säkert på biltema)
Kontrollera att rotorn inte lossat från axeln, om den har det så tryck ned rotorn max vid återmonteringen och dra försiktigt upp den och limma mot axeln så att limmet rinner in längst axeln.
Limma tillbaka skölden.

Återmontera och njut av tystnaden!

Inga övriga kompletterade frågor om detta besvaras i Mail tex om det kärvat till sig eller om man inte förstår riktig, det blir bara jättejobbigt för mig.

Mvh/Bosse
[/quote


En fråga bara jag har fått uppgifter på att lagerna går sönder i fläktmotorerna pga galvaniska strömar och att ett lagerbyte kan beräknas hålla i ca 2 år

Enl. samma källa skulle dom nya motorerna vara lindade anorlunda

funderade lite på detta med galvaniska strömmar borde man i så fall inte kunna jorda fläktmotorn på något sätt efter lagerbyte

mvh
Skrivet av: Harken
« skrivet: 01 januari 2007, 15:50:52 »

Tänk

Fast om man inte korrekturläser blir det Fänk
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 01 januari 2007, 14:09:41 »

Ja Fänk då?
Skrivet av: Harken
« skrivet: 01 januari 2007, 14:06:19 »

Fänk vad rik du skulle vara om fjädrar var av guld studs
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 01 januari 2007, 13:56:25 »

Bosse!

Du får skaffa dig ett sådant där telefonnummer som dom som säljer telefonsex har. Tänk att få 19 kr minuten fär att stöna litet och låtsas att du byter lager...

Du kan nog tjäna en del.

Sen kan du ha ett annat nummer för vacuumsugning av H16!

God fortsättning på dig och alla andra!

Japp! Jag skulle väga miljoner om fett vore guld, eller äga om någon ville betala för värdelöst vetande, tiden är ur led, tiden är ur led, tiden är ur led, köp och släng.   
Skrivet av: Harken
« skrivet: 01 januari 2007, 13:46:15 »

Bosse!

Du får skaffa dig ett sådant där telefonnummer som dom som säljer telefonsex har. Tänk att få 19 kr minuten fär att stöna litet och låtsas att du byter lager...

Du kan nog tjäna en del.

Sen kan du ha ett annat nummer för vacuumsugning av H16!

God fortsättning på dig och alla andra!
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 01 januari 2007, 07:53:10 »

Eftersom många "hela tiden" skriver till mig och frågar om hur man gör samt vill ha anvisning om demontering så följer här kortfattat tillvägagångsättet.

Om någon vill ha Anivsningen PDF för motorbyte så maila mej och använd inte PM med dold E-post! 


Ni kan byta lager!
Detta behövs! lager (SKF eller FAG 608 2rs1). 2 stycken kostar ca 50kr-100kr.
Lödkolv, lödtenn samt loctitelim.

Motorn plockas ur enligt anvisningen (Det absolut krångligaste knUp fiR: _/-) Tålamod det går!

Plåtgaveln på motorn knackas försiktigt loss med hammare och en skruvmejsel, (dvs jämnt runt om och med små knackningar)
Då syns ett kretskort som har 3st lödpunkter samt ett par plastlåsningar som skärs bort med kniv.
Båda lagren byts och kretskortet löds tillbaka, (Tillverka eller låna en liten avdragare eller köp finns säkert på biltema)
Kontrollera att rotorn inte lossat från axeln, om den har det så tryck ned rotorn max vid återmonteringen och dra försiktigt upp den och limma mot axeln så att limmet rinner in längst axeln.
Limma tillbaka skölden.

Återmontera och njut av tystnaden!

Inga övriga kompletterade frågor om detta besvaras i Mail tex om det kärvat till sig eller om man inte förstår riktig, det blir bara jättejobbigt för mig.

Mvh/Bosse

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!