Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?  (läst 1101 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glebster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« skrivet: 22 september 2023, 10:08:32 »
Hej,

Har precis installerat en ny Bosch 7800i bergvärmepump och har lite funderingar på hur jag får värmesystemet att fungera på bästa sätt.

Ovanvåning:   golvvärme utan shunt
Bottenplan:    golvvärme med shunt och separat cp (shunten är ett historiskt arv jag är beredd att ändra på)
Källare:          radiatorer (endast stödvärme)

Pumpen ska mata samtliga tre våningar med lågtemp, så shunten på bottenplan är mot denna bakgrund egentligen onödig.

Pumpen har en inbyggd cirkulationspump för värmesidan men manual belyser ett eventuellt behov av extern cirkpump för 16 kW-modellen;

”Max. externt tillgängligt tryck vid nominellt flöde (golvvärme) 10 kPa - överväg extern cirkulationspump i installationen”

1.   Hur vet jag om extern cirkpump verkligen krävs?
2.   Om det krävs, hur vet jag vilken kapacitet den externa cirkpumpen ska ha och ska den installeras i serie med befintlig?
3.   Vinner jag något på att behålla shuntgrupp och cp på bottenplan? En tanke är att koppla bort denna shunt och vid behov montera dess cirkpump som hjälp på huvudslingan istället.

Vore tacksam för support!  :)

Mvh,

Filip
« Senast ändrad: 22 september 2023, 10:34:02 av Glebster »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« Svar #1 skrivet: 23 september 2023, 09:48:55 »
Den enkla lösningen är att sätta en shunt på golvvärmen på ovanvåningen.
Det normala är att den våningen behöver lite mindre värme än bottenplan och då kan du med shunten justera in detta.
Sen har du då möjligheten att justera in alla 3 våningar efter behov, den inbyggda cirkpumpen ska klara att försörja 2 shuntar + källarplan, du justerar då in kurvan efter källarens behov, och denna temperatur borde även funka för golvvärmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« Svar #2 skrivet: 23 september 2023, 11:27:23 »
Med shunt menar du en shuntgrupp med cirkpump även på ovanplan eller hur?
En annan ide kan vara att koppla på fördelaren uppe parallellt med den fördelare som finns i markplan som redan har cirkpumpen på plats.
Du klarar dig troligen med ett betydligt lägre flöde i golvvärmen uppe, eftersom det planet delvis värms av våningen under.
Nackdelen med bara en cirkpump för båda fördelarna är att du kan få lite ojämnt varma golv på ovanvåningen, det lägre flödet gör att slingorna kan bli "kalla" i slutet.

Bäst funktion får du nog med en shuntgrupp på varje plan med golvvärme, med var sin cirkpump, då kan du justera in så du får rätt flöde i slingorna, och rätt mängd energi in/ut ur shuntgrupperna på de två planen.

Radiatorerna i källaren behöver troligen högst temp, så kurvan får ställas in så att dessa radiatorer har tillräcklig effekt när ni vill ha varmt där, och så shuntar du ned golvvärmen i de två övre planen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« Svar #3 skrivet: 23 september 2023, 13:47:50 »
Det en del faktorer att spela med. Att ha samma pump till GV uppe kan bli så att flödet inte räcker. Hur ser det ut det du  har, hur mång slingor på mellanplan och hur många på ÖB. VP ska ställas in för källaren om du ska ha varmt där, om inte så går det med temp för GV. Troligtvis är det bara en primärpump för allt och en shunt för GV på mellanplan. Det som kan hända med både raddar och GV, är att någon stjäl flöde från annan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« Svar #4 skrivet: 23 september 2023, 17:18:07 »
Med shunt menar du en shuntgrupp med cirkpump även på ovanplan eller hur?


Jepp, stämmer det, shuntgrupp (inklusive egen CP) menade jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Glebster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« Svar #5 skrivet: 25 september 2023, 08:17:31 »
Tack för svar!

Den enkla lösningen är att sätta en shunt på golvvärmen på ovanvåningen.
Det normala är att den våningen behöver lite mindre värme än bottenplan och då kan du med shunten justera in detta.
Sen har du då möjligheten att justera in alla 3 våningar efter behov, den inbyggda cirkpumpen ska klara att försörja 2 shuntar + källarplan, du justerar då in kurvan efter källarens behov, och denna temperatur borde även funka för golvvärmen.

Ja, det är nog den logiska vägen framåt, om det behövs en extra cirkpump. Historiskt har vi dock haft problem att värma ovanvåningen och inte bottenplan men det kan hänga samman med den gamla vpn och dess konfiguration. Får bli lite test och analys när det är dags att dra igång systemet inför vintern.
« Senast ändrad: 25 september 2023, 08:47:21 av Glebster »

Utloggad Glebster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« Svar #6 skrivet: 25 september 2023, 08:20:31 »
Med shunt menar du en shuntgrupp med cirkpump även på ovanplan eller hur?
En annan ide kan vara att koppla på fördelaren uppe parallellt med den fördelare som finns i markplan som redan har cirkpumpen på plats.
Du klarar dig troligen med ett betydligt lägre flöde i golvvärmen uppe, eftersom det planet delvis värms av våningen under.
Nackdelen med bara en cirkpump för båda fördelarna är att du kan få lite ojämnt varma golv på ovanvåningen, det lägre flödet gör att slingorna kan bli "kalla" i slutet.

Bäst funktion får du nog med en shuntgrupp på varje plan med golvvärme, med var sin cirkpump, då kan du justera in så du får rätt flöde i slingorna, och rätt mängd energi in/ut ur shuntgrupperna på de två planen.

Radiatorerna i källaren behöver troligen högst temp, så kurvan får ställas in så att dessa radiatorer har tillräcklig effekt när ni vill ha varmt där, och så shuntar du ned golvvärmen i de två övre planen.

Precis som du är inne på blir det nog bäst att kunna justera varje våningsplan separat utan (för stor) inbördes påverkan.

Eftersom vi i nuläget bara använder källaren för förvaring tänkte jag i första steget ställa kurvan efter ovanvåningen, shunta bottenplan och så får källaren bli vad den vill och bara agera någon slags grundvärme.

Utloggad Glebster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« Svar #7 skrivet: 25 september 2023, 08:22:38 »
Det en del faktorer att spela med. Att ha samma pump till GV uppe kan bli så att flödet inte räcker. Hur ser det ut det du  har, hur mång slingor på mellanplan och hur många på ÖB. VP ska ställas in för källaren om du ska ha varmt där, om inte så går det med temp för GV. Troligtvis är det bara en primärpump för allt och en shunt för GV på mellanplan. Det som kan hända med både raddar och GV, är att någon stjäl flöde från annan.

Håller med och det var egentligen min grundfråga; hur vet jag om den inbyggda pumpen inte räcker till för ovanplan?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« Svar #8 skrivet: 25 september 2023, 09:32:43 »
Det skulle förvåna mig om den inte räcker till, den ska ju vara designad att kunna mata ut 16 kW med 10 graders deltaT 55/45.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Glebster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« Svar #9 skrivet: 25 september 2023, 10:20:13 »
Det skulle förvåna mig om den inte räcker till, den ska ju vara designad att kunna mata ut 16 kW med 10 graders deltaT 55/45.

Är helt inne på samma linje men varför har de då valt att lägga till följande brasklapp i manualen?;

”Max. externt tillgängligt tryck vid nominellt flöde (golvvärme) 10 kPa - överväg extern cirkulationspump i installationen

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« Svar #10 skrivet: 25 september 2023, 10:59:35 »

Golvvärmen är designad för ett delta på 5° d.v.s. du behöver dubbla flödet i jämförelse flödet till radiatorer.

Har du en shunt till golvvärmen, så blir det ju per automatik en cirkpump efter shunten.

Utloggad Glebster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« Svar #11 skrivet: 25 september 2023, 12:35:26 »
Golvvärmen är designad för ett delta på 5° d.v.s. du behöver dubbla flödet i jämförelse flödet till radiatorer.

Ok, låter logiskt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« Svar #12 skrivet: 26 september 2023, 08:01:07 »
I ett hus med 100% golvvärme kan man tänka sig att köra hela anläggningen med högt flöde och klara sig med bara den inbyggda pumpen, men då hänger det lite på hur man dimensionerat stammarna, och hur långa golvvärmeslingor man dragit, det kan bli för mycket för den inbyggda cirkpumpen.

Samtidigt så kan man nog öka COP på anläggningen med minst 5% om man kör lågt deltaT över värmepumpen, 5 grader istället för 10 grader, så om det går så är det en skapligt stor fördel.
Detta bör man dock ta hänsyn till när man dimensionerar systemet så att rörsystemet inte blir överbelastat av ett onormalt högt flöde.

Min bild av hur det ser ut i praktiken efter att ha sett på otaliga loggkurvor under årens lopp är att de flesta verkar köra med någon form av kompromiss, där man har ca 6-7 grader deltaT över värmepumpen nästan oberoende av om det är golvvärme eller radiatorer.
Hur bra detta är för radiatorsystemen tvistas det om, vissa hävdar att det på sikt kan leda till onormalt slitage och resultera i läckage på utsatta ställen - men än så länge verkar det i alla fall inte skrivas om något sådant så vitt jag kan bedöma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Glebster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« Svar #13 skrivet: 26 september 2023, 10:47:06 »
I ett hus med 100% golvvärme kan man tänka sig att köra hela anläggningen med högt flöde och klara sig med bara den inbyggda pumpen, men då hänger det lite på hur man dimensionerat stammarna, och hur långa golvvärmeslingor man dragit, det kan bli för mycket för den inbyggda cirkpumpen.

Samtidigt så kan man nog öka COP på anläggningen med minst 5% om man kör lågt deltaT över värmepumpen, 5 grader istället för 10 grader, så om det går så är det en skapligt stor fördel.
Detta bör man dock ta hänsyn till när man dimensionerar systemet så att rörsystemet inte blir överbelastat av ett onormalt högt flöde.

Min bild av hur det ser ut i praktiken efter att ha sett på otaliga loggkurvor under årens lopp är att de flesta verkar köra med någon form av kompromiss, där man har ca 6-7 grader deltaT över värmepumpen nästan oberoende av om det är golvvärme eller radiatorer.
Hur bra detta är för radiatorsystemen tvistas det om, vissa hävdar att det på sikt kan leda till onormalt slitage och resultera i läckage på utsatta ställen - men än så länge verkar det i alla fall inte skrivas om något sådant så vitt jag kan bedöma.

Intressant. I mitt fall är stammarna 25 mm. Snittlängden på golvvärmeslingorna är ca 80m på bottenplan och 70m på ovanplan, 20mm slang i båda fall. Varför fungerar inte samma lösning om man även har en radiatorkrets parallelt? Hur styr man VPns inbyggda cirkpump på en Bosch?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Extern cirkpump till ny Bosch 7800i 16kW?
« Svar #14 skrivet: 26 september 2023, 13:02:49 »
Min bild av hur det ser ut i praktiken efter att ha sett på otaliga loggkurvor under årens lopp är att de flesta verkar köra med någon form av kompromiss, där man har ca 6-7 grader deltaT över värmepumpen nästan oberoende av om det är golvvärme eller radiatorer.

Det säger ju inget om vilket deltaT det är över golvvärmen eller radiatorerna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!