Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: första försöket...  (läst 3937 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
första försöket...
« skrivet: 28 november 2011, 23:38:35 »
hej
ville bara visa första helt egna försöket...eget skaft å egen tillverkat blad....
skar ut bladet ur en gammal sågklinga ...e lite för mjukt men det ska gå värmehärda så det blir hårdare
började å skulle rödglögga bladet,men fick slut gasol i brännaren ...grrrrr

så ser den ut....inte riktigt klar måste limma in bladet i skaftet å göra front plattan fram ..har fått tag på 3mm rostfritt som ska poleras,tror det kommer å bli riktigt fint ...
tycker jag fått till fin linje i kniven :D

bdw
man rödglöggar bladet med gas å kyler det i olja för å härda det...finns det nån här som vet om det bara går att glögga 1cm längst ner på bladet där eggen ska va??? vill inte härda hela bladet då jag misstänker att det blir stadigare om ryggen på bladet är normalhärdat dvs segare än eggen...
« Senast ändrad: 28 november 2011, 23:49:48 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: första försöket...
« Svar #1 skrivet: 29 november 2011, 16:19:23 »
hi
uppdatering fick anvönning för vedkaminen ...slängde in mitt test blad i kolbädden några min så det blev rött...tog ut det å kylde i olja ....verkar funka bladet blev betydligt hårdare .det går betydligt sämmre å fila bladet pga att det har blive hårt å man hör då man filar på bladet att det är hårdare....
ska göra ett seriösare test med nån spillbit senare å se hur hårt det går att härda på järnbiten...
fick även ett tipps om ett ämmne man la på bladet för att ythärda stålet...men jag tror det bir lite för häftigt
men jag tror fortfarande på iden med att egghärda bladen ...rödglöggar man 1 cm på bladet så räcker det ju en manns livstid....går ju å slipa om 1000x
« Senast ändrad: 29 november 2011, 16:22:52 av Dr Chun-Lan »

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: första försöket...
« Svar #2 skrivet: 29 november 2011, 22:09:54 »
Har ett visst eget intresse av knivar och stål.
Här har jag snott i hop lite som kanske kan vara av nytta...
(betoning på snott ::))

Material.
Stål har en kolhalt över 0,4% och kan härdas. Järn har en lägre kolhalt och kan inte härdas.
Är materialet järn eller stål? Härda en bit av materialet, försök sedan fila det med en gammal fil. Halkar den bara, så är det stål, annars är det järn. Inga problem, eller hur?

Härdning.
Enkelt uttryckt härdar man genom att värma upp stålet till ljust eller mörkt körsbärsrött, sedan doppa ned i en plåtburk med olja eller vatten. Det går bra med motorolja, matolja eller linolja. Värm oljan före härdningen(temperaturen kan vara allt från 25-75 grader). Det ryker kraftigt när man doppar ned föremålet, och ibland kan oljan ta eld - ingen fara, kväv elden med en filt eller liknande. Doppa ner den glödande delen av föremålet i burken, rör om i någon halvminut. När föremålet har samma temperatur som härdvätskan är härdningen klar.
Vatten går också att använda. Värms upp till 30-40 grader, doppa ned och rör om 5-10 sek. Detta sätt ger större påfrestningar på stålet och ett hårt stål. Saltvatten (10-15% salt) ger ett ännu hårdare stål.

Anlöpning.
Ett härdat stål blir sprött och ömtåligt. Det måste bli segare, vilket man gör genom att värma upp det till 225-300 grader. Ett blankt stål reagerar då med färgförändringar som påminner om bensin på en vattenyta.
Olika stål kan kräva olika temperaturer, och olika redskap kräver också olika temperaturer.
Hur gör man nu? Jo, först skall ytan som skall anlöpas putsas blank. Gör det med sandpapper eller smärgelduk.
Rent praktiskt kan men sedan anlöpa på flera sätt, varav den enklaste är att sätta på en spisplatta på högsta värme och sedan trycka föremålet mot plattan. Efter några minuter ser man färgskiftningarna. Vänd föremålet då och då.

Efterbehandling.
Föremål kan efterbehandlas på olika sätt, både för att få annan yta och för att skydda det.
Man kan svärta - föremålet värms upp till ca 300 grader (blått) och sedan stryker man på linolja med en trasa. Gör det flera gånger och det blir en fin djupsvärta. Tänk på att ev. anlöpning bör göras efter svärtning, i omvänd ordning försvinner anlöpningen.


//2000

Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: första försöket...
« Svar #3 skrivet: 29 november 2011, 23:34:19 »
På 60-talet när jag jobbade på smidesverkstad var där en smed som smidde och härdade huggmejslar. Jag tror mig minnas att han smidde stålet till rätt form, satte det att svalna i en spann sand, glöddgade eggen samt doppade den i linolja. Huggmejseln får inte vara för hård utan det är enbart eggen som skall vara hård. Så jag tror du måste värma hela bladet men mest eggen. Sedan är det ju bara eggen som skall kylas snabbt, den där cm, går kanske att pensla på oljan. Reserverar mig mot ev felaktigheter, det är ju som sagt ett tag sedan.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: första försöket...
« Svar #4 skrivet: 29 november 2011, 23:58:38 »
hej
tack för svaren..joo tror ochså det att eggen ska kylas snabbare än resten för å få stålet hårdare

tror tyvär enda sättet e å pröva sig fram tills man hittar nått som funkar,va ner å kortade av bladet lite då jag inte vill ha det längre än ca 70mm ...å då prövade jag att göra en liten tapp av matrealet å bryta den för å se hur sprött det har blive å den small av ganska fort,iofs så va den inte grov men jag vet skälv att förr ha den biten gått bryta i vinkel utan att gå av stålet va ganska mjukt innan så det har blive hårdare....
sen gäller det bara att komma på hur mycket å hur länge jag ska härda det för å få bra blad....
kommer att testadet jag har nu å se om jag måste öka eller minska härdningen då jag ej har nån maskin för å testa hårdheten på bladet...
jag e ju utbildad svetsare i grund å botten så lite av dettta har man pysslat med förr a:gl
men inte seriöst...
måste nog dra i väg till röjar kompisen som är knivsmed på riktigt för å få lära mig lite mer....

om nu klingorna från röjsågen funkar e det lite synd att man inte sparat några klingor,har väl averkat ett 100tal genom åren....misstänker att det ändå inte är så stora problem å få tag på gammla vedkap å röjsåg klingor ändå....har typ 6-7 st hemma ...enda felet är ..det tar en jäkla tid å göra dom + att färdiga blad e billiga....100-200kr för riktigt bra blad...jag står inte å fantiserar nå mycket för 100kr,dom bladen e ju klara i princip å av bra kvalite...
men det hjälps inte vetskapen av att skälv tillverkat hela kniven e faktiskt skoj,att man vet att man fixar å göra det....
återkommer med ett kort på kniven då den håller på å va klar...

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: första försöket...
« Svar #5 skrivet: 30 november 2011, 02:05:15 »
Inte härda för hårt.
Du vill inte att det ska va som ett rakblad utan mjukare för att inte spricka.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: första försöket...
« Svar #6 skrivet: 30 november 2011, 08:01:15 »
Inte härda för hårt.
Du vill inte att det ska va som ett rakblad utan mjukare för att inte spricka.

nää instämmer fullt ut ett hårt blad är bara bra på en sak att hålla skärpan länge,men det är jävligare å slipa kniven går lättare av mm mm
en blöt kniv är lättare å få riktigt vass men tappar skärpan lättare men håller bättre då den e segare
har hafft en kniv från ett kallsåg blad å visst den va väldigt vass å bra men ett hvette å slipa + att då den gick av va det som över...kallsåg bladet va väldigt skarpt,ska man jobba med sånna blad måste dom "avhärdas" rejält...
här e ett kort på första testet.....

så hälldre ett för mjukt blad som går att vässa ofta än ett hårt som går av...
här e ett kort på den sista kniven..med "mitt" blad
« Senast ändrad: 30 november 2011, 13:05:33 av Dr Chun-Lan »

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: första försöket...
« Svar #7 skrivet: 30 november 2011, 19:34:38 »
Här är min 14-årige sons första försök. Mörkt och ljust trä med aluminiun mellan och ett färdigt blad som han slipat om.
Nåja någon liten gen verkar ju ha gått i arv i alla fall...

Lite synd att han använder den som universalverktyg till moppen...

Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: första försöket...
« Svar #8 skrivet: 30 november 2011, 21:16:49 »
ser riktigt bra ut ... å joo tyvär så annvänds ju knivar till allt utom det som dom e tänkta till
fast visst e det det man har kniven till ?? för å använda den a:gl

tilllägg...
va å hälsade på kompisen som är smed....å visade upp min kniv å mina blad :D
han kollade lite å testade fila lite på bladen å sa tillslut..att dom duger gott som bruksknivar
bladen va lite för mjuka i härdningen...men då håller dom....

bad snällt att han skulle putsa å polera upp min kniv på hanns maskiner bara för å kolla om det gick få bättre bett i bladet...oj satan kniven blev jättevass efter han kört bladet en sväng med lumpskivan å nå polermedel ...så jag e då nöjd
har ju inte spenderat mer än nån dag med å testa om det funkar å göra egna blad... a:gl
« Senast ändrad: 01 december 2011, 15:02:12 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!