Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering Ute och Innedel  (läst 2728 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Placering Ute och Innedel
« skrivet: 30 juni 2016, 14:52:24 »
Jag funderar på att köpa LL pump. Skälet är att jag endast har direktverkande el och är inte sugen på att investera i rör i en så pass liten fastighet. Jag har 100kvm ca med en centralt placerad braskamin som kan ge 9000KW värme (enligt Dovre). Eldar jag så hårt blir vi dock grillade. Värmen från den är inga problem, men det är inte alltid vi eldar i den, t.ex under nätterna.
Som det är nu har vi 3 radiatorer i vardarsrummet, under fönster bakom soffan samt under fönster vid matbordet. I köket finns ingen uppvärmning eftersom den öppna lösningen där har skapat ett suveränt stilla självdrag som cirkulerar från den "kallare" delen av huset - där sovrummen är genom vardagsrummet, där den värms upp och stiger så att den drar genom kök, svänger tillbaka igen och passerar genom hallen för att gå ut genom badrummets paxfläkt. (luftar även när den inte är igång alltså).
Badrum och hall har golvvärme, men den i hallen är bara igång på vintern när det är kall-kallt.
Jag vill med anledning av detta gärna sätta en luftpump i vardagsrummet mellan soffan och altandörrarna. Jag funderar både över golv samt tak modell; Jag tror att en golvmodell hade haft mest effekt på självdraget, men jag är rädd för att den ska blåsa en i huvudet när man går förbi, eller sitter vid matbordet. Jag vill ju att den ska samverka med braskaminen när jag eldar. Mitt problem här är att eftersom jag har så fint cirkulationsdrag så blir det skiktad värme i rummet. Den svalare luften från sovdelen glider ju in längs golvet och sitter man i soffa så upplevs rummet som svalt eftersom värmen ligger i taket.


Ett annat problem blir dÃ¥ att utedelen hamnar ute pÃ¥ trädäcket. Jag vill absolut ha utedelen fristÃ¥ende eftersom hela huset är av trä och jag vill inte ha stomljud. Alternativ här kan vara en jätteställning som stÃ¥r pÃ¥ marken genom  ett hÃ¥l utskuret i altanen? Jag tror altanen ligger 4-500mm ovan mark.
Runt hörnan kan den inte stå, där är ett stuprör samt sen glasparti-
« Senast ändrad: 30 juni 2016, 15:05:00 av Axi »
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering Ute och Innedel
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2016, 15:29:51 »
Om vedkaminen är pÃ¥ 9000KW brinner nog stugan upp! Kanske 9 kW med bra kamin som eldas rejält? Jag skulle placera innerdelen en bit bort till höger om soffan istället sÃ¥ luftdraget kommer bort ifrÃ¥n där man sitter. GÃ¥r säkert att sätta ett markstativ pÃ¥ trädäcket. Finns även bra stÃ¥lfjäderdämpare som minskar vibrationerna. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Placering Ute och Innedel
« Svar #2 skrivet: 06 juli 2016, 13:49:26 »
Haha!
Ja, ibland går det snabbt när man skriver. 9kw ja..
Nackdelen med att ha den där är att det är precis i vinkeln där man går rätt mycket. Argumentet med att få bort luftdraget från sittplatsen är helt korrekt å andra sidan.
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Utloggad Fatii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering Ute och Innedel
« Svar #3 skrivet: 12 juli 2016, 20:35:27 »
Lyckades göra en rund ring pÃ¥ bilden me rött öga reducering..  ^-^
 Iaf tanken min va att riva/flytta KK sätt väggmodell (i omrÃ¥det cirkeln är) som har swing vänster/höger sÃ¥ täcker du mest, kan ju va gött en varm sommar Ã¥ kyla mot sovrummen me..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering Ute och Innedel
« Svar #4 skrivet: 13 juli 2016, 08:18:06 »
Vad använder ni "RUM" till?
Är det egentligen ett till sovrum som ni tagit bort väggen på?
Din tanke är nog inte så tokig, så länge ni inte skall använda det rummet till nåt annat.
Däremot undrar jag om du inte överdriver ventilationen ut via toaletten, det brukar vara extremt dåligt drag om man har ett hus utan mekanisk ventilation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering Ute och Innedel
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2016, 10:17:24 »
Med den placeringen av innedelen (gul) kommer du troligen inte få någon glädje av varken värme eller kyla i sovrummen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!