Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kärvande växlingsventil  (läst 2046 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nikolausv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kärvande växlingsventil
« skrivet: 03 maj 2019, 23:19:34 »
Hej

Jag har en thermia duo som börjar uppföra sig konstigt. Misstänker att växlingsventilen är trasig. Jag tog bort elmotorn och försökte manövrörera ventilens stift men den sitter som berget. Ska man inte kunna trycka in det fjäderbelastade stålstiftet åtminstone några millimeter? Det sitter helt fast. Tacksam för tips.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kärvande växlingsventil
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2019, 23:37:44 »
Eller har den fastnat i intryckt läge?
Prova annars att demontera insatsen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nikolausv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kärvande växlingsventil
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2019, 00:15:49 »
Tack för svar. Jag testade faktiskt att försöka dra ut den med tång också. Jag tog inte i supermycket men den satt som berget. Tror att den fastnat i ytterläget. Var kan man köpa en ny växlingsventil till en Thermia Duo från 2004?

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Kärvande växlingsventil
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2019, 08:45:55 »
Det enklaste är väl att kontakta närmaste Thermia-återförsäljare.

Det finns också eftermarknadsventiler som har bättre funktion än den du har (om det är tex en Honeywell VC4012 som på min IVT från 2002). Det har skrivits en hel del om dessa eftermarknadsventiler här på forumet. Det är bara att söka

Att skriva in fabrikat och modell på Google ger säkert en hel del infallsvinklar vart du kan få tag på en ventil

Jag gick till IVTs återförsäljare och fick några utbytta ventiler från deras skrotlåda. Med dessa och den ventil som sitter på min pump kommer jag att klara mig många, många år framöver eftersom jag ungefär vart tredje år plockar isär ventilen, gör rent den och smörjer upp den med armaturfett. Om jag inte fysiskt känner att "pinnen" börjar gå trögt så upptäcker jag att det blir "konstiga" grafer på min temperaturloggning. Fast oftast låter jag det inte gå så långt utan jag smörjer upp ventilen som ett förebyggande underhåll redan innan den börjar gå trögt. Nu när jag gjort jobbet några gånger tar det inte mer än totalt kanske en timme eller drygt det.
« Senast ändrad: 04 maj 2019, 08:48:54 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Nikolausv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kärvande växlingsventil
« Svar #4 skrivet: 04 maj 2019, 13:02:22 »
Tack för många bra tips! Hur demonterar man växlingsventilen? antar att det kommer rinna en massa vatten och att man måste urlufta systemet efteråt? Bör man byta elmotorn till ventilen samtidigt? Antar att den tagit stryk när ventilen kärvar.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kärvande växlingsventil
« Svar #5 skrivet: 04 maj 2019, 15:22:34 »
Lossa klämringskopplingarna så får du bort den. Ja, det kommer vatten allt från någon liter till massor. Allt beror på hur systemet är uppbyggt och hur man kan stänga av flödet.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Youji

  • Gäst
Youji
SV: Kärvande växlingsventil
« Svar #6 skrivet: 05 maj 2019, 06:19:22 »
Om du sätter tillbaka motorn(ställdonet) och så sitter det en arm på motorn så borde du kunna trycka armen nedåt.Det är mycket kraft för att kunna dra ner spaken men fungerar inte det så ta bort motorn och jag brukar ta en skruvmejsel och trycka hårt på stiftet uppe från några gånger så bruka det hjälpa.

Utloggad Nikolausv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kärvande växlingsventil
« Svar #7 skrivet: 05 maj 2019, 11:41:38 »
Det gick inte att rubba stiftet genom att trycka på elmotorns arm. Jag testade att ta bort motorn och banka på stiftet och det lossnade till slut. Nu funkar värmepupen igen :-) Jag vill ändå byta växlingsventilen och antar att man måste köpa via en återförsäljare?

youji

  • Gäst
youji
SV: Kärvande växlingsventil
« Svar #8 skrivet: 05 maj 2019, 15:35:45 »
Det gick inte att rubba stiftet genom att trycka på elmotorns arm. Jag testade att ta bort motorn och banka på stiftet och det lossnade till slut. Nu funkar värmepupen igen :-) Jag vill ändå byta växlingsventilen och antar att man måste köpa via en återförsäljare?
Din växelventil borde heta honeywell 4012 och då räcker det med att beställa insatsventilen VCZZ6000/u som du byter och verktyg följer med och är inga konstigheter att byta.Annars kan du köpa LK 525 växelventil som kostar runt 1800 att beställa och då ingår ventilhus och motor som är vridande istället men du skriver inte vilken storlek på pumpen så mät vilken diameter på rören du har 22mm eller 28mm.Allt går att beställa på nätet och du kan byta allt själv.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Kärvande växlingsventil
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2019, 06:08:24 »
byt insatsen, gjort på några minuter. jag brukar släppa systemtrycket på säven, sen lossar jag insatsen och känner att den går lätt att dra upp och ner, sen är jag beredd med den nya, så jag drar upp den gamla, trycker i den nya och drar åt, så är det bara att fylla på tryck igen, och lufta litegrann, så är det klart.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!