Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?  (läst 16125 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bram62

  • Gäst
Bram62
DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« skrivet: 09 september 2013, 18:23:47 »
Hej,

Jag funderar på att köpa en IVT Nordic Invertor värmepump.Men jag blir lite tveksam nar jag har läst Folksam's skadestatistik angående deras pumpar.Över 2000 skadegörelse inom en 10 års period.De toppar listen!!

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/13/03/77/wkr0008.pdf

Har någon några funderingar kring detta ?

mvh,
Abraham

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« Svar #1 skrivet: 09 september 2013, 21:48:33 »
IVT är väl baserade på Sharp. Precis som Aermec, Bosch & Electrolux. Inget som ligger i toppskiktet av kvalitet & tillförlitlighet, enligt min amatörmässiga VP-kännedom.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« Svar #2 skrivet: 09 september 2013, 21:49:48 »
StÃ¥r det hur mÃ¥nga vp dom sÃ¥lt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Bram62

  • Gäst
Bram62
SV: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« Svar #3 skrivet: 09 september 2013, 23:00:07 »
IVT är väl baserade på Sharp. Precis som Aermec, Bosch & Electrolux. Inget som ligger i toppskiktet av kvalitet & tillförlitlighet, enligt min amatörmässiga VP-kännedom.

ok,jag trodde att IVT var 'top of the bill' för att deras pumperna är tillverkad i Sverige och dom ge ett 10 års garanti.

Bram62

  • Gäst
Bram62
SV: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« Svar #4 skrivet: 09 september 2013, 23:09:18 »
StÃ¥r det hur mÃ¥nga vp dom sÃ¥lt  Sc:,h
Nej,inget information om hur många dom har sålt,men titta man på LG's statistik är det bara 60.Kan inte tro att IVT har såld 35 gånger mera VP' an LG...Eller ?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« Svar #5 skrivet: 09 september 2013, 23:33:08 »
ok,jag trodde att IVT var 'top of the bill' för att deras pumperna är tillverkad i Sverige och dom ge ett 10 års garanti.

10 år är väl bara på kompressorn.
På övrigt är det 6 år under förutsättning att man gör deras service år 3 och år 5 efter installation.
Borde kanske räcka med en obligatorisk service då dom troligen inte är gratis !

IVT tillverkar inte sina luft/luft i Sverige, vet dock inte om det fortfarande är Sharp som tillverkar dessa som det var för ett par år sedan ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« Svar #6 skrivet: 10 september 2013, 07:00:57 »
Hej,

Jag funderar på att köpa en IVT Nordic Invertor värmepump.Men jag blir lite tveksam nar jag har läst Folksam's skadestatistik angående deras pumpar.Över 2000 skadegörelse inom en 10 års period.De toppar listen!!

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/13/03/77/wkr0008.pdf

Har någon några funderingar kring detta ?

mvh,
Abraham

Eftersom det inte står hur många VP respektive tillverkare säljer så är den statistiken i princip helt oanvändbar.
Dessutom blir den ännu mer missvisande eftersom de som köper billiga budgetpumpar inte så ofta kontaktar försäkringsbolaget när dom går sönder. De som säljer dyrare pumpar har oftast ett upplägg där man skall gå via försäkringsbolaget och sen har VP-tillverkaren en ytterligare försäkring som täcker åldersavdrag och självrisk. Därför hamnar dom alltid i Folksams statistik när nåt händer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« Svar #7 skrivet: 10 september 2013, 08:42:23 »
När det gäller luft/luft värmepumpar så är det väl inte direkt många som använder försäkringar av dom större kända märkena ?

Mitsubishi Electric, Panasonic , Toshiba , Fujitsu , Daikin , Electrolux , IVT och LG har vad jag vet minst 5 års garanti och ingen försäkringslösning såvida den kommer via tillverkare/generalagenter från Sverige och deras återförsäljare.

Kommer bara på att Bosch använder någon typ av försäkring där man ska blanda in sin hemförsäkring men det kanske finns fler ?

Finns eller fanns nätföretag som sålde några av ovanstående med en tilläggsförsäkring då dom paralellimporterar
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« Svar #8 skrivet: 11 september 2013, 09:02:15 »
Som det ser ut på IVT idag så ger de garanti upp till 6år (1service krävs) på komplett enhet samt 10år på kompressor (ytterligare service behövs), vad jag kunde uttyda på http://www.ivt.se/pages/page.asp?lngID=409&lngLangID=1
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« Svar #9 skrivet: 11 september 2013, 17:51:34 »
Läser du det finstilta under garantitabellen så står det service vid år 3 och 5 till priset av ca 1500:-
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« Svar #10 skrivet: 12 september 2013, 11:56:10 »
IVT har en försäkringslösning som dom kallar garanti, innebär att om du får ett mindre fel som kostar mindre än din självrisk på villaförsäkringen så får stå för kostnaden själv. Sen så är ju inte Bosch/IVT luft-luft speciellt bra, försök hitta nåt Scop värde på dom den som kan.

Sverigepumparna har ju ialla fall sex års total garanti om du servar pumpen inom 36 månader.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« Svar #11 skrivet: 12 september 2013, 16:34:15 »
Nog har väl IVT en normal garanti dom första 6 åren vad jag kan se !
Däremot använder Bosch en försäkringslösning

Är det nya modeller sÃ¥ ska det finnas SCOP  angivet men det kanske inte har kommit nÃ¥gon ny modell pÃ¥ ett tag.

Gissat att du Robot74 säljer Sverigepumpar  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Bram62

  • Gäst
Bram62
SV: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« Svar #12 skrivet: 12 september 2013, 20:38:48 »
Tack för alla information.Jag fick åckså ett svar från IVT.Dom påstå att i 2006 hade några kvalitetsproblem med fläktmotorn i innedelen.Men nu är allt bra igen.Jag fick en bra erbjudande från dom och ska nappa på.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« Svar #13 skrivet: 12 september 2013, 21:00:45 »
Fläktmotorproblem hade nog nästan alla märken mellan 2004-2007 då det troligen var en och samma tillverkare av dessa fläktmotorer.

Har inte hört nÃ¥got ont om IVT men det finns nÃ¥gra som jag sett där luckan viks framÃ¥t/nerÃ¥t och jag trodde först luckan var trasig dÃ¥ det sÃ¥g sÃ¥ konstigt ut  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

harleymaniac

  • Gäst
harleymaniac
SV: DÃ¥lig kvalitet IVT pumpar ?
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2013, 19:33:28 »
Det som ser "konstigt ut" är IVT pumparnas "coanda" lösning . Förövrigt är scop 4,3 på deras 12 PHR-N

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!