Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slang till utedel för Atria  (läst 5391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
Slang till utedel för Atria
« skrivet: 04 juli 2011, 10:19:50 »
Hej på er *vinkar*

Ska under veckan hämta en Thermia Atria 8kw och har lite funderingar kring placering och installation av utedelen.
Efter vad jag förstått så låter utedelen en del och vårat sovrum vetter mot den sidan som utedelen ska stå så har jag tänkt montera den ca 15m från vårat hus och ställa den mellan garaget och skogen.
Slangen till utedelen kommer behöva grävas ner 5m mellen vårat hus och vårat garage och resten av biten monterar jag över mark på garageväggen för att lättare kunna isolera rören.
Min fundering är, måste jag ha kulvert de 5m som ligger i mark för att slippa förluster vid avfrostnig? Har förstått att pumpen kör avfrostning tills returen på KB är 11 ºC och om slangen då ligger i kall mark lär det ju ta längre tid för avfrostning eller är det försumbara förluster?
Man kanske skulle kunna lägga KB-slangarna i typ dagvattenrör den biten som ligger i mark och göra en fuskkulvert som duger till ändamålet?
Alla tips är välkomna! Ska försöka hinna montera pumpen under semestern :)

//snuppesno

Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Slang till utedel för Atria
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2011, 13:40:12 »
Köldbärarslangarna måste du väl isolera oavsett om dom ligger i mark? Marken kan ju vara betydligt kallare än luften, särskilt på sommaren? Ja, jag är inte helt insatt i hur det fungerar, men jag tycker det låter som en självklarhet att man måste ha mediet som transporterar värme isolerat mot omgivningen så fort omgivningen är kallare...
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Slang till utedel för Atria
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2011, 14:07:21 »
Köldbärarslangarna måste du väl isolera oavsett om dom ligger i mark? Marken kan ju vara betydligt kallare än luften, särskilt på sommaren? Ja, jag är inte helt insatt i hur det fungerar, men jag tycker det låter som en självklarhet att man måste ha mediet som transporterar värme isolerat mot omgivningen så fort omgivningen är kallare...

Ja du har nog helt rätt är jag rädd.
Jag tänkte att värmen som avges till marken vid avfrostning kanske återvinns i viss mån från marken till KB vid vanlig drift igen men men, är nog lika bra att inse att det är isolering som gäller.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Slang till utedel för Atria
« Svar #3 skrivet: 04 juli 2011, 14:10:05 »
Problemet är ju att under sommaren lär väl köldbäraren få avsevärt högre temperatur än marken (eller?) och på så sätt ha förluster hela tiden vid normal drift. Men jag kanske har fel? Det brukar jag ha..
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Slang till utedel för Atria
« Svar #4 skrivet: 04 juli 2011, 14:28:50 »
Problemet är ju att under sommaren lär väl köldbäraren få avsevärt högre temperatur än marken (eller?) och på så sätt ha förluster hela tiden vid normal drift. Men jag kanske har fel? Det brukar jag ha..

Jag tror du har rätt faktiskt, är nog mest att jag hade hoppats på att slippa massa skarvar på KB slangarna. En granne håller på med solpaneler och gav ett tips på hur man gör en egen kulvert. Han sa att man kan linda isolering kring slangarna, binda ihop löst med ståltråd och köra igenom slangarna i ett dagvattenrör eller dyligt, sedan släpper man på ståltråden så sväller isoleringen ut mot rörväggarna. Visst, ingen deluxkulvert med 10 w/m i förlust men med de förhållande vis låga tempskillnaderna mot mark kanske det kan va värt att testa. Lär väl märkas om gräsmattan är grön året om annars ;D

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Slang till utedel för Atria
« Svar #5 skrivet: 04 juli 2011, 17:14:38 »
PÃ¥ en Atria sÃ¥ blir KB nästan 30- som värst.  Slangarna SKA vara fullgott isolerad.  Om du pular själv, det är VIKTIGT med blandningen av glykolen samt vilken typ av glykol.  Du kan köpa färdig avsedd för ändamÃ¥let av din Ã…F *vinkar*

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Slang till utedel för Atria
« Svar #6 skrivet: 04 juli 2011, 17:57:40 »
Borde det inte vara bra att ha dom oisolerade om dom är -30? Nej, jag tänker kanske fel...
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Slang till utedel för Atria
« Svar #7 skrivet: 04 juli 2011, 18:05:55 »
Ja det gör du tyvärr.  Ohhhh vad is det blir där dem gÃ¥r och det blir inte direkt kanon vid avfrostningen. 

Nej  isolerat Thumbsup :)

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Slang till utedel för Atria
« Svar #8 skrivet: 05 juli 2011, 23:00:44 »
Ok, tackar för alla svar Thumbsup

Isolerat blir det, blir 28 mm pem-slang och isolering hela vägen.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Slang till utedel för Atria
« Svar #9 skrivet: 05 juli 2011, 23:04:52 »
40 pem  tro mig Thumbsup

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Slang till utedel för Atria
« Svar #10 skrivet: 05 juli 2011, 23:15:05 »
40 pem  tro mig Thumbsup

Ujuj :o

Risk för flödesförluster med 28mm eller? Är väl 28 mm på pumpen vill jag minnas?
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Slang till utedel för Atria
« Svar #11 skrivet: 05 juli 2011, 23:31:29 »
40 pem  tro mig Thumbsup
Såg precis att det inte verkar finnas 28mm slang öht så nästa steg är ju 32.
Är ju ingen större skillnad i pris så om det är risk för problem med 32 så är det väl lika bra att smaska i med 40 direkt då.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Slang till utedel för Atria
« Svar #12 skrivet: 06 juli 2011, 15:59:10 »
40 pem  tro mig Thumbsup

Varför 40mm?
I thermias installationsmanual ska jag kunna ha en maximal slinglängd på 150 meter med pem 32, jag kommer hamna på 40 meter så jag har ju god marginal om man ska gå efter manualen?
Skiljer ju drygt 70 liter slangvolym mellan 32 och 40, lägre är väl bättre om man tänker på avfrostningen, mindre vatten som ska värmas upp eller är jag fel ute? (räknat på yttermåttet så literantalet stämmer inte helt)

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Slang till utedel för Atria
« Svar #13 skrivet: 06 juli 2011, 16:01:15 »
Om du tänker pÃ¥ förÃ¥ngningstempen, sÃ¥ kommer det bli bättre med ett grövre rör.  Jag skulle kört 40, men du gör som du vill *vinkar*

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Slang till utedel för Atria
« Svar #14 skrivet: 06 juli 2011, 17:52:55 »
Om du tänker pÃ¥ förÃ¥ngningstempen, sÃ¥ kommer det bli bättre med ett grövre rör.  Jag skulle kört 40, men du gör som du vill *vinkar*

Ok, bättre är ju alltid bra :)
Det lutar nog mot 40 då iaf, tack för tipset *vinkar*

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!